Chidaneh.com placeholder image

طراحی صحنه فیلم «کوچه بی نام»؛ خانه دو خانواده سنتی

به قلم: المیرا فلاحیان

طیف عظیمی از سبک‌های دکوراسیون در سینما دیده می‌شود که به واسطه‌ی هر یک از این سبک‌ها ما میتوانیم با شخصیت‌های فیلم آشنایی و ارتباط بیشتری برقرار کنیم. شناختی که از سبک دکوراسیون یک خانه درباره شخصیت افراد به دست می‌آید شناختی سطحی است اما در جایگاه طراحی صحنه‌ی یک فیلم میتواند نقش مهمی را ایفا کند. این هفته در کنار هم به شناخت شخصیت‌های متفاوت داستانی میپردازیم که مخاطب را ثانیه به ثانیه در خود هضم می‌سازد و داستان را به بهترین شکل برایش روایت میکند. با ما در فیلم دکور همراه باشید تا به تحلیل و بررسی فیلم زیبای “کوچه بی نام" بپردازیم و باهم به شناخت جدیدی از سبک‌های دکوراسیون و همچنین شخصیت‌های فیلم برسیم.

طراحی صحنه فیلم کوچه بی نام

درباره فیلم کوچه بی نام

کوچه بی‌نام فیلمی به کارگردانی هاتف علیمردانی محصول سال 1393 است که یک سال بعد در 23 بهمن ماه به اکران رسید. این فیلم در سی و سومین جشواره فیلم فجر برنده‌ی سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردمی شد و بازیگران این فیلم در جشواره‌های مختلف داخلی از جمله جشواره فجر حضور پررنگی داشتند.

سرویس خواب بالسا

خلاصه داستان کوچه بی نام

داستان فیلم کوچه بی نام روایتگر دو خانواده‌ی سنتی است که در خانه‌ای قدیمی زندگی می‌کنند. پسر جوان یکی از خانواده‌ها که قصد دارد برای کار از تهران به خرم آباد برود، در طی حادثه‌ی سقوط هواپیما گم شده و با گم شدن وی درگیری‌ها و چالش‌های دو خانواده آغاز میشود.

طراحی صحنه فیلم کوچه بی نام

عوامل فیلم کوچه بی نام

  • نویسنده و کارگردان:هاتف علیمرانی
  • تهیه کننده: منصور لشکری قوچانی
  • بازیگران: فرهاد اصلانی، باران کوثری، پانته‌آ بهرام، ملیسا ذاکری، ستاره پسیانی، محمدرضا غفاری، فرشته صدعرفایی، امیر آقایی و…
طراحی صحنه فیلم کوچه بی نام

خانه حاج مهدی و احترام خانم

خانواده‌ی مذهبی-سنتی حاج مهدی(با بازی فرهاد اصلانی)، در آپارتمان قدیمی دوطبقه ای زندگی میکنند که طبقه پایین در اختیار فروغ(با بازی پانته‌آ بهرام)، دختر عمه‌ی حاج مهدی قرار دارد. طبقه‌ی بالا که احتمالا به سلیقه احترام خانم(با بازی  فرشته صدرعرفایی) همسر حاج مهدی چیده شده، دکوراسیونی کاملا سنتی دارد که از تجملات به دور است. 

طراحی صحنه فیلم کوچه بی نام

به دلیل شرایط مالی نه چندان خوب حاج مهدی و عقاید احترام خانم، سبک دکوراسیون خانه‌ی آن‌ها تقریبا هیچ نشانه‌هایی از سبک دکوراسیون مدرن ندارد و همه چیز در سادگی به سر میبرد. فرش‌های گلدار قدیمی و مبلمان چوبی ساده همه سبک دکوراسیون خانه‌های دهه 60 را برای ما تداعی می‌کنند‌. استفاده از رو میزی‌های سنتی و پرده‌های طوری سفید رنگ، سبک سنتی ایرانی را در خانه‌ی آن‌ها مشهود تر می‌سازد.

طراحی صحنه فیلم کوچه بی نام

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه سریال «خاتون»؛ دکوراسیونی در بطن جنگ جهانی دوم

آشپزخانه

انتخاب این ساختمان برای یک خانواده نه چندان به روز انتخابی به جا بود چرا که کوچک ترین جزئیات میتوانند مهم باشند. آشپزخانه ی منزل احترام خانم و حاج مهدی از آن آشپزخانه‌های قدیمی با دیوار‌های کاشی شده و کابینت‌های فلزی است که امروز در کمتر خانه ای پیدا می‌شوند. توجه به معماری این ساختمان و انتخابش به عنوان لوکیشن خانه‌ی حاج مهدی امری به جا و درست بوده است چرا که به خوبی از سبک مدرن دور و حال و هوای آشپزخانه‌های قدیمی را تازه می‌کند.

طراحی صحنه فیلم کوچه بی نام

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم «زیر سقف دودی»؛ تفاوت‌های دکوراسیونی دو زن متفاوت

دو فضای متفاوت در یک خانه

اتاق احترام خانم و حاج مهدی با کتاب‌خانه‌ای چوبی و کتاب‌های قطور دعا، خبر از سبک عقایدی پدر و مادر می‌دهد. خبری از زرق و برق‌های بی جهت نیست و وسایل مورد نیاز‌ هر اتاق خوابی درون اتاق آن‌ها یافت میشود. یک تخت خواب فلزی و کمدی چوبی که همه قدیمی شده اند و هیچ همخوانی‌ دلنوازی با یکدیگر ندارند. 

طراحی صحنه فیلم کوچه بی نام

از طرفی اتاق محدثه (با بازی باران کوثری) و خواهرش بر خلاف این سادگی است. عروسک‌ها و برچسب‌های رنگی گل و پروانه روی دیوار که در اتاق میبینیم، به خوبی اتاق دو دختر جوان را برای ما به نمایش میگذارند. پوستر بازیگران خوش چهره‌ی ایرانی و خارجی بر روی دیوار‌های اتاق آن‌ها خبر از شیطنت‌های دوره جوانی و همچنین مهم تر از آن خبر از تفاوت سبک و عقیده آن‌ها با پدر مادرشان دارد که عوامل دکوراسیون فیلم کوچه بی‌نام به خوبی به آن پرداخته اند‌.

طراحی صحنه فیلم کوچه بی نام

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم «دوران عاشقی»؛ تفاوت شخصیت دو زن مستقل

خانه‌ی فروغ و فرزندانش

فروغ دختر عمه حاج مهدی است که بعد از فوت همسرش در همسایگی حاج مهدی زندگی میکند. خانواده سه نفره‌ی آن‌ها شامل خودش، پسرش حمید ( با بازی علیرضا غفاری) و دختر کوچکش می‌شود. خانه فروغ با اینکه از نظر متراژ از خانه احترام و حاج مهدی کوچک تر است اما از سبک دکوراسیون خانه به نظر می‌آید که عقاید و سلیقه‌ی فروغ کمی به روز‌تر از خانواده حاج مهدی است. 

طراحی صحنه فیلم کوچه بی نام

آشپزخانه‌ی خانه فروغ کابینت‌های چوبی یک دست دارد که میتوان گفت نسبتا به روز تر از آشپزخانه احترام خانم است. گلدان‌‌های بزرگ و دیوار کوب‌های سنتی نشان می‌دهد که فروغ خیلی هم طرفدار سادگی نیست و دوست دارد تجملات را به خانه‌اش اضافه کند‌. ویترین چوبی ظرف و ظروف‌های فروغ در اصلی ترین بخش خانه یعنی پذیرایی ذوق او به تجملات را ثابت میکند. پرده‌های توری سفید رنگ و فرش‌های سنتی نشان می‌دهند ریشه‌های سنتی در خانه فروغ نیز حضور دارند و او نیز آنچنان تحت تاثیر مدرنیته قرار نگرفته است.

طراحی صحنه فیلم کوچه بی نام

دیگر مطالب فیلم دکور نیز برایتان جذاب خواهد بود: 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه