Chidaneh.com placeholder image

طراحی صحنه فیلم «آبا جان»؛ دکوراسیون خانه‌های قبل از انقلاب

به قلم: المیرا فلاحیان

زمان و گذر آن به طوری که متوجه‌اش نمیشویم از جمله فاکتورهایی هستند که میتوانند تاثیر بسیار زیاد و مشهودی روی هر چیز بگذارند. تاثیر زیادی روی آداب و رسوم، عقاید، هنجار‌ها و… دکوراسیون و طراحی صحنه نیز از این قاعده جدا نیست و همواره از گذر زمان تاثیر می‌پذیرد و دچار تغییر و تحولات مختلف می‌گردد. اگر به اطراف خود توجه کنید، متوجه می‌شوید دکوراسیون و چینش زندگی شما با سال‌های پیش بسیار متفاوت است و بر اساس شرایط زمانی تغییر میکند‌. توجه به زمان و دوره‌ای که داستان یک فیلم در آن شکل گرفته از اصلی ترین نکاتی است که طراحان صحنه باید آن را به خوبی در نظر گیرند. این هفته در فیلم دکور نیز در کنار هم قرار است سری به گذشته بزنیم و سفری به زمان‌های نه چندان دور داشته باشیم. زمانی با خاطراتی تلخ اما پر افتخار و فراموش نشدنی. این هفته به خانه‌ی خانواده‌ای پرجمعیت و صمیمی در فیلم آبا جان میرویم و به بررسی دکوراسیون روزهای دفاع مقدس و انقلاب می‌پردازیم. با ما در این سفر زمانی همراه باشید‌.

طراحی صحنه فیلم آبا جان

درباره فیلم آبا جان

آباجان فیلمی به کارگردانی هاتف علیمردانی است. علیمردانی نویسندگی و تهیه کنندگی این فیلم را نیز خود بر عهده گرفت و در سی و پنجمین دوره جشواره فیلم فجر برنده لوح تقدیر بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد. این فیلم در اسفند ماه سال 1395 به اکران رسید و به فیلم‌های به یاد ماندنی سینمای دفاع مقدس تبدیل شد. 

چوب و هنر
طراحی صحنه فیلم آبا جان

خلاصه فیلم آبا جان 

فیلم آباجان تلاش بر روایت داستان خانواده ای در دهه شصت در زنجان را دارد.خانواده ای پر جمعیت که با تفاوت‌های زیادی در کنار هم زندگی میکنند و پستی بلندی های زیادی را در کنار هم تجربه می‌کنند. دوران دفاع مقدس و انقلاب تاثیرات خود را روی خانواده‌ی آن‌ها نیز گذاشته و زندگی آن‌ها را دچار فراز و نشیب‌های زیادی کرده است…

طراحی صحنه فیلم آبا جان

عوامل فیلم آبا جان

  • تهیه کننده، نویسنده و کارگردان: هاتف علی‌مردانی
  • بازیگران: فاطمه معتمد آریا، سعید آقاخانی، حمید رضا آذرنگ، شبنم مقدمی، محمد رضا غفاری، فریبا متخصص و…
طراحی صحنه فیلم آبا جان

حیاط خانه‌ی آبا جان

گرچه در دهه‌ی شصت داشتن حیاط‌های با صفا مخصوصا در شهرستان امری طبیعی بود، اما نمیتوان از اشاره به حیاط خانه‌ی آباجان(با بازی فاطمه معتمد آریا) چشم پوشی کرد. حیاط خانه چندان بزرگ نیست اما سرسبز و با صفاست. درختانی که هنوز فصل میوه‌هایشان نرسیده و بوته‌های گل، تازگی خاصی به حیاط بخشیده‌اند.حوض آبی رنگ وسط حیاط امضایی برای یک حیاط ایرانی می‌باشد، که به بهترین شکل به زیبایی حیاط افزوده است. دبه‌های ترشیجات و مربا در گوشه‌های حیاط نشانه‌ی حضور خانم‌های هنرمند خانه هستند، که با هنر خانه‌داری به خوبی آشنا هستند.

طراحی صحنه فیلم آبا جان

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم «خشم و هیاهو»؛ هیاهویی در بطن فیلمنامه

آشپزخانه خانه آبا جان

آشپزخانه‌ی خانه‌ی آباجان از همان اَشپزخانه‌‌های گوشه‌ی حیات است که به خانه‌ی دوم خانم‌های خانه تبدیل می‌شدند. ظروف آشپزخانه را قابلمه‌های ساده تشکیل می‌دهند و استفاده از پشقاب‌های گل سرخی در آشپزخانه مشهود است. 

طراحی صحنه فیلم آبا جان

انتخاب وسایل آشپزخانه قدیمی و پیدا کردن مدل‌های قدیمیِ وسایل برقی آشپزخانه نکته‌ی قابل تحسین طراحی صحنه‌ی فیلم است. به کار بردن قفسه‌های فلزی برای نگه داری ظروف به جای کابینت‌های چوبی امروزی حال‌وهوای سال‌های قبل را به بهترین شکل برای ما تداعی میکنند. کاشی‌های آبی رنگ و دیوار‌هایی که رنگ عوض کرده‌اند اثباتی هستند بر قدیمی بودت خانه‌ی آبا جان.

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم «اینجا بدون من»؛ سادگی دلنشین یک دکوراسیون

انباری خانه آبا جان

با کمتر شدن وسایل خانگی در خانه‌های امروزی اهمیت انباری‌ها هر روز کمتر و کمتر می‌شود، اما این قسمت از خانه در زمان‌های قدیم نقش بسیار مهمی را ایفا میکردند. شاید شما نیز خاطرات زیادی از انباری های مخوف خانه‌های قدیمی داشته باشید اما انباری در خانه‌ی سید خانم با دیوارهای رنگ و رو رفته پر از قابلمه‌ها و  دیگ‌های بزرگ مسی است که خبر از رفت و آمد زیاد میهمان به خانه‌ی او می‌دهند.

طراحی صحنه فیلم آبا جان

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم «بی‌پولی»؛ رسیدن از اوج رفاه به اوج فقر

داخل خانه آبا جان

خانه آباجان به عنوان زنی که شوهرش از کار افتاده، بسیار ساده است. نکته اصلی در خانه که مطابق با شرایط زمانی آن دوره است پنجره‌هاست. پنجره‌هایی که به دلیل بمباران‌های عراق به شهر‌های مختلف حال با چسب محکم شده اند تا در صورت به وجود آمدن انفجار نشکنند. 

طراحی صحنه فیلم آبا جان

پرده‌ها در خانه‌ی آباجان به چند قسم تقسیم میشوند. پرده‌های گیپوری برای پنجره که نور خورشید را به خوبی وارد فضای خانه کنند و پرده‌های گلدار ضخیمی که در بسیاری از نقاط خانه نقش در را ایفا میکردند. مبلمان در آن سال‌ها در هر خانه‌ای پیدا نمیشد اما در خانه‌ی اباجان دو مبل رنگ و رو رفته قدیمی دیده می‌شود. جایگزین مبلمان در آن سال‌ها پشتی‌های طرح داری بود که دور تا دور خانه چیده میشدند. 

طراحی صحنه فیلم آبا جان

همچنین وجود فرش‌های گلدار از جمله فاکتورهای خانه‌های زمان قدیم بودند. با اینکه در سبک دکوراسیون مدرن استفاده از فرش به حداقل رسیده اما در آن زمان از چندین ملحفه و موکت برای پوشاندن تمام سطح زمین استفاده میشد. قاب عکس‌های خانوادگی بر روی دیوار با تصویر آشنا که معمولا در هر خانه ای پیدا میشدند در خانه‌ی آباجان نیز وجود دارند.

طراحی صحنه فیلم آبا جان
طراحی صحنه فیلم آبا جان

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم «سرخپوست»؛ زندان به یادماندنی سینمای ایران

اتاق محسن

محسن (با بازی محمد رضا غفاری) عضوی از خانواده است که علایق و افکار متفاوت تری نسبت به سایر اعضای خانواده دارد‌. پسر جوان خانواده که هنوز نتوانسته با شرایط جدید و انقلاب کنار بیاید و اتاقی نوستالژیک برای خود ساخته است. 

طراحی صحنه فیلم آبا جان

عکس‌های و پوسترهای خوانندگان و هنرپیشگان ایرانی قبل از انقلاب و همینطور عکس‌های خوانندگان دهه نود امریکا خبر از علایق یک جوان میدهند که با خانواده‌ی خود تفاوت دارد.داشتن تلویزیون و دستگاه ویدئو در اتاق، آنجا را برای او به خانه‌ی مجردی خود تبدیل کرده که او را در دنیای فیلم‌ها و نوارهایش غرق میکند.

طراحی صحنه فیلم آبا جان
طراحی صحنه فیلم آبا جان

دیگر مطالب فیلم دکور نیز برایتان جذاب خواهد بود: 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه