Chidaneh.com placeholder image

طراحی صحنه فیلم «عرق سرد»؛ خانه زنی که از زن بودن خود راضی نیست

اختلاف عقاید و همچنین اختلاف طبقاتی دو عامل بسیار تاثیرگذار در دکوراسیون منازل هستند. بدیهی است که دکوراسیون منزل یک فرد پردرآمد با دکوراسیون منزل فردی با وضعیت مالی معمولی، متفاوت خواهد بود. البته نمی‌توان به طور قطع گفت که افرادی با وضع مالی بهتر، لزوما خانه‌هایی با دکوراسیون‌های شیک‌تر خواهند داشت و بلعکس. خانه افراد برگرفته از علایق و سلیقه‌های آن‌هاست و نپسندیدن ما دلیل بر زشت بودن آن‌ها نیست.

فیلم دکور این هفته به سراغ یکی از پرافتخارترین فیلم‌های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر رفته است. فیلمی که دو جایزه مهم بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد. فیلم عرق سرد، داستان تلخی از زندگی زنان در ایران را حکایت می‌کند که شاید زنان بسیاری شرایطی مشابه آن را تجربه کرده باشند. در ادامه این مطلب با چیدانه و بررسی طراحی صحنه فیلم «عرق سرد» همراه باشید.

سرویس خواب بالسا
سرویس خواب بالسا

درباره فیلم عرق سرد

فیلم عرق سرد، محصول سال 1396 و به کارگردانی سهیل بیرقی است که اولین بار در تاریخ 14 بهمن 36 در جشنواره فجر به نمایش درآنمد. گفته می‌شود این فیلم با حذفیات و سانسورهایی همراه بوده است، اما به جرئت می‌توان گفت که حتی با وجود حذفیات، از جذابیت داستان کلی کاسته نشده است. باران کوثری، بازیگر این فیلم برای ایفای این نقش، بیش از 20 کیلو وزن کم کرده تا بتواند به خوبی در نقش یک بانوی فوتبالیست ظاهر شود.

خلاصه داستان فیلم عرق سرد

افروز اردستانی (با بازی باران کوثری)، یک بازیکن فوتبال است که با گل زیبایش، تیم ملی را راهی فینال بازی‌های آسیایی می‌کند. در پی این پیروزی، تیم ملی باید به مالزی عازم شود، اما افروز اردستانی در فرودگاه متوجه می‌شود که همسرش، یاسر شاه‌حسینی (با بازی امیر جدیدی) او را ممنوع الخروج کرده تا نتواند از کشور خارج شود. همین موضوع داستان‌های تلخ مختلفی را به همراه دارد و به جرئت می‌توان گفت که فیلم عرق سرد را هر زنی باید ببیند.

عوامل فیلم عرق سرد

  • نویسنده و کارگردان: سهیل بیرقی
  • تهیه کننده: مهدی داوری
  • بازیگران: امیر جدیدی، باران کوثری، سحر دولتشاهی، لیلی رشیدی، هدی زین العابدین

خانه افروز و مصی؛ سادگی خانه دو ورزشکار

افروز (باران کوثری) و مصی (هدی زین العابدین) هم تیمی یکیدیگر در تیم ملی فوتسال بانوان هستند. علاوه بر این، آن دو با یکدیگر زندگی می‌کنند و به نوعی همخانه هم هستند. در طول فیلم نماهای چندان زیادی از آپارتمان مشترک این دو ورزشکار دیده نمی‌شود، اما تاحدودی پیداست که متراژ خانه چندان بالا نیست. خانه ای ساده و در عین حال مجهز به لوازم مدرن که کاملا متناسب با روحیات دو ورزشکار، که اهمیت چندانی نیز برای دکوراسیون خانه خود قائل نیستند، می‌باشد.

مبلمان این خانه ساده هستند و روی آن‌ها پر از لباس‌های این دو ورزشکار است. طبیعی است که با نزدیک شدن به روزهای فینال آسیا، افروز و مصی بیش از پیش تمرین می‌کنند و زمان کمتری برای مرتب کردن خانه خود صرف می‌نمایند.

در سکانسی از فیلم، افروز در یخچال را باز می‌کند و محتویات داخل یخچال نیز تطابق کافی با صاحبان یخچال دارد. ظرفی پر از میوه برای ورزشکارانی که اهمیت ویژه‌ای به سلامتی خود می‌دهند و مقدار کافی لبنیات و تخم مرغ. یخچال خانه افروز و مصی نشان می‌دهد که طراح صحنه به جزئی‌ترین نکات نیز دقت کرده است.

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم «فروشنده»؛ نمایی از تعرض در طراحی خانه

خانه پانته‌آ؛ وکیل خوش ذوق و خوش آب و رنگ

خانه دیگری که در این فیلم می‌بینید و احتمالا توجهتان را جلب می‌کند، خانه پانته‌آ(لیلی رشیدی)، وکیل افروز اردستانی است. افروز اردستانی از طریق پانته‌آ اقدام می‌کند تا رضایت خروج از کشو را به هر طریقی بگیرد. خانه این وکیل پر از رنگ‌ها و گل و گیاه‌های مختلف است. بر خلاف خانه افروز و مصی، در خانه پانته‌آ زندگی و نشاط جریان دارد.

دیوارها به رنگ‌های سبز و زرد درآمده‌اند و در جای جای خانه گیاهان سبز و سرزنده قرار گرفته‌اند. در بخشی از فیلم، آشپزخانه این وکیل خوش ذوق، در قاب قرار می‌گیرد و می‌بینیم که حتی آشپزخانه این خانه نیز پر از شور و نشاط و کاملا مطابق کاراکتر خیرخواه و نوع‌دوست پانته‌آست.

روی یکی از دیوارهای خانه، نقاشی‌های مفهومی تیره رنگی نصب شده‌اند که حالت رنگارنگ دیوارها را تا حدودی خنثی کرده‌اند. این تابلوها کاراکتر مدرن پانته آ آل داوود را به رخ می‌کشند. کاراکتری که صدای افرروز می‌شود و صدای او را از طریق یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای به سراسر دنیا می‌رساند. هر چند که خیرخواهی و کمک او به افروز در نهایت بی نتیجه می‌ماند.

قسمت حیاط خلوت خانه پانته‌آ را می‌توانیم جذاب‌ترین بخش خانه او بدانیم. صندلی رنگارنگ و گیاهان جذاب او، قسمت حیاط خلوت خانه‌اش را زیبایی و جلا بخشیده‌اند و این قسمت خانه را سرشار از روح و انرژی کرده‌اند.

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم «بمب، یک عاشقانه»؛ خیابان‌ها و خانه‌هایی جنگ زده

خانه لاکچری یاسر؛ دکوراسیون دوقطبی یک فرد دوقطبی

یاسر (امیر جدیدی) کاراکتری دوقطبی دارد. دکوراسیون خانه او نیز متناسب با کرارکترش، ترکیب دو سبک مدرن و کلاسیک است. مبلمانی که در کادر دیده می‌شوند، چوب طلایی رنگ دارند و سبک آن‌ها کاملا کلاسیک است. این در حالیست که آشپزخانه بزرگ این مجری تلویزیون، سبکی مدرن دارد.

در بخش دیگری نیز، اتاق خواب مشترک سابق یاسر و افروز دیده می‌شود. علی رغم اینکه بیش از 1 سال از رفتن افروز می‌گذرد، اما تصویر او هنوز روی دیوار اتاق یاسر است. یاسری که هنوز دقیقا نمی‌داند افروز را دوست دارد یا نه. روتختی یاسر کاملا به هم ریخته و مرتب روی تخت پهن نشده است. این نشان از آن دارد که بعدی از یاسر، بدون حضور یک زن در خانه، ناقص است. هرچند که افروز هم نتوانسته بود نقش یک زن را به خوبی برای یاسر ایفا کند.

مطالب زیر را هم از دست ندهید:


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه