Chidaneh.com placeholder image

طراحی صحنه فیلمی خاطره انگیز که خیلی‌ها را عاشق کرد!

به قلم: المیرا فلاحیان

مطمئنا تا کنون بعد از دنبال کردن مطالب چیدانه و بررسی دکوراسیون‌های مختلف، متوجه کثرت و تنوع سبک‌های دکوراسیون شده اید. حال همه‌ی ما میدانیم که هر مکان، هر عقیده و هر سلیقه‌ای دکوراسیون ویژه‌ی خود را دارد و ما در میان تنوع عظیمی از دکوراسیون‌ها زندگی می‌کنیم. این هفته در فیلم دکور قرار است به بررسی تنوع‌های یک زندگی واحد بپردازیم و دکوراسیون‌های ویژه‌ی هر مکان و سلیقه را باهم مقایسه کنیم‌. فیلم سینمایی “پل چوبی" نمونه‌ای مناسب برای این مقایسه و بررسی است. با ما در فیلم دکور این هفته همراه باشید تا تفاوت‌های بارزی که در انواع سبک دکوراسیون موجود هستند بپردازیم و با آن‌ها بیشتر آشنا شویم.

طراحی صحنه فیلم پل چوبی

درباره فیلم پل چوبی

فیلم سینمایی “پل چوبی" ساخته‌ی پرحاشیه‌ی مهدی کرم پور است که در سال 1390 ساخته شد. این فیلم به دلیل حاشیه‌هایی که در داستان فیلم جریان دارد دوسال توقیف بود و بعد از دوسال در سال 1392 به اکران رسید. این فیلم بعد از اکران مورد توجه مخاطبان زیادی قرار گرفت و به لیست فروش میلیاردی سینمای ایران اضافه شد.

سرویس خواب بالسا
طراحی صحنه فیلم پل چوبی

خلاصه داستان پل چوبی

داستان فیلم روایتی از زن شوهری است که بعد از ده سال زندگی مشترک تصمیم به مهاجرت از ایران دارند. داستان که در بهار سال 1388 رخ می‌دهد، دارای پیچ و خم‌هایی است که زن و شوهر قصه‌ی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. چه اتفاقات سیاسی حاکم بر کشور و چه اتفاقاتی که در بطن خانواده دونفره آن‌ها رخ میدهد، زندگی این زوج را دگرگون می‌کند و به داستانی میپردازد که عمری کهن دارد…

طراحی صحنه فیلم پل چوبی

عوامل فیلم پل چوبی

  • کارگردان: مهدی کرم پور
  • نویسنده: مهدی کرم پور، خسرو نقیبی
  • تهیه‌کننده: علی سرتیپی،مهدی داوری
  • بازیگران: بهرام رادان، مهناز افشار، هدیه تهرانی،مهران مدیری،آتیلا پسیانی و…

ویلای قدیمی شمال

سرسبزی و تازگی شمال کشور، همواره در خانه‌های مردم این منطقه نیز تاثیر می‌گذارد‌. جریان زندگی در خانه‌ها و ویلا‌های شمال کشور آنقدر مشهود است که با خانه‌های خاکستری شهری قابل مقایسه نیست. ویلایی که شیرین(با بازی مهناز افشار) و امیر(با بازی بهرام رادان) برای تعطیلات عید انتخاب کرده‌اند سرشار از زندگیست. سبک دکوراسیون روستیک در این ویلا بسیار مشهود و پر رنگ است. شاید معماری خارجی ویلا سبک مدرنی داشته باشد اما دکوراسیون و معماری حاکم بر داخل خانه به اندازه کافی از مدرنیته دور است. 

طراحی صحنه فیلم پل چوبی

ویلای زوج داستان ما از تنوع رنگی بسیار زیادی برخوردار است و تقریبا هیچ چیز بی رنگ یا سفیدی در ویلا مشاهده نمی‌شود. دقیقا همین رنگارنگی بی قید و شرط است که سبک دکوراسیون روستیک را دوست داشتنی می‌کند. بخش عظیمی از این رنگ‌آمیزی دوست‌داشتنی، به دلیل وجود گل و گیاه‌های تازه و خشک شده‌ای است که در همه‌ جای ویلا دیده می‌شوند. استفاده از ظروف و مجسمه‌های مسی به عنوان دکوری، سبک سنتی ایرانی را نیز به ویلای شیرین و امیر اضافه کرده است. استفاده از رومیزی‌های حصیری روی میز ناهار خوری چوبی، گزینه بسیار مناسبی برای سبک دکوراسیون روستیک است.

طراحی صحنه فیلم پل چوبی
طراحی صحنه فیلم پل چوبی

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم «درباره الی»؛ ویرانگی در بطن یک دکوراسیون

خانه شیرین و امیر در تهران

برخلاف رنگارنگی ویلای شمال، خانه‌ی شیرین و امیر در تهران از تک رنگی و تاریکی خاصی رنج میبرد. با اینکه سبک دکوراسیون خانه‌ی آن‌ها ترکیبی از سبک مدرن و کلاسیک است اما عوامل صحنه تلاش بر سوت و کور نشان دادن خانه‌ی این زوج داشته اند. مبلمان و پرده‌ها طیفی از رنگ‌های گرم را شامل میشوند و بیشتر مبلمان و صندلی‌ها از جنس چوب هستند. استفاده از فرش‌های آبرنگی کوچک در خانه سبک مدرنیته را در خانه‌ی آن‌ها پرنگ تر می‌کند و خانه‌ی آن‌ها را کمی از یکنواختی دور میسازد.

طراحی صحنه فیلم پل چوبی
طراحی صحنه فیلم پل چوبی

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم «فروشنده»؛ نمایی از تعرض در طراحی خانه

خانه‌ی پدری امیر

امیر به عنوان یک مهندس تجربی، عقایدی مدرن و به روز دارد. در سکانسی امیر به خانه‌ی پدرش میرود تا به مسائل خانوادگی رسیدگی کند. هدف از این سکانس، به تصویر کشیدن تفاوت امیر با خانواده اش است. خانه‌ی پدری امیر، از آن‌ خانه‌های حیاط دار با آجرهای سه سانتی است که اصلا شبیه به برج‌هایی که امیر می‌سازد نیست. خانه‌ای قدیمی با ترک‌هایی روی دیوار‌های حیاطش و گلدان‌های خالی از گل و رنگش چیزهایی هستند که امیر از آن‌ها فرار کرده و به برج‌های بلند بالا پناه برده است.

طراحی صحنه فیلم پل چوبی

رستوران دایی ناصر

دایی ناصر(با بازی اتیلا پسیانی) از آشناهای قدیمی امیر و نازلی(با بازی هدیه تهرانی) است. او صاحب رستورانی سنتی در محله‌ای قدیمی است که امیر و نازلی کودکیشان را آنجا گذرانده بودند. رستوران دایی ناصر محل امنی برای خود بودن است. جایی که درش به روی همه باز است و به گرمی از همه استقبال می‌شود. 

طراحی صحنه فیلم پل چوبی

سبک دکوراسیون رستوران دایی ناصر شبیه به رستوران‌های کلاسیک و مدرن تهرانی نیست. میز و صندلی‌های چوبی با رومیزی‌های رنگارنگ برخلاف چیزی است که اکثر رستوران‌دار‌های تهرانی به آن علاقه نشان می‌دهند. استفاده از ظروف قدیمی و بشقاب‌های گل سرخ در رستوران، فضایی صمیمی را برای همه‌ی مشتریان میسازد. انگار که همه مثل یک خانواده در خانه مشترکشان غذا میخورند.

طراحی صحنه فیلم پل چوبی

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم «زیر سقف دودی»؛ تفاوت‌های دکوراسیونی دو زن متفاوت

اتاق مانی

مانی به عنوان جوانی خودساخته آنچنان موفق به نظر نمی‌آید اما چیزی که سر تا سر شخصیت او را فرا گرفته تلاش است. او که به عنوان پسر یک مرد موفق به خود سازی و زندگی مستقل روی آورده است ،در محله‌ای قدیمی و خانه‌ای کهنه ساخت به برنانه نویسی می‌پردازد. به روز بودن در فضایی قدیمی تصویری است که در اتاق مانی نشان داده می‌شود. پوستر‌ها و نقاشی‌های مفهومی که سر تا سر اتاق مانی را در بر گرفته‌اند خبر از عقاید عمیق یک جوان می‌دهند که به دنبال رویاهای خود است. 

طراحی صحنه فیلم پل چوبی

مطالب زیر نیز برایتان جذاب خواهند بود:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه