Chidaneh.com placeholder image

طراحی صحنه فیلم «نهنگ عنبر 2»؛ تفاوت‌های دکوراسیونی در روزهای جنگ

به قلم: المیرا فلاحیان

اختلاف تفکرات و اختلاف طبقاتی خانواده‌ها از زمان گذشته تا کنون در دکوراسیون منازل نیز به خوبی مشهود بوده است. دوران جنگ و سال‌های اوایل انقلاب نیز از این قاعده مستثنی نبوده و خانه‌ها می‌توانستند دکوراسیون‌ها و طراحی‌های مختلفی داشته باشند. این اختلاف در طراحی‌های داخلی را در بسیاری از فیلم‌های سینمای قدیمی و یا فیلم‌های سینمایی نسبتا جدیدتری که در توصیف اتفاقات آن دوران ساخته شده‌اند نیز می‌توان دید. یکی از مهم‌ترین و البته پرطرفدارترین فیلم‌هایی که وقایع آن به سال‌های جنگ و اوایل انقلاب مرتبط هستند، فیلم نهنگ عنبر می‌باشد. 

طراحی صحنه فیلم نهنگ عنبر

اگر چه قسمت اول این فیلم با استقبال بسیار زیادی مواجه شد، اما هیچکس نمی‌تواند منکر سطح بالاتر قسمت دوم این فیلم سینمایی شود. قسمت دوم این فیلم از جوانب مختلفی از قسمت اول پیشی گرفته و همین موضوع نیز سبب گشته که در فیلم دکور این هفته به سراغ دکوراسیون‌های جالب قدیمی در این فیلم برویم. در ادامه با چیدانه همراه باشید تا سفری در زمان به سال‌های اول انقلاب داشته باشیم و نگاهی نیز به خانه‌ای مدرن و امروزی در این فیلم بیندازیم.

چوب و هنر
طراحی صحنه فیلم نهنگ عنبر

درباره فیلم نهنگ عنبر 2

قسمت دوم فیلم نهنگ عنبر 2 که تحت عنوان سلکشن رویا شناخته شده، در سال 95 و توسط کارگردان مطرح سینمای ایران، سامان مقدم ساخته شد و در اردیبهشت 96 در سینماها اکران گشت. اگرچه این فیلم با ممیزی‌های بسیار زیادی روبه‌رو شد و سانسورهای زیادی روی آن انجام شد، اما با تمام این اوصاف، نهنگ عنبر 2 به شدت مورد استقبال قرار گرفت.

طراحی صحنه فیلم نهنگ عنبر
  • خلاصه داستان: ارژنگ(با بازی رضا عطاران) پس از چهل سال انتظار بالاخره به عشق قدیمی خود رسیده و با ازدواج می‌کند. این زوج در روز ازدواج خود راهی سفری به شمال می‌شوند و در همین سفریادخاطرات گذشته خود میکنند.
  • بازیگران: رضا عطاران، مهناز افشار، ویشکا آسایش، حسام نواب صفوی
  • نویسنده، تهیه کننده و کارگردان: سامان مقدم
طراحی صحنه فیلم نهنگ عنبر

اتاق رویا؛ مکانی برای رویاپردازی

کاراکتر رویا شخصیتی رویاپرداز و بلندپرواز دارد. میل به پیشرفت و زندگی در خارج از کشور، در سبک دکوراسیون اتاق خواب او نیز به وضوح پیداست. رویا دختر جوانی در سال‌های جنگ بوده که بر خلاف بسیاری از دختران جوان آن دوران، به پوشش، لباس و استایل خود اهمیت میداده است. این موضوع را می‌توانیم از وسایل آرایش پوست و مو در اتاق او نیز دریابیم. آینه قدی و بزرگ که جلوی آن یک سشوار کلاهی قرار گرفته نشان از آن دارد که رویا به موهای خود اهمیت می‌دهد.

طراحی صحنه فیلم نهنگ عنبر

در قسمت‌هایی از اتاق و روی یکی از دیوارها، تابلوهای نقاشی به چشم می‌خورند که نشان می‌دهند رویا از هنر هم به دور نیست. در دوران جنگ، تنوع رنگی چندانی برای سرویس‌های چوبی وجود نداشت و اکثر سرویس‌ها با رنگ چوب قهوه‌ای یا عسلی و با پارچه‌هایی با رنگ گرم ساخته می‌شدند. اتاق رویا نیز مستثنی نیست و سرویس چوب اتاق او از همین رنگ‌ها تبعیت می‌کند. البته رویا برای نشان دادن روحیه دخترانه و لطیف خود دیوارهای اتاق را صورتی رنگ کرده، اما به هر حال این رنگ صورتی چندان تاثیر بسزایی در مقابل گرمی‌های بیش از حد چوب و پارچه‌های سرویس چوبی ندارد.

طراحی صحنه فیلم نهنگ عنبر

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه سریال «دراکولا»؛ تجملات بیش از حد در دکوراسیون‌های کلاسیک

خانه شهاب؛ رویایی برای رویا و کابوسی برای ارژنگ

شهاب(با بازی حسام نواب صفوی) یکی از دوستان نزدیک ارژنگ و رویاست که چه به لحاظ شخصیتی و چه به لحاظ مادی، کاملا متفاوت از ارژنگ است. همین موضوع نیز سبب می‌گردد که ارژنگ حساسیت زیادی نسبت به ارتباط او با رویا نشان دهد. از آن جایی که شهاب از خانواده‌ای نسبتا ثروتمند است، خانه و دکوراسیون داخلی آن‌ها نیز کمی متفاوت‌تر است. دیوارهای خانه شهاب و خانواده‌اش با تابلوهای نقاشی که به نظر گران قیمت می‌آیند، پر شده و در گوشه‌های مختلف خانه گل و گیاه‌ها دیده می‌شوند.

طراحی صحنه فیلم نهنگ عنبر
طراحی صحنه فیلم نهنگ عنبر

سازهای مختلف را نیز می‌توانیم از اصلی‌تربن المان‌های موجود در طراحی دکوراسیون خانه شهاب بدانیم. رنگ روشن پرده‌ها و مبلمان این خانه را کمی به دکوراسیون مدرن نیز نزدیک می‌کند، اما المان‌هایی از جمله فرش طرحدار قرمز، به کار بردن بیش از حد چوب و دیوارهای رنگی، آن خانه را از مدرنیته امروزی دور می‌کنند. اما بدون شک همین خانه در آن دوران، از خانه‌های مدرن به حساب می‌آمده است.

طراحی صحنه فیلم نهنگ عنبر

اتاق خواب شهاب نیز کاملا غیر مطابق با علایق ارژنگ است. مجله‌های مختلف، پوسترهای الویس پریسلی روی دیوارها، رو بالشتی با طرح الویس پریسلی و آباژور مدرن مهر تاییدی بر این هستند که کاراکترهای ارژنگ و شهاب کاملا متفاوت از یکدیگرند. برخلاف اتاق نشیمن خانه شهاب، که رنگ‌های روشن در آن متمرکز هستند، اتاق خواب شهاب پر از طرح و رنگ است و پرده‌های اتاق نیز از سادگی به دورند.

طراحی صحنه فیلم نهنگ عنبر
طراحی صحنه فیلم نهنگ عنبر

خانه قدیمی ارژنگ؛ ساده و در عین حال جذاب 

اگرچه قسمت‌های مختلف خانه ارژنگ در فیلم نشان داده نمی‌شود، اما در همان یک سکانسی که قسمتی از خانه دیده می‌شود نیز می‌توان سبک طراحی کلی دکوراسیون خانه را حدس زد. همانطور که گفتیم، ارژنگ نسبت به شهاب از وضعیت مالی ضعیف‌تری برخوردار است و به همین سبب نیز ارژنگ و پدرش در یک خانه قدیمی و نه یک آپارتمان زندگی می‌کنند.

طراحی صحنه فیلم نهنگ عنبر

دستگاه ویدیو پلیری که در خانه دیده می‌شود، علاقه ارژنگ به فیلم را نیز نشان می‌دهد که البته طراح صحنه با این کار نوستالیس خاصی را نیز برای مخاطب تداعی کرده است. آویز گلدانی که در گوشه دیگر تصویر می‌بینید نیز نشان از وجود زندگی و حیات در این خانه دارد. در این خانه خبری از مبلمان آنچنانی مدرن نیست و میز و صندلی‌های ساده جلوی تلویزیون قرار گرفته‌اند.

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه سریال «قورباغه»؛ اختلاف طبقاتی دو بچه زرنگ

خانه جدید ارژنگ؛ مجلل و امروزی

هرچقدر که خانه قدیمی ارژنگ، ظاهری نسبتا فرسوده و بافتی قدیمی داشت، خانه امروزی او اما در زمان حال، بسیار مجلل و مدرن است. استخر و حیاط بزرگ نمای بیرون این خانه را تشکیل می‌دهند که معماری زیبای ساختمان آن، زیبایی حیاط را تکمیل نموده‌اند و این همان خانه‌ایست که رویا همیشه آرزویش را داشته و حالا بعد از 30 سال به سمت آن دویده است.

طراحی صحنه فیلم نهنگ عنبر

دکوراسیون داخلی این خانه نیز متناسب با نوع معماری آن، طراحی صحنه مدرن و امروزی است. سراسر خانه را دیوارهای شیشه‌ای که به حیاط باز می‌شوند پوشانده و تخت خوابی مدرن به همراه مبلمانی مدرن در اتاق خواب امروزی ارژنگ قرار گرفته است. مجسمه‌ای که زیر تخت خواب ارژنگ قرار گرفته به نظر گران قیمت می‌رسد و البته زیبایی خوبی نیز به فضای بی روح اتاق بخشیده است.

طراحی صحنه فیلم نهنگ عنبر

خانه امروزی ارژنگ، دوبلکس است و پله‌های طبقات به زیباترین شکل طراحی شده‌اند. کناره‌های راه‌پله از جنس شیشه است که مطابقت جذابی بین دیوارهای شیشه‌ای و راه‌پله ایجاد کرده است.

طراحی صحنه فیلم نهنگ عنبر

دیگر مطالب فیلم دکور نیز برایتان جذاب خواهد بود:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه