Chidaneh.com placeholder image

مقصر ریزش ساختمان متروپل آبادان کیست؟

به قلم: تحریریه چیدانه

به گزارش خبرگزاری تسنیم از آبادان،‌ ‌‌بخش‌هایی از ساختمان بزرگ «متروپل» در خیابان امیری آبادان روز گذشته فرو ریخت که طبق گزارش خبرنگار تسنیم از محل حادثه، به‌دلیل ریزش بخش‌هایی از ساختمان 10طبقه اداری ـ تجاری متروپل، برای ایمن‌سازی، خیابان اصلی امیری آبادان مسدود شد. براساس آخرین گزارش‌ها، در این حادثه تاکنون 8 نفر جان باخته‌اند و حدود 30 نفر مصدوم شده اند و بیش از 35 نفر زنده از زیر آوار نجات یافته‌اند‌ و به تعدادی خودرو هم آسیب وارد شد.‌ تصاویر هوایی از محل حادثه ریزش ساختمان متروپل: 

تابلو فرش ریحان

اما چه بر سر این ساختمان تازه ساخت آمد؟ 

متروپل یک برج 10 طبقه دوقلو بود که توسط هولدینگ ساخت و ساز عبدالباقی در محله امیری آبادان ساخته شده و در شرف افتتاح قرار داشت. متروپل نه مثل پلاسکوی تهران یک ساختمان قدیمی بود که فرسودگی، عامل فروریختن آن باشد و نه غیرقانونی ساخته شده بود که فروریختن آن را بتوان به عوامل غیرسازه‌ای ربط داد. پس علت فروریختن متروپل چیست؟ 

ساختمان و برج دوقولوی متروپل آبادان
حسین عبدالباقی ریزش متروپل

معرفی هولدینگ عبدالباقی

سازنده‌ برج‌های دوقولو متروپل، هلدینگ عبدالباقی است که مدیر عامل و رئیس هیات مدیره آن حسین عبدالباقی؛ یکی از سازندگان یا بهتر است بگوییم یکی از بساز و بفروش‌های سرشناس در آبادان است. فردی که به گفته منتقدانش، بر اساس ارتباطاتی که داشته توانسته بازار ساخت‌وساز آبادان را با تبدیل زمین‌های افتاده‌ی شهر به فضاهای تجاری و خدماتی، قبضه کند. هلدینگ عبدالباقی در حال حاضر بخش عمده‌ای از ساخت‌وسازهای اطراف اروند و منطقه آزاد اروند را مدیریت می‌کند.

حسین عبدالباقی

نکته جالب درباره هلدینگ عبدالباقی و ساخت برج‌های متروپل، تقدیر از مدیرعامل آن توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت است؛ آن هم در شرایطی که وضعیت متروپل در بدترین و غیراصولی‌ترین حالت خود به سر می‌برد! 

گزارش ناظر ساختمان متروپل آبادان

گزارش‌ ناظر ساختمان متروپل در آبادان

طبق گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، از ماه‌ها قبل پیش‌بینی شده بود که این بنا استحکام و پایداری لازم را ندارد و در شرف آسیبی جدی است. اما بی توجهی و انکار سازندگانِ این بنای ناقص، منجر به فاجعه‌ای دیگر در صنعت ساخت و ساز و معماری شد. در ادامه متن گزارش آمده است: 
 

گزارشات مهندس ناظر ساختمان متروپل آبادان به سازنده، مالک و شهرداری

شهرداری محترم شهرستان آبادان منطقه 1

با سلام

– احترما با توجه بازدید از ساختمان متروپل متاسفانه در برخی نقاط سازه ای مشکلاتی بوجود آمده که به شرح ذیل به

استحضار میرساند :

  1. خیز بیش از حد مجاز تیرهای مربوط به رمپ پارکینگ که باعث ایجاد پیچش در سقف‌های وافل نیز شده است و در نتیجه
    ایجاد ترک‌های خمشی در تیر و پیچش در سقف‌ها گردیده است.
  2. مشاهده ترک‌هایی در دیوارهای پیرامونی رمپ‌ها که با توجه به شکل ترک‌ها، دلیل آن خیز بیش از حد مجاز تیرهای زیرین دیوارها می‌باشد.
  3. با توجه به اضافه شدن 3 طبقه مازاد بر طراحی، متاسفانه در برخی از ستون‌های این سازه کمانش ایجاد شده که برخی توسط مجری اصلاح گردیده است که می‌بایست نقشه طراحی مقاوم سازی آن ارائه شود که البته با توجه امکان این که در آینده و پس از بارگذاری و بهره برداری، بقیه ستون‌ها نیز دچار مشکل شوند بسیار زیاد است.

با توجه به موارد فوق خواهشمند است دستورات لازم جهت توقف کار تا اولا بررسی کامل سازه و ارائه نقشه‌های آن و ثانیا اصلاح اشکالات سازه‌ای موجود را صادر فرمایید.

متن اینستاگرام هلدینگ متروپل آبادان
متن اینستاگرام هلدینگ متروپل آبادان

 

پست اینستاگرامی مالک و سازنده برج متروپل! ظاهرا ستون هایی که ناظر فعلی از حذف آن در گزارش خود نوشته است مربوط به این قسمت بوده است !

گزارش نظام مهندسی برای برج متروپل
گزارش نظام مهندسی برای برج متروپل
گزارش نظام مهندسی برای برج متروپل

گزارشی دیگر از سازمان نظام مهندسی به سازنده برج متروپل

رئیس سازمان نظام مهندسی: بعد از آنکه در سال 1396 پروانه ساختمان متروپل صادر شد، سازمان نظام مهندسی از شهرداری درخواست کرد تا اجازه نظارت به این پروژه را به مهندسان سازمان بدهد. تا سال 1399 چنین اجازه‌ای صادر نشد. دیدگاه ما این است که مالک درخصوص ورود سازمان نظام مهندسی مقاومت می‌کرد. تا اینکه از خرداد سال 1399 ناظرین سازه و معماری تاسیسات به صورت قانونی از سوی سازمان نظام مهندسی معرفی و در این پروژه وارد عمل شدند. 

به گفته کوروش خواجوی یک ماه قبل با گوشزد کردن خطرات پروژه به شهرداری دستور توقف آن را دادیم. طبق گزارشی که از ناظر دیدم تذکرات به اندازه کافی هشداردهنده بوده است.

با توجه به وضعیت فعلی ساختمان متروپل آبادان، احتمال ریزش برج دوم آن بسیار بالاست! 

نداشتن سواد مهندسی و معماری لازم و همینطور توجه نکردن به هشدارهای نظام مهندسی یکی از چند دلیل ریزش و خراب شدن برج متروپل در آبادان است. امیدواریم با پیگیری و توجه به این قبیل مشکلات در ساخت و ساز، کم‌تر شاهد ریزش و خرابی‌های ساختمان‌ها در ایران باشیم. 

مطالب مرتبط:

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه