Chidaneh.com placeholder image

رنگ لایم واش (Limewash) چیست؟ معجزه رنگ آهکی در دکوراسیون

به قلم: نادیا مهردادیان

وقتی صحبت از رنگ‌آمیزی دیوارهای ساختمان می‌شود بیشتر ما به رنگ‌های استاندارد موجود فکر می‌کنیم، در صورتیکه برخی از رنگ‌ها هستند که قرن‌هاست مورد استفاده قرار می‌گیرند ولی توجه چندانی به آنها نمی‌شود. رنگ لایم واش (limewash paint) یکی از همین رنگ‌ها است که با بافتی گچی و ظریف، حس رمانتیک دنیای قدیم را در ما زنده می‌کند و هرچه می‌گذرد بر زیبایی و جذابیت آن افزوده می‌شود. رنگ لایم واش نوعی رنگ آهکی و یک ماده طبیعی و سازگار با محیط زیست است که با استفاده‌های مبتکرانه می‌تواند در کانون توجه قرار گیرد. در پاسخ به این سوال که رنگ لایم واش چه رنگی است، می‌توان گفت که لایم واش یک رنگ معمولی نیست و تأثیر چشمگیری در دکواسیون داخلی خواهد داشت و در ادامه‌ی این مطلب از چیدانه به معرفی این رنگ جذاب خواهیم پرداخت. 

رنگ لایم واش
رنگ آهکی
رنگ لایمواش

رنگ لایم واش- Limewash چیست؟

رنگ لایمواش یکی از متریال‌های اصلی خانه‌های اروپایی است که قدمت آن به دوران روم باستان برمی‌گردد و به عنوان پوشش خارجی و داخلی برای ساختمان‌های تاریخی مورد استفاده بوده است. این رنگ آهکی از سنگ آهک خرد شده ساخته شده که در دمای بسیار بالا پخته می‌شود، سپس با آب مخلوط شده و با رنگدانه‌های طبیعی رنگ می‌شود. این پوشش ارگانیک، ظاهری تقریبا گچی دارد که سطوحی طرح‌دار، مات و جیر مانند، ایجاد می‌کند و به دیوارهای صاف، عمق و درخشندگی می‌بخشد. 

اسکای اسکرپر

رنگ لایم واش اغلب روی سنگ‌، آجر و پوشش‌های آهکی از پیش اجرا شده اعمال می‌شود، حالتی روستایی به ساختمان می‌دهد و در سبک مدرن بسیار پرکاربرد است. جالب است بدانید این نوع پوشش پتینه مانند، وقتی در قوطی است بیشتر شبیه بتونه است تا یک رنگ نازک! 

limewash
رنگ لایم واش از چیست
رنگ لایم واش جدید

چرا باید از رنگ لایم واش استفاده کرد؟

1) کاربرد رنگ لایم واش عملا بی‌بو است.

2) رنگ لایمواش نیاز به نگهداری کمتری دارد.

3) از نظر سبک، این رنگ می تواند حتی صاف‌ترین و خسته کننده‌ترین دیوارها را تغییر دهد.

4) Limewash یک رنگ تخصصی است، بنابراین هزینه آن بیشتر از یک رنگ استاندارد خواهد بود.

5) رنگ‌آمیزی با رنگ معمولی روی رنگ آهکی امکان‌پذیر بوده و فقط یک لایه آستر مخصوص لازم دارد.

6) آهک دارای ترکیب شیمیایی است که بوها و CO2 مضر را از بین می‌برد و کیفیت هوای داخلی را بهبود می‌بخشد.

7) رنگ Limewash نسبت به سطوح رنگ شده با رنگ‌های استاندارد و معمولی، کثیفی بسیار کمتری را نشان می‌دهد.

8) سطح بالای pH آهک به این معنی است که میکروارگانیسم‌ها نمی‌توانند در آن زنده بمانند و کیفیت ضد حساسیت را به رنگ آهکی اضافه می‌کند.

9) مزیت رنگ آهکی این است که مانند رنگ معمولی از بین نمی‌رود و تنفس‌پذیر است زیرا در مصالح زیرین نفوذ می‌کند و به آنها اجازه تنفس می‌دهد.

10) رنگ لایم واش طبیعی یک رنگ غیر سمی و سازگار با محیط زیست است چون در آن از رنگدانه‌های طبیعی بدون حلال‌ و افزودنی‌های معدنی استفاده می‌شود.

11) ساختن رنگ لایم واش یک فرآیند ساده است که شامل ساختن بتونه آهکی از آهک هیدراته (موجود در فروشگاه‌ها) مخلوط با آب است که باید به تدریج با آب مخلوط و رقیق شود تا به قوامی مثل خمیر برسد. فرآیند ساخت رنگ آهکی را خودتان هم می‌توانید انجام دهید و به تخصص خاصی احتیاج ندارد.

رنگ لایم واش برای چیست
رنگ لایم واش در خانه
رنگ لایم واش طبیعی

معایب رنگ لایم واش چیست؟

1) کنترل ظاهر بافت‌دار آن موردپسند همه نیست.

2) برای رسیدن به رنگ مطلوب نیاز به چندین لایه رنگ‌آمیزی است.

3) رنگ لایمواش به دلیل استفاده از رنگدانه‌های طبیعی، پالت رنگ محدودی دارد.

4) رنگ آهکی به راحتی تمیز نمی‌شود و ممکن است نیاز به ترمیم و پوشش مجدد با یک لایه رقیق شده از آهک داشته باشد.

رنگ لایمواش در دکوراسیون
رنگ لایمواش در دکوراسیون نشیمن
رنگ لایم واش چه رنگی است؟

رنگ لایمواش در دکوراسیون

رنگ Limewash به طور ذاتی حال و هوای دنیای قدیم را دارد، اما این بدان معنا نیست که نمی‌توان از آن در یک محیط مدرن استفاده کرد. رنگ لایم‌ واش با سبک‌های بسیاری مطابقت دارد و همه چیز به این بستگی دارد که چگونه آن را با متریال و وسایل دیگری که در محیط استفاده می‌شود، ترکیب کنید. ماهیت لایم‌ واش این است که رنگ‌ها هنگام استفاده روشن می‌شوند، بنابراین دستیابی به رنگ‌های بسیار تیره یا روشن می‌تواند یک چالش باشد. خوشبختانه، بسیاری از برندها در حال حاضر طیف گسترده‌‌ای از رنگ‌ها را نسبت به آنچه که به طور سنتی برای رنگ آهکی وجود داشت ارائه داده‌اند و شما می‌توانید بسته به سلیقه و سبک دکوراسیون موردنظرتان، بهترین رنگ لایمواش را انتخاب کنید.

رنگ لایم واش زیبا
رنگ لایم واش در راهرو

رنگ لایمواش برای چه فضاهایی کاربرد دارد؟

به طورکلی رنگ لایم واش در خانه و خارج از خانه کاربرد دارد و به طور سنتی فقط روی گچ ، سنگ، آجر و سیمان قابل استفاده است. ولی خوشبختانه به لطف برندهای رنگ آمیزی و مدرنیزه کردن رنگ‌ها برای کاربرد بیشتر، استفاده از رنگ Limewash در فضاهای مختلف بسیار آسان‌تر شده است. پس می‌توان گفت که رنگ آهکی تقریبا برای استفاده در همه جا مناسب است. جالب است بدانید که رنگ آهکی یک انتخاب عالی برای آشپزخانه‌ است چون ترکیب شیمیایی آن بوها و دی اکسید کربن را از بین می‌برد، به عنوان فیلتر هوا عمل می‌کند و علاوه بر آن در برابر کپک و باکتری مقاوم است. 

رنگ لایم واش در سرویس بهداشتی
رنگ لایم واش در آشپزخانه

رنگ لایم واش برای چه فضاهایی مناسب نیست؟

رنگ لایم واش برای فضاهایی که احتمال وارد شدن ضربه‌ به آنها زیاد است مانند اتاق کودک یا پشت سینک ظرفشویی و روشویی دستشویی که امکان ترمیم مداوم رنگ‌ ممکن نیست، مناسب نمی‌باشد. همچنین بهتر است از رنگ‌ لایم‌ واش روی چوب یا فلز استفاده نکنید. توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید از رنگ لایم‌واش در محیط‌های مرطوب استفاده کنید، یک محافظ در ترکیب آن به کار ببرید، زیرا آهک متخلخل است و در برابر خاک و آب آسیب‌پذیر است. افزودن لایه محافظ به رنگ آهکی علاوه بر محافظت در برابر کثیفی و آب، تمیز کردن دیوارهای آهکی را آسان‌تر می‌کند.

رنگ لایم واش سبز
رنگ لایم واش آبی

رنگ لایم واش به چه رنگ‌هایی موجود است؟

رنگ لایم واش طبیعی در شکل پایه خود، مایل به سفید است و برای افرادی که ترجیح می‌دهند پس زمینه‌ای خنثی به دیوارهای خود بدهند انتخاب مناسبی است. اما با افزودن رنگدانه‌های طبیعی و مقاوم به رنگ آهکی، رنگ‌های مختلفی مثل خاکی، اُخرایی، سفالی، قهوه‌ای و خاکستری به دست می‌آید. به طورکلی رنگدانه‌های خاکی، معمولا اخرایی‌ها و رنگدانه‌های خاکستری، طیفی از رنگ‌های زرد، قرمز و نارنجی را تولید می‌کند. جالب توجه است که گرد و غبار زغال سنگ، خاکستر، خون و غبار سنگ آسیاب شده همگی به عنوان افزودنی در آهک‌شویی‌های تاریخی، برای دستیابی به رنگ دلخواه یافت شده‌اند. امروزه پیشرفت فناوری تنوع بیشتری به رنگ‌های لایم واش داده و باعث شده رنگ‌های پررنگ‌تر و انواع رنگ لایم واش پاستلی نیز در بازار موجود باشد. 

رنگ لایم واش در خارج ساختمان
رنگ لایم واش در نمای خارجی

طرز استفاده رنگ لایم واش 

1) آماده‌سازی سطح: توجه داشته باشید که بر خلاف اکثر رنگ‌ها  که روی سطوح قرار می‌گیرند، رنگ آهکی در مصالح زیرین نفوذ می‌کند، بنابراین بهتر است روی سطوح متخلخل اعمال شود. دقت کنید سطوحی که می‌خواهند با رنگ لایم واش رنگ‌آمیزی شوند باید تمیز و عاری از چربی باشند. به این صورت که سطوح باید به خوبی برس خورده شوند، هر قالبی باید با قارچ‌کش درمان شود و کاملا با آب تمیز شسته شود. 

رنگ لایم واش در اتاق خواب
طرز استفاده رنگ لایم واش

2) خیس کردن سطح: هرگز نباید آهک را روی سطح خشک قرار داد، زیرا باعث خشک شدن سریع آهک و در نتیجه گرد و غبار می‌شود. در ابتدا حدود 3 مترمربع از سطح دیوار موردنظر را اسپری کنید تا سطح مرطوب شود. سعی نکنید تمام دیوار یا سقف را در یک زمان مرطوب کنید، زیرا بیشتر قسمت قبل از رنگ‌آمیزی خشک می‌شود. توجه داشته باشید که باید از اتصالات خشک خودداری کنید زیرا این امر باعث می‌شود که آهک ظاهری تکه تکه و نامناسب پیدا کند.

رنگ آهکی چیست؟
رنگ آمیزی با رنگ آهکی

3) آزمایش رنگ آهکی: آهک را قبل و در حین استفاده خوب هم بزنید. به خاطر داشته باشید که رنگ لایمواش با خشک شدن کمرنگ می‌شود بنابراین مهم است که رنگ‌ها را آزمایش کنید. تیرگی رنگ آهکی به تعداد لایه‌هایی که اعمال می‌شود بستگی دارد و به طور معمول تا سه لایه رنگ‌آمیزی توصیه می‌شود. هر لایه باید قبل از اعمال لایه بعدی خشک شود و بهتر است 24 ساعت بین اعمال هر لایه فاصله وجود داشته باشد. خیس کردن لایه قبلی پیش از رنگ‌آمیزی لایه بعدی بسیار مهم است و هر لایه باید با یک برس خشک روی سطح صاف شود تا در نهایت سطحی یکپارچه داشته باشید.

رنگ آهکی در دکوراسیون
رنگ اهکی در اتاق خواب

4) استفاده از پرایمر: نکته اصلی در مورد رنگ آهکی این است که بسته به سطح، واکنش متفاوتی نشان می‌دهد، بنابراین پرایمر کنترل خوبی به شما می‌دهد. برای فضاهای داخلی، بهتر است که سطوح را با یک پرایمر مبتنی بر اکریلیک آماده کنید و از یک برس مو بلند و درشت با موهای طبیعی که حداقل شش اینچ عرض دارد، استفاده کنید. 

رنگ لایمواش در آشپزخانه
رنگ لایمواش در اتاق خواب

5) نوع قلم‌مو: هرگز برای رنگ آهکی از غلتک استفاده نکنید! رنگ لایم واش باید در چندین لایه نازک با استفاده از یک قلم موی بلند، با ضربه ‌اعمال شود و از آنجایی که بافت رنگ لایمواش با ضربه قلم‌مو ایجاد می شود، تکنیک بسیار مهم است. سه نوع ضربه وجود دارد: افقی، عمودی و الگوی ابری. در رنگ‌آمیزی با رنگ لایم واش استفاده از ضربات عمودی در الویت است، چون با شکل در و پنجره‌ها همخوانی دارد. اگر الگوی ابری را ترجیح می‌دهید، بهترین روش این است که سه یا چهار ابر در قسمت‌های جداگانه دیوار ایجاد کنید و سپس آنها را به تدریج با هم ادغام کنید. به طورکلی هر طرحی را که انتخاب می‌کنید، با اعمال و کشش رنگ با ضربه‌های بزرگ و سنگین شروع کنید و سپس با حرکات سبک‌تر، الگو را ایجاد کنید.

رنگ لایم واش در اتاق
رنگ لایم واش طوسی
رنگ لایم واش کرم

تفاوت لایم واش با وایت واش چیست؟

لایم‌ واش یک رنگ آهکی است که به جای رنگ کاربرد دارد و وایت واش یه دوغاب آهکی برای سفیدکاری است. با این وجود لایم‌ واش را می‌توان در دسته‌ی وایت واش‌ها هم قرار داد. هر دو روش بر پایه آب هستند و روی سطوح متخلخل مانند آجر به خوبی کارآیی دارند.

رنگ لایم واش خنثی
رنگ لایم واش روشن
خرید رنگ لایم واش

کلام آخر

رنگ لایم واش به عنوان یک پوشش تزئینی هزاران سال است که وجود داشته و در چند سال گذشته محبوبیت زیادی پیدا کرده است. همانطور که گفته شد رنگ لایمواش از سنگ آهک خرد شده است که با آب مخلوط شده و حالت خمیری مانند پیدا می‌کند. این رنگ آهکی به طور معمول با رنگدانه‌های طبیعی مخلوط می‌شود که غیر سمی و سازگار با محیط زیست است و همچنین به عنوان یک قارچ‌کش ملایم عمل می‌کند. این روکش سنتی با حرکت ظریف و تنوع رنگ طبیعی، پتینه‌ای زیبا ایجاد می‌کند که هرچه می‌گذرد رگه‌های بیشتری در آن ایجاد می‌شود.

"برای استفاده از رنگ لایم واش در دکوراسیون موردنظرتان می‌توانید از ما کمک بگیرید.“

مطالب مرتبط:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه