Chidaneh.com placeholder image

رنگ اکر، اخرایی یا زرد مایل به قهوه ای؟

به قلم: مژگان احمدی

وجود رنگ‌ها در طبیعت و زندگی روزمره ما با احساسات مختلفی که از دیدنشان تجربه می‌کنیم، می‌توانند تاثیرات زیادی روی ما داشته باشند. رنگ‌ در دکوراسیون داخلی از مهم‌ترین موارد محسوب می‌شود که می‌توان از آن‌ برای ایجاد تغییرات کم یا زیاد در محیط زندگی‌ خود استفاده کرد. یکی از این رنگ‌های جذاب رنگ آکر یا اخرایی و در واقع زرد مایل به قهوه‌ای است که دارای طیف‌های روشن تا تیره است. رنگ اکر طرفداران زیادی دارد چراکه نور، نشاط و گرمی را به‌همراه دارد و در صورت استفاده از آن در دکوراسیون خود می‌توانید فضایی جذاب و شاد ایجاد کنید. شما هم اگر علاقمند به آشنایی با ویژگی‌های این رنگ جذاب و چگونگی استفاده از این رنگ در دکوراسیون خانه یا محل کارتان شدید با ما در این مطلب از چیدانه همراه باشید.

رنگ اکر
رنگ اکر در دکوراسیون

خاصیت طبیعی و قدیمی بودن رنگ اکر

رنگ اکر که یادآور طبیعت است از رنگ خاک رسی حاوی مواد معدنی مختلف گرفته شده است. این رنگ از گذشته در هنرهای بومی آفریقا و اکثر دنیا استفاده می‌شده که باعث شده این رنگ نوعی حس قدیمی و دلنشین داشته باشد. آنی اسلون کارشناس رنگ و نقاشی درباره رنگ اکر می‌گوید: «رنگ‌های سنتی که ریشه‌های باستانی دارند، در شما احساسی امن و قوی نسبت به خانه‌تان ایجاد می‌کنند که باید برای آن ها بیش‌تر ارزش قائل باشیم.» همچنین عقیده دارد «یکی از راه‌های درک آینده و ایجاد آسایش در زمان‌های نامطمئن، ارتباط مجدد با گذشته و طبیعت است».

تابلو فرش ریحان
طیف رنگی اکر

طیف رنگی اکر

رنگ اکر برگرفته از طبیعت و رنگی گرم است. این رنگ از ترکیب رنگ‌های قهوه‌ای + زرد + سفید ساخته می‌شود و دارای طیف‌های رنگی بسیاری بین رنگ زرد تا قهوه‌ایست. بر اساس میزان استفاده از هر یک از رنگ‌های تشکیل دهنده‌اش طیف رنگی آن می‌تواند کم‌رنگ یا پررنگ‌تر شود. 

مطلب مرتبط: رنگ زرد خورشید تابستان را به خانه خود بیاورید

طیف رنگی اکر

فرمول و کد رنگی اکر

اکر یا اخرا از آزادشدن آهن با ظرفیت 3، انتقال آن به اعماق زمین، ترکیب آن با سیلیس و آلومین، تشکیل Fe(OH)3  و در آخر تبدیل به Fe2O3 به‌دست می‌آید. کد رنگی اکر نیز بر طبق جدول زیر است:

جدول کدهای رنگی اکر
رنگ زرد اخرایی

تفاوت رنگ اکر با رنگ خاک اکر

رنگ اکر را نمی‌توان همان رنگ خاک اکر دانست چراکه خاک اکر در طبیعت به رنگ‌هایی نزدیک به رنگ قرمز و بنفش هم وجود دارد. درحالیکه رنگ اکر یا اخرایی در دنیا به رنگ خاک اکری که به زرد نزدیک و درواقع ترکیبی از رنگ قهوه‌ایی و زرد است شناخته می‌شود.

تفاوت رنگ اکر با رنگ خاک اکر

رنگ‌های مکمل و هماهنگ با رنگ اکر

رنگ اکر با هر رنگی هماهنگ نیست و اگر بدون توجه به خواص رنگ شناسی از آن استفاده کنید، نتیجه خوبی نمی‌گیرید. توجه کنید که رنگ اکر در کنار رنگ‌های صورتی چرک، خاکستری کم‌رنگ، طیف‌های مختلف رنگ آبی، سیاه و سبز ترکیب رنگی جذابی می‌دهد. اکر و سیاه ترکیب رنگی خنثی اما زیبا، چشمگیر و پر زرق و برق به ما می‌دهد. با ترکیب رنگ آکر با سبز، فضایی با رنگ‌های طبیعی و انرژی زیادی خواهید داشت که برای اتاق نشیمن، پاسیو، ایوان‌ مناسب است. اکر و قهوه‌ای از یک خانواده و هماهنگ هستند و فضایی گرم، ارگانیک و روستایی ایجاد می‌کنند. ترکیب رنگ اکر و کله غازی که ترکیبی از سبز و آبی است می تواند زیبایی چشم نوازی ایجاد کند. اکر با قرمز بورگاندی که ترکیبی از قرمز و بنفش تیره یا قرمز و قهوه‌ای تیره است هم می‌تواند فضایی پرانرژی ایجاد کند. همچنین رنگ‌های ارغوانی و طوسی مایل به خاکستری با رنگ آکر ترکیب رنگی زیبایی است. توجه کنید که در انتخاب رنگ دقت زیادی داشته باشید تا فضایی زیبا و دلنشین در دکوراسیون داخلی‌تان با به‌کار گیری رنگ اکر ایجاد کنید.

رنگ‌های مکمل و هماهنگ با رنگ اکر

تاثیر رنگ اکر بر روحیات ما

بر اساس روانشناسی رنگ‌ها، رنگ‌های مختلف می‌توانند تاثیر بسزایی بر رفتار و حال خوب یا بد ما بگذارند. رنگ‌ها به‌همراه عوامل دیگری، باعث پدید آمدن احساسات و حالت‌های مختلفی در ما می‌شوند. رنگ اکر روشن و جذاب است و احساسات قوی و عمیقی در ما به وجود می‌آورد. با اینکه رنگ اکر در یک نگاه توجه همه را به خود جلب می‌کند اما اگر در فضا زیاد از آن استفاده شود، می‌تواند دافعه هم داشته باشد یا به‌عبارت دیگر این رنگ اگرچه حس گرمی و نور به ما منتقل می‌کند اما با استفاده بیش از حد می‌تواند باعث خستگی شود.

مطلب مرتبط: روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون داخلی

تاثیر رنگ اکر بر روحیات ما

رگ اکر در دکوراسیون داخلی

اغلب رنگ اکر را نشان فصل پاییز می‌دانند اما به‌دلیل گرمی این رنگ و تابش نور خورشید در تابستان، یادآور این فصل هم است. در فصول مختلف به‌خصوص پاییز یا تابستان می‌توانید دکوراسیون خانه‌تان را با این رنگ تزیین کرده و فضایی گرم و دلنشین داشته باشید. رنگ اکر رنگی کاربردی است که می‌تواند در هر سبک دکوراسیونی به‌کار رود. برای مثال اگر دکوراسیون خانه‌تان سنتی و قدیمی است استفاده از پارچه‌های مخملی یا ابریشمی به رنگ اکر به زیبایی و انرژی فضا کمک می‌کند. این رنگ با دکوراسیون داخلی به سبک مدرن هم با استفاده از جزئیاتی چون کوسن‌های مبل، لوستر یا کابینت آشپزخانه به رنگ اکر هماهنگ می‌شود. این رنگ برای استفاده در سبک دکوراسیون بوهمیایی که با استفاده از انواع رنگ‌های روشن و منسوجات بافت‌دار شناخته می‌شود، بسیار مناسب و پرطرفدار است چراکه گرمی را که خاصیت این سبک است به دکوراسیون شما منتقل می‌کند.

مطالب مرتبط: نقش رنگ ها در دکوراسیون خانه، پاسخ کارشناس رنگ چیدانه

رگ اکر در دکوراسیون داخلی

استفاده از رنگ اکر روی دیوارها

این رنگ آرامش و شادی به‌همراه دارد، پس برای تزیین دیوارهای داخلی همه اتاق‌های خانه شما مناسب است. اگر می‌خواهید فضایی پرانرژی داشته باشید، یک دیوار را به رنگ اکر و دیگر دیوارها را سفید کنید. اما اگر علاقه دارید دکوراسیونتان جذاب‌ و جسورانه‌تر باشد، یکی از دیوارها را به این رنگ و برای دیوارهای دیگر از کاغذ دیواری‌ با جزئیاتی به رنگ اکر استفاده کنید.

مطلب مرتبط: 9 قانون برای انتخاب رنگ دیوار در دکوراسیون منزل

استفاده از رنگ اکر روی دیوارها

استفاده از رنگ اکر در جزییات

اگر شما به رنگ اکر علاقمندید، اما از به‌کاربردن آن در سطوح بزرگ در دکوراسیون داخلی‌تان مطمئن نیستید می‌توانید از این رنگ در اکسسوری‌ها استفاده کنید. برای مثال در پارچه وسایل خانه‌تان چون کوسن، فرش، رومیزی و ملحفه تخت یا در طرح‌های چاپی پارچه، آن را با رنگ‌های مکملش ترکیب کنید. همچنین می‌توانید اکسسوری‌هایی چون کوزه‌های سفالی به رنگ اکر در خانه‌تان به‌کار برید.

استفاده از رنگ اکر در جزییات

استفاده از رنگ اکر به‌عنوان رنگ پایه

اگر علاقه زیادی به رنگ اکر دارید و می‌خواهید بیشتر از این رنگ استفاده کنید، می‌توانید مبلمانی به این رنگ انتخاب کنید یا با یک مبل مخملی اخرایی نشاط را به فضای خود بیاورید. می‌توانید برای هماهنگی با مبلمان اکر رنگ، طیف‌هایی از رنگ‌های شاد مکمل آن مثل کوسن با چاپ آبی یا گلیم سنتی به رنگ قرمز به دکوراسیون خانه‌تان اضافه کنید و فضایی سرزنده ایجاد کنید.

استفاده از رنگ اکر به‌عنوان رنگ پایه

کاربرد رنگ اکر در اتاق نشیمن

برای استفاده از این رنگ در اتاق نشیمن هم راهکارهایی وجود دارد. برای مثال می‌توانید با یک مبل جمع و جور مخملی به رنگ اکر حال و هوای اتاق نشیمن را سرزنده‌تر کرده و با کوسن‌هایی از پارچه‌های چاپی به رنگ اکر در باقی مبلمان، تاثیرگذاری آن را بیشتر ‌کنید. همچنین اگر می‌خواهید سبکی مدرن و منظم برای دکوراسیون داخلی اتاق نشیمن خود داشته باشید، می‌توانید با استفاده از ترکیب رنگ اکر و صورتی کم رنگ با جزئیات سفید و خاکستری در کاغذ دیواری‌ها به هدفتان برسید.

کاربرد رنگ اکر در اتاق نشیمن

رنگ اکر در دکوراسیون اتاق خواب

ترکیب رنگ سفید، اکر، آبی و صورتی کم رنگ ترکیب مناسبی برای اتاق خواب شماست. با ترکیب رنگ اکر و آبی در پوشش تختخواب می‌توانید همزمان با لمس حس خنکی، تضاد جالبی ایجاد کنید. ترکیب رنگ اکر و صورتی کم رنگ هم برای اتاق خواب می‌تواند قبل از خواب به شما احساس آرامش بدهد.

رنگ اکر در دکوراسیون اتاق خواب

رنگ اکر در اتاق فرزندان

اکر رنگ مناسبی برای اتاق فرزندانتان است چراکه پر از نور و حس زندگی است و تاثیر مثبتی بر روحیات فرزندتان خواهد داشت. بهتر است برای اتاق کودک رنگ اکر را با رنگ خاکستری یا سفید که رنگ‌هایی خنثی هستند به‌عنوان رنگ پایه ترکیب کنید. با به‌کار بردن رنگ اکر برای پارچه پرده و روتختی، وسایل تزیینی یا رنگ دیوارها، فضایی جذاب و پرانرژی برای فرزندتان ایجاد کنید.

رنگ اکر در اتاق فرزندان

کاربرد رنگ اکر در دکوراسیون آشپزخانه و حمام

پیشنهاد می‌شود از رنگ اکر در فضاهایی مثل حمام و آشپزخانه استفاده شود، چراکه انرژی و حرکت زیادی به این فضاها منتقل می‌کند. خوب است بدانید استفاده از این رنگ برای کابینت آشپزخانه بسیار پرطرفدار است و به‌کار بردن وسایلی به رنگ اکر، آشپزخانه‌ای ساده را به محیطی پر جنب و جوش تبدیل می‌کند. همچنین استفاده از ظروفی به شکل‌های انتزاعی یا ظروفی که بافت شیشه‌ای دارند با رنگ اکر بیشتر می‌رخشند و این رنگ را بیشتر نشان می‌دهند. 

کاربرد رنگ اکر در دکوراسیون حمام
کاربرد رنگ اکر در دکوراسیون آشپزخانه

رنگ اکر مناسب برای داهروها و اتاق‌های شمالی

طراحان داخلی متخصص رنگ عقیده دارند بهتر است از رنگ اکر در راهروها و یا اتاق‌های شمالی که تاریک‌تر هستند استفاده شود چراکه از ویژگی‌های رنگ اکر این است که با نور خود، فضاهای تاریک را روشن‌تر می‌کند. همچنین گرمی و جذابیت این رنگ در راهرو باعث به‌وجود آمدن انرژی و ارتباطات مثبتی در این فضای ارتباطی می‌شود.

کاربردهای رنگ اکر
کاربرد رنگ اکر در دکوراسیون

رنگ اکر مناسب برای فضاهای نیمه باز و باز

توجه کنید که رنگ اکر که رنگی پر انرژی و برگرفته از طبیعت است برای فضاهای باز و نیمه‌باز بسیار مناسب است. با این رنگ می‌توانید فضایی پرانرژی داشته و همزمان حال و هوایی قدیمی و سنتی در دکوراسیون فضاهای باز و نیمه باز خود ایجاد کنید.

مطلب پیشنهادی: مشاوره رایگان دکوراسیون، به همین سادگی رنگ و بوی تازه به خانه بدهید!

پالت های رنگی رنگی اکر

در آخر:

رنگ اکر یکی از زیباترین رنگ‌های طبیعت است که حس و حالی قدیمی را برای شما زنده می‌کند. این رنگ سرشار از نور، انرژی و گرمی است که تابش نور خورشید را در ذهنمان تداعی می‌کند. انرژی این رنگ آن را به یکی از اولین گزینه‌ها برای استفاده از رنگ‌ در دکوراسیون داخلی تبدیل کرده است. باید توجه کنید که این رنگ طیف گسترده‌ای داشته و هماهنگ کردن آن با رنگ‌های دیگر کمی مشکل است. از رنگ اکر می‌توانید به شکل‌های مختلف و در ترکیب رنگ‌های دیگر استفاده کنید. شما هم اگر می‌خواهید تغییری در دکوراسیون داخلی خانه‌تان ایجاد کنید، پیشنهاد می‌کنیم از رنگ اکر استفاده کرده و این رنگ پاییزی را مهمان خانه‌هایتان کنید.

نویسنده: نرگس مهردادیان| عضو تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه