Chidaneh.com placeholder image

ظریف‌ترین معماری‌های اسلامی در سراسر دنیا

به قلم: ساناز بهبودی*

معماری اسلامی با مساجد آغاز می‌شود، مساجد شامل همه عملکردهای معماری اسلامی است پس می‌توان گفت: شاخصه های معماری اسلامی ایران بیش از هر چیز در مسجد تجلی یافته است که خود تجسم بازآفرینی، تکرار، هماهنگی، نظم و آرامش طبیعت است که پروردگار آن را به مثابه خانه همگی مسلمانان برای عبادت تعیین کرده است.

مسجد شیخ لطف الله

چه در مساجد، کاخ‌ها، مقبره‌ها یا حمام‌ها رایج باشد، نمی‌توان از معماری اسلامی غافل شد. سبک متمایز آن مملو از کاشی‌های رنگارنگ، گچ‌کاری و سنگ مرمر، و همچنین گنبدها، طاق‌ها، و ستون‌ها است. جواهرات معماری این سبک ساختمان را که در سراسر اروپا، آفریقا و آسیا پراکنده شده است، کشف کنید.

سرویس خواب بالسا
نمای بالای مسجد کوالالامپور در مالزی با سقف های گنبدی

مسجد کوالالامپور- مالزی

این مسجد دارای 22 گنبد بسیار زیبا در اندازه هایی مختلف می باشد که از مواد کامپوزیت همراه با فیبر شیشه ای مخلوط با رزین های اپوکسی برای افزایش مقاومت آن در برابر نور تشکیل شده است. حدود 7 هزار نفر می توانند در یک زمان در این مسجد عبادت کنند. نمای بالایی از مسجد کوالالامپور را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

مسجد نصیرالملک از نمای بیرونی و در حیاط
فضای داخلی مسجد نصیر الملک با شیشه های رنگی و نورپردازی رنگی

مسجد نصیرالملک – ایران

مسجد نصیرالملک از دیدگاه کاشی کاری از ارزنده‌ترین مساجد ایران و از دیدگاه ساختمان‌سازی به ویژه مقرنس بی‌مانند است مساحت آن 2890 متر مربع و زیربنای آن 2216 متر مربع است در این مسجد از شیشه‌های رنگی استفاده شده به همین علت آن را مسجد صورتی ایران نیز می‌گویند. مسجد نصیرالملک شیراز به مسجد صورتی نیز معروف است، اما چرا؟ به دلیل رنگ صورتی کاشی ها و شیشه هایی است که برای تزئین فضای داخلی مسجد استفاده شده است.

نمای بیرونی مسجد سلطان احمد با گنبد و گلدسته های تزیین شده
نمای داخلی از سقف مسجد سلطان احمد

مسجد سلطان احمد – ترکیه

مسجد سلطان احمد در شهر استانبول واقع شده ‌است. این شهر که در زمان امپراتوری عثمانی طی سالهای 1453 تا 1923 پایتخت این کشور بوده‌است، یکی از زیباترین شاهکارهای معماری اسلامی است که به علت وجود کاشی‌های آبی رنگ در طراحی داخلی به «مسجد آبی» نیز شهرت دارد. این بنا با 21000 کاشی و سرامیک در داخل تزئین شده است. آویزهایی که گنبد مسجد را نگه می دارند با طرح های تزئینی خیره کننده نقاشی شده‌اند.

مسجد الحمرا در انبوهی از درختان
مسجد الحمرا و پایه های ستونی با تزیینات

مسجد الحمرا – اسپانیا

الحمرا کاخی است مشرف بر شهر گِرانادا در اسپانیا که به عنوان یکی از شاخص‌ترین نمونه‌های هنر بناهای اسلامی جهان به‌شمار می‌آید. آویزهایی که گنبد مسجد را نگه می دارند با طرح های تزئینی خیره کننده نقاشی شده اند. نمای خارجی از الحمرا جلوه خیره کننده اندلس است که در طول قرون متاثر از تأثیرات اسلامی و مسیحی بوده است. «دادگاه شیرها» در قلب مجموعه الحمرا قرار دارد و فواره مرمر سفید آن در معماری مسلمانان بسیار مهم است.

مسجد تاج محل
مسجد تاج محل

مسجد تاج محل – هند

تاج محل از پرآوازه‌ترین بناهای جهان و آرامگاه زیبا و باشکوهی است که در نزدیکی شهر آگرا و در 200 کیلومتری جنوب دهلی پایتخت هندوستان واقع شده‌است و یکی از عجایب هفتگانه جدید دنیا به‌شمار می‌رود. سنگ مرمر سفید خیره کننده تاج محل به عنوان مقبره همسر مورد علاقه امپراتور مغول در قرن هفدهم ساخته شد. چهار مناره تاج محل با کمی فاصله از مقبره اصلی ساخته شده است تا در صورت فروریختن آسیبی به آن وارد نشود.

مسجد شیخ لطف الله
سقف مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف‌الله – ایران

مسجد شیخ لطف‌الله یکی از مسجدهای تاریخی و شناخته شده شهر اصفهان، در ضلع شرقی میدان نقش جهان است که در دوران صفوی ساخته شده ‌است. این طاق خیره کننده از ورودی اصلی مسجد شیخ لطف الله اصفهان، مقرنس کاری شده است. صدها سلول گچی کوچک جلوه‌ی مسحورکننده و به اصطلاح “لانه زنبوری" را ایجاد می کنند. هر کسی که این مسجد را از نزدیک دیده به عظمت معماری‌اش ایمان آورده و مسخ هیبت این اثر شده است.

نمای پنجره مسجد حسن دوم
مسجد حسن دوم

مسجد حسن دوم – مراکش

مسجد حسن دوم یا مسجد حسن ثانی، مسجدی است در شهر کازابلانکا، پایتخت مراکش. این مسجد که به لحاظ وسعت پس از مسجد الحرام و مسجد النبی قرار دارد، در ساحل شهر کازابلانکا و بخشی از آن بر روی آب قرار دارد. مسجد حسن دوم با ارتفاع 210 متر (حدود 688 فوت) بلندترین مناره جهان را دارد. نور از طریق مشبک کاری در مسجد حسن دوم در کازابلانکا، پایتخت مراکش می‌تابد. کاشی‌های تزئینی، مسجد حسن دوم در کازابلانکا را تزئین می‌کند.

مسجد-کلیسای جامع کوردوبا
مسجد-کلیسای جامع کوردوبا

مسجد-کلیسای جامع کوردوبا

مسجد جامع قرطبه یا کوردوبا، واقع در اندلس یا اسپانیای امروزی است. ساخت بنای این مسجد تقریباً دو قرن و نیم به طول انجامید. نام قدیم این مسجد «جامع حضرة» بود. در زمان عبدالرحمن الداخل خلیفه اموی اندلس، این مسجد 11 رواق داشت. هزاران طاق راه راه فضای داخلی مسجد-کلیسای جامع کوردوبا را تزئین می‌کنند. این بنا شامل یک کلیسای جامع دوره رنسانس است که در مرکزیت مسجد قرار دارد.

 

 

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه