Chidaneh.com placeholder image

ترکیب فارم هوم و وینتیج در دکوراسیون خانه ایرانی + تصاویر

به قلم: تحریریه چیدانه

این روزها سبک وینتیج به یکی از محبوب‌ترین ترندهای دکوراسیون داخلی تبدیل شده است. این استایل چیدمان یک نوع سبک عمیق و مفهومی است. اگر آدم قدیمی‌پسند و خاطره‌بازی باشید احتمالا استفاده از اشیاء قدیمی که اتفاقات شیرین گذشته را به یادتان می‌آورند علاوه بر این که به فضای خانه اصالت و ارزش فوق‌العاده‌ای می‌بخشد می‌تواند حسابی حال و هوایتان را عوض کند و شما را به دنیای دیگری ببرد. در این هفته از تور چیدانه به سراغ خانه نازنین رفته‌ایم که عاشق دکوراسیون وینتیج و حس و حال آن است و از همه خلاقیتش استفاده کرده است تا دکوراسیون خانه‌اش را به تصویری که در خاطرات خود دارد نزدیک کند. با ما همراه باشید تا شما را با جزئیات این سبک از دکوراسیون بیشتر آشنا کنیم.

خانه مزرعه ای

مشخصات کلی منزل

  • نام صاحبخانه: نازنین
  • تعداد افراد ساکن:2 نفر
  • شغل: کارمند
  • سبک دکوراسیون: ترکیب فارم هوم و وینتیج
  • رنگ‌های غالب: آبی و زرد اُخرایی
  • طراح دکوراسیون: طراحی چیدمان با سلیقه نازنین انجام شده است.
  • مدت زمان بازسازی خانه: 3 ماه
  • قدمت خانه: 13 سال

ویژگی‌های مهم دکوراسیون وینتیج

قبل از این که به سراغ هرچیزی برویم شما را دعوت می‌کنیم تصاویر خانه نازنین را به دقت تماشا کنید. زیرا می‌خواهیم با بررسی جزئیات آن دکوراسیون وینتیج ایرانیزه‌شده را بیشتر بشناسید:

سرویس خواب بالسا

جاشمعی کریستال دیواری و آویز 

اگر خاطرتان باشد قدیم‌ها خبری از چراغ‌های مدرن و روشنایی‌های امروزی نبود، خانه مادربزرگ‌های ما شبها با نور شمع و چراغ نفتی روشن می‌شد. یک نگاهی به این جاشمعی‌های کریستالی بیندازید، نور این شمعدانی‌ها می‌تواند هم اتاق پذیرایی را روشن کند و هم به میز غذاخوری حالتی رمانتیک و شاعرانه ببخشد. به این می‌گویند روشنایی به سبک قدیمی.

کاغذ دیواری مناسب

در سبک خاصی مانند وینتیج که در ترکیب با فارم هوم پیاده‌سازی می‌شود، مهم است که دیوارها را چطور دیزاین کنید. اگر می‌خواهید دیوارها را رنگ کنید بهتر است سمت رنگ‌های آرام و ملایم بروید، اما اگر قصد خرید کاغذ دیواری دارید باید مدلی را انتخاب کنید که با سبک انتخابی همخوانی داشته باشد. اگر سرچ کوتاهی در اینترنت داشته باشید می‌توانید مدل‌های مختلف کاغذ دیواری وینتیج را ببینید. بعضی از آن‌ها گلدار و الگومحور هستند و بعضی دیگر ساده و یکدست، همه چیز به سلیقه و پسند شما بستگی دارد.

در خانه نازنین کاغذ دیواری از نوع کهنه‌نما و به رنگ آبی ملایم انتخاب شده است. در علم دکوراسیون ارتباط بین طرح دیوار و مدل پرده‌ها باید به خوبی شکل بگیرد وگرنه در اتاق پذیرایی ظاهر ناخوشایند و نازیبایی ایجاد می‌شود. اگر دیوارها طرح‌دار هستند باید پرده را ساده انتخاب کنید و برعکس! برای دیوار ساده پرده طرحدار مناسب است. ضمن این که این سبک پرده‌های بلند و قدی را بیشتر می‌پسندد، به همین خاطر است که نازنین در دکوراسیون خود پرده‌ها را ساده و تا روی زمین در نظر گرفته است.

میز کنسول؛ یک المان خاص!

کنسول یک وسیله همه فن حریف است. با خریدن یک میز کنسول هم می‌توانید نمایشگاهی از لوازم دکوری و تزئینی خود راه بیندازید و هم از آن به عنوان انباری برای جاسازی اسباب و وسایل اضافی خود استفاده کنید. کنسول‌ها از همان قدیم‌الایام محبوب و پرطرفدار بودند، این را کلاسیک‌پسندها خیلی خوب می‌دانند، زیرا کنسول همیشه جزو لاینفک دکوراسیون آن‌ها بوده است. اما وینتیج‌پسندها هم می‌توانند با کمی گشت و گذار در بازار لوازم خانگی یا حتی سمساری‌های محلشان کنسول‌های قدیمی و اصیلی را پیدا کنند که با آن می‌شود به سبک چیدمان خانه هویت دوباره‌ای بخشید. 

وقتی به عنوان یک تازه‌وارد به خانه نازنین داخل می‌شوید احتمالا با دیدن این کنسول خاکی‌رنگ قدیمی شستتان خبردار می‌شود که در این خانه اوضاع و احوال دکوراسیون از چه قرار است. بله! یک وسیله ساده می‌تواند سلیقه و روحیات شما را با صدای بلند فریاد بزند.

یک آباژور کوچک در گوشه اتاق = یک دنیا حس خاطره‌انگیز

تا بحال به این موضوع فکر کرده‌اید که گاهی اوقات یک شیء کوچک چقدر می‌تواند ما را خوشحال یا ناراحت کند؟ ممکن است با دیدن آن به فکر فرو برویم یا احساس شادمانی درونی به ما دست بدهد یا حتی غمگین و آزرده‌خاطر شویم. همه اینها بخاطر این است که یک وسیله کوچک به چشممان خورده و ناخودآگاه به یاد یک اتفاق یا خاطره خاص افتاده‌ایم. دکوراتورهای ماهر هرجا کم می‌آورند به این مدل وسیله‌ها متوسل می‌شوند. مثلا آباژور در خانه بسیاری از ما ممکن است استفاده چندانی هم نداشته باشد اما حضور آن در گوشه اتاق باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشیم چون این چراغ‌های نوستالژیک چه رومیزی باشند چه بلند و پایه‌دار از قدیم و ندیم‌ها مهمان خانه‌های ایرانی بوده‌اند. آباژور سفید نازنین در گوشه پذیرایی حس قدیمی بودن جالبی را به بیننده القا می‌کند و این یعنی یک انتخاب هوشمندانه در دکوراسیون!

دکوریجات قدیمی

بگذارید یک راز مهم را به شما بگویم! اگر برای دیزاین منزلتان سنگین‌ترین و گران‌ترین وسیله‌ها را بخرید و به خانه بیاورید، اما حواستان به اکسسوری‌ها و جزئیات کوچک نباشد باید بگویم که با عرض شرمندگی راه را اشتباه آمده‌اید! دکوراتیوها و به طور کلی دیتیل در چیدمان به حدی مهم هستند که بدون آن‌ها خانه شبیه خانه نیست و انگار یکچیزی کم دارد. با یک نگاه گذرا به عکس‌های خانه نازنین ناگفته پیداست که او خیلی خوب به این نکته اشراف داشته، زیرا با انتخاب اکسسوری‌های مناسب در مکان مناسب زیبایی چیدمان را دوچندان کرده است.

به عنوان مثال اگر روی یک دیوار با کاغذ دیواری وینتیج تابلوهای هنری با تصاویر قدیمی و خاطره‌انگیز نصب نکنید در حق این دکوراسیون کم‌لطفی کرده‌اید. کاری که نازنین با آویختن تابلوهای آنتیک با قاب‌های چوبی انجام داده است. به جزئیات تصاویر دقت کنید، دیگر چه اکسسوری‌هایی می‌بینید که باعث زیبایی‌بخشی به اتاق شده‌اند؟ بله! گل و گلدان در هر خانه‌ای پیدا می‌شود اما در چنین سبکی استفاده از گلدان‌های سرامیک یا شیشه‌ای حاوی گل‌های خشک یا گل‌های تازه خاص مرسوم‌تر است. مثلا دسته گلی از گل‌های ریز وحشی مانند ژیپسوفیلیا نمونه بسیار زیبایی برای رنگ پاشیدن به ظاهر قدیمی دکوراسیون وینتیج است.

حالا اجازه بدهید چند سوال و جواب کوتاه با نازنین داشته باشیم تا در باب چینش دکوراسیون توصیه‌های لازم را از زبان خودش بشنوید:

  • چرا از بین اینهمه سبک‌های به روز و مدرن سبک قدیمی‌نمای وینتیج را انتخاب کردید؟

خب! می‌دانید؟ خیلی از افراد برای فرار از دکورهای نوستالژیک قدیمی به سبک‌های فانتزی و مدرن پناه برده‌اند و شاید از مرور خاطرات گذشته حس چندان خوشایندی نداشته باشند، اما من از آن دسته آدم‌های خاطره‌باز هستم که از تماشای عکس‌ها و اسباب و وسایل خاص و آنتیک خیلی لذت می‌برم، همه آن‌ها مرا به گذشته پرتاب می‌کنند و برایم حکم یادگاری را دارند، به همین دلیل تصمیم گرفتم دیزاین خانه‌ام را طوری طراحی کنم که این عناصر زیبا و خاطره‌انگیز در قلب دکوراسیون آن حسابی بدرخشند. چه کسی می‌گوید که فقط وسایل مدرن و پیشرفته جذاب و خواستنی هستند؟ زیبایی و خوشایند بودن در سلیقه هرکس یکجور تعریف می‌شود.

  • تفکر شما در انتخاب رنگ‌بندی دکوراسیون چه بود؟ در این زمینه مطالعه هم داشتید؟

بدون شک هرکسی قبل از اینکه تصمیم بگیرد خانه‌اش را دکور کند در این زمینه تحقیقات وسیعی انجام داده است. من هم پیش از انتخاب سبک و سیاق دکوراسیون عکس‌های زیادی را در اینترنت جستجو کردم، مجلات و ژورنال‌های مختلفی را ورق زدم و سعی کردم در هر مرحله با اطرافیانم مشورت کنم. انتخاب رنگ هم از آن انتخاب‌های حساس بود. به طور کلی می‌دانستم که در دکوراسیون قدیمی و ایرانی رنگ‌های جیغ و تند و تیز جایی ندارند، به همین دلیل به سمت رنگ‌های آرام و یواش تغییر جهت دادم، زیرا رنگ‌های روشن در پس‌زمینه کمک می‌کنند تا دکوریجات و وسایل نفیس شما بیشتر به چشم بیایند. در این مورد حتی رنگ کفپوش خانه هم برایم مهم بود. یکی از اصول این دکوراسیون این است که سعی کنید در آن از بافت‌ها و مصالح طبیعی استفاده کنید، برای خانه من هیچ گزینه‌ای بهتر از کفپوش چوبی روشن نبود تا بتواند به فرشم فرصت خودنمایی بیشتری بدهد.

رنگ زرد اُخرایی و آبی کمرنگ بهترین ترکیبی بود که می‌توانستم در دکوراسیون منزلم پیاده کنم، تلفیق این دو رنگ در مبلمان و دیزاین دیوارها و اسباب و وسایل واقعا آرامش‌بخش و جذاب به نظر می‌رسد. البته برای این که این رنگ‌ها برایمان یکنواخت و خسته‌کننده نشوند تصمیم گرفتم از دکوراتیوهای با رنگ‌های متنوع کمک بگیرم که هم با سبک دکوراسیون خانه همخوانی داشته باشد و هم تنوع بصری ایجاد شود. مثلا این میز پذیرایی چرخدار یشمی رنگ از المان‌های جالب چیدمان است و یک نوع ابتکار در دکوراسیون به حساب می‌آید.

  • می‌دانید که بیشتر مردم در زمینه دکوراسیون به دنبال مدل‌های جدید و ترندهای روز دنیا هستند. شما و همسرتان این تجربه را داشته‌اید که وقتی مهمانان وارد خانه می‌شدند هاج و واج به دوروبرشان نگاه کنند یا عکس‌العمل منفی از آن‌ها دریافت کنید؟

عکس‌العمل منفی نه! اما این خاص بودن را بارها در نگاه مهمانان و تازه‌واردها احساس کردم. خب! سبک وینتیج آن هم وقتی به شکل ایرانی و سنتی چیده شود از آن سبک‌های اصیل است و برای پیدا کردن تک تک وسایل این خانه وقت و انرژی و وسواس زیادی صرف شده، به همین خاطر است که حتی افرادی که به این مدل دکوراسیون علاقمندند معمولا وقتی با سختی‌های خریدن وسایل آن مواجه می‌شوند پا پس می‌کشند و منصرف می‌شوند. باید صبور باشید و برای انتخاب هریک از وسایل حوصله زیادی خرج کنید تا در نهایت بتوانید به آن نقطه مطلوبتان در ظاهر خانه برسید. در این صورت است که هر روزی که کلید می‌اندازید و وارد خانه می‌شوید از دیدن نتیجه کارتان احساس رضایت فوق‌العاده‌ای خواهید داشت.

  • فکر می‌کنید کدامیک از لوازم دکوراسیون در قدیمی به نظر آمدن آن دخالت بیشتری دارند؟

از نظر من فرش و مبلمان!

مبلمان کلاسیک و صندلی‌های لویی پشت حصیری که من در دکوراسیون استفاده کردم از مبلمان قدیمی و اصیل فرانسوی هستند. صندلی‌ها با پشتی خراطی‌شده و پایه‌های طرحدار و ابزارخورده از مبل‌های پرطرفدار و محبوب این سبک از چیدمان به حساب می‌آیند. به خصوص این که ترکیب رنگ تشک کاناپه و صندلی‌ها هارمونی خوب و چشم‌نوازی ایجاد کرده و کاناپه با کوسن‌هایی همرنگ صندلی‌ها دیزاین شده است. البته این ست به همینجا ختم نمی‌شود، زیرا همزمان با خرید مبلمان یک میز ناهارخوری به همراه چهارعدد صندلی از جنس صندلی‌های پذیرایی هم سفارش دادم تا هم زیبایی و هماهنگی دکوراسیون دوچندان شود و هم در دو فضای مجاور هم ست‌های مبلمان یکدست باشند و اینطور نباشد که ناهماهنگی آن‌ها نظم فضا را به هم بریزد و هرکدام ساز خودشان را بزنند. 

و اما درمورد فرش … 

فرشی که در بخش پذیرایی خانه پهن کرده‌ام یک فرش وینتیج اما شرقی و زیباست. نقش و نگار خشتی فرش از هرگونه مدرنیته دوری می‌کند و طرحی کلاسیک و سنتی دارد. حتما یادتان هست زمانی را که این مدل فرش‌های کهنه‌نما برای اولین بار وارد بازار شدند، ظاهر قدیمی و پاخورده آن‌ها باعث شد خریداران فرش را حسابی سورپرایز کنند و شاید طرح و استایل آن به مذاق خیلی‌ها خوش نیامد. اما به مرور جذابیت و زیبایی فرش‌های پتینه باعث شد مورد توجه قرار بگیرند و بخصوص در دکورهای وینتیج حسابی به چشم بیایند. درواقع همه چیز به طرز فکر و سلیقه خریدار بستگی دارد. فرش خشتی ما هم رنگ و لعاب زیادی به چیدمان خانه بخشیده و رنگ‌های متنوع آن که بیشتر به سمت لاکی و زرد و مشکی می‌رود توانسته با کاناپه اخرایی پذیرایی ست جالب و چشم‌نوازی را تشکیل بدهد. 

  • توصیه آخرتان درمورد طراحی دکوراسیون چیست؟

پیشنهاد من این است که ساده‌پسندها و طرفداران مدرنیته و مینیمالیسم سمت سبک و استایل وینتیج ایرانی نیایند، چون در این سبک جزئیات زیادی وجود دارد و همه عناصر و چیدمان بر روی یک موضوع خاص و خاطره‌انگیز تمرکز دارند. ضمن این که باید واقعا عاشق این مدل چیدمان باشید تا بتوانید با صبر و حوصله تک به تک اسباب و لوازم آن را از گوشه و کنار بازار پیدا کنید و مانند یک پازل آن‌ها را کنار هم بچینید. در این صورت است که به خانه رویاهای خود دست پیدا خواهید کرد.

 

اگر به این سبک از دکوراسیون علاقمندید مطالعه مطلب فرش وینتیج می‌تواند برایتان مفید باشد.

 

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
سپید در تاریخ 28 فروردین 1402
خیلی قدیمیه سبکش

ثبت دیدگاه