Chidaneh.com placeholder image

کافه تراول؛ مکانی دنج در قلبِ تپنده نصف جهان

به قلم: ساناز بهبودی*

اصفهان همواره میزبان مسافرانی‌ست که نه تنها از ایران بلکه از سراسر نقاط دنیا به این شهر سفر می‌کنند. یکی از ویژگی‌های بارزی که باعث جذب گردشگران به این شهر می‌شود، معماری شاخص دوره صفویه بوده است. با توجه به اینکه در سالیان اخیر کافه‌گردی رواج بسیاری در کشور ما داشته است، حالا فرصتی فراهم شده تا گردشگران نیز از این موقعیت در حین سفر بی‌بهره نمانند. کافه تراول در اصفهان، با ایجاد یک محیط کاملا متفاوت میزبان شهروندان اصفهانی و توریست‌هاست. در ادامه مطلب عکس و توضیحات این کافه را خواهیم دید.

کافه تراول

سرویس خواب بالسا

مشخصات عمومی این پروژه در اصفهان

  • کافه تراول، اثر امین ترکان
  • موقعیت: اصفهان، ایران
  • سرپرست طراحی: امین ترکان
  • همکاران طراحی: عالیه نادری
  • مساحت: 94 متر مربع
  • تاریخ شروع  پروژه: 1399
  • تاریخ پایان پروژه: 1399
  • عکس: نگار صدیقی

طراحی و ایده اصلی کافه تراول

طراحی و ایده اصلی کافه تراول

گروه معماری 900 به عنوان طراح یک کافه‌ جدید واقع در خیابان چهارباغ بالا که در محور تاریخی اصفهان است، برگزیده شد. این محور تاریخی شامل یک شاهراه به نام چهارباغ و میدان نقش جهان که مرکز پادشاهی سلسله‌ صفوی و قلب تپنده‌ی آن شناخته می‌شود، است.

مطلب پیشنهادی: چرا اصفهان نصف جهان است؟

چیدمان داخلی کافه تراول

 

در نتیجه‌ی پیشینه‌ تاریخی اصفهان و موقعیت جغرافیایی آن که در میان راه دریای خزر، جاده‌ ابریشم و خلیج فارس بوده، بسیاری از کاروان‌های تجار از آن عبور می‌کردند. به همین دلیل رویارویی و ارتباط با جهانگردان و تجار از سرتاسر جهان، مهمان‌دوستی و در نتیجه آشنایی با فرهنگ و غذا‌های برون‌مرزی، ریشه در فرهنگ اصفهان و مردم آن دارد.

بنابراین طراح تصمیم گرفته که مردم اصفهان را با جهانگردی در غذا و نوشیدنی که در سرتاسر جهان عرضه می‌شود، باز پیوند دهد. اینگونه کانسپت فکری و شخصیت اصلی کافه تراول، اثر امین ترکان شکل گرفته است.
در ادامه، در راستای بازآوری و تداعی پیشینه‌ تاریخی اصفهان و احیا کهن‌الگوی معماری ایرانی، از فرم قوس همراه با کانتور‌هایی قرمز‌رنگ استفاده شده تا ضمن هماهنگی با نمای ساختمانِ موجود، تضمین‌کننده‌ پویایی اتمسفر کافه باشند.

پروژه برجسته کافه تراول

روند طراحی کافه تراول

در روند طراحی، یکی از خواسته‌های تاثیرگذارِ کارفرما، در نظر گرفتن مکانی مناسب برای دیده شدن روند رُست‌کردن دانه‌ های قهوه توسط دستگاه رُستِرِ خاصی است که او در اختیار داشت.

کانتر کافه تراول

به همین منظور تصمیم بر آن شده تا برای این دستگاه یک دید اختصاصی در نظر گرفته شود. همچنین از طریق ایجاد ارتباط بصری از همه‌ زوایای کافه، نسبت به آن و دودکشی بلند و خاص، شخصیتی دراماتیک برایش خلق شود.
سپس، برای کمرنگ‌ کردن مرز درون و بیرون، از جداره‌‌هایی شیشه‌‌ای استفاده شد. تا ضمن ایجاد امتداد بصری از درون به بیرون برای کاربران، در هنگام پخش یک ویدئو روی پرده، افراد بیرون از کافه نیز بتوانند به تماشای آن ویدئو نشسته و به جمع افراد داخل کافه بپیوندند.

مطلب پیشنهادی: معماری شگفت‌انگیز این بنا در اصفهان را از دست ندهید!

دکوراسیون و طراحی نمای قرمز کافه تراول

جداره‌ شیشه‌‌ای تاشونده‌ جنوبی، نیز نوعی انعطاف‌‌پذیری فضایی را برای قسمت گروهیِ کافه فراهم آورد. هنگامی که دمای هوا در منطقه‌ آسایش قرار داشته باشد، با جمع شدنش، فضای کوچه را به فضای داخلی متصل و به بزرگتر شدن کافه کمک می‌کند.

طراحی داخلی کافه تراول

در پایان

در این مطلب از چیدانه، کافه‌ای زیبا را در چهارباغ اصفهان با سبکی خاص و تاریخی به شما معرفی می‌کنیم.

بازنویسی و انتشار: فهیمه مصدرالامور

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه