Chidaneh.com placeholder image

این 9 وسیله در خانه‌تان، همیشه کثیفند!

به قلم: علیرضا باقرپور

اتاق نشیمن ما مکانی برای جمع کردن خانواده پس از یک روز سخت و استراحت است. در حالی که ممکن است آن را به عنوان اتاقی پر از وسایل کثیف تصور نکنید اما متاسفانه اینطور است.

به 9 چیز در اتاق نشیمن خود نگاهی بیندازید که کثیف‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید و دفعه بعد که تمیز می‌کنید ممکن است به توجه بیشتری نیاز داشته باشید.

چوب و هنر
کنترل از راه دور

کنترل از راه دور

کنترل از راه دور تلویزیون، موسیقی، سیستم‌های بازی و فن‌های سقفی هر روز ده‌ها بار لمس می‌شوند. آیا همه افراد خانه شما هر بار قبل از لمس دستان خود را به طور کامل می‌شویند؟ البته که نه. 

کنترل از راه دور و سایر لوازم الکترونیکی مانند صفحه کلید و گوشی، خاک و باکتری را جذب می‌کنند. و اگر فردی در خانواده بیمار باشد، باکتری‌های بیشتری وجود دارد که منتظر آلوده کردن کاربر بعدی هستند.

برای پاک کردن کنترل از راه دور و لوازم جانبی از دستمال مرطوب ضدعفونی کننده‌ای استفاده کنید که برای استفاده در وسایل الکترونیکی تأیید شده است. اگر فردی مریض است، پس از هر بار استفاده، قبل از عبور از کنار تا شخص بعدی، زمانی را برای پاک کردن آن اختصاص دهید.

بریدن فرش برای چسباندن به دیوار

فرش

حتی اگر دقیق باشید و هر روز جاروبرقی بکشید، فرش دیوار به دیوار آهنربای کثیفی است. اما جایگزینی فرش قدیمی با فرش جدید همیشه بهترین راه حل نیست.

اگر فرشی دارید که به دیوار کاملا چسبیده، مرتباً با جاروبرقی که دارای فیلتر است تمیز کنید، فرش را به صورت فصلی به قالیشویی بدهید و در نظر داشته باشید که آن را بردارید و از فرش های کوچکتری استفاده کنید که به راحتی قابل شستشو هستند.

خوشبوکننده هوا

خوشبوکننده‌ی هوا

به جای یک محصول تجاری که به جای از بین بردن بوهای بد، به سادگی آنها را می پوشاند، درها و پنجره ها را باز کنید و در هوای تازه پذیرایی کنید. یا کاسه های جوش شیرین، زغال چوب فعال یا سرکه سفید مقطر را در اطراف اتاق قرار دهید تا بوها را جذب کند. اگر به عطر و بوی اضافه علاقه دارید، از گل های خشک شده استفاده کنید و اسانس ها را اضافه کنید.

شمع

شمع‌ها

شمع‌ها می‌توانند عطر و حس تزئینی را به اتاق نشیمن و محیط خاصی در هنگام روشن شدن اضافه کنند. متأسفانه، از آنجایی که بیشتر شمع‌ها از موم پارافین ساخته شده با نفت ساخته می شوند، می توانند مواد شیمیایی مانند کتون‌ها و بنزن را نیز آزاد کنند که تحریک کننده سیستم تنفسی هستند. 

نیازی نیست شمع‌ها را به طور کامل از بین ببرید، اما شمع‌هایی را انتخاب کنید که از موم زنبور عسل ساخته شده‌اند. به دنبال فتیله‌هایی باشید که حاوی سیم یا فلز نیستند و از شمع‌های بسیار معطر خودداری کنید.

دریچه هوا

دریچه‌های گرمایش و تهویه مطبوع

سیستم‌های گرمایش و تهویه مطبوع در اکثر خانه‌ها ضروری است، اما فیلترها و دریچه‌ها ممکن است پر از گرد و غبار شوند. فیلترها باید به طور مرتب تعویض شوند و فیلتری که ذرات ریز را جذب کند بهترین کار است. دریچه ها باید به صورت هفتگی گردگیری شوند و کانال ها سالانه تمیز شوند.

جارو برقی

جارو برقی

جاروبرقی یکی از ابزارهای تمیز کردن ضروری برای حفظ گرد و غبار و کثیفی محل زندگی است، اما اگر جاروبرقی خود را تمیز نکنید، تمام آن گرد و غبار و کثیفی به اطراف می‌چسبد. به دنبال جارویی باشید که مجهز به فیلتر هوای ذرات با راندمان بالا (HEPA) باشد. سپس فیلتر را مرتب تمیز یا تعویض کنید و بعد از هر بار استفاده کیسه یا فنجان را خالی کنید تا کثیفی و گرد و غبار از خانه شما پاک شود.

گربه خوابیده روی کاناپه

حیوانات خانگی

در حالی که ما حیوانات خانگی خود را دوست داریم و برای آنها ارزش قائل هستیم، آنها این پتانسیل را دارند که ما را بیمار کنند. درست مانند انسان‌ها، گربه‌ها و سگ‌ها تکه‌های میکروسکوپی از پوست مرده به نام شوره حیوانات خانگی را می‌ریزند که می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک در برخی افراد شود. بهترین روش این است که حیوانات خانگی را از اثاثه یا لوازم داخلی و قسمت‌های فرش شده و در تخت خود دور نگه دارید. اگر غیرممکن است، برای جلوگیری از مشکلات سلامتی، مرتباً تمیز کنید و جاروبرقی بکشید.

هیزم

هیزم

یک سبد پر از هیزم هم راحت است و هم تزئینی. با این حال، هیزم ذخیره شده می‌تواند آفات را وارد خانه کند. چوب را بیرون بگذارید تا زمانی که لازم باشد و فوراً خاکستر و دوده شومینه را تمیز کنید.

کفش‌های کنار پادری ورودی خانه

کفش‌های شما

به این فکر کنید که کفش‌های شما در طول روز کجا بوده‌اند. آیا آن را روی فرش یا اثاثیه یا لوازم داخلی خود می‌خواهید؟ کفش‌های شما کثیفی و سایر ذرات خارج از منزل را ردیابی می‌کنند و در سراسر اتاق نشیمن و فراتر از آن رسوب می‌کنند. ساده‌ترین راه برای جلوگیری از این امر این است که همه کفش های خود را در جلو یا عقب در بیاورند. پادری و فرش‌های ورودی را به طور مکرر بشویید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه