Chidaneh.com placeholder image

هفت تپه کجاست و راز این منطقه باستانی چیست؟

به قلم: ساناز بهبودی*

بر اساس کاوش‌های باستان‌شناسی و تاریخی که در طول سالیان گذشته انجام شده، خوزستان یکی از مناطق باستانی مهم در ایران محسوب می‌شود که از جمله آن می‌توان به زیگورات جغازنبیل و جندی شاپور اشاره کرد. 

یکی دیگر از محوطه‌های باستانی کشف شده در نزدیکی شهر شوش، هفت تپه است. این محوطه محل پیشین شهر کبناک است؛ یکی از شهرهای باستانی از تمدن ایلام که هنوز بسیاری از رازهای آن نهفته باقی مانده‌اند. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره هفت تپه بیشتر بخوانیم. 

چوب و هنر

فهرست مقاله:

  • محوطه باستانی هفت تپه کجاست
  • هفت تپه چگونه کشف شد
  • حفاری‌های جدید محوطه باستانی هفت تپه

محوطه باستانی هفت تپه کجاست؟

منطقه باستانی هفت تپه

محوطه باستانی هفت‌تپه در بخش جنوب شرقی شهرستان شوش و در فاصله 15 کیلومتری آن واقع شده است. این محوطه از مرکز استان (اهواز) 100 کیـلومتـر و از چغازنبیل 23 کیلومتر فاصله دارد.محوطه باستانی هفت‌تپه شامل بقایای یک شهر و اجتماع بزرگ مربوط به دوره ایلام میانه بوده که از تپه‌های متعددی تشکیل شده است و حدود 3500 سال قدمت دارد.

هفت‌تپه چگونه کشف شد؟ 

محوطه باستانی هفت تپه در شوش

در جریان تسطیح زمین‌های نیشکر و راه‌سازی مربوط به شرکت نیشکر هفت‌تپه، بخشی از طاق هلالی یک گور دسته جمعی و همچنین قسمتی از یک دیوار خشتی آشکار و آغازگر کاوش‌هایی به سرپرستی دکتر عزت‌الله نگهبان در این منطقه باستانی شد. اولین حفاری این محوطه از سال 1344 تا 1357 به طول انجامید. 

کشف این منطقه باستانی به دلیل گستردگی و اکتشافات زیادی که در آن انجام شد، باعث توجه ویژه‌ محققان باستان‌شناسی به این منطقه شد. از نظر تعداد و حجم اکتشافات از حفاری‌های نادر در کشور محسوب می‌شود. در نهایت، فراوانی اکتشافات در هفت‌تپه مسئولان وقت را به فکر ساخت موزه‌ای در همین محوطه انداخت. در نتیجه در سال 1352، موزه‌ هفت‌تپه به‌منظور نگه‌داری از اشیای مکشوف افتتاح شد. 

حفاری‌های جدید محوطه باستانی هفت تپه

ماکت محوطه باستانی هفت تپه و زیگورات کشف شده

در سال 1388، تیم مشترکی از باستان‌شناسان ایرانی و آلمانی به سرپرستی بهزاد مفیدی نصرآبادی و به کمک دانشگاه ماینتس آلمان، کاوش‌های جدیدی را در محوطه‌ باستانی هفت‌تپه آغاز کردند که اکتشافات جدید و جالبی را به‌دنبال داشت. بقایایی از یک زیگورات کشف شد که از نمونه‌ مشابهش یعنی چغازنبیل، حداقل دویست سال قدیمی‌تر است و ارتفاع آن را 30 متر تخمین زده‌اند. 

ماکت محوطه باستانی هفت تپه

در نزدیکی بقایای کاخ در این شهر، شواهدی دال بر وقوع قتل عام پیدا شده است. بقایایی از چند صد قربانی که هر یک بالای سر دیگری دفن شده‌اند. هنوز تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

همچنین تعداد زیادی الواح گلی و سنگی پیدا شد که از موضوعات مختلفی شامل انواع هدایا و پیشکش به معابد، دستمزد خدمتکاران، شرح وظایف و جریمه به دلیل کوتاهی در کار صحبت شده بود.

منطقه باستانی هفت تپه

کاوش در هفت‌تپه نیز مانند هزاران محوطه دیگر آغازگر هزاران پرسش جدید شده است تا جایی که امروزه‌روز علوم میان‌رشته‌ای به کمک باستان‌شناسی آمده تا بسیاری از این پرسش‌ها را پاسخ دهد.

 

 

 

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه