Chidaneh.com placeholder image

همه چیز درباره درب سرویس بهداشتی

به قلم: علیرضا باقرپور

درب سرویس بهداشتی و حمام با دیگر درب‌های داخلی منزل متفاوت است. باتوجه‌به مربوط بودن محیط داخلی این دو مکان، مهم است حتما از دربی استفاده شود که بتواند نسبت به رطوبت مقاومت خوبی داشته باشد. همان‌طور که احتمالا می‌دانید رطوبت، قاتل محصولات چوبی بوده و به‌مرورزمان مشکلات فراوانی برای آن‌ها مثل برآمدگی و رشد قارچ روی سطح چوب را به وجود می‌آورد. اینجاست که درب‌های ABS با مقاومت بالا در برابر رطوبت و آب می‌توانند کارساز باشند. 

در اینجا به بررسی درب‌های ضد آب مخصوص سرویس بهداشتی خواهیم پرداخت و اطلاعات مفیدی را در اختیار شما می‌گذاریم. اگر گزینه‌هایی که در سرویس بهداشتی و حمام منزل استفاده می‌کنید پوسیده‌اند، این بهترین راهنما برای انتخاب مناسب‌ترین درب‌ها با طول عمری بالا خواهد بود. 

سرویس خواب بالسا

درب ضد آب دقیقا چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ 

درب ضد آب، یکی از انواع درب‌های مورداستفاده در داخل منازل است که از ظاهر و ساختار متفاوتی نسبت به دیگر درب‌ها بهره می‌برد. این درب‌ها دارای روکش خاصی هستند که از چوب در برابر رطوبت و آب محافظت می‌کند. باتوجه‌به اینکه برآمدگی‌ها و تو رفتگی‌ها مکان خوبی برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها را فراهم می‌کند، درب‌های ضد آب عمدتا طرح و ظاهر ساده‌تری نسبت به دیگر درب‌های داخلی منزل دارند. این فقط به معنای انتخاب محدودتر است، ولی همچنان تنوع خوبی در انتخاب وجود دارد. 

اگر درب‌های ضد آب را دیده باشید، آن‌ها اغلب فاقد برجستگی‌های خاصی هستند و برخلاف درب‌های داخلی مخصوص اتاق‌خواب، ظاهر یکدست‌تری دارند. اما ساختار درب‌های ضد آب با یکدیگر متفاوت است و همگی شبیه به هم نیستند. یک سری از آن‌ها از کلاف چوب روسی با استراکچر فینگرجوینت استفاده می‌کنند. اما دسته بعدی ساختار منحصربه‌فردتری دارند. در این دسته از براده و خرده‌های چوب استفاده شده که این هم باعث می‌شود نگرانی‌های قطع درختان کمتر شود و هم از آن‌ها درب‌هایی دیرسوز می‌سازد. 

این ساختار درب‌های ABS نیست که باعث ضد آب شدن آن‌ها می‌شود. در واقع این لایه رزینی که روی درب کشیده می‌شود و آن را کاور می‌کند، باعث ضد آب شدن آن خواهد شد. 

در سمت مقابل درب‌های پلی وود که از نوع دوم هستند، ساختاری کاملا متفاوت دارند و همین ساختار باعث ضد آب شدن آن‌ها می‌شود. درون بدنه این درب‌ها ترکیبی از براده‌های چوب با نوع خاصی پلیمر ترکیب می‌شوند که باعث تولید یک درب ضد آب می‌شود. کلیه اجزای این درب‌ها از همین ترکیب بهره می‌برد تا تماما ضد آب باشد. همین ترکیب به سازندگان اجازه می‌دهد آن‌ها را در انواع و طرح‌های مختلفی تولید کنند. 

چرا باید از درب ضد آب برای سرویس بهداشتی و حمام استفاده کرد؟ 

سرویس بهداشتی و حمام قربانی کوچک شدن متراژ منازل شده‌اند. بسیاری از سازندگان ترجیح می‌دهند متراژ بیشتری را به اتاق نشیمن اختصاص دهند و به همین خاطر شاهد کوچک‌تر شدن متراژ سرویس بهداشتی و حمام هستیم. این اتفاق باعث شده درب سرویس بهداشتی و حمام منزل نیز بیشتر در معرض رطوبت و خیس شدن قرار بگیرد. در این دو مکان اگر از دربی استفاده شود که مقاومت خوبی در برابر رطوبت نداشته باشد، به‌مرورزمان پوسیده شده، روی سطح آن برآمدگی ایجاد می‌شود و می‌تواند به محل مناسبی برای رشد قارچ‌ها تبدیل شود. 

چوب، تغذیه ایده‌آلی برای قارچ‌ها و حشرات چوب‌خوار است. شرایط مختلفی مثل دما و رطوبت می‌توانند روی این موضوع تأثیرگذار باشند. استفاده از مواد شوینده شیمیایی و قلیایی در دستشویی و حمام نیز عامل بسیار مؤثری برای پوسیدگی درب است. به همین خاطر درب‌های سرویس بهداشتی و حمام به‌شدت مستعد پوسیدگی در درازمدت هستند. 

قیمت درب ضد آب به چه عواملی بستگی دارد؟ 

قیمت درب سرویس بهداشتی و حمام همراه با چارچوب یا بدون آن متفاوت است. اگر در منزل شما برای درب‌های داخلی از فریم فرانسوی استفاده شده باشد، باید درب را بدون چارچوب تهیه کنید. ولی برای اکثر خانه‌های مدرن در محل چارچوب درب از یک فریم کلی استفاده شده که یعنی باید یک فریم را هم همراه درب از سازنده تهیه کنید. 

عامل دیگری که روی قیمت درب ضد آب مؤثر است، نوع روکوبی است که برای در انتخاب می‌شود. به طور مثال درب‌های پلی وود طرح‌های روکوب محدودی دارند و عمدتا برای آن‌ها از روکوب ساده و همرنگ با درب پیشنهاد می‌شود. همچنین ساختار پیچیده این درب‌ها باعث شده تا آن‌ها از درب‌های ABS گران‌قیمت‌تر باشند. این درب‌ها چندلایه هستند که اجازه نمی‌دهد، رطوبت به‌راحتی به داخل ساختار نفوذ پیدا کند. روکش این درب‌ها از جنس چوب طبیعی است که باعث زیباتر به‌نظررسیدن بافت آن‌ها نیز می‌شود. 

در درب‌های ABS، از چوب سفیدرنگ و ورق‌هایی باکیفیت پایین‌تر به همراه یک روکش مصنوعی از جنس PVC استفاده می‌شود؛ بنابراین مغز این درب‌ها ضد آب نیست و ساختار پیچیده‌ای ندارند. همین باعث می‌شود بانفوذ احتمالی رطوبت و آب به داخل ساختار آن‌ها، درب دچار پوسیدگی شود. 

شاید تصور کنید که خرید یک درب ضد آب کار ساده‌ای است، اما وقتی از جزئیات، انواع و قیمت آن‌ها اطلاع پیدا می‌کنید، متوجه خواهید شد که این کار نیازمند تحقیق کافی خواهد بود. از آنجا که عموم افراد با دیدن ظاهر یک درب نمی‌توانند از کیفیت ساخت آن اطمینان پیدا کنند، بنابراین باید تولیدکننده با تجربه و معتبری را انتخاب کنید که جواب خودش را پس داده باشد.

طریقه نگهداری صحیح از درب سرویس بهداشتی

بسیاری از افراد نسبت به نگهداری از درب سرویس بهداشتی منزل خود بی‌اهمیت هستند. همین باعث می‌شود پس از مدتی استفاده، درب دچار پوسیدگی شده و به محلی برای تجمع انواع قارچ‌ها و باکتری‌ها تبدیل شود. این نه‌تنها باعث خراب‌شدن ظاهر درب می‌شود، بلکه می‌تواند سلامتی شما و اعضای خانواده‌تان را هم تهدید کند. درب سرویس بهداشتی و حمام چه از نوع ABS و چه پلی وود مقاومت نامحدودی در برابر رطوبت و آب ندارند؛ بنابراین اگر به‌درستی از آن‌ها نگهداری نشود، احتمال پوسیدگی در آن‌ها همچنان وجود خواهد داشت. هرچند که مقاومت درب‌های پلی وود به‌مراتب بالاتر از مدل‌های ABS است. 

یکی از نقاطی که می‌تواند روزنه نفوذ خوبی برای رطوبت و آب به داخل درب باشد، محل نصب دستگیره است. برای جلوگیری از این اتفاق، دستگیره درب باید به‌درستی توسط یک نصاب حرفه‌ای نصب شده و اطراف آن با استفاده از چسب‌های مخصوص ضد آب به‌خوبی پوشیده شود. شستشوی دائمی درب‌ها، قاتل اصلی آن‌ها است. بسیاری از افراد با تصور اینکه یک درب ضد آب هیچگاه آسیب نمی‌بیند و پوسیده نمی‌شود، به طور مکرر آن را می‌شویند. ممکن است نقص در نقطه‌ای از روکش ضد آب درب، راه نفوذ آب به داخل ساختار درب را هموار کند. به همین خاطر هم هست که توصیه می‌شود از یک تولیدکننده معتبر مثل دُرناب درب موردنظر خود را تهیه کنید. 

سوراخ کردن و نصب هرگونه لوازم تزئینی روی درب سرویس بهداشتی و حمام، بزرگ‌ترین آسیبی است که به آن وارد می‌شود و به‌مرورزمان باعث پوسیدگی درب خواهد شد. همچنین باید مراقب باشید با هیچ شیء نوک تیزی آسیبی به درب وارد نشود. 
استفاده از لولای غیراستاندارد و بی‌کیفیت می‌تواند یکی دیگر از عواملی باشد که باعث آسیب رساندن به درب می‌شود. یک لولای نامرغوب درب را از جای خودش خارج می‌کند و این اتفاق به‌مرورزمان باعث ایجاد اصطکاک بین درب و چارچوب آن می‌شود. این اصطکاک می‌تواند روکش درب را خراش بیندازد و منجر به نفوذ آب و رطوبت به داخل درب شود. 

سخن نهایی

رطوبت و آب، بزرگ‌ترین دشمن درب‌های چوبی هستند و می‌توانند منجر به پوسیدگی آن‌ها شوند. انتخاب یک درب ضد آب به‌عنوان درب سرویس بهداشتی و حمام می‌تواند تا حد زیادی از این اتفاق جلوگیری کند. اما درب‌های ضد آب در انواع مختلفی تولید می‌شوند و برای انتخاب حتما باید آن‌ها را بشناسید تا بتوانید بهترین مدل را انتخاب کنید. 

اگر قصد خرید درب ضد آب را داشته باشید، متوجه دو نوع درب ABS و درب پلی وود می‌شوید که هم از نظر ساختار و هم قیمت با یکدیگر متفاوت هستند. درب‌های ABS ارزان‌قیمت‌تر بوده و مقاومت نسبتا کمتری در برابر رطوبت دارند؛ ولی تنوع طرح و رنگ آن‌ها بیشتر است. درحالی‌که درب‌های پلی وود مقاومت بسیار زیادی در برابر آب و رطوبت دارند؛ ولی طرح و رنگ محدودتری دارند. انتخاب یک تولیدکننده معتبر و باتجربه نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. 

باتوجه‌به این که تشخیص کیفیت و متریال درب‌ها برای افراد عادی کار بسیار دشواری است، مهم است که یک تولیدکننده معتبر مثل دُرناب را برای خرید درب سرویس بهداشتی منزل خود انتخاب کنید. شما می‌توانید با تماس تلفنی یا پشتیبانی آنلاین از طریق سایت Doornab.com، ابعاد درب موردنظر خود شامل عرض، ارتفاع یا پهنای کار را اعلام کنید و پیش از خرید از قیمت آن مطلع شوید. 
 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه