Chidaneh.com placeholder image

10 سازه چشمگیر و مشهورِ ساخته‌شده از گرانیت

به قلم: علیرضا باقرپور

سنگ یکی از قدیمی ترین مصالح ساختمانی جهان است و گرانیت هزاران سال است که در ساخت بناهای تاریخی و سایر سازه‌ها استفاده می‌شده است، در واقع مربوط به دوران پیش از تاریخ.

رومیان و مصریان باستان از گرانیت به طور گسترده‌ای استفاده می‌کردند و از آن زمان خواص این سنگ آذرین سخت و بادوام گرانیت را به ماده‌ای مورد علاقه در ساخت برخی از شناخته‌شده‌ترین و مشهورترین ساختمان‌های جهان تبدیل کرده است.

سرویس خواب بالسا

بنابراین، این ساختارهای چشمگیر چیست و کجا می‌توان آنها را تحسین کرد؟

آمنهوتپ سوم، انگلستان

آمنهوتپ سوم

مجسمه یادبود گرانیت قرمز آمنهوتپ سوم که در موزه بریتانیا در لندن به نمایش گذاشته شده است به سال 1370 قبل از میلاد برمی گردد. این مجسمه از معبد خونس‌باخرد کاوش شد.

یادبود ملی کوه راشمور، ایالات متحده آمریکا

یکی از شناخته‌شده‌ترین مجسمه‌های جهان، کوه راشمور، چهار رئیس‌جمهور ایالات متحده – جورج واشنگتن، توماس جفرسون، تئودور روزولت و آبراهام لینکلن – را به تصویر می‌کشد که بر روی صورت گرانیتی کوهی در داکوتای جنوبی حک شده‌اند.

پانتئون، ایتالیا

پانتئون در رم که یکی از بهترین آثار حفظ شده در بین تمام ساختمان های روم باستان است، با استفاده از گرانیت مصری ساخته شده است و در طول تاریخ طولانی خود مورد استفاده مداوم بوده است.

پل بروکلین، ایالات متحده آمریکا

برج‌های نئوگوتیک پل بروکلین، یکی از نمادین‌ترین سازه‌های جهان، تا حدی از گرانیت تشکیل شده‌اند و از سنگ آهک و بتن نیز برای افزودن استحکام و جذابیت زیبایی استفاده می‌شود.

کلیسای جامع سنت‌مری، کانادا

باسیلیکای کلیسای جامع سنت مری در هالیفاکس، نوا اسکوشیا، پوشیده از گرانیت، دارای بلندترین مناره گرانیتی در آمریکای شمالی است.

بنای یادبود واشنگتن، ایالات متحده آمریکا

بنای یادبود واشنگتن از 36000 بلوک گرانیتی نیوانگلند تشکیل شده است که با سنگ مرمر سفید مریلند روبرو هستند.

مجسمه بودا آووکانا، سریلانکا

مجسمه بودا آووکانا

مجسمه بودای آووکانا که در نزدیکی ککیراوا در شمال مرکزی سریلانکا پیدا شده است، به طور کامل از یک صخره بزرگ گرانیتی تراشیده شده است. این یکی از بهترین نمونه‌های مجسمه ایستاده است.

هرم منکورع، مصر

هرم منکورع

گمان می‌رود که برای خدمت به عنوان مقبره منکورع ​​فرعون سلسله چهارم مصر ساخته شده است، هرم منکورع ​کوچکترین هرم از سه اهرام اصلی جیزه – غیر معمول است زیرا از سنگ آهک و گرانیت اسوان ساخته شده است. 16 دوره اول نمای بیرونی از گرانیت قرمز ساخته شده بود. قسمت فوقانی به روش معمولی با سنگ آهک تورا پوشش داده شد.

تاور بریج، انگلستان

تاور بریج

گرانیت کورنیش برای ساخت تاور بریج استفاده شد، اگرچه سنگ پورتلند نیز برای محافظت از فولاد زیرین انتخاب شد. این پل که در سال 1894 افتتاح شد، یکی دیگر از نمونه‌های عالی است.

تور گرانیت، فرانسه

تور گرانیت

تور گرانیت در منطقه تجاری لا دفنس، پاریس، با همسایگان فولادی و شیشه ای خود ناسازگار است. این بنا برای تکمیل برج‌های دوقلوی Société Générale ساخته شده است و برای نمای گرانیتی خود متمایز است.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه