Chidaneh.com placeholder image

امروز نگاه ایران به خلیفه قطر دوخته می‌شود

از ساعت 16:30 دقیقه،  دیدار ایران و انگلیس از گروه دوم جام جهانی 2022 آغاز خواهد شد. به همین بهانه به محل برگزاری این دیدار حساس نگاهی خواهیم انداخت.

استادیوم بین‌المللی خلیفه قطر که یکی از تاریخی‌ترین استادیوم‌های این کشور است، قرار است پس از شروع جام جهانی فوتبال در زمستان 2022 یکی از مکان‌های برگزاری باشد. دوستان علاقه مند به فوتبال می توانند با تهیه بلیط هواپیما دوحه به این کشور سفر کرده و از تماشای زنده مسابقات جام جهانی قطر 2022 لذت ببرند.

گروه معماری اشکان اذانی

یکی از معتبرترین استادیوم‌های قطر، استادیوم خلیفه در دوحه چیزی بیش از یک محل برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر است. این عرصه‌ای است که اهمیت بسیار زیادی دارد و در طول سال‌ها میزبان برخی از مسابقات مهم بوده است. این استادیوم که در الریان واقع شده و در سال 1976 ساخته شده است، مسلماً ثابت کرده است که سنگ بنای فرهنگ ورزشی قطر است.

سورپرایزهای باورنکردنی قطر برای جام جهانی 2022

معماری و طراحی استادیوم خلیفه

استادیوم خلیفه نماد بسیار مهمی برای فوتبال قطر است. از نخستین سال‌هایی که این ورزشگاه افتتاح شد تا به امروز بارها مورد بازسازی و نوسازی قرار گرفت. طراحی اولیه این ورزشگاه نیز توسط Arup & Associates یک شرکت بین‌اللملی طراحی شد. این گروه برای طراحی بنا از نمادهای فرهنگی منطقه الهام گرفتند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های معماری این ورزشگاه قوس‌هایی است که در دو طرف استادیوم وجود دارد و بین مردم بسیار محبوب هستند. این قوس‌ها به عنوان نماد و معرف ورزشگاه خلیفه در مردم شناخته می‌شوند. امروزه به جهت رفاه حال تماشاچیان و بازیکنان یک سایبان گسترده زیر قوس‌های مذکور ساخته شده است. این سایبان‌ها در ترکیب با سیستم خنک کننده‌ی موجود در ورزشگاه کمک می‌کند هوا مساعدتر شود.

با این که سالیان زیادی از احداث این ورزشگاه می‌گذرد، اما ساختمان آن هنوز مدرن و متناسب با طراحی روز است. وجود چراغ‌های LED و نورافکن‌های جدید حال‌وهوای جذاب‌تری به ورزشگاه می‌بخشد. طی این سال‌ها اطراف ورزشگاه خلیفه تغییرات زیادی لحاظ شد. یکی از مهم‌ترین این موارد، اضافه شدن هتل مشعل دوحه است. این هتل در سال 2006 به مناسبت بازی‌های آسیایی و برای پذیرایی از دوستداران فوتبال تاسیس شده است. در نزدیکی این هتل یک مجموعه آبی مجهز برای تفریحات آبی وجود دارد.

امکانات و ویژگی‌های فنی استادیوم بین المللی خلیفه

استادیوم بین المللی خلیفه از سال 1976 استادیوم اصلی فوتبال قطر بوده است. این استادیوم به عنوان محل اصلی برگزاری جام خلیج فارس در سال 1976 که در قطر برگزار شد ساخته شد و در ابتدا می توانست 20000 تماشاگر را در خود جای دهد. در طول سال‌ها، این ورزشگاه چندین بار ارتقا یافته است که مهم‌ترین آن برای بازی‌های آسیایی 2006 بود که ظرفیت آن به 40000 صندلی افزایش یافت.

در سال 2011، استادیوم بین المللی خلیفه میزبان مسابقات متعددی از جمله فینال بین ژاپن و استرالیا (1-0) در طول جام ملت های آسیا 2011 بود. استادیوم بین المللی خلیفه همانند ورزشگاه احمد بن علی محل بازی تیم ملی قطر بوده است و علاوه بر این گهگاه میزبان بازی های دوستانه بین المللی تیم های دیگری مانند آرژانتین و برزیل بوده است.

زمانی که قطر جام جهانی 2022 را در سال 2010 دریافت کرد، استادیوم بین المللی خلیفه به طور طبیعی به عنوان یکی از مکان های بازی پیشنهاد شد، اگرچه نیاز به ارتقاء گسترده ای بود.
کار روی استادیوم در سال 2014 آغاز شد و شامل نوسازی تمام جایگاه‌ها، صندلی‌های اضافی، امکانات مهمان‌نوازی اضافی و ساخت یک غشای سقف نوآورانه بزرگ که 70 درصد از استادیوم را پوشش می‌دهد، بود. طاق نمادین ورزشگاه با طاق جدید جایگزین و با طاق دوم تکمیل شد.

کارها در تابستان 2017 به پایان رسید و به این ترتیب اولین ورزشگاه جام جهانی 2022 به پایان رسید. در سال 2019، استادیوم بین المللی خلیفه محل برگزاری مسابقات جهانی IAAF در سال 2019 بود.
این سالن 40000 نفری، سابقه میزبانی درخشانی دارد و قبلاً از بازی‌های آسیایی، جام خلیج‌ فارس و جام ملت‌های آسیا و سایر رویدادها استقبال کرده بود.

در طول سال‌ها به سفیری شایسته برای خاورمیانه تبدیل شده است که نماد برتری ورزشی در تمام اشکال آن است. برای مردم قطر و منطقه، استادیوم بین المللی خلیفه از جاهای دیدنی الریان و یک دوست قدیمی است با چهره ای آشنا که جوامع را گرد هم می آورد.

این استادیوم که در مرکز تمام سالن‌های 2022 قرار دارد، نقشی محوری در این مسابقات ایفا می‌کند که جغرافیای منحصربه‌فرد و سیستم‌های حمل‌ونقل پیشرفته آن را به بهترین رقابت بین‌المللی فوتبال تبدیل می‌کند. در داخل استادیوم، تمام قسمت‌های نشیمن با یک سایبان محافظت می‌شوند و کنترل آب و هوا بیشتر توسط سیستم‌های خنک‌کننده پیشرفته ارائه می‌شود.

معماری قطر؛ از استادیو‌م‌های منحصر به فرد تا مراکز هوشمند


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه