Chidaneh.com placeholder image

سورپرایزهای باورنکردنی قطر برای جام جهانی 2022

به قلم: ساناز بهبودی*

امشب بزرگترین رویداد سال آغاز می‌شود و جام جهانی برای اولین بار به خاورمیانه می‌آید. قطر میزبانی این فستیوال جهانی را بر عهده خواهد داشت. استادیوم‌های جام جهانی 2022 هر کدام طرح منحصربه‌فردی دارند. از الثمامه تا لوسیل، همه نمادهایی هستند که قرار است تصویر متفاوتی از قطر را به دنیا نشان دهند. در این مطلب قصد داریم هشت استادیومی که میزبان مسابقات جام جهانی 2022 خواهند بود را برایتان معرفی کنیم. سازه‌هایی که هر کدام فلسفه خاص خود را دارند و از زیبایی مطلق چیزی کم ندارند.

جام جهانی قطر و استادیوم

استادیوم البیت؛ میزبان افتتاحیه جام جهانی

استادیوم البیت قطر از نمای بالا

این استادیوم در شهر الخور قطر ساخته شده است. طراحی خاص این استادیوم و نحوه ساختش سبب شد تا این ورزشگاه جایزه بهترین مدیریت ساخت، بهره‌وری انرژی و طراحی سبز در سال 2020 را از آن خود کند. این استادیوم با ظاهر متفاوت خود شناخته می‌شود. در طراحی بیرونی این استادیوم، از خیمه الهام گرفته شده است. طراحی این استادیوم به‌نحوی، نمایانگر گذشته و حال قطر است و در عین حال، یک نمونه از توسعه و پایداری محیط زیست به شمار می‌رود. استادیوم البیت 40,000 نفر ظرفیت دارد و برای بازی‌های جام جهانی درنظر گرفته شده است.

سرویس خواب بالسا
استادیوم البیت از داخل

 این استادیوم علاوه بر زمین فوتبال، دارای مرکز خرید و بیمارستان نیز است. پس از برگزاری جام جهانی 2022، بخش‌های بالایی این استادیوم جدا و صندلی‌های آن به کشورهای دیگر اهدا خواهد شد. البیت که میزبان بازی افتتاحیه قطر 2022 است، هواداران از سراسر جهان را با فرهنگ سنتی این کشور آشنا خواهد کرد. این استادیوم منحصر به فرد قطر دارای یک سقف جمع شونده پیشرفته است و 400000 متر مربع فضای سبز دارد. این محل میزبان 9 بازی تا مرحله نیمه نهایی جام جهانی 2022 قطر خواهد بود.

استادیوم الثمامه و جام جهانی قطر

استادیوم الثمامه

ورزشگاه الثمامه دوحه اولین استادیوم سرپوشیده در قطر است که طراحی آن توسط معماری از همین کشور انجام شده. طراحی این استادیوم از «گافیا» که کلاه سنتی مردم آن سرزمین است و بخش مهمی از لباس سنتی آن منطقه نیز محسوب می‌شود، الهام گرفته شده. به همین خاطر می‌توان این ورزشگاه را ساختمانی باشکوه دانست که نمایانگر فرهنگ تاریخ این کشور است.

استادیوم الثمامه

برای بسیاری از گردشگران، نخستین تصویر ازاین استادیوم باشکوه از بالا با فرود پروازها به فرودگاه بین المللی حمد رخ می دهد. شکل خیره کننده آن قلب بسیاری را لمس می خواهد کرد و با دیدنش شگفت‌زده می‌شوند. قدم گذاشتن به چنین مکانی برای بسیاری از طرفداران و بازدیدکنندگان، تجربه‌ای‌ست که شاید یک بار در طول زندگی به وجود می آید.استادیوم الثمامه در فاصله 13کیلومتری از مرکز پایتخت قطر قرار دارد و میزبان 40,000 تماشاگر خواهد بود. گفتنی‌ست این استادیوم میزبان هشت بازی تا مرحله یک چهارم نهایی از جمله دیدار حساس ایران و آمریکا خواهد بود.

استادیوم الجنوب و جام جهانی قطر

استادیوم الجنوب

طراح این استادیم معمار معروف عراقی بریتانیایی زاها حدید بوده است که پروژه خود را با همراهی یک شرکت معروف آمریکایی پیش برده است. این استادیوم رسما در سال 2019 و با حضور امیر قطر افتتاح شد و دومین ورزشگاه از مجموعه ورزشگاه های مدرن قطر در جام جهانی 2022 است که آماده بازی شد. استادیوم آینده‌نگر الجنوب که در الوکره با طرحی الهام گرفته از معمار فقید بریتانیایی-عراقی دام زاها ساخته شده است، میزبان هفت بازی تا مرحله یک شانزدهم در قطر خواهد بود. 

استادیوم الجنوب

این طرح از بادبان‌های قایق‌های سنتی الهام گرفته شده است که ادای احترام به گذشته دریایی شهر الوکره است. سیستم خنک کننده نوآورانه و سقف جمع شونده به این معنی است که ورزشگاه می تواند در تمام طول سال استفاده شود. این مجموعه ورزشی شامل مسیر دوچرخه‌سواری، مسیر اسب‌سواری، فروشگاه، رستوران و… است. پس از جام جهانی قطر، تعداد صندلی‌های این ورزشگاه به 20,000 کاهش پیدا می‌کند و از این ورزشگاه برای مسابقات لیگ ستارگان این کشور استفاده می‌شود.

بازی‌های جام جهانی در استادیوم الریان

استادیوم الریان

استادیوم الریان در سال 2011 میزبان جام ملت‌های آسیا بود. ساخت اولیه این استادیوم در سال 2003 انجام شد و ظرفیتی برابر با 22 هزار نفر داشت. ورزشگاه الریان بهترین فرهنگ قطر را به نمایش می گذارد و میزبان هفت مسابقه تا مرحله یک شانزدهم نهایی قطر 2022 است. نمای بیرونی از الگوهای پیچیده ای که قطر را نشان می دهد، از تاریخ تجارت گرفته تا جانوران متنوع آن تشکیل شده است. 

استادیوم الریان از داخل

شهر الریان، یکی از سنتی‌ترین و تاریخی‌ترین شهرهای قطر محسوب می‌شود و در نزدیکی صحرا قرار دارد. مسافرانی که به این شهر سفر می‌کنند، این فرصت را دارند تا نگاهی به درون ریشه‌های فرهنگی قطر داشته باشند. با استفاده از یک خط مترو، به‌راحتی می‌توان از مرکز شهر دوحه به استادیوم الریان دسترسی داشت. پس از جام جهانی، نیمی از صندلی‌های این ورزشگاه برای توسعه پروژه‌های ورزشی در دیگر نقاط قطر استفاده می‌شود.

استادیوم شهر دانش قطر

استادیوم شهر دانش از نمای بالا

قطری‌ها این استادیوم را آینده روشنی برای دنیای فوتبال می‌دانند علت نامگذاری آن نیز نزدیکی به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی قطر است. قطری‌ها این منطقه را بنیاد آموزشی کشور خود می‌دانند. استادیوم شهر آموزش در قلب بنیاد قطر واقع شده است، یک مرکز پر جنب و جوش از دانش و نوآوری که در آن این ورزشگاه نمادی از پایداری خواهد بود.

استادسوم شهر دانش

این ورزشگاه میزبان هشت بازی تا مرحله یک چهارم نهایی در قطر 2022 خواهد بود و در نهایت به ورزشگاه اصلی تیم ملی زنان قطر تبدیل خواهد شد. این استادیوم می‌تواند میزبان 40,000 تماشاگر باشد؛ طراحی این استادیوم به‌شکل یک الماس است که به هنگام روز و شب می‌درخشد. فاصله کوتاه این استادیوم تا مرکز شهر دوحه، دسترسی آن را برای طرفداران بسیار راحت کرده است.

استادیوم 974

استادیوم 974

استادیوم 974 که به نام استادیوم «راس ابو عبود» نیز شناخته می‌شود، همانند بسیاری از دیگر استادیوم‌های جام جهانی 2022 قطر، 40,000 نفر ظرفیت دارد. این ورزشگاه با مصالحی نظیر بلوک ساختمانی و صندلی‌های گوناگون ساخته شده است که با پایان جام جهانی 2022 از بین می‌رود و مواد آن در پروژه‌های ورزشی و غیرورزشی مختلفی استفاده می‌شود.

داخل استادیوم 974

این استادیوم توسط معماران Fenwick Iribarren طراحی شده و با استفاده از کانتینرهای حمل و نقل ساخته شده است. این ورزشگاه مشرف به افق خیره کننده خلیج فارس، میزبان هفت بازی تا مرحله یک شانزدهم در قطر 2022 خواهد بود. در ساخت این استادیوم از 998 کانتینر استفاده شده است.

استادیوم لوسیل برای بازی‌های جام جهانی

استادیوم لوسیل

استادیوم لوسیل را می‌توان برجسته‌ترین استادیوم قطر برای جام جهانی 2022 دانست. این استادیوم ظرفیت میزبانی از بیش از 80,000 نفر را دارد و توسط یک شرکت معماری انگلیسی طراحی شده است. طراحی تلفیقی استادیوم شباهت خاصی با فانوس دارد. 

استادسوم لوسیل

نمای بیرونی ورزشگاه نیز شباهت خاصی با طراحی کاسه‌ها و سایر آثار هنری اسلامی شباهت زیادی دارد. این مکان همچنین به مرکز Lusail تبدیل خواهد شد، یک کلان شهر جدید و پیشرفته که به طور خاص برای نیازهای ساکنان طراحی شده است. این استادیوم میزبان ده مسابقه از جمله فینال جام جهانی فوتبال قطر 2022 خواهد بود.

استادیوم خلیفه، با فرمی شگفت‌انگیز

استادیوم خلیفه

در سال 2017 و طی یک مراسم زیبا از استادیوم الخلیفه قطر رونمایی رسمی به عمل آمد. به عنوان یکی از ورزشگاه های مدرن قطر در جام جهانی 2022 این استادیوم در زمره مهمترین‌ها و برترین‌ها است. این مکان تاریخی که در منطقه Aspire Zone قرار دارد، قبلا میزبان بازی های آسیایی و جام ملت های آسیا بوده است.

استادیوم خلیفه

این ورزشگاه میزبان هشت بازی در قطر 2022 خواهد بود. این استادیوم، آیکونیک‌ترین ورزشگاه در این کشور به شمار می‌رود و افتتاح آن به سال 1976 میلادی باز می‌گردد. استادیوم بین‌المللی خلیفه توسط دو سازه قوسی شکل در بیرون خود، قابل شناسایی است. این استادیوم در مرکز منطقه اسپایر شهر دوحه قرار دارد که این منطقه برای مدرن بودن خود شهرت دارد و در جام جهانی 2022، مرکز مهمی برای طرفداران خواهد بود. این ورزشگاه میزبان هشت بازی در قطر 2022 خواهد بود.

بیشتر بخوانید: 

ساخت موزه المپیک و ورزش قطر در کنار یکی از 8 استادیوم جام جهانی فوتبال 2022   

معماری استادیوم، طراحی فضایی پرشور و هیجان!

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه