Chidaneh.com placeholder image

معماری استادیوم، طراحی فضایی پرشور و هیجان!

طراحی و معماری استادیوم ورزشی بسیار چالش‌برانگیز است. طراحی این مجموعه به طراحان حرفه‌ای نیاز دارد که نیازهای محیط را با نیازهای تخصصی ورزشکاران و طرفداران ورزش هماهنگ کنند و در عین حال، قابلیت تجاری ساختمان را نیز در نظر بگیرند. در ادامه این مطلب از چیدانه همراه ما باشید، نکاتی درباره طراحی استادیوم ورزشی به شما خواهیم گفت.

در این مطلب می‌خوانید:

گروه معماری اشکان اذانی
  • چه چیزی معماری استادیوم‌ها را شکل می‌دهد؟
  • نکات مهم در طراحی استادیوم ورزشی چیست؟
  • پایداری در طراحی معماری استادیومهای ورزشی چقدر اهمیت دارد؟
  • اهمیت کانسپت در طراحی استادیوم ورزشی
  • چالش‌برانگیزترین بخش طراحی یک استادیوم ورزشی چیست؟
معماری استادیوم

چه چیزی معماری استادیوم‌ها را شکل می‌دهد؟

امروزه تکنولوژی در حال شکل دادن به نحوه ساخت و طراحی فضای استادیوم فوتبال است. در عصر حاضر، استادیوم‌ها دیگر فضاهایی نیستند که تنها در آن‌ها بنشینید و بازی را تماشا کنید. 
به طور مثال، استادیوم جدید مرسدس بنز یکی از مدرن‌ترین استادیوم‌های زمان خود است که دارای سقف جمع شونده پیشرفته و بزرگترین صفحه نمایش دیجیتال با دید 360 درجه است. این فضا دارای ستون‌های دیجیتال برای نمایش اطلاعات و حدود 2500 تلویزیون است تا طرفداران چیزی را از دست ندهند. این فضا دارای 18000 اکسس پوینت بی‌سیم است تا اتصال کامل به فضاها را فراهم کند.
 

 استادیوم جدید مرسدس بنز

 انرژی خورشیدی 4000 آن برق زیادی تولید می‌کند و این سیستم از طریق جذب آب باران، 47 درصد آب کمتر مصرف می‌کند. تقریبا در همه جا فضای نشستن برای راحتی تماشاگران وجود دارد که ایمن و کاربرپسند هستند.

نکات مهم در طراحی استادیوم ورزشی چیست؟

در مورد استادیوم‌های سرپوشیده، همچنان طراحی سازه‌های ساختمانی وعایق رطوبتی حرف اول را می‌زنند اما باید به خطوط دید تماشاگران و سازه‌های سقفی نیز توجه شود که نفوذ نور طبیعی روز را فراهم کنند.
نورپردازی در طراحی استادیوم‌ها بسیار مهم است زیرا زمین باید به خوبی برای بازیکنان و تماشاگران روشن شود. اکثر استادیوم‌ها در صورتی که سرپوشیده نباشند، نور طبیعی دارند اما برای بازی‌ها و مسابقات شبانه یا زمانی که نور خورشید کم یا مسدود است، به منابع نور مصنوعی نیز نیاز وجود دارد. در گذشته از متال‌هالیدها برای روشن کردن فضا استفاده می‌شد اما اکنون چراغ‌های ال‌ای‌دی در تلاشی برای بهبود بهره‌وری انرژی و پایداری، جایگزین آن‌ها شده‌اند.

طراحی استادیوم ورزشی

پایداری در طراحی معماری استادیوم‌های ورزشی چقدر اهمیت دارد؟

مانند هر پروژه ساختمانی دیگری، باید پایداری و بهره‌وری انرژی ساختمان در نظر گرفته شود. بسیاری از استادیوم‌های جدیدتر از سیستم‌های خورشیدی و توربین‌های بادی و برای جبران مصرف برق، از شبکه اصلی استفاده می‌کنند. سقف‌های جمع شونده همچنین به کاهش نیازهای روشنایی و تهویه مطبوع کمک می‌کنند تا در صورت امکان، به هوای تازه و نور طبیعی دسترسی وجود داشته باشد.

طراحی استادیوم فوتبال

اهمیت کانسپت در طراحی استادیوم ورزشی

تقریبا تمامی استادیوم‌ها دارای یک کانسپت طراحی هستند. عموما این کانسپت‌ها نمادهایی از وضعیت یک منطقه، شهر یا کشور هستند. حتی می‌توان گفت که معماری استادیوم فرصتی را برای معماران و طراحان معتقد به کانسپت‌ و طراحی‌های نمادین فراهم می‌کند تا هنر خود را به نمایش بگذارند.
استادیوم‌ها باید به نمادهای قابل توجهی تبدیل شوند که نه تنها در معماری، بلکه در تعامل با هواداران و مردم و همچنین برای دهه‌های آینده نیز یک نماد باقی بمانند.

بیشتر بخوانید: نقش ایده و مفهوم یا «کانسپت» در خلق یک اثر معماری

معماری استادیوم ورزشی

چالش‌برانگیزترین بخش طراحی یک استادیوم ورزشی چیست؟

سقف یک استادیوم اغلب یک سازه چالش‌برانگیز برای طراحی و ساخت است که نیازمند تلاش مهندسی معماری و سازه حرفه‌ای و خبره در این زمینه است. هیچ فرم سقف درست یا غلط مطلقی وجود ندارد. آنچه از نظر معماری با هندسه عملکردی مناسب، خیره‌کننده به نظر می‌رسد، با آنچه که عملکردی موثر دارد، متفاوت است. 
انتخاب مصالح ساختمانی مناسب و کاربرد صحیح آن‌ها در معماری استادیوم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سازه‌هایی با دهانه بلند به دلیل نسبت مقاومت به وزن بالا، سهولت استفاده و مقرون به صرفه بودن این ماده، عموما از فولاد ساخته می‌شوند.

استادیوم فوتبال

تصمیم گیری در مورد استفاده از سقف ثابت یا جمع شونده، مستلزم ارزیابی کلی حفاظت از سلامت چمن در برابر آب و هوا و در مقابل، و تأثیر اثرات سایه بر تماشای تماشاگر و کیفیت پخش تلویزیون است. 
طرح‌های دقیق سقف نیاز به ارزیابی دقیق بارهای وارده روی سازه دارند، در حالی که طراحی کلی باید به گونه‌ای باشد که تماشاگران به راحتی در برابر باد هم محافظت شوند.

بیشتر بخوانید: دکوراسیون اتاق خواب پسرانه فوتبالی، رونالدوهای آینده!

کلام آخر

معماری استادیوم شامل فراهم کردن تمامی شرایط راحتی و آسایش تماشاچی و بازیکنان می‌شود که با یک طراحی اصولی، ایمن، زیبا و کانسپت‌ محور ترکیب می‌شود و در نهایت یک سازه بسیار کاربردی و چشم‌نواز را به وجود می‌آورد.


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه