Chidaneh.com placeholder image

آینه‌های بزرگ در معماری؛ توهم فضاهای بزرگتر و روشن‌تر!

انسان‌ها همیشه مجذوب بازتاب‌ها بوده‌اند. اگرچه آنها چیزی بیش از بازگشت نور پس از برخورد با یک سطح نیستند، اما همیشه چیزی جذاب در مورد آنها وجود خواهد داشت. چه دریاچه‌ای باشد که یک منظره زیبا را منعکس کند یا یک آینه دستی کوچک که چهره ما را منعکس می‌کند.

این توضیح می‌دهد که چرا برخی از فرهنگ‌های باستانی آینه‌ها را اشیایی مقدس با قدرت جادویی می‌دانستند، در حالی که برخی دیگر آنها را با درگاه‌هایی مرتبط می‌دانستند که به دنیایی ناشناخته منتهی می‌شدند. از آن زمان، آینه‌ها به گونه‌ای تکامل یافته‌اند که بسیاری از کارکردهای ارزشمند را که در زندگی روزمره ضروری هستند، در اتومبیل‌ها، تجهیزات پزشکی و البته در کاربردهای معماری بی‌شماری، به ویژه در فضاهای داخلی پیدا می‌کنند.

فرش ذوالانواری

آزمایش انعکاس و درک فضا راهی آسان برای معماران، طراحان و صاحبان خانه برای تغییر هر اتاق شده است و هنگامی که به دنبال به حداکثر رساندن این تاثیر هستید، قدرت آینه‌های فوق‌العاده بزرگ بی‌نظیر است. به هر حال، هر چه آینه بزرگتر باشد، تأثیر آن بیشتر است.

اغلب می‌شنویم که اندازه یک آینه نباید بیش از دو سوم مبلمان زیر آن باشد. اما از آنجایی که طراحی به تکامل خود ادامه می‌دهد و هنجارهای قدیمی را نادیده می‌گیرد، آینه‌های بزرگ که به شدت از ابعاد استاندارد فراتر می‌روند، بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته‌اند.

معمولاً در اتاق خواب‌ها، کمدها و قسمت‌های نشیمن معمولی یافت می‌شوند، محبوبیت آنها نتیجه نیازهای فعلی در طراحی معاصر است: پیچیدگی ظریف، خطوط واضح، مبلمان حداقل، فضاهای باز، احساس مطبوع و مقدار زیادی نور طبیعی. یک آینه بسیار بزرگ با انعکاس مقادیر زیادی نور از شیشه و بازگشت به فضا، به این اصول پایبند است و توهم فضاهای بزرگتر و روشن تر را ایجاد می‌کند.

همچنین جلوه‌ای جسورانه و دراماتیک می‌دهد که می‌تواند زیبایی‌شناسی اتاق را بالا ببرد و همچنین عملکرد عملی ثبت ظاهر ما را ایفا کند. در این مقاله، ما این احتمالات را از طریق مجموعه‌ای از گونه‌شناسی آینه‌های بزرگ بررسی می‌کنیم، که بسیاری از آنها را می‌توان در کاتالوگ Architonic نیز یافت.

بازی با نور، بافت و زاویه

یکی از رایج‌ترین کاربردهای طراحی با یک آینه بزرگ، ایجاد حس دامنه، هم برای تکمیل اتاق‌های بزرگ و هم برای باز کردن محیط‌های کوچک و تنگ است. اما علاوه بر تغییر درک ما از فضا، قرارگیری صحیح اجازه می‌دهد تا نورپردازی بهبود یافته و بهینه شود.

به عنوان مثال، اگر آینه در مقابل یک پنجره یا نزدیک یک چراغ روشنایی قرار گیرد، می تواند زاویه نور را کاملاً بگیرد و آن را در سراسر اتاق بتاباند. هر چه اتاق روشن‌تر باشد، ظاهر آن بهتر است (و برای کاربر سالم‌تر).

آینه‌های بزرگ نیز می‌توانند بافت ایجاد کنند و در نتیجه توهمات فضایی با ابعاد و عمق جالب بسازند. این را می‌توان در درجه اول به دو روش انجام داد: با نصب یک قاب آینه بافت دار برای جلوه‌ای سه بعدی، یا با قرار دادن محل آینه به گونه‌ای که یک شی بافت دار را منعکس کند. مانند میز قهوه روستایی، فرش خزدار یا چشم. 

امکانات بی پایان هستند. ایجاد یک راهرو باریک دو برابر اندازه، پرتاب نور به گوشه‌های تاریک، برجسته کردن عناصر معماری، هدایت توجه با ایجاد یک نقطه کانونی روی دیوار، یا برجسته کردن لوازم جانبی، نقاشی‌ها و قطعات مبلمان با انعکاس آنها از زوایای مختلف.

تطبیق‌پذیری در قالب‌ها و سبک‌ها

هنگامی که مکان‌یابی تعریف شد، مهم است که تنوع سبک‌های موجود در بازار را در نظر بگیرید. آینه‌های بزرگ می‌توانند بدون قاب برای ظاهری براق و زیبا باشند یا شامل یک قاب سنگین و الهام گرفته از کلاسیک برای ظاهری دراماتیک باشند.

آنها ممکن است دارای چراغ‌های LED باشند و در قالب‌ها و اشکال مختلف (مستطیل، گرد یا هندسه های نامنظم) باشند. سیستم‌های آینه‌ای چه در قاب خود و چه در قطعات مبلمان متصل می‌توانند موادی را که از چوب تا فلز را در بر می‌گیرند، با هم ادغام کنند.

با این وجود، توجه به این نکته مهم است که همه سطوح بازتابنده از شیشه ساخته نشده‌اند. البته، آینه کلاسیک شیشه‌ای کاملاً مؤثر است، اما همان جلوه آینه‌ای را می توان با استفاده از فولاد ضد زنگ با روکش آینه‌ای یا فیلم‌های بازتابنده چسب به دست آورد، که به حرفه‌ای‌ها اجازه می‌دهد به راحتی دیوارها، مقاطع و سطوح را بپوشانند.

برای الهام بخشیدن به معماران، طراحان و صاحبان خانه‌هایی که به دنبال ادغام آینه‌های بزرگ هستند، در زیر به مجموعه‌ای از سبک‌ها و قالب‌هایی می‌پردازیم که برای مکان‌های مسکونی معاصر ایده‌آل هستند. بسیاری از این طرح‌ها را می‌توان با محصولات بخش «آینه» آرکیتونیک به دست آورد.

پر کردن دیوار

دیوارهای آینه‌ای بین دهه 70 و 90 در اوج خود بودند، اما بر خلاف تصور رایج، آنها در بسیاری از محیط‌های معاصر، از فضاهای ورودی گرفته تا اتاق‌های نشیمن یافت می‌شوند. امروزه، نسخه‌های مدرن روند بزرگ را در حداکثر شکوه خود بیان می‌کنند. 

جلوه آینه زمانی به حداکثر می‌رسد که یک سطح بازتابنده یک دیوار کامل را در بر می‌گیرد و از نظر بصری اندازه کل اتاق‌ها را با بزرگتر نشان دادن آنها دو برابر می‌کند.

ایستادن آزاد

زمانی که آویزان کردن آینه‌های بزرگ یا پرکردن تمام دیوارها با پانل‌های انعکاسی پیچیده باشد، گزینه‌های کلاسیک ایستاده جایگزین ایده‌آل هستند. در واقع، گاهی اوقات آنها حتی به دلیل تأثیر زیبایی شناختی و عملکرد قوی، انتخاب ارجح هستند.

با ابعاد چشمگیر خود، اینها اغلب به عنوان قطعات بیانیه یا قطعات هنری جسورانه روی زمین دوخته می شوند. و از آنجایی که نیازی به سوراخ کردن آنها روی دیوار نیست، جابجایی آنها در مقایسه با فرمت‌های دیگر آسان‌تر است (البته بسیاری از نسخه‌های بزرگ می توانند بسیار سنگین باشند).

از کف تا سقف

آینه‌های تمام قد از کف تا سقف معمولاً چندین سانتی‌متر بلندتر از عرضشان هستند و به ساکنان ساختمان اجازه می‌دهند تمام قد خود را از طریق انعکاس خود ببینند. 

حالت عمودی آنها به این معنی است که آنها برای ثبت جزئیات جالب از کف و سقف اتاق عالی هستند، مانند الگوهای پیچیده کف یا تیرهای ساختاری آشکار.

مخفی کردن کمد

شبیه پر کردن دیوار، این فرمت آینه بزرگ کل سطح را می پوشاند. اما در این مورد، برای پوشاندن و در عین حال مخفی کردن کمد لباس یا فضاهای ذخیره‌سازی. از برخی جهات، افزودن سطح انعکاسی، فضای کمتری را که کمد نشان می‌دهد، کاهش می‌دهد و به درک یک اتاق بزرگ‌تر کمک می‌کند (با این مزیت اضافه که کاربران را قادر می‌سازد تا به لباس‌هایشان نگاه کنند).

کمدهای آینه‌ای مخصوصاً برای اتاق خواب‌های کوچکتر که از این حس باز بودن و هوای مطبوع بهره می‌برند و همچنین برای پنهان کردن عناصر ذخیره‌سازی که ممکن است جریان بصری یا سبک یک فضا را مختل کنند، مناسب هستند.

به دیوار چسبیده

 

افزودن یک آینه دیواری بسیار بزرگ یک راه ساده برای بهینه‌سازی فضا و ایجاد یک نقطه کانونی واضح است. چه با چسب به یک سطح عمودی متصل شوند یا با براکت یا سیم آویزان شوند، زمانی که طراحان به دنبال صرفه‌جویی در فضای کف یا صرفاً جلب توجه به دیوار هستند، به خوبی کار می کنند. آنها لزوماً مجبور نیستند تمام دیوار را بپوشانند تا جلوه‌ای بزرگ را به دست آورند، بلکه باید به اندازه کافی بزرگ باشند تا تأثیری بزرگ ایجاد کنند و اغلب با بقیه مبلمان نامتناسب به نظر می‌رسند.

آینه‌های بزرگ می‌توانند سنگین باشند، سرمایه‌گذاری زیادی را شامل می‌شوند و معمولاً برای تمیز نگه‌داشتن سطح خود به نگهداری زیادی نیاز دارند. با این حال، آنها به وضوح تفاوت بزرگی ایجاد می‌کنند که مطمئناً می‌تواند دردسر را توجیه کند و در نهایت به فضاهای روشن‌تر، بهتر و به ظاهر بزرگتر کمک می‌کند.


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه