Chidaneh.com placeholder image

چند ترفند ساده برای بازسازی آشپزخانه با کم ترین هزینه!

تغییر دکوراسیون همیشه جذاب است مخصوصا اگر مربوط به قلب خانه یعنی آشپزخانه باشد. بازسازی آشپزخانه علاوه بر ایجاد تنوع در محیط می تواند فضایی کاربردی به ارمغان بیاورد اما هزینه‌های بازسازی گران و چالش برانگیز هستند. نگران نباشید و با چیدانه همراه باشید! در این مقاله چند ترفند و راهکار برای بازسازی مقرون به صرفه آشپزخانه به شما پیشنهاد می‌کنیم.

تعمیر و بازسازی کابینت

به جای تعویض، کابینت‌ها را تعمیر کنید!

مهم‌ترین نکته برای کاهش هزینه‌های بازسازی آشپزخانه این است که از کابینت‌های قدیمی خود استفاده‌ کنید و آن‌ها را با کمی تغییر به روز کنید. با این کار علاوه بر کاهش چشمگیر هزینه‌ها، به محیط زیست هم آسیب کم‌تری می‌رسانید. در زیر چند پیشنهاد ارزان برای به روز کردن کابینت ها برایتان آوردیم:

گروه معماری اشکان اذانی
رنگ کردن کابینت های آشپزخانه

1-کابینت ها را رنگ کنید! 

رنگ کردن کابینت‌های قدیمی با توجه به رنگ انتخابی و تعداد کابینت‌ها، ممکن است کمی زمان بر باشد ولی حتی اگر تازه کار هم باشید، از پس آن بر می‌آیید و با هزینه بسیار اندک می‌توانید بازسازی آشپزخانه را به پایان برسانید. دقت کنید! برای کابینت‌های ام دی اف یا چوبی از رنگ‌هایی که پایه روغن دارند، استفاده کنید و در مورد کابینت های فلزی حتما قبل از رنگ‌آمیزی، قسمت‌های زنگ زده را خوب سمباده بکشید.

تغییر ظاهر آشپزخانه با تعویض درب کابینت

2-درب کابینت ها را عوض کنید!

اگر کابینت‌هایتان سالم هستند ولی دوست دارید ظاهر آشپزخانه تغییر چشمگیری داشته باشد، می‌توانید فقط درب‌ها و دستگیره‌ها را عوض کنید. بر خلاف رنگ‌آمیزی، برای این کار نیاز به یک متخصص دارید. اگر هزینه تعویض درب‌ها با بودجه مورد نظرتان هم‌خوانی ندارد پیشنهاد می‌کنیم فقط دستگیره‌ها را تعویض کنید. گاهی دستگیره‌های مدرن، همان تغییری را ایجاد می‌کنند که می‌خواهید. جزییات معجزه می کنند!

شلف و کافی بار در آشپزخانه

3-شلف ها به کمکتان می آیند!

اگر ظاهر کابینت‌ها خوب است ولی آن‌طور که انتظار دارید برایتان کارایی ندارند، می‌توانید از شلف‌ها استفاده کنید. شلف‌ها فضای بیشتری برایتان به وجود می‌آورند و می‌توانید از این فضا برای قرار دادن وسایل بیش‌تری استفاده کنید یا حتی برای ایجاد تنوع در فضای آشپزخانه، می‌توانید با کمک چند شلف ارزان  یک کافی بار کوچک درست کنید. این روزها کافی بار جایگاه دل‌نشینی در خانه‌های ایرانی پیدا کرده است.

لوازم خانگی آشپزخانه

لوازم خانگی را تعویض نکنید!

تعویض لوازم‌خانگی آشپزخانه هم‌زمان با تعویض کابینت‌ها باعث افزایش هزینه‌های بازسازی می‌شود. از قدیم هم گفته‌اند: سنگ بزرگ، نشانه نزدن است! نیاز نیست هم‌زمان این دو کار را انجام دهید. برای مدیریت بهتر هزینه‌ها، ابتدا بازسازی آشپزخانه را انجام دهید و مدتی بعد نسبت به تغییر وسایلی مانند ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی، یخچال و … اقدام کنید. دقت کنید! قبل از فرآیند طراحی و اجرای کابینت، با طراح در مورد این موضوع صحبت کنید تا فضای مناسب برای جای‌گذاری وسایل در نظر گرفته شود.

جانمایی سینک در آشپزخانه

مثلث کار آشپزخانه را برهم نزنید!

یکی دیگر از مواردی که هزینه بازسازی آشپزخانه را تا حد زیادی افزایش می‌دهد تغییر جای سینک است. با تغییر جای سینک ممکن است نیاز به لوله کشی مجدد باشد و دستمزد لوله کش و خرابی‌هایی که لوله کشی مجدد ایجاد می‌کند ب هزینه‌های بازسازی آشپزخانه اضافه می‌شود. جابه‌جایی وسایل دیگر هم پیشنهاد نمی‌شود چون امکان سیم کشی مجدد وجود دارد.

تعویض کفپوش آشپزخانه

کفپوش را عوض نکنید!

با نگهداشتن کفپوش موجود می‌توانید در هزینه‌های بازسازی آشپزخانه صرفه جویی کنید. گاهی برای کاهش هزینه‌ها زیر کابینت‌ها از کفپوش ارزان‌تر و غیر مشابه با کفپوش اصلی استفاده شده یا به طور کلی کفپوش اجرا نشده است به همین خاطر دقت کنید که اندازه کابینت‌های جدید و قدیم یکی باشند. در غیر این صورت مجبور به تعویض کفپوش آشپزخانه می‌شوید.

تعمیرات و بازسازی آشپزخانه

برای کاهش هزینه ها دست به آچار باشید!

هزینه‌های بازسازی به چند بخش تقسیم می‌شوند. بخش اعظمی از هزینه مربوط به دستمزد استادکار و کارگران می‌باشد. اگر کمی اهل فن باشید یا به اصطلاح دست به آچار باشید، می توانید کارهایی که نیاز به دستگاه و تجهیزات خاصی ندارد را خودتان انجام دهید و در هزینه‌های بازسازی آشپزخانه صرفه جویی کنید. مانند رنگ آمیزی کابینت که در ابتدای مقاله گفته شد. از تجربه کردن نترسید! شاید خوشتان آمد و تصمیم گرفتید در اوغات فراغتتان به یک کلاس مرتبط با فن ساختمان هم بروید و لذت ببرید.

کابینت های آماده

کابینت‌های آماده را مونتاژ کنید!

این مورد در ایران کمتر به چشم می خورد ولی در سایر کشورها، شرکت‌هایی هستند که کابینت‌های پیش ساخته تولید می‌کنند وتنها کاری که شما باید انجام دهید این است که از یک فروشگاه این کابینت‌ها را بخرید و در خانه مانند یک پازل آن‌ها را سرهم کنید و در نهایت روی دیوار نصب کنید. استفاده از کابینت‌های پیش ساخته به دو دلیل عمده هزینه‌های شما را کاهش می‌دهند. دلیل اول: چون در تعداد بالا تولید می‌شوند و دور ریز مصالح کم‌تر است، برای تولید کننده ارزان‌تر تمام می‌شود و در نتیجه با قیمت پایین‌تری به فروش می‌رسند. دلیل دوم: دستمزد استاد کار و کارگر حذف می‌شود چون شما به راحتی و مطابق با دستور العمل می‌توانید قطعات را سرهم و نصب کنید.

در آخر باید بگوییم…

چیدانه‌ای‌های عزیز، بازسازی آشپزخانه با هزینه کم هم امکان پذیر است فقط کافیست با کمی حوصله و دقت در مورد بازسازی آشپزخانه تصمیم‌گیری کنید و نکات زیر را در نظر بگیرید:

  1. خودتان کابینت‌ها را رنگ‌آمیزی کنید.
  2. کابینت‌‌ها را تا جای ممکن تعویض نکنید و تعمیر کنید.
  3. اگر کابینت‌ها سالم هستند و دنبا ظاهر جدید هستید، درب‌ها را تعویض کنید.
  4. بازسازی آشپزخانه و تعویض لوازم آشپزخانه را هم‌زمان انجام ندهید.
  5. تعویض کفپوش آشپزخانه را در اولویت آخر قرار دهید.
  6. جای سینک را تغییر ندهید.
  7. از کابینت‌های پیش ساخته استفاده کنید.
     


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه