Chidaneh.com placeholder image

یک اتفاق باورنکردنی برای مشهورترین برج کج دنیا!

به قلم: علیرضا باقرپور

براساس پژوهشی که به تازگی انجام شده است، سازه‌ معروف #برج_پیزا (واقع در شهر پیزا در ناحیه‌ی توسکانی ایتالیا) طی 20 سال اخیر به لطف فعالیت‌های مستحکم‌کننده، 4 سانتی‌متر صاف‌تر شده است! در بیان جزئیات این پژوهش بایستی گفت، یک پروژه مستحکم‌سازی 11 ساله تا سال 2001 میلادی به میزان 15 اینچ (38 سانتی‌متر) زاویه برج کج پیزا را کاهش داد و طی 21 سال بعدی، برج چهار سانتی متر دیگر صاف شد…!

نونزیانت اسکوئلیا، استاد ژئوتکنیک دانشگاه پیزا در مصاحبه‌ای با آژانس ملی اسوشیتدپرس ایتالیا (ANSA) در این باره می‌گوید:

چوب و هنر

“اگرچه شیب این برج کاهش یافته است، اما هنوز به طور متوسط حدود 0.02 اینچ (0.5 میلی‌متر) در سال تکان می‌خورد! چیزی که بیشترین اهمیت را دارد، پایداری برج پیزا است که بهتر از حد انتظار است. با در نظر گرفتن اینکه برج پیزا یک بیمار 850 ساله با شیب حدود پنج متر و فرونشست بیش از سه متر است، وضعیت سلامتی آن عالی است."

براساس پژوهشی که در سال 2018 میلادی انجام شد، کارشناسان دریافتند که نرمی خاک پایه از برج پیزا در برابر لرزش‌های شدید محافظت کرده است (این منطقه از شن، خاک و رس آبرفتی حاوی 60 درصد آب تشکیل شده است؛ پس می‌توان گفت بنای برج روی یک زمین باتلاقی ساخته شده‌است)!

جالب است بدانید این برج قرون وسطایی توانسته است حداقل چهار #زلزله قوی را که از سال 1280 منطقه را لرزانده است و همچنین انفجار بیش از هزار بمب در جنگ جهانی دوم در این شهر را بدون آسیب پشت سر بگذارد.

کارشناسان و پژوهشگران بر این باورند که این برج 57 متری پس از اتمام ساخت در سال 1173، شروع به کج شدن کرده است. علت این امر طراحی معیوب آن بود! پی این برج تنها سه متر عمق داشت و در خاک زیرسطحی ضعیف و ناپایدار قرار گرفته بود… پی آن در ضلع جنوبی نرم‌تر بود و سازندگان تلاش کردند این مشکل را جبران کنند؛ آنها این کار را با کوتاه‌تر کردن طبقات در یک طرف انجام دادند که باعث انحنا و کج شدن سازه شد.

منبع: تحریریه آبگینه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه