Chidaneh.com placeholder image

تلخ‌ترین قابِ این‌ روزهای آزادی را ببینید!

به قلم: علیرضا باقرپور

در ساعات اخیر تصویری از اسکوربرد زنگ‌زده نگین ورزشی خاورمیانه یعنی استادیوم آزادی منتشر شده که جای بسی تاسف دارد. جالب است که داربست‌ها صرفا برای شستشوی این اسکوربرد 50 ساله است و کاربرد دیگری ندارد!

ورزشگاه صدهزار نفری آزادی (آریامهر سابق) بخشی از مجموعه ورزشی آزادی است که در تاریخ 26 مهر 1350 ، یعنی دو روز پس از افتتاح برج آزادی افتتاح شد و در 27 اسفند 1350 بازی پرسپولیس و کروزیرو برزیل به عنوان بازی افتتاحیه استادیوم در آن انجام شد و نخستین گلزن ایرانی در این ورزشگاه “صفر ایرانپاک" بود.

تابلو فرش ریحان

این ورزشگاه در زمان ساخت دارای‌ بالاترین معیارهای بین المللی بود ‌و تا سال 1353 بخش های دیگر مجموعه آزادی از قبیل سالن دوازده هزار نفری،دریاچه مصنوعی و…تکمیل شد و در 10 شهریور 1353 و همزمان با بازی‌های آسیایی سال 1974 م‌ تهران رسما این مجموعه افتتاح شد.

مهندس «فرمانفرمائیان» استادیوم آزادی را در زمانی کم و با بودجه ای اندک (80 میلیون) طراحی و اجرا کرد و در طراحی این استادیوم از ورزشگاهی در مکزیک که شبیه به کوه های آتشفشان بوده، الهام گرفته است. بعد از ساخت استادیوم فوتبال، با بودجه ای 700میلیون تومانی مابقی مجموعه نیز ساخته شد.

شایان ذکر است که ورزشگاه 36ورودی ‌خروجی دارد و در ابتدا سکوهای تماشاچیان سیمانی بود و پس از نصب صندلی؛ گنجایش آن حدودا 76هزار نفر برآورد شد. اما بین مردم همچنان استادیوم به صد هزار نفری معروف است؛ گرچه این استادیوم جمعیت 110 هزار نفری نیز به خود دیده، مثل بازی تیم ملی ایران و عربستان و یا ایران و ژاپن!

طبق گزارشی که در مهر 1392 در بلیچر رپورت منتشر شد، ورزشگاه آزادی در میان 20 ورزشگاه برتر جهان جای گرفته است؛ همچنین برای مدت زیادی در رسانه‌های مطرح جهان از جمله گاردین به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین ورزشگاه‌های جهان مطرح بود. این ورزشگاه از نظر استانداردها و ضوابط کنفدراسیون فوتبال آسیا دارای نمره A است.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه