Chidaneh.com placeholder image

محل اختفای پدرخوانده‌ی مافیا کشف شد!

به قلم: تحریریه چیدانه

برنامه شب‌های مافیا که از شبکه نمایش خانگی پخش شد در روزهای کرونایی جایگزین خوبی برای بازی مافیا در کافه‌ها و اماکن عمومی بود و حکم سرگرمی جذابی را برای مخاطبانش داشت. پس از موفقیت این برنامه، سعید ابوطالب کارگردان مجموعه در پلتفرمی دیگر ساختن شب‌های مافیا را با نام جدید «پدرخوانده» ادامه داد. اگر از بیننده‌های شب‌های مافیا بوده باشید حتما دکور صحنه آن را به خاطر دارید. حال در طراحی صحنه برنامه پدرخوانده با دکور جدیدی مواجه خواهید شد که بسیار حرفه‌ای‌تر و الهام‌بخش‌تر از شب‌های مافیاست و حس معماگونه بیشتری را به مخاطب القا می‌کند. در فیلم دکور این هفته از چیدانه به سراغ بررسی طراحی صحنه و دکوراسیون سریال «پدرخوانده»، یکی از آثار موفق فیلم‌نت می‌رویم تا شما را با حس و حال این برنامه بیشتر آشنا کنیم.

درباره سریال «پدرخوانده»

شروع ساخت سریال پدرخوانده با جنجال‌های فراوانی همراه بود. در شب‌های مافیا که فصل قدیمی پدرخوانده به شمار می‌آید باگ‌های زیادی دیده می‌شد، هم در شیوه بازی بازیکنان و هم در گرداندن بازی و حتی طراحی صحنه، برخی نیز عقیده داشتند که در روند بازی شب‌های مافیا تقلب رخ داده و این مساله با اعتراض‌های فراوانی همراه بود. اما در مجموعه «پدرخوانده» عوامل برنامه سعی کردند این ایرادات را تا حدی برطرف کرده و مجموعه‌ای در شان مخاطب ارائه کنند. بعنوان مثال برای جلب رضایت بیننده در این فصل بازیکنان از ماسک استفاده می‌کنند تا احتمال تقلب به صفر برسد و یا دکور برنامه تغییرات چشمگیری را به همراه داشته است.

تابلو فرش ریحان

دکور مافیایی، یک دکور مرموز و کمی هم ترسناک!

شاید همان چند سکانس ابتدایی سریال گویای حس و حال برنامه است. اینجا انبار قاچاق فرضی مافیای سیسیل ایتالیاست و محل اختفای تیم مافیا، هر آن چیزی که قرار است توسط مافیا قاچاق شود از این انبار بیرون می‌رود و به همین دلیل لوکیشن کاملا شبیه به یک انبار قدیمی و مخفیانه طراحی شده است. استفاده از اسب، ماشین کلاسیک قدیمی، فضایی شبیه به اسطبل، یونجه‌های خرمنکوب و جعبه‌های قاچاق مهمات بیننده را به یاد فضای فیلم‌های گانگستری وسترن می‌اندازد.

در سمت دیگر دکور یک مومیایی باستانی می‌بینیم که احتمالا برای ساخت و طراحی آن زحمت زیادی کشیده شده است. از طرفی طراح صحنه با قرار دادن چند تابلو معروف در دنیا مانند تابلوی «شب پرستاره» ونگوگ می‌خواهد به بیننده بگوید که مافیاهای ما خطرناکتر از آن هستند که به قاچاق کردن چند قبضه اسلحه بسنده کنند، آن‌ها از خرید و فروش عتیقه‌جات و نقاشی و تابلو و هرچیز باارزش دیگری نیز دریغ نمی‌کنند!

روی دیوار پشتی «پدرخوانده» یا «گاد» که به نوعی گرداننده بازی است و ایفای نقش آن را «کامبیز دیرباز» بر عهده دارد عکس‌هایی از اعضای مافیا می‌بینیم که بر دیوار آویخته شده است، این‌ها اعضای مافیای سیسیل هستند و در میان خودشان به «مردان افتخار» معروفند و در زمان قدیم هرکدام از این اعضا در محدوده خود به انجام جرم و جنایت مشغول بودند. استفاده از نور تاکیدی بر روی هرکدام از این قاب عکس‌ها برای بیشتر به چشم آمدن آن‌ها و قرار دادن یک واقعیت عینی برای هر نقش انجام شده است تا در نهایت بازی مافیا برای بیننده باورپذیرتر به نظر بیاید و چیزی فراتر از یک بازی ساده جلوه کند. در ابتدای بازی نیز با نمایش هریک از عکس‌ها نقش هرکدام از این اعضا در قوانین مافیا توسط پدرخوانده (کامبیز دیرباز) برای بازیکنان توضیح داده می‌شود. در دیالوگ‌های ابتدایی از زبان کامبیز دیرباز می‌شنویم: «پدرخوانده فقط برای خودش نمی‌جنگه، اون برای همه گروه می‌جنگه، برای همینه که مافیاها به پدرخوانده‌شون اعتماد می‌کنن.»

صحنه بازی گیمرها

باید اعتراف کنیم که طراحی دکوراسیون معماگونه و مافیایی از مجموعه «شب‌های مافیا» تا «پدرخوانده» پیشرفت چشمگیری داشته است. صحنه ورود بازیکنان به صحنه بسیار جالب به نظر می‌آید. برخی از بازیکنان با اسب وارد صحنه می‌شوند و برخی دیگر از لابلای جعبه‌های قاچاق می‌گذرند تا روی صندلی خود بنشینند. پشت سر هر بازیکن چند جعبه باز قرار دارد که مهمات و تفنگ‌های درون آن حالت دلهره‌آوری ایجاد کرده و حساسیت بازی را تقویت می‌کند. استفاده از میز و صندلی‌های چوبی و آهنی تم کلاسیک صحنه را حفظ کرده است و آن صندلی‌های تر و تمیز چرمی و گرانقیمت که در شب‌های مافیا استفاده می‌شد از دکور حذف شده‌اند، زیرا رویکرد جدید سعید ابوطالب بهره‌گیری از یک دکور طبیعی و کهنه‌نماست. به همین دلیل است که المان‌های عتیقه زیادی را در صحنه می‌بینیم، بعنوان مثال روی میز «پدرخوانده» از یک تلفن والتر، جعبه چوبی و آباژوری کهنه استفاده شده است تا فضای بازی را به زمان قدیم بیشتر نزدیک کند. آویختن سرهای بریده بز روی دیوار یک المان مفهومی در این صحنه است و یکی از هشدارهای مافیایی دار و دسته سیسیلی‌ها به حساب می‌آید!

طراحی لباس و استایل پوششی بازیگران نیز در نوع خود به ایجاد فضای مافیایی کمک بزرگی کرده است. انتخاب لباس بر عهده خود بازیکنان بوده است، درواقع آن‌ها به سلیقه خودشان از استایلی استفاده کرده‌اند تا مافیایی‌تر و مرموزتر به نظر بیایند. تقریبا تمام خانم‌های دعوت‌شده به این بازی برای پوشش خود کلاه را انتخاب کرده‌اند و با اضافه کردن اکسسوری‌هایی مانند دستکش، کیف چرم و دستمال گردن تیپ مافیایی خود را تکمیل کرده‌اند. آقایان نیز با وجود تفاوت‌های پوششی، معمولا در استفاده از پاپیون، دستمال گردن و کت و جلیقه‌های قدیمی‌مانند مشترک بوده‌اند.

رنگ‌بازی در طراحی دکوراسیون!

نورپردازی اتاق بازی مافیا باید به گونه‌ای طراحی شود که گیمر هم در آن احساس راحتی و آرامش داشته باشد و هم هیجان و سطح آدرنالین خون بازیکنان افت نکند! به عبارت ساده‌تر باید به گیمر خوش بگذرد تا بتواند حس خوب خود را به بیننده هم منتقل کند، پس هنگام طراحی صحنه یک اتاق بازی، آن هم بازی مافیا، باید به این مساله توجه ویژه‌ای کرد. اگر نگاهی به صحنه «پدرخوانده» بیندازیم متوجه می‌شویم که تیم طراحی صحنه سعی کرده‌اند تا بیننده را با نور زیاد و زننده‌ای مواجه نکنند، نور در حدی است که چهره بازیکنان مشخص شود تا هم بیننده بتواند از حالات چهره و زبان بدن آن‌ها یک حدس‌هایی درمورد روند بازی بزند و هم خود بازیکنان به خوبی به حالات همدیگر تسلط داشته باشند. استفاده از چند لامپ رشته‌ای قدیمی که به صورت تزئینی از سقف آویخته شده‌اند و عملا در روشن کردن صحنه کاربردی ندارند صرفا برای بردن ذهن بیننده به زمان قدیم انجام شده است. درواقع در نورپردازی این صحنه سعی شده است تا از دیده شدن منبع نور خودداری شود تا بازیگران بتوانند با تمرکز و دقت بالایی به بازی بپردازند. در این دکور نورهای اضافی حذف شده‌اند و نورهای تاکیدی جلوه خاصی برای مخاطب ایجاد کرده‌اند.

از این‌ها گذشته، بسیاری از طرفداران دوآتیشه بازی مافیا که به زیر و بم بازی اشراف دارند بر این عقیده هستند که بهتر است نور صحنه قرمزرنگ باشد تا هیجان کار پایین نیاید و از طرفی جلوه بصری آن هم جالب‌تر و جسورانه‌تر است. اما طراحان صحنه «پدرخوانده» با ایجاد نور آبی در فاز شب سعی بر ایجاد یک حالت سکون و آرامش داشته‌اند تا بازیکنان درمورد یکدیگر قضاوتی به دور از تنش داشته باشند. طبق تجربه‌ای که عوامل مجموعه از ساخت سریال شب‌های مافیا داشتند در هنگام بازی سطح استرس و اصطکاک بین بازیکنان به حدی زیاد هست که دیگر نیازی به عوامل تنش‌زای اضافی نباشد!

جمع‌بندی پایانی

«پدرخوانده» این روزها به یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های شبکه خانگی تبدیل شده است. در این برنامه بازیگران با رعایت کردن قوانین خاصی به انجام بازی هیجان‌انگیز مافیا می‌پردازند تا هم مخاطب را با الفبای بازی و قدرت استدلال و منطق حاکم بر آن آشنا کنند و هم بساط سرگرمی بینندگان را فراهم بیاورند. طراحی صحنه «پدرخوانده» می‌تواند بعنوان امتیاز ویژه‌ای برای این مجموعه به شمار بیاید، زیرا نوع چینش، دکوراسیون، نورپردازی، المان‌های مفهومی و در یک کلام، طراحی صحنه آن حالتی مرموز و دلهره‌آور را خلق کرده است تا بیننده با فضای بازی احساس نزدیکی بیشتری داشته باشد.

همچنین در چیدانه بخوانید:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه