16 بازی دسته‌جمعی پرطرفدار، از اسم فامیل تا مافیا!

16 بازی دسته‌جمعی پرطرفدار، از اسم فامیل تا مافیا!

به قلم: تحریریه چیدانه

دورهمی‌های خانوادگی همیشه یکی از لذت‌بخش‌ترین بخش‌های زندگی است که این امکان را به ما می‌دهد برای مدت کوتاهی از روزمرگی‌های خود دور شویم. دور‌همی‌ها، تنها برای دیدوبازدید نیست و می‌تواند با کمی ذوق و نشاط تبدیل به یکی از خاطره‌انگیزترین روزهای زندگی‌مان شود. کافی‌ست برای چند ساعت به دوران خوش کودکی سفر کنیم و با انجام بازی‌های دسته‌جمعی جذاب، اوقات خوشی را برای خود رقم بزنیم. به‌همین منظور چیدانه فهرستی از پرطرفدارترین بازی‌های دسته جمعی را در نظر گرفته است تا به راحتی بتوانیم دورهمی‌هایمان را برای خود و خانواده‌‌یمان ماندگار کنیم. با ما همراه باشید.

chidaneh ad banner

 

1. بازی‌های دسته‌جمعی: اسم فامیل

وقتی اسم بازی‌های گروهی به میان می‌آید، بی‌شک اولین گزینه بازی پرطرفدار اسم و فامیل است! برای انجام این بازی همان‌طور که می‌دانید نیاز به وسایل چندانی ندارید، با کمک چند قلم و کاغذ می‌توانید بازی را شروع کنید. صفحه را برای اسم، فامیل، شهر، کشور، غذا، اشیا و… ستون‌بندی کنید. به‌نوبت و یا به ترتیب حروف الفبا، شروع به پرکردن کنید. توجه داشته باشید که حضور ذهن و سرعت عمل فاکتورهای برتری در این بازی هستند. هر چقدر تعداد نفرات بیشتر باشد، هیجان این بازی هم بیشتر می‌شود. شیوه‌ی امتیازدهی این بازی به این صورت است که به جواب‌های صحیح 5 امتیاز تعلق می‌گیرد و اگر کسی برای یکی از ستون‌ها اسمی منحصربه‌فرد نوشته باشد که بقیه آن را خالی گذاشتند، 10 امتیاز به او تعلق می‌گیرد.

مطلب پیشنهادی: بازی با کودک در خانه، ایام عید در خانه چه کار کنیم؟

2. بازی دسته‌جمعی دور

برای انجام بازی دور، جمع حداقل 4 نفره نیز کفایت می‌کند. برای اجرای این بازی دسته‌جمعی، باید یک زمان‌سنج داشته باشید. همچنین لازم است یک سری کارت که روی هرکدام تعدادی کلمه نوشته شده است، آماده کنید. باید دوبه‌دو روبروی یار خود بنشینید، به‌نوبت یک کارت بر‌دارید و بدون اشاره مستقیم به سوژه، از مشخصات آن برای یار خود می‌گویید تا او بتواند حدس بزند. سرعت در این بازی، حیاتی است و نباید مقدار زمان باقی‌مانده در لحظه توضیحات شما صفر شود. تعداد کلمات پاسخ داده شده و سرعت عمل، شرط برنده‌شدن در این بازی است. همچنین می‌توانید به جای تهیه‌ی کارت و استفاده از زمان‌سنج، از اپلیکیشن این بازی در موبایل استفاده کنید و به‌راحتی این بازی را در جمع خانواده و دوستان خود اجرا کنید.

 

3. بازی دوز

یکی از پرطرفدارترین بازی‌های خانگی دو نفره، بازی دوز است که برای انجام آن فقط یک کاغذ و قلم لازم دارید. برای انجام آن در یک صفحه جدولی 3 در 3 می‌کشید و هر یک از طرفین یکی از علامت‌های ضربدر یا دایره را برای خودشان انتخاب و تلاش می‌کنند یکی از ردیف‌های افقی، عمودی یا قطری را از آن خودشان کنند. این بازی یکی از سرگرم‌کننده‌ترین بازی‌ها به‌خصوص برای بازی با بچه‌ها است که حتما شیفته‌ی آن می‌شوند.

 

4. بازی‌های دسته‌جمعی: نقاش نابینا

این بازی برای جمع خانواده، بسیار مناسب است. زیرا فقط به چهار نفر شرکت‌کننده نیاز دارد. ابتدا باید دو گروه دو نفره تشکیل دهید و از بین خود و هم‌گروهی‌تان مشخص کنید کدام یک نقاش ماهرتری هستید. یک نفر یک تصویر در دست دارد و فرد دیگر یا همان نقاش، باید کاغذ سفید و قلم آماده کند. فردی که تصویر در دست دارد، بدون اشاره‌ی مستقیم باید خصوصیات تصویر را برای نقاش توصیف کند تا هم‌گروهی او بتواند حدس بزند سوژه چیست و تصویرش را بکشد. درنهایت یکی از این دو گروه دونفره که تصویرگری زیباتری داشته‌اند، برنده خواهند شد.

5. بازی دسته‌جمعی نقطه‌بازی

نقطه‌بازی یکی دیگر از بازی‌های دورهمی است که معمولا ساعت‌ها شما را سرگرم نگه می‌دارد. در این بازی ابتدا یک صفحه کاغذی را به صورت مربع شکل با نقطه پر می‌کنید درست همانند تصویر. سپس بازی شروع می‌شود و هرکس باید  با خط‌هایی که به نوبت می‌کشد، یکی از چهارخانه‌ها را مال خود کند و هر خانه‌ای را که کامل کرد،  اولین حرف اسم خود را در آن خانه بنویسد. کسی که یک خانه را تصاحب می‌کند، جایزه دارد که یک خط دیگر هم بکشد. در آخر بازی، هر کس تعداد خانه‌های خود را می‌شمارد و تعداد بیشتر برنده است.

6. بازی کنترل خنده

یکی دیگر از بازی‌های جالب خانوادگی در خانه مخصوصا در ایام عید، بازی مقاومت در مقابل خندیدن است. همگی دور هم بنشینید و سعی کنید نفر کناری خود را بخندانید. شرط برنده‌شدن در این بازی دسته‌جمعی ساده، نخندیدن است!

 

7. بازی دسته‌جمعی: شاه، دزد، وزیر

بازی شاه، دزد، وزیر یکی از بازی‌های گروهی خنده‌دار است که معمولا به صورت چهارنفره انجام می‌شود. برای انجام این بازی ابتدا تکه‌های هم‌شکل و کوچکی از کاغذ تهیه می‌شود و روی هر کدام کلمات شاه، وزیر، جلاد و دزد نوشته می‌شود. کاغذها به شکل یکسان تا می‌شوند تا کسی نتواند داخل آن را ببیند. هر یک از بازیکنان، کاغذی را برمی‌دارند. وقتی همه کاغذها را برداشتند و از سمت خودشان خبردار شدند، شاه رو به دیگران می‌گوید: «وزیر من کیست؟» اینجا وزیر با نشان دادن کاغذ، خودش را به شاه معرفی می‌کند. شاه می‌گوید: «دزد را از میان این دو پیدا کن.» حالا وزیر یک نفر را به عنوان دزد معرفی می‌کند که دو حالت دارد:

اگر حدس وزیر درست بود که شاه، فرمان شکنجه‌ای را به جلاد صادر می‌کند و جلاد هم دزد را شکنجه می‌کند. اما اگر حدس وزیر اشتباه باشد، معمولا بلافاصله پس از حدس وزیر و معرفی او، می‌گوید «به جلاد توهین کردی؟!» و شاه شکنجه‌ای را به جلاد می‌گوید تا جلاد، وزیر را تنبیه کند. شکنجه‌ها معمولا دردآور است که از مشهورترین‌هایش سبیل آتشین یا بشین و پاشو است.

8. بازی جابه‌جا کن!

این بازی خیلی ساده است و می‌تواند بسیار سرگرم‌کننده باشد. حتی بچه‌ها هم می‌توانند با شما بازی کنند.

برای شروع بازی، یک نفر از اتاق خارج می‌شود. افراد داخل اتاق کمی وسایل خانه را جابه‌جا می‌کنند و از شخص می‌خواهند که وارد اتاق شود و بگوید چه چیزهایی تغییر کرده. همین.

 

9. بازی دسته‌جمعی مافیا

در بازی دسته‌جمعی مافیا دو گروه داریم؛ مافیا (دزد) و پلیس. اول بازی، با رأی‌گیری؛ یک نفر به‌عنوان حاکم یا کدخدا انتخاب می‌شود. بعد روی کارت‌هایی می‌نویسد پلیس و به‌ازای هر 3 کارت، یک مافیا هم می‌نویسد و بین اعضا پخش می‌کند. حواستان باشد که اگر شما مافیا شدید، نباید پلیس‌ها متوجه شوند. حاکم اعلام می‌کند که شب شده، همه می‌خوابند و چشم‌هایشان را می‌بندند. کدخدا اعلام می‌کند مافیا چشمش را باز کند. مافیا بیدار می‌شود و به حاکم با زبان اشاره می‌گوید که یکی از اعضا را بکشد. بعد از بسته شدن چشم مافیا، حاکم اعلام می‌کند صبح شده، همه بیدار می‌شوند و با توجه به اینکه چه کسی مافیاست و او را می‌کشند؛ دوباره شب می‌شود.

این مطلب را از دست ندهید: طراحی هیجان‌انگیز و روانشناسانه کافه بازی مافیا

این فرآیند شب و روز آنقدر تکرار می‌شود تا یکی از گروه‌ها ببازد. اگر همه مافیاها مردند، پلیس‌ها برده‌اند و اگر تعداد پلیس‌ها با مافیاها یکی شد، مافیاها برده‌اند. هیجان این بازی به دعوا و درگیری پلیس‌ها در انتخاب مافیاهاست.

10. بازی‌های دسته‌جمعی: مشاعره

مشاعره یکی از بازی‌های نوستالژیک در جمع‌های ایرانی است که نیاز به معلومات ادبی دارد. برای اجرای این بازی جذاب می‌توانید قوانین خاص خود را داشته باشید. مثلا استفاده از شعر نو یا سپید را اختیاری کنید یا از افراد بخواهید که به جای اشاره به یکی از حروف الفبا، با یک کلمه‌ی خاص مشاعره کنند و این کلمه باید در بیت باشد. این بازی بدون نیاز به هیچ وسیله‌ای همیشه و در همه جا امکان‌پذیر است.

11. بازی دسته‌جمعی: بله–نه معکوس

این بازی یک بازی کلامی پرهیجان است که نیاز به قدرت تمرکز بالا دارد. در این بازی یک فرد سرزبان‌دار باید در حکم پرسشگر ظاهر شود و از نفر مقابل سوال‌های بدیهی کند و طرف مقابل هرجایی که باید بگوید «بله»، «نه» جواب بدهد و بالعکس. شخص پرسش‌گر باید پرحافظه و با تمرکز باشد و تا می‌تواند به بازی سرعت بدهد تا کسی که به سوال‌ها جواب می‌دهد دستپاچه شود و اشتباه پاسخ دهد. کسی که در مقابل تعداد بیشتری از سوال‌ها مقاومت می‌کند، برنده‌ی بازی است.

 

12. بازی گل یا پوچ

گل یا پوچ یکی از قدیمی‌ترین و ساده‌ترین بازی‌های ایرانی‌ها است و با کمترین وسیله می‌توان آن را اجرا کرد. این بازی می‌تواند بین دو نفر یا دو گروه چند نفره اجرا شود. گل، باید ماهرانه بین دست فرد یا افراد جابه‌جا شود تا گروه مقابل نتواند به‌راحتی مشت دارنده‌ی گل را پیدا کند.

مطلب پیشهادی: تعطیلات نوروز | 9 ایده برای گذراندن ایام عید در خانه!

 

13. بازی دسته‌جمعی: مار و پله

یکی از بازی‌های گروهی خنده‌دار در دورهمی‌ها، بازی مار و پله است که همه ما دست‌کم یک بار این بازی را انجام داده‌ایم. در این بازی برای تعداد نفرات، محدودیتی وجود ندارد. فقط هرکسی باید مهره‌ای با رنگ جداگانه داشته باشد تا در صفحه‌ی بازی مشخص باشد. صفحه‌ی بازی معمولا صد خانه دارد که رنگی‌رنگی هستند و پر است از نردبان و مار که باید به‌صورت آماده تهیه کنید. روند بازی به این صورت است که هرکس به‌ترتیب و نوبت تاس می‌ریزد و به اندازه‌ی عددی که در تاس می‌آید، خانه‌های جدول را جلو می‌برد. طبق قانون، اگر شش بیاورد، یک دور دیگر هم فرصت تاس‌ریزی دارد. اگر در صفحه‌ی بازی روی خانه‌ای بایستد که نردبان باشد، پله را بالا می‌رود و اگر مار باشد، پله را پایین می‌آید.

14. بازی دسته‌جمعی دبلنا

دبلنا یا دبرنا یکی دیگر از بازی‌های گروهی بزرگسالان است که طرفداران بسیاری دارد. در این بازی پرطرفدار هرکس چهار کارت چهارخانه در اختیار دارد که در بعضی خانه‌ها اعدادی از یک تا 99 نوشته شده است و یک کیسه‌ی سفید که در داخل آن مهره‌هایی در همین بازه وجود دارد. در هر دور از بازی، به هرکس چند کارت می‌رسد و یک نفر کیسه را دست می‌گیرد و پس از به‌هم زدن مهره‌ها، سه تا مهره را بیرون می‌کشد و عددش را می‌خواند. اگر شماره‌ی مهره با شماره‌ی یکی از خانه‌های کسی یکی باشد، مهره به او داده می‌شود تا روی همان خانه بگذارد. دیگران هم اگر این شماره را داشته باشند، باید با لوبیا پرش کنند. هرکسی خانه‌هایش را زودتر از سایرین پر کند، آن دست را برنده است.

 

15. بازی‌های دسته‌جمعی: اسمِ روی پیشانی

بازی اسم روی پیشانی، نوعی 20سوالی جمعی است. در این بازی هر بار یک نفر از جمع انتخاب می‌شود. سوژه‌ی بازی را با اجماع روی او اسم می‌گذارند و می‌چسبانند روی پیشانی‌اش. فرد مذکور آنقدر سوال می‌پرسد تا اسم نوشته‌شده را حدس بزند.

 

16. بازی دسته‌جمعی پانتومیم

بازی پانتومیم یکی از بازی‌های دسته‌جمعی پرطرفدار است. نحوه بازی به این صورت است که به دو گروه تقسیم شوید. بعد از یارکشی، یکی از گروه‌ها، یک نفر از تیم حریف را انتخاب و کلمه مورد نظرش را به او می‌گوید تا او به اعضای گروه خودش بفهماند، گروه اول چه کلمه‌ای را انتخاب کرده‌اند. با کمک یک تایمر می‌توانید به هر گروه فرصت معینی برای حدس‌زدن بدهید و هیجان بازی را بیشتر کنید.

مطلب پیشنهادی: بازی های دسته جمعی سیزده بدر، یه بهاره و پیک نیکای باحالش!

کلام آخر

بازی‌های دسته‌جمعی پرطرفدار در نوروز مانند: اسم فامیل، بازی دسته‌جمعی دور، بازی کنترل خنده، مافیا، بازی دسته‌جمعی پانتومیم و دبلنا و دیگر بازی‌های خانوادگی، می‌تواند اوقات خوشی را برایمان رقم یزند. در این مقاله چیدانه، 16 نمونه از این بازی‌ها را به همراه نحوه انجام آنها، شرح دادیم.

“چیدانه آرزو دارد هیشه و در همه حال اوقات خوب و خوشی را در کنار اعضای خانواده خود سپری کنید."

بازنویسی و انتشار: فهیمه مصدرالامور

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
پیمان در تاریخ 15 خرداد 1397
عالی بود ممنون از مطالب عالیتون
امید در تاریخ 22 خرداد 1397
ما 40 نفری دزد و جلاد بازی کردیم کیفش بیشتر بود دو تا دزد داشتیم چند تا جلاد و بقیه شهروند
ماهان در تاریخ 22 شهریور 1397
اسم اون بازی چی بود روی کاغد چند تا خط میکشیدیم به تعداد حروف کلمه.بعدش هر حرفی که درست بود بالای خط مینوشتیم و هر حرفی که غلط بود پایین؟؟؟
مهسا در تاریخ 03 خرداد 1402
اسم بازي
attt در تاریخ 20 تیر 1402
یه بازی هست که دسته جمعیه و خیلی باحاله اینجوریه که روی چند تکه کاغذ تعدادی جاسوس مینوسید و در بقیه کاغذ ها یه کلمه مشترک نوشته میشه و تاه میخوره تا هیچ کس داخل آنها را نبینه. مثلا اگه ۱۰ نفر بازی میکنید ۱۰ تکه کاغذ بر می‌دارید و داخل ۴ تکه از کاغذ ها مینوسید جاسوس و داخل ۶ تکه کاغذ دیگه کلمه ای را به دلخواه مینویسید مثلا (آفریقا) بعد افراد بدون اینکه داخل کاغذ ها را ببینند همه یه کاغذ بر میدارم و جاسوس ها هم دیگه را نمی‌شناسن و افرادی هم که کلمه را میدونند هم همدیگه را نمی‌شناسند بعد افراد بازی از هم سوال میپرسن و از روی جواب های طرف مقابل جاسوس را حدس میزنن، جاسوس باید سعی بکنه جوری به سوالات طرف پاسخ بدهد که شناخته نشود مثلا اگر کلمه آفریقاست میتونیم بپرسیم آیا مکانه؟ یا مثلاً چه بویی میده؟ اگر طرف بویی را حدس زد باخته چون کلمه افریفا هست و بویی نمی‌ده اگر همه ی جاسوس ها از بازی بیرون رفتن ، جاسوس باخته اگر حتی فقط ۱ جاسوس توی بازی مونده بود جاسوس برده اگر جاسوس قزل از بیرون رفتن از بازی باتوجه به سوال ها و حواب ها تونست کلمه را حدس بزنه گروه جاسوس برنده است در این بازی اگر کسی روی فردی شک دارد و می‌گوید که ا‌و جاسوس است می‌تواند او را کردن بگیرد ولی اگر اشتباه حدس زده بود خودت فرد بیرون می‌رود برنامه اش هم اسمش jasos هست که میتونید از گوگل پلی دانلود کنید
ب ت چخ در تاریخ 29 دی 1402
آره جاسوس عالیه ما با برنامه بازی میکنیم
سارا در تاریخ 13 بهمن 1402
بازی های خوبی بودن

ثبت دیدگاه