تعطیلات نوروز | 9 ایده برای گذراندن ایام عید در خانه!

تعطیلات نوروز | 9 ایده برای گذراندن ایام عید در خانه!

به قلم: سمانه زارعی

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که ماندن در خانه در ایام تعطیلات نوروز را به مسافرت ترجیح می‌دهید؛ این مقاله از چیدانه را از دست ندهید. در مطلب عید 1402 کجا بریم؟ راجع به اینکه اگر مسافرت نمی­‌رویم، چه جاهایی می‌توانیم برویم تا تعطیلات خوبی داشته باشیم، صحبت کردیم. حالا اگر شما هم جزو کسانی هستید که طبق توصیه‌های بهداشتی یا به دلایل دیگری به مسافرت نرفته‌اید، در این مطلب برایتان پیشنهادهایی داریم تا روزهایی که در خانه هستید چطور از زمان خود به خوبی استفاده کنید.

کارهایی برای تعطیلات نوروز

تعطیلات نوروز 1402، چه کارهایی انجام بدهیم؟

خیلی خوب است اگر برنامه‌ریزی کنیم که در زمان خانه ماندن چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟ چند پیشنهاد برای پربار شدن اوقات در خانه ماندن برایتان داریم. پس از خواندن مطلب می­‌توانید برای همه روزهای تعطیل خود برنامه‌ای در نظر بگیرید.

سرویس خواب بالسا
برنامه ریزی برای سال جدید

1. برای سال جدیدتان برنامه‌ریزی کنید

همه ما وقتی سال جدید شروع می‌شود به فکر گرفتن تصمیمات جدید، انجام کارهای مفید، شروع فعالیت­‌های نو و یا به سرانجام رساندن بعضی از اهداف خود هستیم. همه این کارها برنامه‌­ریزی می­‌خواهد. اول همه چیز را بنویسید. نوشتن، به برنامه‌­ریزی و تصمیم‌گیری شما کمک می­‌کند. هدف­‌هایتان را بنویسید و برایشان زمان‌بندی کنید. داشتن یک بولت ژورنال به شما انگیزه برنامه‌ریزی می‌­دهد.

ورزش در خانه

2. ورزش فراموش نشود

از زمان شروع کرونا فعالیت باشگاه­‌ها و سالن­‌های ورزشی به شکل چشم‌گیری محدود شده است و برنامه­ افرادی که عادت به ورزش کردن در باشگاه دارند کمی به هم ریخته شده است. پس بهترین راه‌حل، ورزش کردن در خانه است. در تعطیلات نوروز ورزش­‌هایی که امکان انجام آنها در خانه وجود دارد، انتخاب خوبی هستند. ورزش کردن حتی به مدت نیم ساعت در خانه به ایجاد حس مثبت کمک می­‌کند. به‌علاوه این نکته را در نظر داشته باشید که برخی از ورزش‌­ها بدون مربی، ممکن است آسیب‌زننده باشد.

اگر ورزش در خانه را دوست ندارید، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در مسیرهای شهری هم انتخاب بسیار خوبی است. پیاده‌روی روزانه در هوای بهاری علاوه‌بر کمک به بدن شما بر روی روحیه‌تان هم اثر مثبت دارد.

کتاب بخوانید

3. تعطیلات نوروز را با کتاب بگذرانید

به کتابفروشی­‌های شهرتان سر بزنید. کتاب‌های جدید و آموزنده تهیه کنید و زمانی برای خرید کتاب بگذارید. یکی از کارهای بسیار مفید برای گذراندن تعطیلات نوروز؛ مطالعه است. پس برای شروع مطالعه یک کتاب جدید و یا تمام کردن کتابی که در دست دارید، برنامه‌­ریزی کنید.

محمدحسن جمالی
خانه مهتاب طباطبایی با چشم انداز درکه
محمدحسن جمالی

4. در تعطیلات نوروز به گیاهان رسیدگی کنید

رسیدگی به گل و گیاه یکی از کارهای لذت‌بخش و آرامش‌بخش است. اگر در خانه خود باغچه دارید، دست به کار شوید و باغچه خود را برای بهار آماده کنید! اگر باغچه و حیاط ندارید به تراس و بالکن فکر کنید. حتی با گل‌کاری در بالکن‌های فسقلی می­‌توانید حال و هوای عید را به خانه‌تان بیاورید.

خرید و رسیدگی به گیاهان آپارتمانی هم می‌­تواند یکی از لذت‌های روزهای عید باشد. هر یک از گیاهان آپارتمانی نیازهای خاص خود را دارند. سعی کنید راجع به آبیاری، هرس، تعویض گلدان و تقویت گیاهان آپارتمانی اطلاعات کافی جمع‌آوری کنید تا گیاهانی سرسبز داشته باشید. باغبانی در منزل پیشنهادی برای گذراندن روزهای تعطیل در خانه است.

لیست کارهای عقب افتاده

5. تعطیلات عید، وقت مناسبی برای کارهای عقب افتاده!

همانطور که در بخش قبلی گفتیم بهترین کار برای نظم یافتن برنامه­‌هایتان، نوشتن آن‌هاست. کارهایی که در طی روزها و سال‌های قبل قرار بود انجام دهید ولی فرصتی برایش نداشتید را به لیست کارهایتان اضافه کنید. از تعطیلات نوروز برای انجام کارهای عقب‌افتاده استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: اهداف سال جدید، چگونه با ذهنی آرام به استقبال امسال برویم؟

مهارت جدید یادبگیرید

6. تعطیلات نوروز، مهارت جدید یاد بگیرید

یادگیری مهارت جدید همیشه خوب است. هیچ وقت یاد گرفتن را متوقف نکنید. حتی اگر به اندازه یک هفته زمان دارید، کاری کوچک را یاد بگیرید. همانطور که فصل بهار فصل نوشدن است؛ ذهن شما با یادگیری مهارتی جدید به چالش کشیده شده و نو می­‌شود. مهارت جدید می­‌تواند از پختن یک غذای جدید تا تجربه یک بازی و ورزش جدید و حتی شروع یادگیری یک زبان جدید و یا موسیقی باشد. همچنین می­‌توانید از این فرصت برای به‌روز کردن مهارت­‌های قبلی خود نیز استفاده کنید.

چیرو چوب
جدیدترین مدل‌های میز آرایش جذاب اتاق خواب
چیرو چوب

7. دکوراسیون اتاقتان را تغییر دهید

مدت‌هاست دکوراسیون اتاقتان را تغییر نداده‌­اید؟ دوست دارید با کمی تغییرات، حال و هوای خانه را عوض کنید؟ احتمالا همه جا را برای روزهای عید تمیز کرده­‌اید. حالا می‌توانید با تغییراتی کوچک در اتاقتان حس خوبی را به آن اضافه کنید و حس نوشدن داشته باشید. خودتان به تنهایی هم می‌توانید این کار را انجام دهید.

ایده­‌هایی برای تغییرات کوچک در خانه:

  • اضافه کردن چند گیاه آپارتمانی
  • جابه‌جایی و تغییر اکسسوری­‌های روی میز پذیرایی
  • تغییر جای تختخواب در اتاق خواب
  • رنگ کردن نرده‌­های بالکن
  • اضافه کردن اکسسوری­‌هایی که در جعبه‌های خود مانده‌­اند و تا به حال استفاده نکرده‌اید

همه این کارهای کوچک به تغییر حال و هوای خانه‌تان کمک خواهند کرد.

بازی با کودکان

8. تعطیلات نوروز، با کودکان بازی کنید!

یکی از دغدغه­‌های والدین برای گذراندن روزهای تعطیل با کودکان سرگرم کردن آنهاست. با اینکه ممکن است رفتن به پارک و قدم زدن در بیرون از خانه، بچه‌ها را تا حدی سرگرم کند ولی آنها باز هم به دنبال بازی و سرگرمی هستند تا اوقات خود را بگذرانند. در مطلب بازی با کودک در خانه انواع بازی‌­های آسانی که می­‌توانید با کودک خود داشته باشید آمده است. بازی با کودکان علاوه بر سرگرم کردن کودک، باعث تقویت رشد کودکان می­‌شود. فراموش نکنید که بازی­‌ها فقط برای کودکان نیستند و شما می­‌توانید با انجام برخی از بازی­‌های دسته جمعی، خانواده خود را هم سرگرم کنید.

تماشای فیلم در تعطیلات نوروز

9. تعطیلات نوروز؛ فیلم خوب ببینید!

تماشای فیلم و سریال­ یکی از کارهای جذابی است که می‌توانید در تعطیلات نوروز برایش وقت بگذارید. با توجه به روحیه و علایق خود می‌توانید فیلم‌هایی با ژانرهای مختلف را تهیه کنید و در طی روز آنها را ببینید.

نوروز در خانه

کلام آخر

در این مطلب ایده‌هایی برای گذراندن تعطیلات نوروز 1402 را به شما پیشنهاد دادیم. با این ایده‌ها می­‌توانید نهایت استفاده را از تعطیلات نوروز داشته باشید. علاوه بر اینکه کارهای مفیدی برای خودتان انجام ­دهید؛ خواسته‌های کودکان را در نظر بگیرید و اوقاتی را هم برای بچه‌ها بگذارید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه