بازی‌های خانوادگی در خانه، عید که فقط دید و بازدید نیست!

بازی‌های خانوادگی در خانه، عید که فقط دید و بازدید نیست!

به قلم: گلنار

با سپری‌شدن چند روز از عید نوروز، کم‌کم عیددیدنی‌ها به پایان می‌رسند و به دنبال سرگرمی‌های جدید برای گذراندن ایام عید در خانه می‌گردیم. حتی ممکن است از دید و بازدیدهای پشت سرهم و تکراری خسته شده باشیم و بخواهیم تفریح جدید و جذاب‌تری را انجام دهیم. بازی‌های دسته‌جمعی پرطرفدار، یکی از گزینه‌هایی است که با بودن در کنار خانواده و فامیل، می‌تواند شادترین لحظه‌ها را برای ما به وجود بیاورد. برای همین تصمیم گرفتیم با یادآوری چند مورد از بازی های محلی و قدیمی و معرفی بازی‌های جدید شما را در این زمینه یاری کنیم.

بازی های محلی و قدیمی

تابلو فرش ریحان

بازی‌های محلی و قدیمی

وجود اقلیم و قوم‌های گوناگون در کشور ما باعث طراحی بازی‌های محلی متنوع با هدف‌های خاصی شده که در میان مردم، رایج بوده‌اند. تقریبا می‌توان گفت که نزدیک به 150 نوع بازی سنتی در ایران وجود داشته که به مرور زمان فراموش شده‌اند و نسل جدید از وجودشان بی‌اطلاع است. این بازی‌ها هم برای فضای باز و هم برای فضای بسته داخل خانه، طراحی می‌شدند.

1. هفت‌سنگ

این بازی یکی از قدیمی‌ترین بازی‌هاست که هم در فضای باز و هم در فضای بسته قابل اجرا بوده است.

هفت سنگ

روش بازی:

روش بازی به این صورت است که افراد باید به دو گروه تقسیم شوند و هر گروه برای خود یک سرگروه انتخاب نمایند، هفت‌سنگ را روی هم چیده و یکی از گروه‌ها در فاصله معینی از آن قرار می‌گیرند. اعضا باید تلاش کنند که با توپ تنیس، سنگ‌ها را مورد هدف قرار دهند. گروه دوم نیز در پشت هفت‌سنگ، منتظر نتیجه‌اند تا هرگاه توپِ پرتاب‌شده توسط گروه اول به هفت‌سنگ برخورد نکرد، فورا جایشان را با آن گروه عوض کنند. ولی اگر برخورد کرد و آرایش آن‌ها را برهم زد، توپ را بردارند و با پاس‌‌کاری و هدف‌گیری سعی کنند نفرات گروه اول را با توپ بزنند. در این صورت اگر توپ اصابت کند، از دور بازی اخراج می‌شوند.

همچنین نفرات گروه اول در هر فرصتی که به دست آورند به سراغ سنگ‌‌ها می‌روند تا آن‌ها را روی هم بچینند و یک امتیاز بگیرند. در پایان، گروهی که زودتر 7 امتیاز را کسب نماید، برنده است.

تیله بازی

تیله بازی

2. تیله بازی

حتما همه ما برای یک بار در دوران کودکی این بازی را تجربه کرده‌ایم. این بازی مقید به تعداد افراد نیست و با هر تعداد نفری، قابل اجرا است.

مطلب پیشنهادی: بازی با کودک در خانه، ایام عید در خانه چه کار کنیم؟

روش بازی:

تیله‌بازی؛ هم در فضای باز و هم در خانه، قابل بازی‌کردن است. در فضای باز 5 تا 6 چاله و با فاصله‌های معین به وجود می‌آورند. بعد تیله را در دست گرفته و با قرار دادن تیله بین نوکِ انگشت شست و انگشت وسط، آن را به داخل یکی از گودال‌ها می‌اندازند. اگر افتاد؛ یک امتیاز محسوب شده و نوبت نفری بعدی است. فردی که امتیاز می‌آورد، در دور بعد باید تیله‌اش را از همان مکان چاله به سمت چاله بعدی با همان شیوه مخصوص، پرت کند. این بازی تا وقتی ادامه دارد که یکی زودتر از بقیه همه چاله‌ها را طی کند. در تیله‌بازی خانگی، چاله‌ای در کار نیست. باید یکی از تیله‌ها را که سایز بزرگ‌تری نسبت به بقیه دارد، در یک فاصله معین قرار داده و هر شخص سعی کند با تیله‌های خود، به آن ضربه بزند.

بازی قوطی کبریت

3. مسابقه قوطی کبریت

این بازی از جمله بازی‌های قدیمی است که شاید برای کم‌تر کسی آشنا و شناخته‌شده باشد. اما اگر هم‌گروهی‌های فعالی داشته باشید، می‌تواند به یک بازی جذاب و خنده‌دار تبدیل شود.

روش بازی:

برای انجام بازی سنتی قوطی کبریت، باید بازیکنان را به دو تیم تقسیم کنیم. هر تیم درحالیکه دستشان را در پشت خود به هم قلاب کرده‌‌اند،در صف پشت سر یکدیگر می‌ایستند. نخستین فرد از هر دو صف، باید پوشش قوطی کبریت را روی بینی خود قرار دهد و با شنیدن صدای «شروع»، تنها با استفاده از بینی، قوطی کبریت را به بازیکن بعدی صف منتقل کند. این‌کار به همین صورت تا پایان صف ادامه می‌‌یابد. اگر هر یک از بازیکنان قوطی کبریت را بیاندازند، دوباره این حرکت از نفر اولِ صف، شروع خواهد شد و مجددا ادامه خواهد یافت. اولین تیمی که پوشش قوطی کبریت را به انتهای صف برساند؛ برنده بازی قوطی کبریت است.

4. پاس پرتقال

بازی پاس پرتغال هم بازی جذابی است.

بازی پاس پرتقال

روش بازی:

بازیکنان به دو گروه تقسیم شده و  در دو صف کنار یکدیگر می‌نشینند. دو تیم باید در طول زمین روبروی یکدیگر قرار گیرند. سپس به نخستین بازیکن هر یک از تیم‌‌ها، پرتقالی داده می‌‌شود. با شروع بازی، نخستین بازیکنِ هر یک از تیم‌‌ها، پرتقال را بین پاهای خود قرار داده و تنها با استفاده از پاها، آن را به بازیکن بعدی می‌‌دهد. پرتقال به همین روش تا انتهای صف می‌‌رود و سپس دوباره به همین صورت به بازیکن نخست در صف برمی‌‌گردد.
هر بازیکنی که پرتقال را بیاندازد، بدون توجه به اینکه پرتقال کجا غلطیده است؛ با استفاده از پا و به حالت نشسته، باید دوباره آن را برداشته و به بازیکن اول برگرداند. نخستین تیمی که پرتقال را از ابتدای صف به انتها رسانده و مجددا برگرداند، برنده بازی خواهد بود.

بازی امروزی

بازی‌های امروزی

امروزه بازی‌های جذابی برای افراد در سنین مختلف به وجود آمده. برخی از این بازی‌ها در فضای مجازی، موبایل و کامپیوتر است و برخی دیگر در فضای زندگی واقعی! در ادامه تعدادی از بازی‌های امروزی را معرفی می‌کنیم.

  • معرفی بازی سایکو

بازی سایکو یا روانی یک بازی دورهمی خیلی جذاب و چالش‌‌برانگیز است. در این بازی یکی از شرکت‌‌کننده‌ها نقش روانشناس را داشته و بقیه‌ بازیکن‌‌ها نقش بیمارانی را ایفا می‌کنند که دارای یک اختلال خاصی هستند. وظیفه روان‌شناس این است که با یک سری سوالات غیرمستقیم، بیماری را تشخیص دهد.

بازی سایکو

روش انجام بازی:

بازیکن‌‌ها دور هم می‌‌نشینند و روانشناس از جمع بیرون می‌رود. بقیه افراد در مورد یک اختلال یا بیماری به توافق می‌رسند. به طور مثال همه از تاریکی می‌‌ترسند. انتخاب نوع بیماری در این مرحله به خلاقیت افراد گروه، بستگی دارد. بعد از این مرحله رواشناس به‌ترتیب از تمامی افراد گروه سوالات غیرمستقیم می‌پرسد تا بتواند اختلال یا بیماری را حدس بزند. اگر سوال روان‌شناس مستقیم باشد، در صورت پاسخِ بازیکن، جواب مشخص می‌شود. در این صورت بازیکن می‌تواند پاسخی اشتباه داده و یکی از هم تیمی‌های او با گفتن “سایکو" جای خود را با وی عوض می‌نماید. این بازی آنقدر ادامه پیدا می‌کند تا وقتی‌که روانشناس بتواند اختلال روانی بیمارها را تشخیص دهد.

این مطلب را بخوانید: طراحی هیجان‌انگیز و روانشناسانه کافه بازی مافیا

بطری بازی

  • بطری بازی

از جمله بازی‌هایی‌ست که در بین نوجوانان بسیار رواج دارد و به طور کلی در مدارس و مهمانی‌ها اجرا می‌شود.

روش انجام بازی:

در این بازی، همه افراد دایره‌‌وار می‌‌نشینند و یک بطری در وسط جمع قرار داده می‌شود. سپس افراد به نوبت، بطری را می‌‌چرخانند و سر بطری پس از اتمام چرخش به سمت هرکسی بود؛ باید از بین دو گزینه حقیقت و شجاعت یکی را برگزیند. درصورتی‌که گزینه حقیقت انتخاب شود، سوالی از او پرسیده شده و باید حقیقت را بگوید. اما اگر شجاعت را انتخاب نماید، شخص باید کاری را که سایرین از او می‌خواهند انجام بدهد. از این‌رو نوع سوالات و کارهای درخواستی می‌تواند هیجانِ بازی را بیش‌تر و آن را خنده‌دارتر کند.

  • چشمک

این بازی که معمولا ۴ تا ۱۰ نفره انجام می‌‌شود، زمانی که وارد ایران شد؛ طرفداران بسیاری داشت. همچنین ازجمله بازی‌هایی بوده که در خانه‌ها و آپارتمان‌ها هم قابل اجرا هستند.

بازی چشمک

روش انجام بازی:

ابتدا به تعداد افراد، تکه‌‌های کاغذ به اندازه کوچک و یکسان تهیه می‌شود. روی یکی از آن‌ها عبارت چشمک نوشته شده و روی بقیه کاغذها عددی را می‌نویسند. افراد به صورت دایره نشسته، به‌طوری‌ که هر فرد به چشم‌‌های دیگر بازیکنان تسلط داشته باشد. سپس مدیرِ بازی، تمامی قرعه‌‌ها را که از قبل تازده شده‌ در مرکز دایره ریخته و بلافاصله تمامی بازیکنان جهت برداشتن یک قرعه، اقدام می‌‌کنند. حالا هر بازیکن، کاغذِ خود را باز کرده و از محتوای آن آگاه می‌شود.

بازیکنی که روی کاغذ خود عبارت چشمک را می‌بیند، موظف است به دیگر بازیکنان چشمک بزند. به‌طوریکه فقط بازیکن مخاطبش متوجه چشمک‌زدنِ او بشود و به همین صورت ادامه دهد تا یک نفر باقی بماند. در این حالت، آن یک نفر بازنده بازی است و باید مجازات شود. بازیکنی که به او چشمک زده شده‌، باید برگه خود را در وسط دایره انداخته و تا اتمام بازی کنار بنشیند. اما بازیکنی که می‌‌خواهد قرعه خود را در وسط دایره بیاندازد، نباید همان لحظه که چشمک به او زده شد، این‌کار را انجام دهد! چراکه با این‌کار باعث می‌‌شود تا دیگر بازیکنان متوجه شوند که چشمک، دست چه کسی بوده.

در این بین، بازیکنان باید تلاش کنند که چشمک را شناسایی و معرفی نمایند. اگر حدس‌شان درست باشد، شخصِ چشمک؛ بازنده بازی بوده و باید مجازات شود. در غیراین‌صورت شخصی که حدس اشتباه زده، بازنده است. انتخاب مجازات‌ها هم می‌تواند هیجان این بازی را افزایش دهد.

نظرتون درباره بازی فکری چیه؟ اگر شطرنج باز هستید این بازی را حتما امتحان کنید

بازی‌های جدید

کلام آخر

مسلما لحظه‌هایی که در کنار عزیزان سپری شوند، برای همه ما لذت‌بخش‌ترین لحظه‌ها هستند. نوروز، بهترین بهانه‌ای‌ست که می‌توانیم با انجام بازی‌های هیجان‌انگیز و جذاب؛ این اتفاق را برای خود و دیگران رقم بزنیم.

نویسنده : گلنار صفدریان | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه