بازی با کودک در خانه، ایام عید در خانه چه کار کنیم؟

بازی با کودک در خانه، ایام عید در خانه چه کار کنیم؟

به قلم: فهیمه مصدرالامور

داشتن ایده برای بازی با کودک در خانه امروزه واقعا یک دغدغه است. ما به درخواست مخاطبین چیدانه تصمیم گرفتیم تا این مقاله را به پیشنهادهای هیجان‌انگیزی درباره بازی کودکان در منزل اختصاص دهیم. آیا شما هم فرزندتان شلوغ می‌کند یا همیشه خانه‌تان به هم ریخته می‌شود؟ آیا برای سرگرم کردن و بازی با کودکان خود ایده کم دارید؟ این مقاله از چیدانه را حتما بخوانید.

ایده‌هایی برای بازی با کودکان در خانه

سرویس خواب بالسا

ایده‌هایی برای بازی با کودکان در خانه

ایده‌های زیادی برایتان داریم که حتما به دردتان می‌خورد و می‌توانید خیلی راحت آن‌ها را عملی کنید.

  1. معرفی انواع بازی با کودک به کمک نقاشی در خانه
  2. آموزش ساخت بازی بولینگ در خانه
  3. ایده برای پارک بازی کودک در خانه
  4. ایده برای آموزش به کودکان از طریق بازی در خانه
  5. بازی گروهی برای کودکان در خانه
  6. انواع بازی‌ها برای کودکان پر تحرک در خانه
  7. ایده بازی در خانه برای بچه‌های بسیار کوچک
  8. ایده برای بازی فکری کودک در خانه
  9. خانه‌بازی کودک درون خانه

پیشنهاد مطلب: انواع اسباب‌بازی مناسب کودک دلبندتان را بشناسید

یک دنیا ایده برای بازی و سرگرمی با نقاشی

1. یک دنیا ایده برای بازی و سرگرمی با نقاشی

تقریبا همه‌ی بچه‌ها نقاشی کشیدن را دوست دارند. این را می‌توان از خطخطی کردن دیوارها و مبلمان توسط آن‌ها فهمید! از آنجایی که کاغذ و قلم حتما در هر خانه‌ای وجود دارد، باید اعتراف کنیم که بهترین روش برای بازی کودکان در خانه همان نقاشی کشیدن است. نقاشی‌کشیدن از جمله فعالیت‌هایی‌ست که می‌تواند به همان اندازه که برای بازی با کودک 2 ساله در خانه مفید باشد برای شما نیز به کار بیاید. روش‌های خلاقانه‌ای برای بازی و سرگرمی به کمک نقاشی در خانه وجود دارد که در ادامه آمده است.

نقاشی کشیدن با پا، یک بازی کودکانه در خانه

یک کاغذ سفید بزرگ بردارید و آن را با چسب کاغذ بر روی یکی از دیوارهای خالی منزل‌تان بچسبانید. می‌توانید از کودک خود بخواهید که با پاهایش شروع به کشیدن نقاشی کند. این کار نه تنها برایش هیجان‌انگیز است، بلکه تمرکزش را بالا برده و همچنین باعث می‌شود تا به خوبی قدر دست‌هایش را بداند.

اگر دیوار‌تان به اندازه‌ی کافی بزرگ نیست، می‌توانید از فرزندتان بخواهید تا این‌کار را با نشستن بر روی صندلی انجام دهد. اگر چند فرزند دارید می‌توانید بینشان مسابقه برگزار کنید و به آن‌ها جایزه بدهید! این بازی از نمونه بازی‌های جذاب در مهدها بوده که در خانه هم امکان‌پذیر است.

 

بازی با کودک سه ساله در خانه به کمک نقاشی

بازی با کودک سه ساله در خانه به کمک نقاشی

یکی از بازی‌های کودکان در خانه که مهارت‌های حرکتی آن‌ها با دست را افزایش می‌دهد؛ نقاشی کشیدن است. بچه‌های 2 تا 4 ساله معمولا نمی‌توانند به‌راحتی قلم در دست بگیرند. بر روی یک کاغذ بزرگ، نقاط رنگی یا شکل‌های جذاب بکشید و از کودک خود بخواهید این نقاط را به هم وصل کند. بدون هیچ قانون و محدودیتی!

 

بازی با کودک در خانه با نقاشی پشت به پشت

اغلب بچه‌ها از اینکه در شرایط غیرعادی قرار بگیرند، هیجان‌زده می‌شوند. شاید اگر دو عدد کاغذ به دست بچه‌ها بدهید و از آن‌ها بخواهید که بر روی آن‌‌ها نقاشی بکشند؛ استقبال چندانی نکنند. درحالیکه اگر از آن‌ها بخواهید تا بر روی کاغذهایی که به پشت دیگری وصل شده نقاشی کنند؛ حتما کنجکاو می‌شوند تا این بازی را امتحان کنند.

 

بازی با نقاشی با سایه ها

بازی کودکانه با نقاشی سایه‌ها

این یک ایده عالی برای بازی‌های کودکان در خانه است. اگر تراس یا حیاط دارید، حتما این بازی را انجام دهید. به این ترتیب که در ساعتی از روز اشیاء مورد علاقه‌ی کودکتان را طوری کنار کاغذ بچینید که سایه‌ی آن‌ها روی کاغذ بیفتد. سپس از او بخواهید تا نقاشی سایه‌ها را از رویشان بکشد. در خانه نیز می‌توانید به کمک چراغ‌قوه، سایه ایجاد کنید. با این بازی هم مهارت‌های حرکتی کودک برای نقاشی‌کشیدن، تقویت می‌شود و هم توجه او به محیط اطراف و پدیده‌ای مثل سایه بیشتر می‌گردد. علاوه‌بر‌این اگر او اینکار را خیلی کند انجام دهد، زمان زیادی نخواهد داشت و شکل سایه‌ها عوض می‌شوند. جالب نیست؟

بازی کودکانه با نقاشی از روی یک طلق شفاف

این یکی دیگر از ایده‌های جذاب برای بازی با کودک در خانه است. مطمئن باشید بچه‌ها از این بازی خوششان می‌آید. کافیست تا یک طلق شفاف را جلوی صورتتان بگیرید و از آن‌ها بخواهید تا با چند عدد ماژیک رنگی، نقاشی صورت شما را از روی طلق بکشند.

بولینگ در خانه برای کودکان

2. بازی بولینگ در خانه برای کودکان

تنها با چند لیوان یک بار مصرف و یک توپ کوچک می‌توانید این بازی جذاب و هیجان‌انگیز را با کودکتان درون خانه انجام دهید. همچنین می‌توانید به فرزندان خود یاد بدهید تا با یکدیگر بازی و رقابت کنند. مطمئن باشید که ساعت‌ها مشغول این بازی خواهند شد.

مطلب پیشنهادی: قفسه اسباب بازی اتاق کودک تان را جدی بگیرید!

سرسره‌بازی با کودک در خانه

3. سرسره‌بازی با کودک در خانه

این ایده بازی کودک در منزل برای آن‌هایی خوب است که حداقل چندتایی پله در داخل خانه داشته باشند. می‌توانید با کارتن‌های محکمی که دارید یک سرسره بسازید و ساعت‌ها فرزند دلبندتان را مشغول سرسره بازی در خانه کنید!

اگر بتوانید به رسم قدیم یک تاب هم برایش در خانه نصب کنید که دیگر نانتان در روغن است! سرسره و تاب‌بازی با کودک در خانه یا به بیانی دیگر پارک‌ِبازی با کودک در خانه همیشه جواب می‌دهد! چون بچه‌ها عاشق پارک هستند.

 

بازی‌های آموزشی

4. بازی‌های آموزشی هدفمند برای کودکان

بازی با کودک در خانه علاوه‌بر سرگرمی، بهتر است که آموزنده نیز باشد. بدون شک این مسئله برای پدرها و مادرها نیز بسیار اهمیت دارد. در ادامه با معرفی چند بازی به شما می‌گوییم که چگونه رنگ‌ها، احساسات و برخی از اعضای بدن را به کمک بازی با کودک در خانه به او آموزش دهید.

 

آموزش رنگ به کودکان از طریق بازی

دومینو با چوب بستنی رنگی

آموزش رنگ به کودکان از طریق بازی

یکی از بهترین روش‌ها برای آموزش رنگ‌ها به بچه‌ها از طریق بازی‌کردن با کودکان در خانه است. یک بازی دومینوی ساده را می‌توانید خیلی راحت با تعدادی چوب بستنی و چند ماژیک رنگی بسازید. بعد از بچه‌ها بخواهید تا رنگ‌های مشابه را به هم وصل کنند.

همچنین می‌توانید چند سبد را به کمک کاغذهای رنگی برچسب‌گذاری کنید و از کودکتان بخواهید تا توپ‌های هم‌رنگ با هر سبد را به داخل سبد بیاندازد. با این بازی نه تنها رنگ‌ها برای کودک ملکه می‌شوند، بلکه با تمرین برای درست پرتاب کردن توپ داخل سبد، مهارت‌هایی مثل اندازه‌گیری ذهنی و قدرت پرتاب هم در او تقویت می‌شود.

 

آموزش احساسات به کودک از طریق بازی

آموزش احساسات به کودک از طریق بازی

می‌توانید کارت‌هایی را خودتان یا حتی به کمک فرزندتان درست کنید و با قراردادن آن‌ها بر روی صورتک و نمایش دادن احساسات مختلف؛ با هم بازی کنید. با این بازی و توضیحات تکمیلی شما در حین بازی، کودکتان حس‌های مختلف را خواهد شناخت. همچنین می‌توانید از فرزندتان بخواهید تا هر وقت دوست داشت احساسات خودش را از این طریق با شما در میان بگذارد!

آموزش اعضای داخلی بدن به کودکان از طریق بازی

یک ایده خوب برای بازی با کودک در خانه، نمایش تصاویر یا کلاژهایی از اعضای بدن به کودکان است. درست شبیه به آموزش احساسات.

 

بازی‌های گروهی برای کودکان

5. بازی‌های گروهی برای کودکان

برای بازی کودکان در خانه یک ایده خوب دیگر این است که از آن‌ها بخواهید تا وسیله‌ای مثل توپ را بدون اینکه آن را به زمین بیاندازند؛ تا مقصد مورد نظر حمل کنند. در طول این بازی اتفاقات هیجان‌انگیزی می‌افتد که بازی را به یک بازی شاد تبدیل می‌کند. کودکان در این بازی کار گروهی را درک می‌کنند.

پیشنهاد مطلب: 10 بازی دسته جمعی پرطرفدار، از اسم فامیل تا مافیا !

 

بازی‌هایی برای کودکان پر تحرک در خانه

6. بازی‌هایی برای کودکان پر تحرک در خانه

اگر فرزندتان روی زمین خدا بند نیست و مدام دلش بپربپر می‌خواهد، درنگ نکنید. شما می‌توانید به روش‌های مختلفی مثل نقاشی روی کاغذ و چسباندن آن به زمین و یا با استفاده از تکه پارچه‌های اضافی موجود در خانه این بازی را درست کنید. این ایده بازی در خانه برای کودکان، به مهارت‌های حرکتی و تمرکز آن‌ها کمک می‌کند.

 

بازی در خانه با بچه‌های کوچک

7. بازی در خانه با بچه‌های کوچک

شاید باور نکنید که ظرف آبپاش یا شیشه‌شور و چند تا مقوای خالی دستمال کاغذی رولی هم می‌توانند از وسایل بازی با کودک در خانه به حساب بیایند. این یک ایده عالی برای بازی در خانه با کودک دو ساله یا حتی سه چهار ساله است. کافی‌ست تا برای جلوگیری از خیس‌شدن فرش، یک ملحفه بزرگ پهن کنید و لوله‌های خالی دستمال کاغذی را بچینید و روی هرکدام یک توپ قرار دهید. آب‌پاش پر از آب را به دست کودکتان بدهید و از او بخواهید تا با پاشیدن آب به سمت توپ‌ها آن‌ها را به زمین بیاندازد. آماده باشید چون احتمالا با افتادن هر توپ، باید یک جیغ ناشی از هیجان و خوشحالی او را نیز بشنوید!

نمونه دیگر اینکه می‌توانید چند لیوان یک‌بار مصرف را پر از آب کنید و کنار هم بچینید. یک توپ پینگ‌پنگ را روی لیوان اول قرار دهید. حالا از کودکتان بخواهید تا به سمت آن فوت کند و توپ را با قدرت فوت کردن بر روی لیوان‌ها تا انتها حرکت دهد.

 

دکمه بازی

همچنین می‌توانید بر روی کاغذ خطوطی را به صورت منحنی یا زیگزاگ و یا طرح‌های مختلف دیگر رسم کرده و از کودک بخواهید تا استیکرها را در امتداد خطوط قرار دهد. به جای استیکر از دکمه‌ی لباس هم می‌شود استفاده کرد. انجام این بازی به افزایش دقت و تمرکز فرزندتان کمک می‌کند. اگر فرزندتان هنوز برای این کار کوچک است، یک نقاشی ساده مثل فیل بکشید و از کودک خود بخواهید تا با دکمه‌ها یا استیکرها درون این نقاشی را پر کند و از شکل خارج نشود.

با چند تکه کاغذ، چسب و چند عدد توپ هم می‌توان بازی دیگری خلق کرد. از بچه‌ها بخواهید تا توپ‌ها را طوری بر روی زمین قِل بدهند که از داخل تونل‌ها رد شود. این بازی نیز به بچه‌ها کمک می‌کند تا به تمرکز بیشتری برای به هدف‌زدن، دست پیدا کنند.

 

نقطه خط بازی

8. ایده بازی فکری در خانه با کودکان

بسیاری از بچه‌ها به بازی‌های فکری علاقه‌ی بیشتری نسبت بازی‌های پر تحرک نشان می‌دهند. بازی‌های فکری زیادی وجود دارند که قابل ساختن در خانه هستند. به نظر می‌آید که با داشتن یک جعبه ساده مثل جعبه کفش و کمی مقوای رنگی، همچنین چسب و قیچی و یک توپ کوچک یا تیله، کار تمام باشد.

نقطه‌خط‌بازی هم از جمله انواع بازی با کودک در خانه است که قدمت زیادی دارد. شاید فکر کنید بچه‌ها بازی‌های قدیمی را دوست ندارند، اما اصلا اینطور نیست. اتفاقا وقتی آن را یاد بگیرند خیلی هم استقبال می‌کنند. نقطه‌خط‌بازی از جمله بازی‌های فکری قدیمی و دوست‌داشتنی است که می‌توانید چند نفری با کودکان و نوجوانان درون خانه بازی کنید.

 

خانه‌بازی با کودک در خانه

9. خانه‌بازی با کودک در خانه

اگر یادتان باشد یکی از بازی‌های قدیمی دهه‌شصتی‌ها، خانه‌بازی بود. بچه‌ها عاشق ساختن هستند. دوست دارند تا از همه چیز مینیاتوری و کوچکش را داشته باشند و برای خودشان بسازند. کمی وقت بگذارید و با کارتن‌های محکم و تکه پارچه‌ها و سایر وسایل موجود در خانه، یک قلعه یا خانه‌ی مینیاتوری بسازید. بدون شک ساعت‌ها فرندتان در خانه‌ی مقوایی‌اش سرگرم خواهد بود. اصلا شک نکنید.

 

10. بازی با سایه‌ها

یکی از بازی‌های هیجان انگیز برای کودکان، بازی با نور و سایه است. می‌توانید یک منبع نور روبروی دیوار ایجاد کنید و با دستانتان روی دیوار شکل‌های مختلف بسازید. در این بازی هم کودکان با نور و سایه آشنا می‌شوند و هم باعث سرگرمی بچه‌ها می‌شود. این بازی برای کودکان بالای 5 سال بسیار جذاب است.

11.ورزش کردن در خانه

یکی از فعالیت‌هایی که باعث سرگرمی بچه‌ها در خانه می‌شود، ورزش کردن است. مخصوصا اگر روزی را کلا در خانه باشید و یا مهمان داشته باشید، لازم است به تحرک و فعالیت کودک توجه کنید. حتی اگر مهمان دارید می‌توانید کودکان آنها را هم به ورزش با کودک خود دعوت کنید. سعی کنید خودتان هم با بچه‌ها همراه شوید تا اشتیاق آنها به ورزش بیشتر شود.

 

بازی با کودکان در خانه

کلام آخر

در این مقاله از چیدانه سعی کردیم تا تعدادی از بازی‌های هدفمند برای کودکان در خانه شامل: بازی‌های گروهی ورزشی، انواع بازی با توپ برای کودکان، بازی با کودک در خانه به کمک نقاشی، بازی‌های فکری و خلاقانه برای کودکان پیش‌دبستانی را معرفی کنیم. تقریبا همه‌ی این بازی‌ها با کمی خلاقیت و استفاده از ساده‌ترین وسایل در محیط خانه قابل اجرا هستند. توصیه می‌کنیم در ایام عید نوروز،حتما این بازی‌ها را امتحان کنید.

مطلب خواندنی: اتاق بازی با کودک در خانه، این 19 تا فوق العاده هستن!

بازنویسی و انتشار: فهیمه مصدرالامور

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه