Chidaneh.com placeholder image

کافه قنادی رکس، یادآور خاطرات شیرین در تبریز

به قلم: لاله داورپناه

رستوران و کافی شاپ: قنادی رکس از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین کافه‌قنادی‌های مدرن تبریز است که 75 سال پیش در سال 1316 تاسیس شد. این کافه قنادی تا سال 1357 فعال بود و به عنوان یک فضای مدرن، پاتوق و محل ملاقات جوانان جامعه آن زمان شناخته می شد. پدر و مادر طراح پروژه (همچون بسیاری از زوج‌های جوان آن روزها) خاطرات خوشی از رفت و آمدشان به این مکان در دهه 50 دارند. ضمنا این مکان، محل ملاقات افراد سرشناس تبریز بوده است. چیدانه در این مطلب شما را با روند طراحی پروژه کافه قنادی رکس هنر دست بختیار لطفی آشنا می کند. با ما همراه باشید.

چوب و هنر

مشخصات پروژه کافه قنادی رکس (شعبه 2)

  • موقعیت: تبریز- میدان فهمیده، مرکز خرید لاله پارک
  • طراح و مدیر پروژه: بختیار لطفی (شرکت گروه بختیارـ مهندسان و معماران مشاور)
  • تیم پروژه: محمد سیدرضایی خورمیزی (مدل سه بعدی اولیه و ترسیم نقشه‌های مرحله اول)، نفیسه دهقانی (مدل سه بعدی تکمیلی، مطالعه مصالح)، مزدک صادقی (تهیه نقشه‌های اجرایی)، طاهر ساداتی و صمد نوجوان (عکاسی)، رضا مکرم (مشاور سازه)، آرش افشاری (مشاور تاسیسات الکتریکی و نورپردازی)
  • تیم اجرا: رامتین مددی (مدیریت پیمان و سرپرست اجرا)، امید رامین راد (مهندس کارگاه)، مجید زمانی (ساخت و نصب قطعات چوبی)، هومن علی‌نیا (ساخت و نصب قطعات پلکسی)، اکبر حیدری (ساخت و نصب قطعات فلزی)
  • کاربری بنا: عمومی (کافه قنادی)
  • سطوح زیربنا: کل پروژه در فضایی به مساحت 270 متر مربع واقع شده است که حدود 180 مترمربع آن فضای داخلی و حدود 90 مترمربع آن فضای نیمه باز (تراس) است.
  • مدت زمان طراحی و اجرا: طراحی پروژه از شهریور 1391 آغاز شده و در آذر 1391 خاتمه یافته است. (حدود 4 ماه)- اجرای پروژه از دی 1391 آغاز شده و در اردیبهشت 1392 پایان یافته است. (حدود 5 ماه)
  • کارفرما: آقای اکرامی

ایده طراحی پروژه کافه قنادی رکس

ایده اصلی پروژه، تلفیق کاربری قنادی (در فضای بسته) با کافی‌شاپ (در فضای نیمه باز تراس) از طریق طراحی یکپارچه و پیوسته عناصر معماری (سقف، کف و عناصر عمودی) بوده است.

تمهیدات طراحی:

  • پیوستگی و ارتباط کارکردی و بصری فضای داخلی و خارجی (قنادی و کافی‌شاپ) و استفاده بهینه از تراس.
  • احیای بخش کافی شاپ قنادی رکس بعد از 35 سال در شعبه جدید.

این کافه نسبتا بزرگ (کمی کوچکتر از کافه نادری) در طبقه دوم شعبه مرکزی این قنادی در خیابان شهناز تبریز واقع بوده و متاسفانه بعد از رویداد 1357 تعطیل شده و در حال حاضر از آن به عنوان انبار استفاده می‌شود.

در طراحی شعبه جدید این قنادی، توجه ویژه‌ای به احیای بخش کافه به عنوان یک فضای اجتماعی شده است. تلاش بر این بوده که سابقه 75 ساله این کافه و نقش آن در عرصه اجتماعی تبریز، بعد از 35 سال تعطیلی، مجددا در کالبدی نوین و مکانی جدید احیا شود.

نمونه پروژه اهالی فن چیدانهکافه اسپریس ، طراحی داخلی مدرن با مصالح سنتی

از این رو انتخاب محل کافه (در تراسی 90 متری که چشم‌انداز مناسبی به محوطه دارد) و نیز طراحی عناصر آن ( 8 میز معلق بدون پایه) به صورتی انجام شده است که فضایی باز، آزاد و بدون پیرایه‌های اضافی به وجود آورد و ارتباط کارکردی و بصری منسجمی با فضای داخلی (قنادی) داشته باشد.

مطلب پیشنهادی: طراحی رستوران آتور در تهران با میز و صندلی های بدون پایه

در فضای داخلی نیز، موزه کوچکی از سوابق 75 ساله این کافه‌قنادی پیش‌بینی شده و اشیا مختلف متعلق به کافه قدیمی در آن قرار داده شده است.

مطلب پیشنهادی: ایده هایی برای طراحی دکوراسیون داخلی مغازه قنادی

در این پروژه، با توجه به پیچیدگی اجرای قوس‌های سقف (اجرای چوب و پلکسی با ابعاد بزرگ بر روی قوس) و عناصر میزهای معلق (کنسول‌های دوطرفه و آویز که همگی تنها از یک نقطه تکیه‌گاه دارند)، دقت ساخت قطعات و محاسبات سازه موضوعی بسیار کلیدی و مهم بود.

از این رو تمامی قطعات و عناصر پروژه (اعم از بخش‌های فلزی، پلکسی و چوب) در کارگاه بر مبنای نقشه‌های دقیق اجرایی و شابلن‌هایی در مقیاس یک به یک ساخته شده و از تهران به تبریز حمل شده و در محل پروژه نصب گردیده است.

نمونه پروژه اهالی فن چیدانه: ​ بازسازی رستوران چاشت ایرانشهر تنها با ۶ میلیون تومان!

کل پوشش سقف کاذب در مساحتی برابر با 180 متر مربع به صورتی طراحی و اجرا شده است که تکیه‌گاهی از پائین یا دیوارها ندارد و به صورت معلق دیده می‌شود. این سقف بر روی زیرساختی از شاسی‌ها و تیرهای فلزیِ آویز و خرپایی سوار شده است. پوشش‌های چوبی از چوب خالص روسی به ضخامت 3 سانتیمتر است که در بخش‌های قوسی نیز، با همین ضخامت اجرا شده است.

مطلب پیشنهادی: دکوراسیون مغازه ؛ طراحی داخلی قنادی

پلکسی‌های سقف از جنس مات و پخش‌کننده نور به ضخامت 10 میلیمتر است که با توجه به ابعاد بزرگ بخش‌های قوسی، در کوره مخصوص و بر روی شابلن‌های فلزی خم شده‌اند. برای نورپردازی در پشت پلکسی‌ها، نورهای ال ای دی تعبیه شده است که سطوح پلکسی را به صورت یکدست روشن می‌کنند.

در بخش میانی فضای داخلی، ساز و کاری از دو آئینه بزرگ روبروی هم تعبیه شده است که علاوه بر تعریف و سازماندهی حوزه کارکردی و فضایی محل آماده‌سازی کافی‌شاپ (کانتر U شکل ) درک متفاوتی از فضا از طریق انعکاس بی نهایت نور، رنگ و تصویر ایجاد می‌کند.

مطلب پیشنهادی: رستوران خاتون، طراحی داخلی زیبا و فست فود با کیفیت

با توجه به موقعیت و ابعاد بزرگِ این آینه‌ها، مشتریان کافه‌قنادی علاقمندند لحظاتی مابین این دو آئینه قرار گرفته و تصویر متفاوتی از خود و محیط را تجربه کنند. ضمنا انعکاس بی‌نهایت امتداد خطوط سقف، کف و فضای باز تراس در این آئینه‌ها موجب بزرگتر به نظر آمدن فضا شده و فضای تراس (کافه) را با فضای داخل (قنادی) ترکیب کرده است.

سازه و تاسیسات:

سازه پروژه از نوع فلزی و ترکیبی از تیرهای آویز و کنسول است که بر روی سازه اصلی بنا سوار شده است. در خصوص تاسیسات، عمده فعالیت انجام شده در بخش تاسیسات الکتریکی و روشنایی است که ترکیبی از نورپردازی نقطه‌ای و گسترده با استفاده از لامپ‌های ال ای دی بوده است.

طراحی داخلی دیگر کافی شاپ های ایران را در چیدانه ببینید:
دکوراسیون داخلی کافه مهتاب، فضایی دنج و دلنشین
گشتی در دکوراسیون داخلی کافه لمیز های تهران
اسنک بار دایره، معماری خلاق در اصفهان
کافه ای خاص در مرکز خرید ولنجک

اگر به دنبال طراحان متخصص در این حوزه می گردید. می توانید سری بزنید به بخش اهالی فن چیدانه بزنید و در لیست شرکت های معماری داخلی و دکوراسیون به دنبال اطلاعات تماس آنها باشید. اهالی فن چیدانه شما در برای طراحی و اجرای این پروژه همراهی خواهند کرد. 

اگر به دنبال ایده های کوچک برای تغییر دکوراسیون داخلی منزل، رستوران و مغازه خود، متناسب با شرایط آن هستید می توانید سوالات خود را در بخش مشاوره دکوراسیون چیدانه با ما، کارشناسان و اهالی فن چیدانه در میان بگذارید.

گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه