Chidaneh.com placeholder image

درب چوبی قدیمی دریچه ای زیبا به خانه ایرانی

به قلم: تحریریه چیدانه

درب و پنجره: خانه های قدیمی به واسطه استفاده از مواد و مصالح طبیعی نظیر چوب و کاهگل، زیبا تر و دل نشین تر بودند. درست است که بسیار ساده بودند ولی همین سادگی و خالص بودنشان است که باعث می شود هر وقت از کنار یکی از خانه های قدیمی رد می شویم پر از حس خوب زندگی شویم. اصلا انگار زندگی در آن خانه ها بیشتر جریان داشت، خانه هایی که بی ریا بودند، دیوار های کاهگلی داشتند که هر وقت باران می آمد بوی زندگی سر تا سر کوچه را پر می کرد، درب های چوبی ای که کلون و کوبه ها از آن آویزان بود.

درب چوبی قدیمی در دیوار آجری

تابلو فرش ریحان

عکس بالا که یکی از زیباترین عکس های گرفته شده توسط شبیر انصاری است به ما یاد آوری می کند که به راستی که چقدر این درب ها زیبا بودند، حتی به یاد آوردن شکل این درب ها هم لذت بخش است، درب های چوبی اولین برخورد یک انسان با بنا بود، پس می بایست تصویر زیبایی از ساختمان را در ذهن او به جای می گذاشت، با این مطلب جذاب از چیدانه همراه باشید تا به یاد بیاوریم زیبایی بی حد و وصف این درب های چوبی قدیمی را.

نمایی از یک درب چوبی زیبا

خانه ای که درب هایش چوبی است، و بر روی آن کلون ها نمایان است، از هر خانه ی دیگری صمیمی تر و خواستنی تر می نماید، وقتی از جلوی خانه ای رد می شوی که درب چوبی با تزئین مخصوص و کلون ایی و زیبا دارد، دلت نمی آید که بدون مکث و یک دل سیر نگاه کردن از آن بگذری، حتما می ایستی، کمی نگاهش می کنی، وقتی از حس خوبش سرشار شدی شاید آنوقت رضایت به ادامه دادن مسیرت شوی. این عکس نیز توسط شبیر انصاری، عکاس خوش ذوق ایرانی گرفته شده است.

درب دو لته ی چوبی

درب های چوبی که قدیم ها در خانه ها استفاده می شد معمولا دو لته یا دو لنگه بودند، روی هر لته آن کلونی نصب می شد. کلون دایره ای شکل مورد استفاده خانم ها بود و کلون دیگر برای آقایان. دلیل استفاده از کلون و کوبه های متفاوت برای آقایان و خانوم این بوده است که اهالی داخل خانه بدانند که کسی که پشت در ایستاده خانم است یا آقا.  وقتی به این درب های چوبی قدیمی نگاه می کنی، ناخودآگاه یاد این شعر می افتی:

لنگه های چوبی در حیاطمان
گرچه کهنه اند و جیر جیر می کنند
محکمند !
خوش به حالشان 
که لنگه ی همند.

کتیبه فیروزه ای رنگ بالای درب چوبی

بالای این درب های قدیمی معمولا کتیبه هایی نصب می شد که یا از جنس گل بودند یا کاشی، کاشی های آبی لاجوردی یا فیروزه ای که روی آن ها یا بیتی شعر برای خوش آمد گویی حک می شد یا تاریخ ساخت بنا و معمار آن.

درب چوبی قدیمی در روستای ابیانه

در روستاهایی مانند ابیانه که که معماری خاصی دارند در بالای این درب های زیبا پنجره هایی چوبی مشبک نصب می شد تا راهی باشد برای ورود نور به فضای هشتی پشت درب. شما می توانید نمونه زیبایی از این پنجره های بالای درب چوبی را در عکس بالا که توسط شبیر انصاری گرفته شده است ببینید. ترکیب رنگ چوب و خاک قرمز رنگ مورد استفاده در بناهای این روستای زیبا، بسیار چشم نواز است.

درب عمارت دماب

در جلوی درب های چوبی که برای عمارت های بزرگ استفاده می شد معمولا سکوهایی را قرار می دادند برای نشستن، این سکوها که رف نام داشت زیبا ترین دقایق با هم بودن را برای مردم قدیمی که در این عمارت ها ساکن بودند رقم زده اند. این رف ها صحنه های زیبای گپ زدن دو خانوم همسایه با لباس های محلی زیبا، در یک بعد از ظهر خنک را زیاد به چشم دیده اند. 

شاید بخواهید این مطالب را هم بخوانید: پنجره ارسی، بازی رنگ و نور در دکوراسیون داخلی
زیبایی هنر خوشنویسی در طراحی دکوراسیون ایرانی
کدام فرش ایرانی مناسب دکوراسیون منزل شماست؟
کرسی، گرمابخش خانه ایرانی 

نویسنده : شمیم آقازاده | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
sadeghkargar در تاریخ 03 شهریور 1394
بسیار لذت بردم. حتی از نگاه کردن به عکسهای در های چوبی سیر نمیشی. با تشکر
maedeh___eb در تاریخ 03 شهریور 1394
ممنونم بسیار عالی بود....سپاس که مارو با حال و هوای قدیم اشنا کردید و واقعا زیبایی در سادگیه این درب ها علاوه بر سادگی که دارن بسیار زیبا هستن
مسعودع در تاریخ 03 شهریور 1394
واقعا ممنون من روبه یادخاطرات کودکی ام انداخت اللخصوص عکس دوم که یک پشته علف هم توش بودمن رویادخانه پدربزرگ خدابیامرزم انداخت که درروستای رزجردحوالی قزوین ودرمسیرالموت میباشدواقعایادش به خیروقتی ازعلف چینی برمیگشت وپشته علفی که باالاغ برای گاووگوسفندان میاوردوبه همین شکل کناردرکلونی حیاط باصفاش یادرب چوبی طویله میذاشت ومادربزرگم براش چایی میاوردومنم که برای گذراندن تعطیلات باخانواده به اونجامیرفتیم وتوی حیاط مشغول بازیبابچه های خاله هام بودم ...یادش بخیرخداهمشون روبیامرزه که وجودشون برکت بودوهمه رودورهم تواین خونه های زیبا وباصفاجمع میکردولی حالا بااین زندگیای مدرن وفیس وافاده هافامیل سالی یه بارهم به زورهم دیگه رومیبینند...
shamim در تاریخ 04 شهریور 1394
تشکر از همراهی شما
shamim در تاریخ 04 شهریور 1394
ممنون از همراهی شما پاینده باشید.
کمال قدیمی در تاریخ 04 شهریور 1394
سلام ممنون از مطالب عالیتون اگه لطف کنین نقشه یا پلان منزل ویلایی بذارین که از نظر نما و ظاهر کاملا سنتی و از نظر دکور داخلی کاملا مدرن باشه و قابل اجرا در ایران باشه بسیار عالی میشه
محمود کشوری در تاریخ 06 شهریور 1394
با سلام خیلی قشنگ بود متشکرم . در شهر هایی مثل نطنز و کاشان از این قبیل درب ها را دیده ام.
محسن فارسی در تاریخ 21 دی 1396
چگونه می توانیم دربهای چوب به سبک قدیمی تهییه کنیم

ثبت دیدگاه