Chidaneh.com placeholder image

کافه کرگدن، کافه ای شیک در یک پارکینگ قدیمی در تهران

به قلم: لاله داورپناه

رستوران و کافی شاپ: مجله منزل یکی از پرطرفدارترین نشریات در حوزه دکوراسیون داخلی است که خوانندگان و طرفداران زیادی دارد. در مطالب گذشته چیدانه با کمک تحریریه مجله منزل سری زدیم به خانه مسعود فروتن مجری برنامه یادگاری و همچنین استودیو تیک تاک دفتر کار برادران دو قلی صفاریان پور! این بار اشکان خسروپور در آخرین شماره از مجله منزل با گزارشی جذاب از کافه کرگدن به سراغ علاقه مندان آمده است. همراه با چیدانه با این کافه بیشتر آشنا شوید.

این خواهر و برادر با دوستان‌شان پارکینگ 45 متری و چرک‌مرده را دو ماهه به یک کافه شیک و آبرودار تبدیل کرده‌اند: یک پارکینگ کوچک 45 متری با سقف کوتاه در خانه‌ای حوالی شیخ بهایی شمالی، با رنگی کدر و دیوارهایی چرک‌مرده که روزگاری فقط به درد انباری می‌خورد، حالا شده است یک کافه پرمشتری با رنگ‌‌های سفید و روشن؛ کافه‌ای که امید و گلشید شیرازی (یک خواهر و برادر فارغ‌التحصیل رشته معماری) همراه با اروند پورعباسی و رامتین طاهریان (دو نفر از دوستان‌شان) از اول تا آخرش را خودشان دکور کرده‌اند. بهمن سال گذشته، کار دکور کردن «کافه کرگدن» شروع شد و با وقفه‌ یک ماهه‌ای که در کار افتاد در نهایت تمام کار دکوراسیون با 15 میلیون تومان در ماه خرداد جمع‌وجور شد. البته این هزینه تقریبی است چون مقداری هم برای خرید ظروف و وسایل آشپزخانه هزینه کرده بودند. این گزارش رمز و راز دکور کردن کافه را از زبان خواهر و برادری بیان می‌کند که به خاطر رشته تحصیلی‌شان؛ یعنی معماری ایده‌های خاصی در دکور کردن آن داشته‌اند.

قالیشویی ادیب

برای پوشاندن کف چند راه داشتیم. معمول‌ترین کار، استفاده از پارکت، کاشی یا سرامیک بود که خیلی پرهزینه بود ولی ما فکر بهتری داشتیم که کم‌هزینه‌تر هم بود. کف زمین را شبکه‌ای مشبک چوبی کار کردیم و لابه‌لای چوب‌ها را هم با لایه‌ای دو سانتی‌متری از بتن پوشاندیم. روی بتن و چوب یک لایه اپوکسی کار کردیم که هم قابل شست‌وشو باشد و هم مقاوم.

  • متراژ: 45 مترمربع
  • هزینه: کلا 650 هزار تومان

میز مربع وسط کافه را خودمان با چوب درست کردیم. چوب‌ها را از پل چوبی تهیه کردیم و یک شیشه کلفت هم وسط‌شان گذاشتیم. تمام کار طراحی با خودمان بود. شیشه را کلفت‌تر از حد معمول در نظر گرفتیم چون رویه میز به هیچ‌جای دیگر تکیه ندارد و اگر چیزی وسط میز می‌گذاشتیم، ممکن بود بشکند.

  • اندازه میز: یک در یک
  • هزینه: شیشه 100 هزار تومان. چوب‌ها 50هزار تومان.

برای دکور کردن بخش اصلی کافه به جایی که بشود روزنامه‌ها را داخلش گذاشت، نیاز داشتیم. یکی از آشنایان وسیله دکوری خانه‌شان که برای نگهداری بطری استفاده می‌شد را به ما داد. ما هم رنگش کردیم، یک طرفش را برداشتیم و یک تکه چوب هم بالایش گذاشتیم که بشود به عنوان میز از آن استفاده کرد.

  • اندازه: ؟؟؟
  • هزینه: مجانی. استفاده از باقی‌مانده رنگ دیوارها!

مطلب پیشنهادی: طراحی رستوران آتور در تهران با میز و صندلی های بدون پایه

تنها چیزی که خودمان طراحی نکردیم، همین مبل‌ها بودند که از یک دوست خریدیم. البته رنگ مبل‌ها و رویه‌های‌شان را با سلیقه خودمان انتخاب کردیم و دوست دیگری، رویه‌ها را برای‌مان دوخت.

  • اندازه: مبلمان شش نفره؛ دو تا دو نفره و دو تا تکی.
  • هزینه: 500 هزار تومان خرید مبل‌ها (چون به عنوان مبل دست دوم خریداری شده) + دوخت رویه 240هزار تومان + خرید پارچه حدود 150هزار تومان

رنگ‌های کافه

رنگ‌های مختلف را در محیط کافه پخش کردیم و در ضمن از هیچ رنگ جیغ و پررنگی هم استفاده نکردیم که توی ذوق مشتری یا مراجعه‌کننده نخورد. در عین حال که رنگ ثابتی هم در مجموعه نداریم اما یک تم آرامش‌بخش در فضا هست که حال آدم خوب می‌شود. تنها نکته‌اش اینجاست که رنگ‌هایی را که در یک طیف بودند، انتخاب کردیم.

مطلب پیشنهادی: رستوران خاتون، طراحی داخلی زیبا و فست فود با کیفیت

از لوسترهای معمولی خوش‌مان نمی‌آمد. به نظرمان زیادی یکنواخت و شبیه هم بودند. این بود که لامپ‌ها را از داخل شیشه‌های مربای قدیمی رد کردیم و شد لوستر. لامپ‌ها را از نوعی انتخاب کردیم که داغ نشود. البته خیال‌مان راحت بود که شیشه نمی‌ترکد چون این شیشه‌های مربا برای پختن مربا در دیگ‌های آبجوش ساخته شده‌اند اما محض احتیاط از لامپ‌هایی استفاده کردیم که داغ نمی‌شوند.

  • تعداد لامپ‌ها: 10 لامپ کم‌مصرف ایرانی که قبلا خریداری شده بود. هر عدد 5هزار تومان.
  • هزینه: لامپ کم‌مصرف ایرانی که قبلا خریداری شده بود. هر عدد 5هزار تومان. شیشه‌ها 10 عدد شیشه که به عنوان 10 لوستر کوچک استفاده شده‌اند. روی هم 180 هزار تومان.

دکور کرگدنی را امید طراحی کرد که به نام کافه بیاید. شکل صورت کرگدن را با نرم‌افزار طراحی کرد. طرح را به گروهی دادیم تا نمونه‌ها را روی فوم و با لیزر برای‌مان بیرون بیاورند. بعد تکه‌های اسکلت را در هم چفت کرده و رنگ‌شان کردیم.

  • اندازه: ؟؟؟
  • هزینه: برش لیزر 4هزار تومان+ خرید فوم حدود 20هزار تومان+ استفاده از باقی رنگ دیوارها

تمام ابعاد مختلف کافه و دکورها را خودمان اندازه گرفتیم. قبل از ساختن این بخش، اندازه تمام قطعات، از دستگاه‌های قهوه‌ساز و چای‌ساز تا سطل آشغال را اندازه گرفتیم و برای‌شان جایی را مشخص کردیم؛ این‌طوری، هیچ‌چیزی کم یا زیاد نشد.

مطلب پیشنهادی: تجربه خانه ایرانی در رستوران خونه سام درخشانی

صندلی‌های لهستانی تنها چیزهایی بودند که از کافه قبلی با خودمان آوردیم اما میزها را با چوب‌هایی که از پل چوبی خریده بودیم، خودمان ساختیم. روی میزها هم یک لایه نانو کشیدیم تا ضد آب باشد و لک نشود.

  • ابعاد میزها: یک× یک
  • هزینه: رویه میزها هر عدد حدود 25هزار تومان + پایه آهنی هر عدد 40هزار

تمام فضای ورودی پارکینگ قدیمی کاملا بسته بود و فقط یک در کوچک ورودی داشت. ما اتاقی را که به عنوان انباری استفاده می‌شد و در انتهای پارکینگ بود را به قسمت کنار رمپ ورودی منتقل کردیم تا دیوار رو به حیاط و پنجره‌ها متعلق به فضای کافه باشد. ابعاد صندلی کنار پنجره طوری در نظر گرفته شد که با ارتفاع لبه پنجره هماهنگ باشد که وقتی کسی پشت‌شان می‌نشیند، حس بهتری پیدا کند. این اطلاعات جزء درس‌هایی بود که در زمان دانشگاه یاد گرفته بودیم.

  • ابعاد و جنس دیوارهایی که از نو ساخته شده: پنل گچی. 3 در 4
  • هزینه: 350هزار تومان

فضای جلوی پیشخوان را خودمان طراحی کردیم که یک فضای اضافه برای صندلی‌های چهارپایه داشته باشد؛ اینطوری زمانی که از چهارپایه‌ها استفاده نمی‌شد، می‌توانستیم آنها را در فضاهای از پیش طراحی شده، بگذاریم. در ضمن از نظر فنون طراحی و معماری هم با این‌کار یک فضای دوبعدی را سه‌بعدی نشان می‌دهیم. خود چهارپایه‌ها هم دانه‌دانه و براساس محل قرار گرفتن‌شان روی زمین طراحی شده‌اند. چون زمین پارکینگ قبلی شیب داشت و هرکدام از پایه‌ها باید طوری طراحی می‌شد که وقت نشستن لق نزنند.

  • تعداد چهارپایه‌ها: 6 عدد
  • هزینه‌: هر عدد 25هزار تومان

مطلب پیشنهادی: بازسازی رستوران چاشت ایرانشهر تنها با ۶ میلیون تومان!

دیوار اصلی پارکینگ سنگ شده بود و رنگ تیره‌ای هم داشت که باعث می‌شد فضای کوچک کافه، خفه و تیره به نظر برسد. دل‌مان می‌خواست فضا روشن‌تر باشد برای همین دیوارها را با یک لایه نازک گچ پوشاندیم. همه از این‌کارمان تعجب کرده بودند و می‌گفتند، گچ با این ضخامت کم روی دیوار نمی‌نشیند اما بالاخره نشست. البته مقاومت خیلی زیادی ندارد و اگر چیز سنگینی را بخواهیم پیچ کنیم باید سقف تکیه‌گاه‌مان باشد وگرنه ممکن است گچ دیوار بریزد.

  • سطح کل دیوار: 112 مترمربع
  • هزینه: 700هزار تومان

قفسه‌ای که محتویات آشپزخانه را داخلش گذاشتیم به سقف پیچ کرده‌ایم تا نیفتد. موادی مثل قهوه، شکر، چای و دمنوش‌ها را هم در شیشه‌های مربایی بزرگ ریختیم. اندازه‌ ظرف‌های مربا را به عمد متفاوت انتخاب کردیم تا با چشم بازی کند و زیاد یکنواخت نباشد.
یکی از مشکلات همیشگی‌ کافه‌های کوچک، کثیفی حاصل از ظرف‌هایی است که هنوز فرصت شستن آنها نشده است. برای همین به جایی نیاز داشتیم که ظرف‌ها را بشود موقتی پنهان کرد و سر فرصت شست. در عین حال جلوی دید مشتری هم نباشد. این دیوار حائل چوبی با همین انگیزه ساخته شده است.

نمونه پروژه اهالی فن چیدانه: کافه اسپریس ، طراحی داخلی مدرن با مصالح سنتی

در کافه قبلی یک کتابخانه داشتیم که به خاطر ارتفاع زیاد و شکلی که داشت، مدل عمودی‌اش به کارمان نمی‌آمد. دو طبقه‌اش را کم کردیم و آن را به شکل افقی درآوردیم تا یک کتابخانه افقی و خوب داشته باشیم و یک قفسه برای بازی‌های فکری یا هرچیزی که به نظرمان می‌توانست مشتری‌ها را خوشحال کند.
رنگ کردن دیوار کناری کتابخانه، خیلی از ما وقت گرفت چون درآوردن چنین رنگی واقعا کار مهمی بود. باید یک‌بار عمودی و یک‌بار دیگر، افقی رنگ می‌زدیم و تجربه‌اش را نداشتیم. چند قوطی رنگ برای همین چند متر مصرف کردیم و چند روز هم وقت‌مان گرفته شد تا دست آخر نتیجه به دست آمد.

زمانی که نوبت به دکور کردن فضای خارجی کافه رسید، پول‌مان تمام شده بود. برای همین سعی کردیم با حداقل هزینه، این بخش کافه را دکور کنیم. دو بلوک سیمانی را که از قبل در حیاط کافه مانده بود، کنار هم گذاشتیم و رنگ زدیم. ‌یک‌سری الوار که از قبل داشتیم را هم روی‌ همدیگر گذاشتیم تا شکل صندلی شود.
آلاچیق داخل حیاط از قبل وجود داشت و تنها کاری که کردیم، این بود که از میز و صندلی کافه قبلی استفاده کردیم و یکسری بالشتک کوچک برای روی آجرها آماده کنیم تا مردم روی آجرها یخ نکنند؛ به همین سادگی!

توصیه: چطوری کافه را دکور کنیم؟

خودشناسی؛ گام اول برای دکور کافه: دکور کردن کافه به خودشناسی نیاز دارد. مدام نروید توی لاک کافه‌های دیگر که ببینید چطور تزیین شده‌اند تا بخواهید مثل آنها کار کنید. برای دکور کردن کافه باید خودتان باشید. خودتان را پیدا کنید و ببینید که از کافه‌تان چه می‌خواهید. اینکه بخواهید ادای دیگران را درآورید یا مثل دیگران باشید، زیاد هم بد نیست اما در این صورت دیگر کافه مال خودتان نیست.
برای دکور کردن کافه، حتما لازم نیست خودتان معمار باشید یا درس‌های هنری خوانده باشید. به هرحال آدم‌هایی هستند که در آن رشته درس خوانده‌اند و می‌توانند کمک‌تان کنند اما نکته اینجاست که باید بتوانید راه درست کردن کافه را به آنها نشان دهید.
شما می توانید سوالات خود درباره طراحی فضای داخلی کافی شاپ ها و رستوران ها و دکوراسیون منزل را در قسمت مشاوره دکوراسیون چیدانه با اهالی فن و کارشناسان در میان بگذارید.

دیگر کافه های تهران را در مطالب چیدانه ببینید:
۷ کافه هنرمندان ایرانی در تهران!
دکوراسیون داخلی کافه مهتاب، فضایی دنج و دلنشین
گشتی در دکوراسیون داخلی کافه لمیز های تهران
رستوران و گالری مکعب سفید در تهران

گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه