اصول فنگ‌شویی خانه چیست؟ آشنایی کامل با فنگشویی منزل

اصول فنگ‌شویی خانه چیست؟ آشنایی کامل با فنگشویی منزل

به قلم: سمانه زارعی

شاید پیش‌تر نام فنگ شویی و تاثیر آن بر دکوراسیون به گوش‌تان خرده باشد، اما آیا اطلاعات کافی در رابطه با آن دارید؟ فنگ شویی در لغت به معنای آب و باد است و از نظر مفهومی، فلسفه‌ای چینی است که از آن برای یافتن دکوراسیون یا چینش صحیح لوازم خانه استفاده می‌شود. در این مطلب قرار است راجع به فنگ‌شویی خانه صحبت کنیم. با این مطلب از چیدانه همراه باشید.

فنگ شویی در دکوراسیون منزل

فنگشویی منزل

قالیشویی ادیب
فنگ شویی در منزل
فنگ شویی خانه

فنگشویی دکوراسیون خانه

فنگ‌شویی خانه چیست؟

به گفته متخصصان، فنگ شویی یک علم و هنر باستانی چینی است که در لغت به معنای آب و باد می‌باشد. آب و باد در اعتقادات چینی‌ها با خوش شانسی و سلامتی همراه هستند و به همین دلیل بسیاری از مردم بر این باورند که خانه‌ای چیده شده با اصول فنگ شویی، آرامش بیشتری دارد و هارمونی زیباتری در منزل بوجود می‌آورد.

خانه راحت­ ترین فضای زندگی برای هر فردی است در نتیجه دکوراسیون خانه می­‌تواند تاثیر زیادی بر روی روحیه و انرژی ما بگذارد. فنگ‌شویی خانه راه حلی برای ایجاد تعادل و آرامش در منزل است. پیروی از این فلسفه می‌تواند اثرات مثبتی بر شادی، موفقیت و سلامتی افراد داشته باشد. این فلسفه چینی در تمام دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و مردم با استفاده از آن دکوراسیون صحیح و مناسب فضای خود را می‌یابند. در کشور ما نیز کلاس‌های مختلفی برای آموزش این فلسفه و بهره‌مندی از آن برگزار می‌شود و کتاب‌های زیادی نیز در رابطه با آن نوشته شده‌اند.

اصول فنگ شویی خانه
فنگ شویی در دکوراسیون

اصول فنگشویی خانه

اصول فنگشویی خانه

وقتی صحبت از اصول چیدمان و طراحی خانه بر اساس فنگ شویی می­ شود؛ ابعاد مختلفی از این قوانین مد نظر است. از انتخاب رنگ در فنگ شویی برای خانه گرفته تا قوانین فنگ­ شویی برای جهات مختلف منزل! برخی از اصول هم باید تعادل و نظم در منزل می­ شود و در نتیجه از نظر روحی و روانی بر روی افراد مختلف خانه تاثیرگذار است. برخی از اصول فنگ­شویی در دکوراسیون در ادامه آمده است.

نظم دکوراسیون در فنگ شویی
فنگ شویی در اتاق خواب

نظم در دکوراسیونی با اصول فنگشویی

1. وسایلی که دوست ندارید را دور بریزید

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین اصول فنگ شویی در دکوراسیون این است که اجازه دهید انرژی‌های خوب در سراسر منزل‌تان جریان داشته باشند. این انرژی‌های خوب در زبان چینی، به نام «چی» شناخته می‌شوند. «چی» با خود سلامتی، ثروت و خوشبختی و …. را به همراه می‌آورد. پس بهتر است اجازه دهید که این عنصر در سراسر خانه‌تان، جریان داشته باشد.

  • وسایلی را که دوست ندارید، دور بریزید. دقت کنید که این جمله کلی، خود یکی از مهم‌ترین نکاتی است که به هنگام کمک گرفتن از فنگ شویی در منزل، باید آن را رعایت نمایید. فرقی ندارد که وسایلی که دوست ندارید کجای خانه هستند. زیر مبل‌ها، در داخل کابینت‌ و کمدها، گوشه و کنار کتابخوانه‌تان، هر کجا که هستند آن‌ها را بیابید و سریعا دور بریزید.
  • لوازمی که از مد افتاده‌اند، چیزهایی که شکسته یا ترک خورده‌اند و تمام لوازمی که حس می‌کنید آن‌ها را دوست ندارید یا مفهوم خاصی برایتان ندارند، می‌توانند روی جریان «چی» تاثیر بگذارند. پس در نتیجه انرژی‌های خوب و مثبت در منزل‌تان جریان نخواهند داشت.
  • داخل کابینت‌ و کمدها، زیر تخت و تمام قفسه‌ها را تمیز کنید. تنها لوازمی را نگه دارید که آن‌ها را دوست دارید یا برایتان مفهوم خاصی دارند. غیر از این وسایل، تمام وسایل قدیمی و بلا استفاده را دور بریزید. با این کار می‌توانید جریان «چی» را در منزل‌تان راه‌اندازی کنید.

مطلب پیشنهادی: 9 روش جذب انرژی بیشتر در فنگ­شویی آشپزخانه

نورگیری منزل در فنگ شویی

نورگیری خانه در اصول فنگشویی

فنگ شویی در منزل

اهمیت نورطبیعی در فنگشویی

2. برای فنگ‌شویی خانه اجازه  دهید هوا و نور در خانه جریان یابند

ترفند دومی که متخصصین پیشنهاد می دهند جریان درست انرژی ها در خانه است. برای این که مطمئن شوید انرژی‌های خوب و مثبت به خوبی و درستی در منزل‌تان جریان دارند، اجازه دهید باد و نور وارد شوند. ورود نور و باد می‌تواند سبب گردد که این انرژی‌ها به بهترین نحو در سراسر خانه توزیع شوند. در مرحله اول، وسایلی که دوست نداشتید را دور ریختید تا انرژی‌ها ساده تر در جریان باشند. حالا وقت آن رسیده که پنجره‌ها را باز کنید و اجازه دهید باد در جریان باشد و شاهد فنگ‌شویی اتاق خواب یا سایر قسمت‌های خانه‌تان باشید.

با تمیز نگه داشتن شیشه‌ها، آینه‌ها و پنجره‌ها می‌توانید حرکت نور در خانه را به حداکثر برسانید. اگر حتی گوشه‌ای از خانه تاریک ماند و میزان نور کافی را دریافت نکرد، در آن جا چراغی قرار دهید یا آینه‌ای برای بازتاب نور آفتاب بگذارید. نور و هوا بهترین عنصرها برای به جریان درآوردن انرژی‌های خوب و مثبت در خانه شما هستند. پس از آن‌ها غافل نشوید.

گیاهان در فنگ شویی

استفاده از گیاهان در فنگ شویی خانه

تاثیر نور در فنگ شویی در منزل

فنگ شویی خانه و کاربرد گیاهان در دکوراسیون منزل

3. برای فنگ‌شویی خانه گیاهان را فراموش نکنید!

جریان هوا از اهمیت بسیار زیادی در فنگ‌شویی در خانه برخوردار است، اما لازم است بدانید که این هوا باید پاک و سالم باشد. گیاهان می‌توانند هوا را تصفیه کرده و محیطی تمیزتر و سالم‌تر بسازند. گیاهان همچنین سرزندگی انرژی «چی» را به خود جذب می‌کنند تا بتوانند زندگی خود را ادامه دهند. پس تا زمانی که گیاهان‌تان سالم بمانند، شما نیز انرژی‌های خوب و مثبتی را جذب می‌کنید.

برخی از گیاهان، گزینه‌های مناسب‌تری برای فنگ‌شویی در منزل هستند. در حقیقت برخی گیاهان، مانند کاکتوس، به عنوان فنگ شویی بد شناخته می‌شوند. زیرا آن‌ها به آب (آب در واقع همان مال و ثروت است) نیاز ندارند و تند و تیز هستند. در ادامه لیستی از بهترین و خوشبختی‌آورترین گیاهانی که می‌توانید به خانه‌تان بیاورید را آماده کرده‌ایم. بیشتر این گیاهان آپارتمانی نیاز چندانی به مراقبت زیاد ندارند و به خوبی در فضای آپارتمان‌ها رشد می‌کنند:

  • بامبو شانس
  • زنبق صلح دوست
  • فیکوس
  • درخت کائوچو
  • پایپیتال
  • نخل
  • سرخس
  • فیلودندرون یا گل پیچی
  • گندمی
انتخاب رنگ در فنگ شویی

رنگهای دکوراسیون در فنگ شویی خانه

تاثیر گیاه بر فنگ شویی منزل

انتخاب رنگ ها در اصول فنگ شویی منزل

4. برای فنگ‌شویی منزل از رنگ‌های مورد علاقه‌تان بیشتر استفاده کنید

از رنگ‌های مورد علاقه‌تان بیشتر استفاده کنید تا انرژی وابسته به آن‌ها را فعال نمایید. رنگ‌ها نقش بسیار مهمی در فنگ شویی ایفا می‌کنند. از رنگ‌ها در فنگ شویی، برای دیوارها و اشیای دکوری استفاده کنید تا انرژی‌های مثبت را روانه خانه کرده و آن‌ها را در سراسر خانه به جریان درآورید. استفاد از هر رنگ می‌تواند انرژی‌های مختلفی را برایتان فعال نماید. در ادامه لیستی کلی از رنگ‌ها و نماد هر یک را بررسی می کنیم:

  • قرمز: شهوت، هیجان، گرمی، تجارت و شهرت
  • زرد: حس راحتی و امنیت
  • سبز: بیان‌گر حیات، رشد و زندگی
  • آبی: نرمیو  انعطاف، عمق، توانمندی
  • قهوه‌ای: آرامش و سکون

مطلب پیشنهادی: رنگ اتاق خواب در فنگ­شویی؛ کدام رنگ؟ چرا؟

یین و یانگ در دکوراسیون
یین و یانگ در فنگ شویی منزل

یین و یانگ در دکوراسیون

5. یین و یانگ را در فنگ شویی منزل از یاد نبرید

طرفداران فنگ شویی بر این باورند که هرچیزی دارای جفت مخالف و ملزم به اتصال مخصوص خود می‌باشد: یین (زن) و یانگ (مرد). در تعریف الزام این دو به یکدیگر می‌توانیم بگوییم که آن‌ها همانقدری الزام یکدیگر هستند که شب و روز الزام یکدیگرند و روشنی و تاریکی نیز الزام هم هستند. بدین معنا که هیچ یک از آن دو نمی‌تواند بدون وجود دیگری، بوجود آید.به هنگام طراحی دکوراسیون داخلی منزل‌تان دقت کنید که این اصل را در قسمت‌های مختلف خانه پیاده‌سازی کنید.

مطلب پیشنهادی: واقعیت فنگ شویی، آیا فنگ شویی خرافات است؟

فنگ شویی در ورودی خانه

اهمیت ورودی خانه در اصول فنگشویی

6. ورودی، در فنگ‌شویی خانه مهم است

یکی از بخش ­های مهم منزل، ورودی آن است که ممکن است مورد بی توجهی قرار بگیرد. ورودی خانه فضایی برای ورود انرژی به خانه و زندگی شما است و در فنگ­ شویی به اسم دهان چی (انرژی) معروف است. در فنگ­شویی ورودی خانه به موارد زیر توجه کنید:

  • برای قرار دادن کفش­ها از جا کفشی در بیرون از در ورودی  و یا داخل استفاده کنید، زیرا قرار گرفتن تعدادی کفش در جلوی در ورودی باعث ایجاد انرژی منفی می ­شود.
  • از گذاشتن وسایل اضافی در ورودی خانه بپرهیزید زیرا باعث به هم ریختگی و شلوغی می­ شود. قرار نیست ورودی خانه کاملا خالی باشد و شما می­توانید از چند وسیله زیبا و کاربردی استفاده کنید.
  • ورودی منزل را تمیز نگه دارید، جارو بکشید و در ورودی را دستمال بکشید.
  • ورودی خانه را روشن نگه دارید، اگر نیاز به روشنایی دارد یک لامچ مناسب در ورودی نصب کنید و یا اگر لامپ سوخته ­ای دارید، آن را عوض کنید.
آینه در فنگ شویی

اهمیت آینه در اصول فنگ شویی

7. برای فنگ‌شویی خانه، باید آینه را به درستی استفاده کنید

آینه وسیله مهمی در فنگشویی منزل است. آینه می­تواند نور و زیبایی خانه را چند برابر کند و فضای خانه را بزرگتر و دلبازتر نشان دهد. بهتر است از آینه در فضای نشیمن، فضای ورودی، سرویس بهداشتی، غذاخوری و اتاق خواب استفاده شود. ولی نصب آینه در آشپزخانه انرژی منفی را افزایش می­دهد. از نصب آینه در مقابل درهای منزل، روبرو و یا بالای تختخواب و یا روبروی پله­ ها بپرهیزید.

مطلب پیشنهادی: آینه در فنگ­شویی، برای خانه آسپرین تجویز کنید!

درهای خانه در فنگ شویی

درهای خانه در فنگشویی

8. درها در فنگ‌شویی منزل نقش کلیدی دارند

همانطور که درمورد در ورودی گفتیم، درهای خانه از نظر فنگ­شویی اهمیت دارند و می­توانند به ورود انرژی به منزل کمک کنند. همه درهای خانه را بررسی کنید:

  • اگر مشکلی در قفل و یا لولای آنها وجود دارد آنها را تعمیر کنید.
  • بهتر است درها به طور کامل و یا حداقل 90 درجه باز شوند.
  • پشت در اتاق­ها را شلوغ نکنید. و از آویزان کردن لباس پشت در بپرهیزید.
عناصر پنجگانه در فنگشویی خانه

عناصر پنجگانه در فنگ شویی خانه

عناصر پنجگانه در فنگ‌شویی خانه چیست؟

یکی دیگر از عوامل مهم در فنگ­شویی، عناصر پنجگانه هستند. پنج عنصر اصلی؛ آب، آتش، چوب، خاک و فلز در ارتباط با جهت ­های جغرافیایی بهترین انرژی خود را ایجاد می­ کنند. هر جهت با یکی از عناصر فنگشویی در ارتباط است. قبل از اینکه فنگ­شویی جهت های جغرافیایی را توضیح بدهیم با این پنج عنصر و اثرات آنها آشنا شویم:

  • فنگ‌شویی عنصر آب: نمادی از حرکت، جریان و آرامش است. رنگ­ های معرف: مشکی و آبی
  • فنگ شویی چوب: نشانگر رشد، گسترش و حیات است. رنگ معرف: سبز
  • فنگشویی آتش: خاصیت شور و شوق، احساسات و انرژی بالا دارد. رنگ معرف: قرمز، صورتی، بنفش و ارغوانی
  • فنگ شویی عنصر خاک: نمادی از تعادل و پایداری است. رنگ معرف: قهوه ­ای، زرد و بژ
  • فنگ شویی فلز: قدرت و وضوح و درونگرایی از نشانه­ های آن است. رنگ معرف: نقره­ای و طلایی
فنگشویی جهات منزل

فنگ­ شویی جهات منزل

فنگ­شویی جهات منزل، به جهت­‌های جغرافیایی توجه کنید!

برای طراحی دکوراسیون خانه با کمک قواعد فنگ­شویی، جهت ­های جغرافیایی نقش مهمی دارند. پس در چیدمان به اصول فنگ ­شویی در جهت­ های مختلف توجه کنید.

فنگ­شویی شرق خانه:

محل حضور عنصر چوب است. انرژی به صورت فعال و متمرکز قرار دارد. این قسمت برای انجام فعالیت­هایی برای اهداف و آرزوها و ایده­های جدید بسیار مناسب است. برای فنگشویی قسمت شرق خانه می ­توانید عکس ­های خانوادگی را در این قسمت قرار دهید.

فنگ‌شویی قسمت غرب خانه:

عنصر فلز مربوط به این قسمت است. جریان انرژی در این قسمت نقش مهمی در سلامت و رفاه خانواده دارد. این بخش با کسب و کار افراد در ارتباط است و در نتیجه در گردش کار و تجارت اهمیت بیشتری پیدا می­کند.

فنگ شویی قسمت شمال خانه:

عنصر قسمت شمالی منزل آب است و ماهیتی سرد و آرام دارد. بهتر است فضاهایی مانند اتاق خواب، عبادتگاه و یا کارگاه هنری در این قسمت از خانه باشد. همچنین فعالیت­ های کاری و شغلی برای ثروت بیشتر بهتر است در این بخش باشد. می­توانید از عناصری مانند آکورایوم، آبنما، تصویری آب و آبشار و یا صدف و سنگ دریایی در این قسمت استفاده کنید.

فنگ‌شویی شمال شرقی خانه:

در این بخش به فنگ‌شویی عنصر خاک وجود دارد. این قسمت از خانه برای انجام کارهای علمی، مطالعه، بازی و یا کارهای ورزشی مناسب است. انرژی در این بخش تیز و رسوخ کننده است. در قسمت شمال شرقی خانه می­ توانید از اشیایی مانند کریستال، اشیا سرامیکی، چینی و سفال و قفسه کتاب قرار دهید.

فنگ شویی شمال غربی خانه:

انرژی عنصر فلز در این بخش از خانه قرار دارد. مسائلی مانند مسافرت، دوستان، سلامت مرد خانه و.. در این قسمت از خانه قرار می­گیرند. این قسمت به رهبری، برنامه­ریزی و آینده نگری مربوط می ­شود. بهتر است اتاق خوابی که در این بخش قرار دارد مربوط به والدین باشد.

فنگ­شویی قسمت جنوب خانه:

عنصر آتش مربوط به قسمت جنوبی خانه است. انرژی چی در این بخش مربوط به اعتبار، ثروت، شهرت، گرمی و حرارت است. این بخش برای انجام فعالیت­ هایی که تحرک زیادی نیاز دارند مناسب است. فضاهایی مانند پذیرایی و یا محل ورزش بهتر است در بخش جنوبی خانه قرار بگیرند.

فنگ‌شویی جنوب شرقی خانه:

این قسمت مانند بخش شرقی، مربوط به عنصر چوب است. انرژی فعال و پرتحرکی دارد. این بخش مربوط به ثروت و دارایی است. انجام فعالیت­ های کاری و کارهای خلاقانه مربوط به این قسمت است. فضاهایی مانندآشپزخانه، اتاق کار، کارگاه هنری و.. در این قسمت انرژی بیشتری خواهند داشت.

فنگ‌شویی جنوب غرب خانه:

عنصر خاک مربوط به این بخش از خانه است. انرژی شکل محکم و به هم پیوسته ­ای دارد و باعث آرامش می­شود. برای فنگ­شویی نشیمن و قرار گرفتن تلویزیون از این جهت غافل نشوید. از تصاویر شاد و دو نفره و عکس ­های خانوادگی برای دکور این قسمت از خانه استفاده کنید.

فنگشویی برای خانه
فنگشویی در دکوراسیون منزل

فنگشویی در دکوراسیون منزل

کلام آخر

نکاتی که با متخصصین بررسی کردیم، تنها بخش کوچکی از فنگ‌شویی در خانه بودند و تعریف فلسفه فنگ شویی بسیار گسترده‌تر است و می‌تواند شامل هنر و علم به صورت همزمان باشد. مسیرها، اعداد، اجزاء و هر چیز دیگری می‌تواند تحت تاثیر فنگ­شویی دچار تغییر و تحولات شود. برای طراحی دکوراسیون منزل به روش فنگ­شویی می ­توانید از اهالی فن چیدانه در زمینه معماری و  طراحی دکوراسیون داخلی کمک بگیرید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه