Chidaneh.com placeholder image

نورپردازی: کاربرد لوستر، آباژور و روشنایی ها در دکوراسیون داخلی

به قلم: تحریریه چیدانه

نورپردازی: ممکن است شما هم مثل من با اصطلاح لایه های نورپردازی آشنا نباشید. درست مانند لباس و اکسسوری در دنیای مد، در هنگام طراحی نورپردازی داخلی، لایه بندی منابع روشنایی به ایجاد ظاهری کامل کمک می کند که ویژگی های برتر را برجسته ساخته و سایه های تند را حذف می نماید. برای اجرای این لایه بندی، شما باید سبک های مختلف لوازم و منابع روشنایی را ترکیب کنید. برای اینکه این موضوع را بیشتر درک کنیم، بیایید با چیدانه درباره ی کاربرد لامپ های رایج برای ایجاد یک طراحی درخشان در فضاهای مختلف دکوراسیون داخلی منزل بیشتر بدانیم. با ما همراه باشید…

چوب و هنر

پنجره ها در نورپردازی داخلی

شاید تصور کنید پنجره ها این قدر شاخص هستند که نیاز به یادآوری آن ها نیست، اما در بسیاری از طرح های نورپردازی نقش کلیدی ایفا می کنند. علاوه بر این ما اغلب می خواهیم با لامپ های الکتریکی، نور طبیعی روز را شبیه سازی کنیم. بسیار مهم است بدانید حتی در یک روز آفتابی تابستانی، همیشه نور طبیعی که از پنجره می تابد برای روشنایی کامل اتاق کافی نیست، مخصوصا در ساعات شب که اصلا نور آفتاب وجود ندارد. منابع نورپردازی اضافی در نزدیکی پنجره به صورت ماهرانه ای طرح نورپردازی شما را کامل می کند و تعادلی برقرار می شود که سبب زیبایی فضای شما در هر ساعت شبانه روز می شود.
چیدانه پیش از این شما را با 
جهت های تابش نور طبیعی و تاثیر آن در معماری داخلی ساختمان آشنا کرده است.

چراغ های دفنی در نورپردازی

لامپ های کاسه ای که بیشتر با نام چراغ های دفنی شناخته می شوند، به جرأت می توان گفت دومین منابع نوری هستند که مردم برای روشنایی و مدرن کردن خانه هایشان به سراغ آن ها می روند. یک شبکه از لامپ های دفنی به انتشار نور در یک فضای بزرگ و مرکز فضایی که نور لامپ های دیواری نمی رسد، کمک می کند.

با این وجود، یک شبکه از لامپ های دفنی تمام چیزی نیست که شما برای یک طرح نورپردازی متعادل نیاز دارید. توجه کنید که این فضا در کنار پنجره ها، شامل یک چراغ آویزی، دیوارکوب ها و لامپ های هنری نیز می شود. حداقل سه لایه نورپردازی از دسته های متفاوت و در مکان های مختلف، سایه های شدید را حذف و حس درخشش به فضا اضافه می کند که باعث می شود مبلمان در دکوراسیون داخلی به بهترین صورت دیده شود.

مطلب پیشنهادی: انواع لامپ ها و روش های نورپردازی در دکوراسیون داخلی

لامپ های خطی برای نورپردازی فضاهای داخلی

نورپردازی خطی اگر به درستی استفاده شود، کاربردی و زیبا است – مخصوصا برای آشپزخانه. همان طور که قبلا ۱۲ راه برای نورپردازی آشپزخانه با چراغ‌های LED به شما پیشنهاد دادیم، لامپ های دفنی یک روشنایی کلی می دهند اما ممکن است برای روشنایی کانتر کافی نباشند. نورپردازی سقفی زاویه دار در امتداد یک خط می تواند دقیقا نور موضعی مورد نیاز شما را فراهم کند. لامپ های زیر کابینت نیز همین اثر را دارند.

چراغ های آویزی و لوستر ها

دیگر منبع سقفی نور که بسیار حائز اهمیت است، چراغ آویزی یا لوستر است. تفاوت این دو زیاد واضح نیست؛ در واقع لوستر فقط یک چراغ آویزی بزرگ و اغلب تزیینی تر است. لوسترها معمولا دارای چندین حباب لامپ هستند، اما در هر صورت یک ناحیه ی تیره به جا می گذارند – به خصوص نمونه های مدرن تر.

نکته ی مهم در چراغ های آویزی جهت تابش نور است: بالا یا پایین یا فراهم کردن یک روشنایی کلی.
آویزهای رو به پایین، نور را به سطوح مهمی مانند میز غذاخوری یا میز پا دیواری نزدیک می کنند که باعث ایجاد حس صمیمیت می شود. آویزهای رو به بالا و آویزهایی که روشنایی کلی می دهند، نور محیطی بیشتری نسبت به قبلی ایجاد می کنند.

مطلب پیشنهادی: آویز هایی برای زیبایی آشپزخانه

چراغ های آویزی کنار دیوار

لامپ های آویزی هنگام نصب در کنار دیوار می توانند مانند دیوارکوب ها عمل کنند – مخصوصا در حمام و سرویس بهداشتی. همواره به یاد داشته باشید هنگامی که فرد روبروی آینه مشغول ریش تراشی یا آرایش است، بسیار مهم است که علاوه بر آینه، بر خود فرد نیز نور بتابانید. برای روشنایی کل فضا لامپ های کمی در مرکز نیاز است اما چهره ی فرد فقط با لامپ های جلوی او روشن می شود.

سقف های پایین آمده در دکوراسیون داخلی

در بسیاری از موارد ممکن است امکان آویزان کردن یک لامپ آویزی زیبا وجود نداشته باشد – به خصوص در سقف بتنی. یک پنل پایین آمده از سقف می تواند مکانی برای وسایل نورپردازی خانه مانند لامپ های دفنی یا آویزی یا حتی یک شلنگ LED مینیمال جهت روشن ساختن راهرو فراهم کند و در عین حال یک عنصر زیبا به فضا اضافه کند.

لامپ های دیوار کوب در نورپردازی داخلی

دیوارکوب ها در اشکال مختلفی از هنری و تزیینی گرفته تا براق و ساده، موجود هستند و می توانند در بردارنده ی یک یا تعداد زیادی حباب باشند. دیوارکوب های تک لامپه که رایج تر هستند، نور بیشتری را در ارتفاع خط دید ایجاد می کنند. برای حذف کامل سایه ها، استفاده از یک جفت دیوارکوب دو لامپه که نزدیک به هم نصب شده اند، وضوح و روشنایی کافی به دست می دهد.
در صورتی که می خواهید برای دکوراسیون جدید خود لامپ ها و لوستر های زیبا تهیه کنید، پیشنهاد می کنم برای اینکه انتخاب راحت تری داشته باشید ابتدا از بخش لوستر، آباژور و روشنایی ها در اهالی فن چیدانه دیدن نمایید.

لامپ های مخفی در نورپردازی دکوراسیون منزل

لامپ های مخفی به جای دیوارکوب ها یا در کنار آن ها می توانند یک روشنایی کلی به دیوار و فضای اتاق بدهند که یک دست تر و مؤثر تر است. این لامپ ها در فرورفتگی های دیوار که منبع نور را می پوشاند، قرار می گیرند (معمولا شلنگ های LED ساده). البته این لامپ ها هم چنین می توانند به وسیله ی کابینت های دارو، قفسه ها یا کمدهای دیگر پنهان شوند.

مطلب پیشنهادی: ۱۰ فضای داخلی ساختمان با نور مخفی های خیره کننده

فانوس ها برای یک نورپردازی زیبا و خاطره انگیز

اگرچه اغلب تصور می شود فانوس ها همانند گذشته تنها برای فضاهای بیرونی قابل استفاده اند، اما کاربرد آن ها در فضاهای داخلی مانند حمام ها و سرویس های بهداشتی  و حالت آرامش بخشی که ایجاد می کنند، این تصور را باطل کرده است. ضمنا وجود تابش در زیر خط دید می تواند نوری را که از بالا می تابد متعادل کند.

آباژور ها

لامپ هایی که روی زمین قرار می گیرند و لامپ های رومیزی با وجود تفاوت در اندازه ها و محل قرارگیری، هر دو قادر اند نور موضعی ملایمی برای مطالعه فراهم کنند و هم زمان یک روشنایی کلی به محیط اطراف خود می بخشند. شما می توانید آن ها را در هرجا از میز کاناپه تا یک گوشه ی تاریک قرار دهید.

یک آباژور زمینی که در کنار پنجره قرار گرفته، جانشینی هوشمند برای نور روز است. بنابراین هنگامی که خورشید غروب می کند، یک روشنایی محیطی از همان جهت تابش نور روز، نور مرکزی بالای سر را متعادل می کند. آباژورهای شیک دکوراسیون منزل شما را زیر و رو می کنند!

لامپ های روشن کننده دیوار

لامپ های روشن کننده ی دیوار، چه بر دیوار نصب شده باشند و چه از سقف به سمت پایین بتابند، معمولا برای برجسته کردن عناصر تزیینی مانند یک اثر هنری یا یک بخش بافت دار مثل یک دیوار آجری به کار می روند. اثر روانی ایجاد شده با نورپردازی دیوار ها می تواند حس روشنایی فضا را دوچندان کند.

آیا برای طراحی نورپردازی دکوراسیون منزل خود به دنبال حرفه ای ها هستید؟ سری به اهالی فن چیدانه بزنید.

نور بالا ها

آیا سقفی زیبا و شکیل دارید؟ نور بالا ها توجه را به سمت آن جلب می کنند و به صورت غیر مستقیم نور را به پایین باز می گردانند. علاوه بر این، آن ها اغلب با روشن کننده های دیوار ترکیب می شوند و به نمایش معماری فضا می پردازند.

نوربالا ها زمانی که در کف نصب می شوند، می توانند به عنوان روشن کننده ی دیوار استفاده شوند – مخصوصا در خانه های معاصر. تأثیر بسیاری از روشن کننده های دیوار و لامپ های دفنی می تواند تا حدی مدرن یا حتی سرد باشد. بنابراین تنها در صورتی که از ظاهر مینیمال شبیه گالری ها لذت می برید، از این نوع نورپردازی استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: نورپردازی در دکوراسیون منزل به روشی مدرن و خاص

در پایان به این نتیجه می رسیم اگر وسایل نورپردازی به درستی مورد استفاده قرار گیرند، هر قسمت از دکوراسیون منزل تبدیل به تصویری با وضوح بالا می شود. اگر برای ساختن تصاویر زیبا از خانه تان در چشم هر بیننده ای مشتاق شده اید، از بخش نورپردازی و بخش لوستر، آباژور و روشنایی ها در اهالی فن چیدانه غافل نشوید تا شما را در انتخاب بهترین ها و مناسب ترین ها یاری کنند. ضمنا می توانید ایده ها و نظرات خود را با ما و کاربران چیدانه در دیدگاه ها و مشاوره دکوراسیون به اشتراک بگذارید.

مطالب بیشتر:
درخشش لوستر های زیبا در دکوراسیون داخلی منزل
نورپردازی ایده آل برای فضاهای مختلف خانه
سرویس بهداشتی با نورپردازی خیره کننده
نورپردازی: آنچه باید درباره انتخاب لامپ های LED بدانید!

منبع: Houzz | مترجم: فاطمه افشاریان | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه