Chidaneh.com placeholder image

گشتی در خانه موزه عزت الله انتظامی

به قلم: تحریریه چیدانه

فضاهای نمایشگاهی: آقای بازیگر سینمای ایران را شاید بتوان آقای خاص هم نامید، او که با فیلم گاو داریوش مهرجویی به سینمای ایران معرفی شد از همان ابتدا خوش درخشید، هر نقشی که به او سپرده می شد، بازی نمی شد، زندگی می شد و بر جان می نشست، بازی هایش در فیلم هایی نظیر اجاره نشین ها، هزاردستان و چهل سالگی هیچ گاه از یاد ها محو نخواهد شد، حالا در روز هایی که عزت الله انتظامی در حال گذران نهمین دهه از زندگی اش است، تصمیم گرفته تا به جای آن که برجی جای خانه با صفایش را بگیرد، آن را تبدیل به تماشا خانه ای برای  اهالی صحنه کند با چیدانه همراه باشید تا قدمی در این تماشاخانه بزنیم.

آجر کاری دیوار های موزه استاد عزت الله انتظامی

chidaneh ad banner

این خانه یک طبقه جلوه خود را در میان ساختمان ها سر به فلک کشیده از دست نداده است و هم چنان استوار است و حتی زیبا تر از آن برج های سر برافراشته می نماید. این خانه که حالا به همت شهرداری تهران و همکاری خود استاد عزت الله انتظامی تبدیل به موزه شده است، روزگاری محلی بوده است برای بزرگانی چون علی حاتمی، جمشید مشایخی و چهره های ماندگار سینمای ایران و رقم خوردن شاهکارهایی در سینمای ایران. اگر می خواهید خودتان به این خانه موزه زیبا بروید می توان به آدرس قیطریه، بلوار اندرزگو (شرق به غرب) روبروی بلوار کاوه، کوچه احمدی پلاک 28 مراجعه کنید و خودتان از نزدیک شاهد زیبایی های آن باشید.

مطلب پیشنهادی چیدانه: گشتی در دکوراسیون منزل مسعود فروتن، مجری برنامه یادگاری

نمایی از حیاط موزه عزت الله انتظامی

درب چوبی ورودی حیاط که باز می شود، تازه زیبایی ها نمایان می شود، رقص آجرها در نمای ساختمان آجر پوش زیبا و بی بدیل می نماید، همه چیز ساده و بی ریا است، درست مثل منش صاحب خانه، همنشینی ها چشم نوازند، مثل همنشینی سرسبزی گیاهان بر زمینه سرخ رنگ آجرهای دیوارها. دل کندن از زیبایی های حیاط سخت است اما در دل این ساختمان گنجینه ای نهفته است که باید کشف شود.

تابلوی یادبود استاد انتظامی

در بدو ورودت به ساختمان آجر پوش با تابلویی مواجه می شوی که لذت گردش در موزه را برایت دو چندان می کند، رویش با خط خود استاد نوشته شده است:

چندی پیش اینجا خانه من بود، اما اکنون خانه همه عاشقان صحنه و نمایش است، خانه ام آباد است، خانه ام نورانی است، چون شما اینجایید، 27/2/93 عزت الله انتظامی  

همین جمله کافی است تا تو مشتاق تر شوی تا زودتر همه چیز را کشف کنی.

دیوار عکس موزه عزت الله انتظامی

هر دیوار این موزه به واسطه آثار هنری؛ گرانبها شده است، در هر دیواری چیزی انتظارت را می کشد تا تو را شگفت زده کند،روی یکی از دیوار ها پوستر هایی از فیلم ها و تئاتر ها دیده می ود که برای مدتی از خانه تئاتر به امانت گرفته شدند و حالا در اندازه ای کوچک تر به نمایش در آمده اند.

مطلب پیشنهادی چیدانه: خانه ویشکا آسایش، دکوراسیونی با ایده های کلاسیک!

اتاق شهر فرنگ موزه عزت الله انتظامی

قدم زنان به اتاقی می رسیم که می گویند اتاق شهر فرنگ است، در این اتاق دوربین های مخصوصی مانند دریچه های شهر فرنگی قدیمی کار گذاشته است، می توان از این دریچه ها فیلم های 3 تا 7 دقیقه ای را مشاهده کرد و غرق لذت شد، یکی از دیوار های این اتاق با نام بزرگان سینمای ایران و دیوار دیگری هم با نام کاراکترهای نمایشی ایران مانند شاه سلیم، معین‌البکاء و غیره زینت داده شده است.

اتاق تماشاگه زمان موزه عزت الله انتظامی

بعد از شهر فرنگ نوبت تماشاگه زمان است، اتاقی که شبیه یک  تتئاتر کوچک است، صندلی هایی سفید رنگ و یک صحنه تئاتر و مجسمه هایی که دو تای آن ها تماشاچی و سه تای آن ها روی صحنه و بازیگران آن تئاتر هستند، به چهره مجسمه ها که دقیق شویم می توانیم چهره استاد عزت الله انتظامی، فخری خوروش، داوود رشیدی، پرویز فنی زاده و جعفر والی را تشخیص دهیم، این تماشاخانه، فیلمی پخش می‌شود و نور روی تندیس‌ها می‌افتد و همزمان تصاویری روی دیوار پخش می‌شود، گویی این‌ مجسمه‌ها روی صحنه یک نمایش مشغول بازی هستند.

مطلب پیشنهادی چیدانه: موزه فرش ایران آمیزه ای از هنر و اصالت ایرانی

دیوار عکس های استاد انتظامی در موزه عزت الله انتظامی

دیوار دیگری که شاید شما را غافلگیر کند، دیواری است که در آن عکس های مختلفی از استاد انتظامی، عزت سینمای ایران به نمایش گذاشته شده است، این دیوار به اتاق گالری می رسد، در این اتاق هم عکس هایی از صحنه های مختلف تئاتر های استاد انتظامی به نمایش در آمده است.

مطلب پیشنهادی چیدانه: ۶ باغ موزه در تهران برای گشت و گذار در تعطیلات!

مجسمه استاد انتظامی در موزه عزت الله انتظامی

می خواهیم به دیگر بخش های موزه برویم، باید دوباره به حیاط برگردیم و از آنجا به تالار نام آوران برویم، همین که در را باز می کنیم ، غافلگیر می شویم، مجسمه ای از استاد انتظامی با حالتی خوش آمد گویانه در آن جا وجود دارد.

سالن نمایش موزه استاد انتظامی

به طرف آسانسور می رویم تا به زیر زمین که (جزو بخش های الحاقی خانه است)، برویم در این زیر زمین سالن نمایشی به وجود آمده است که از همه لحاظ تکمیل و تجهیز شده است. حتی سالن گریم و فرمان و پشت صحنه هم دارد.

مطلب پیشنهادی چیدانه: گشتی در باغ فردوس، موزه سینمای ایران

کافی شاپ موزه استاد انتظامی

حالا تنها یک بخش دیگر از موزه مانده است که آن را ندیده ایم و آن کافی شاپ اقای بازیگر است که روی پشت بام خانه قرار دارد. کافی شاپی که در میان گل و گلدان های زیبا احاطه شده است و مدیر آن گلنوش انتظامی، دختر مجید انتظامی نوازنده و موسیقی دان محبوب ایرانی است، که اغلب اوقات روی یکی از صندلی ها نشسته و کتاب می خواند.

مطلب پیشنهادی چیدانه: باغ موزه قصر ، باز شدن درهای زندان به روی مردم

نقاشی تکیه دولت در موزه استاد انتظامی

چیزی که نظرمان را جلب میکند، تابلویی بزرگ است که نمایی از تکیه دولت را به نمایش گذاتشته است، بعد از پرس و جو متوجه می شویم که این اولین دیوار از دیوار های موزه بوده است که آماده شده و 20 تن از هنرمندان ایرانی در خلق آن دست داشته اند.

در ورودی چوبی موزه استاد انتظامی

بعد از آن تمام شدن کارمان در آن کافه دوست داشتنی، دیگر وقت رفتن فرا رسیده بود، گرچه که زیبایی های این خانه پای رفتن برای کسی نمی گذارد، اما در نگاه آخر دوباره زیبایی های آن را از میان در چوبی ورودی که بالای آن گچ بری های زیبایی به چشم می خورد از نظر می گذرانیم و آن همه زیبایی و اصالت هنر ایرانی را ترک می کنیم. 

چیدانه به شما پیشنهاد می کند که خواندن مطالب زیر را از دست ندهید: 
خانه صابر ابر جلوه ای تمام عیار از زندگی ایرانی
خانه پدر سالار سینمای ایران، سلیقه مدرن در پوسته سنتی!
خانه پرویز تناولی، شاهکاری از معماری و دکوراسیون ایرانی
سادگی در دکوراسیون منزل به سبک لیلا حاتمی

ما دوست داریم بدانیم که آیا این مطلب برای شما کاربردی بوده است؟ خوشحال خواهیم شد که نظرات و پیشنهادهای خودتون رو در قسمت نظرات در انتهای مطلب با چیدانه در میان بگذارید. 

نویسنده : شمیم آقازاده | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
آرام در تاریخ 10 آبان 1394
سلام روز به خیر خلی عالی بود ممنون بابت مطالب خوبتون مخصوصا این قسمت که مربوط به افرادی از جامعه هست که برای همه شناخته شده و دوست داشتنی هستند میشه آدرس موزه جناب انتظامی رو بزارید. با سپاس
sadeghkargar در تاریخ 11 آبان 1394
بسیار زیبا بود اگر آدرس دقیق بنویسید خیلی ممنون میشم با تشکر
shamim در تاریخ 11 آبان 1394
با سپاس از همراهی و نظرات شما دوست عزیز، آدرس این باغ موزه داخل متن اضافه شد. پاینده باشید.
shamim در تاریخ 11 آبان 1394
سپاس از همراهی همیشگی شما دوست عزیز، آدرس به متن اضافه شد، پایدار و پر توان باشید.
پرنیا در تاریخ 11 آبان 1394
سر کوچه خونه ماست اینجا خیلی خوشحالم از این بابت.مخصوصا کافیشاپش که عالیه

ثبت دیدگاه