Chidaneh.com placeholder image

مجتمع مسکونی هم سایه ، آپارتمانی بی نظیر در محمد شهر کرج

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: خانه ای می خواهم سایبانش همه سبز…! خانه ای می خواهم پر ز همسایگی باغ و درخت…! خانه آن جاست که آرامش را بشود از پس هر بنجره دید…! داستان “هم سایه" را کارفرمای روشن ضمیری آسان کرده است که روح معمارش طالب کیفیت بود. بی‌شک حضور سازنده‌ی آگاه سید نوید امامی در کنار اعضای گروه دفتر معماری رازان مسیر دشوار رسیدن به زبان مشترک بین طراح و سازنده را هموار کرده است که این هم سایه ی سفید پوش در دل شهر رنگ و وارنگ محمد شهر خوش نشسته است، و رتبه سوم مشترک جایزه معمار در بخش مسکونی آپارتمانی سال 94 را از آن خود کرده است. با چیدانه همراه باشید خانه ی “هم سایه" دعوت داریم!

چوب و هنر

مشخصات عمومی پروژه مجتمع مسکونی هم سایه 

  • نام پروژه: مجتمع مسکونی هم سایه
  • موقعیت: محمد شهر، کرج، ایران
  • شرکت مشاوره: دفتر معماری رازان 
  • معمار مسئول: سید نوید امامی
  • تیم طراحی: نسیم نوری، سعید سوری، حامد احمدی، بهروز صمدی، فاطمه رستمی، میثم فلاحی، الناز فرزادفر، زهرا هاتفی نیا، پرستو نریمیسا

  • تاریخ شروع طراحی: خرداد 92 تا اسفند92
  • تاریخ شروع و اتمام کار: تیر 92 تا شهریور 94
  • مساحت ساخته شده: 6500  مترمربع
  • نوع ساختمان: مسکونی
  • مهندس سازه: شرکت مهندسین مشاور باستان پل 
  • مهندس تاسیسات مکانیکی: هوفر اسماعیلی
  • مهندس تاسیسات الکتریکی: نینا عموشاهی

  • مجری: سید مرتضی حسینی منش، فرید اسلامی
  • نظارت: دفتر معماری رازان
  • عکاس: حسین فراهانی
  • کارفرما: شرکت بنیس روستا  (شوکامو)
  • جوایز: رتبه سوم مشترک جایزه معمار در بخش مسکونی آپارتمانی سال 94

ساختمان را “هم سایه" نامیدیم تا همسایگی کند برای درختی که در زمین ما نشسته و هم سایه‌ی ماست، می خواستیم بنایی باشد که از طبیعت برآمده و با آن دوستی می‌کند تا معماری را به مثابه الگویی زنده از محیط تعریف کند و این طور باشد که حقِ همسایگی را ادا کرده است. سفیدش کردیم و بی ادعا تا بر چهره‌ی شهر خش نیندازد، پر از سایه‌ ها با شکل‌ ها و اندازه‌های جورواجور که بر سفیدی ساختمان نقش می اندازند. حیاط ما بزرگ است با دیوارهای کوتاه تا عابران را دعوت ‌کند که در سایه‌‌ ی ساختمان و درخت، نفسی تازه کنند. رابطه‌ی بنا و حیاط چیزی فراتر از فضای روبازِ محصور میان دیوارهای بلند تعریف شده است؛ فراتر از حیاط‌ های مرسوم و معمولی که به کوچه و شهر پشت کرده‌اند و هراس از دیدن و دیده شدن دارند؛ حیاطی برای ما و هم سایه ها. ساختمان ما دُکان دارد تا به واسطه‌ی فرآیند خرید از آن، همسایه‌ها نیز به “هم سایه"‌ی ما احساس تعلق خاطر داشته باشند.

ما خواستیم معماری را ببریم توی خانه‌های آدم‌های معمولی که کیفیت را بخاطر هزینه ی زیادش فراموش کرده بودند. در تلاش بودیم تا بیشترین کیفیت زندگی را در کنار کمترین هزینه فراهم کنیم تا معماری را آشتی دهیم با آدم‌هایی که قهر کرده بودند با او، بسکه پر طمطراق و دور از دسترس شده بود. البته کم کردن هزینه و مقرون به صرفه بودن یک انتخاب نبود بلکه بر اساس واقعیت موجود و با توجه به قیمت زمین باید طرحی را اجرا می‌کردیم که متناسب با قیمت فروش منطقه باشد (قیمت فروش در منطقه، متری یک میلیون و سیصد هزار تومان است). محمدشهر؛ نزدیک تهران است. مترو رفت و آمد را آسان کرده است. زمین ارزان است و امکان خرید خانه را به خیلی‌هایی که حیاتِ کاری‌شان توی تهران شکل می‌گیرد، می‌دهد.از این دست ساختمان های مقرون به صرفه  در کشور رو به رشد است، ساختمان مسکونی کهریزک، طراحی کم هزینه اما چشم گیر یکی از همان مقرون به صرفه های بی نظیر است.

 

 تجربه‌ی طراحی ساختمان‌های مسکونی، ما را به الگویی رسانده بود که در این پروژه سعی کردیم فهم‌اش را به عمل بدل کنیم:
معاشرت؛ ارتباطات زنده‌ای که در گذشته توی کوچه تعریف می‌شد حالا با استفاده از مشاعات در هر طبقه شکل تازه‌ای گرفته است. امکان با هم بودن و بازی و تفریح و مطالعه در فضاهای مشرف به منظره‌ی بیرونی، وجه دیگری از زنده بودن “هم سایه" را نمایش می‌دهد. به اشتراک گذاشتن کتاب در کتابخانه یا به اشتراک گذاشتن اسباب بازی در اتاق بازی در عین امنیت خاطر برای والدین تجربه‌ی زندگی جمعی جدیدی است که تعریف متفاوتی از همسایگی را ارائه می‌دهد.

تنوع؛ نظم طبیعت چیزی برآمده از ماهیت آن است نه یک فرم سربازخانه‌ای بی‌روح. ما در این پروژه نظمی را دنبال کردیم که حاصلِ آن ایجاد تنوع در عین هماهنگی بود. تکرار عین به عین در عناصر ساختاری ساختمان را کم کردیم و با استفاده از یک طراحی مدولار و شیطنت کودکانه با مدول ها به ترکیب متفاوتی رسیدیم که حاصل آن نه تنها شکل متفاوت هر آپارتمان در نمای خارجی ساختمان، بلکه ایجاد پلان های متفاوت در داخل بود. هیچ یک از واحدهای ساختمان، با هم یکسان نیستند و هر یک شخصیت خاص به خود را دارند. صاحب‌خانه این امکان را دارد که با ذکر ویژگی منحصر بفرد خانه‌اش در نما، به آن اشاره کند و از این یکتایی لذت ببرد. منظری که از هر پنجره دیده می‌شود با پنجره‌ی دیگر متفاوت است و این حاصل ابعاد و موقعیت متفاوتی است که پنجره ها دارند. چیدانه قبلا در مطلب خانه ی مسکونی باغ جنت، معماری درون گرا در اصفهان شما را با پنجره هایی خارق العاده آشنا کرده است، به آن سری بزنید لذت خواهید برد.


 

اصالت؛ همه چیز در اینجا واقعی است؛ چیزی برای نمایش ِصرف وجود ندارد. هر بیرون زدگی یا تو رفتگیِ نما حاصل از یک جریان واقعی در پلان واحدهاست. تمام جریان جاری در ساختمان زاییده ی رویدادهاییست که در آن اتفاقمی‌افتد درست همانند رقص آجر ها در ساختمان مسکونی آجر پوش تهران که خوش می درخشد در صحنه ی یک نواخت شهر تهران!

حال و هوای مسکونی؛ خانه‌ی خوب نورِ کافی دارد، توی تراس آن  می شود گلدان گذاشت و حیاط اختصاصی کوچکی را صاحب شد که امکان نظاره‌ی شهر از بالا را هم می دهد. در خانه‌ی خوب هر بخشی همان‌جاست که باید باشد، اتاق خواب جای آشپزخانه را نگرفته و آشپزخانه جای نشیمن را. در تعریف حس و حال فضای مسکونی ناچاریم کمی شاعر باشیم و بگوییم که خانه آن جایی است که با تجربه اش احساسی را به‌ دست بیاوری که وقت عبور از کوچه ای، زیر پنجره ‌ی باز آشپزخانه ای از بوی پیاز داغ تجربه می‌کنی، این همان هشداری ست که می‌گوید به خانه نزدیک شده ایم.

اگر به دنبال طراحان متخصص در حوزه ی معماری و طراحی دکوراسیون داخلی ویلا و آپارتمان خود می گردید. می توانید سری به بخش اهالی فن چیدانه بزنید و در لیست شرکت های معماری داخلی و دکوراسیون به دنبال اطلاعات تماس آنها باشید. اهالی فن چیدانه شما در برای طراحی و اجرای این پروژه همراهی خواهند کرد. 

با دیگر پروژه های برجسته ی ایرانی آشنا شوید:
ساختمان مسکونی ویلا در تهران، خلق منظر در زمین تودلی!
خانه آپارتمان ۱۴۴ در شیراز ، هم زیستی انسان وطبیعت
ویلای مدرن آنا و سعید در دهکده ی زیتون اصفهان

آپارتمان حس سیزدهم در تهران، خانه ای فرا مدرن برای زندگی ایرانی
ویلای مدرن ظهوری ،طراحی خارق العاده برای لمس طبیعت

منبع: معماری معاصر ایرانی | گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه