Chidaneh.com placeholder image

ساختمان مسکونی اندرزگو، کیفیت فضای داخلی با طراحی نمای متحرک

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: همواره در طراحی ساختمان ها و به طور کل معماری هر بنایی دو موضوع حائز اهمیت است، نخست کیفیت فضای داخلی و دیگری کیفیت نمای ساختمان در کنار سایر عناصر شهری، به زبان ساده تر همان عدم ایجاد اختشاش بصری در پهنه ی شهری که به حق بسیاری از معماران برجسته به این دو موضوع نگاه ویژه ای داشته اند و در این عرصه خوش درخشیدند. پروژه ی ساختمان مسکونی اندرزگو از دفتر معماری آیینه به معماری علی دهقانی و علی سلطانی و عاطفه کرباسی نیز یکی از همان پروژه هایی است که در این عرصه خوش درخشیده است. با چیدانه همراه باشید تا باهم به گوشه و کنار آن سری بزنیم.

قالیشویی ادیب

مشخصات عمومی پروژه ساختمان مسکونی اندرزگو

  • نام پروژه: ساختمان مسکونی اندرزگو
  •  معمار مسئول: علی دهقانی و علی سلطانی و عاطفه کرباسی
  • گرافیست: علی کرباسی
  • دفتر معماری : دفتر معماری آیینه

  • موقعیت مکانی : تهران، ایران
  • مساحت : 1136.0 متر مربع
  • سال ساخت : 2015
  • عکاس: فرشید نصرآبادی

ساختمان مسکونی اندرزگو به مساحت هر واحد 215 متر مربع در پنج واحد طراحی شده است که هر واحد دارای 3 اتاق خواب می باشد ، در طبقه همکف پارکینگ ، حیاط ، ورودی و انبارها قرار گرفته اند ، همچنین تاسیسات و فضایی برای فعالیت های ورزشی نیز در زیرزمین قرار دارد .فضاهای داخلی و نمای خارجی ساختمان به سادگی و به دور از پیچیدگی طراحی شده اند زیرا ساختمان در کوچه ای باریک قرار دارد و ساختمان های مجاور به صورت نا منظم از مصالح و ارتفاع های متفاوت ساخته شده اند .

 

فضاهای عمومی واحد ها در بخش جنوبی ساختمان برای استفاده از نور روز قرار دارند ، فضاهای خصوصی در سمت شمالی جایگذاری شده اند ، علاوه بر آن در بخش شمالی برای شکل دادن به پاسیو و استفاده از نور روز ، حفره ای در حجم ایجاد شده است . پس  نور بین فضاهای عمومی و خصوصی دائما در حال گردش است. و در تمام روز نور طبیعی در فضای داخلی موجود است.

در طراحی فضاهای داخلی و نمای پروژه، استراتژی ما در درجه اول تکیه  بر سادگی و اجتناب از ارائه پیچیدگی ها بوده است. این ساختمان در کوچه ای باریک واقع شده است، که در آن ساختمان های مجاور آشفتگی بصری از هر لحاظ دارند،چه از نظر مصالح و چه از نظر ارتفاع . با توجه به مقررات شهری، ما مجاز به استفاده از کنسول درنمای ساختمان بودیم، اما نگرانی های ما در طراحی نمای ساختمان عدم اخلال در بافت شهری بود، که در همین راستا در نمای ساختمان از سنگ های گرانیت بدون جلا به رنگ خاکستری استفاده شده است ، سنگ ها برش داده شده و در کنار هم قرار گرفته اند و ظاهری خنثی به ساختمان بخشیده اند که آرامش بصری برای کوچه به وجود آورده و علاوه بر آن به کاهش هزینه های پروژه کمک کرده است و طراحی را مقرون به صرفه ساخته است. 

برای رسیدن به هدف دیگر که همان ایجاد فضاهای داخلی با کیفیت بالا می باشد، ایده ی ایجاد تراس برای هر طبقه در راستای از بین بردن فرم مداوم و معمولی نمای ساختمان بود، ایجاد بالکن ها در راستاهای مختلف به به دلیل موقعیت پلانی هر واحد می باشد که هر کدام در بخش های مختلف از نما قرار گرفتن و علاوه بر حفظ کیفیت فضای داخلی جذابیت بصری بسیار زیبایی به نمای ساختمان بخشیده است. چیدانه پیش تر شما را با طراحی نمای متحرک در ساختمان های مدرن ایران آشنا کرده است به آن سری بزنید و با سایر نماهای متحرک در ایران آشنا شوید. 

در این پروژه به منظور کنترل نور مزاحم غرب در تابستان و همچنین حفظ حریم خصوصی از یک پوسته ی چوبی متحرک استفاده شده است که در هماهنگی کامل با سطح سنگی نمای ساختمان ایجاد شده است که قابلیت باز و بسته شدن و کنترل نور و حریم خصوصی را داراست.

مطالب بیشتر:ساختمان مسکونی ویلا در تهران، خلق منظر در زمین تودلی!
خانه ی مسکونی باغ جنت، معماری درون گرا در اصفهان
رقص آجر ها در ساختمان مسکونی آجر پوش تهران
خانه آپارتمان ۱۴۴ در شیراز ، هم زیستی انسان وطبیعت

ساختمان مسکونی کهریزک، طراحی کم هزینه اما چشم گیر

منبع: archdaily | مترجم: ثمینا فراهانی | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه