Chidaneh.com placeholder image

دکوراسیون منزل صبا و رامین، تلفیقی از چوب و نور

به قلم: تحریریه چیدانه

تورهای چیدانه: آدم‌ها در مواجهه با خانه رامین و صبا سه دسته‌اند؛ دسته اول آن‌هایی هستند که  وقتی وارد خانه می‌شوند، تصور می‌کنند وارد کافه‌ای زیبا و عجیب شده‌اند، گروه دوم در بدو ورود فکر می‌کنند دارند بخشی از یک کشتی زیبا را می‌بینند و گروه سوم قبل از هر فکری مجذوب نورهای طبیعی این خانه می‌شوند. در خانه رامین و صبا، نور‌ها اجازه دارند از هر گوشه‌ای که دل‌شان می‌خواهد وارد شوند و خودشان را‌‌ توی گوشه و کنار زندگی این زوج جوان رها کنند، گل‌ها حق دارند هرکدام از برگ‌های‌شان را که می‌خواهند در معرض باریکه‌های نوری که توی خانه پخش شده قرار دهند و قلمه‌های جوان می‌توانند تن باریک‌شان را به‌راحتی به دست این حجم از نور طبیعی بسپارند. این اولین خانه رامین و صبا نیست. دومی‌اش هم نیست. شاید باورتان نشود اما حتی سومی‌اش هم نیست ولی آنها هنوز مثل‌‌ همان اولین خانه‌ای که 10 سال پیش زندگی مشترک‌شان را در آن آغاز کردند، برای چیدن این خانه ذوق دارند و انگیزه؛ همان‌طور که برای همه خانه‌های قبلی داشتند؛ خانه‌هایی زیبا که به همه اجزایش علاقه و دلبستگی دارند؛ وسایلی که به زندگی آن‌ها روح داده‌اند. ساختمان‌هایی که معماریشان خیلی عجیب و غریب نیست اما مثل آهنربا تو را جذب چیزهای کوچک و با ارزش داخلشان می‌کنند.

سرویس خواب بالسا

میز و صندلی توی تراس را از خیابان سمیه خریدیم. خیابان سمیه بورس میز و صندلیهای فلزی برای باغ، ویلا و تراس است. چمنهای مصنوعی را هم از خیابان سهروردی خریدیم. چمنها تنوع زیادی داشتند؛ از دانه درشت و دانه ریز گرفته تا ایرانی و خارجی. همهشان هم برای بالکن، تراس و حیاط خلوت طراحی شدهاند و در برابر سرما و گرما مقاوم هستند.

روز اول این چوب‌های قرمز را ندیدیم. روی همه این چوب‌ها با ‌ام‌ دی ‌اف قهوه‌ای پوشانده شده بود. روزی که خانه را تمیز می‌کردیم، من پیچ‌گوشتی انداختم زیر یک تکه از ‌ام‌ دی ‌اف ‌ها تا ببینم زیرش چه خبر است. فکر می‌کردم زیرش پوسیده یا حشره دارد. با خودم گفتم بگذار همین الان بفهمم و درستش کنم. پیچ‌گوشتی انداختم و دیدم تمام چوب‌های قرمزی که آن زیر قرار گرفته‌اند، سالم هستند. پیش خودم می‌گفتم حتما یک جای چوب‌ها خراب یا پوسیده بوده که مستاجر قبلی اینها را رویش چسبانده اما هیچ خرابی و پوسیدگی در کار نبود. همه ‌ام ‌دی‌ اف‌ها را کندیم و چهار ماه تمام من گوشه‌ گوشه خانه را با بخارشوهای خیلی قوی، مسواک و گوش‌پاک‌کن تمیز کردم.

برای من و رامین آن روزی شاد و زیباست که از‌‌ همان چیزی که داریم لذت ببریم. به همین خاطر هیچ‌وقت خودمان را به خرید چیزهای گران مجبور نمی‌کنیم. چون معتقدیم ارزش مبلمان ها و لوازم و وسائل دکوری ها به هزینه‌ای که بابتشان پرداخت می‌کنیم نیست بلکه به زیبایی و روح آن شیء است. گاهی که موقع بیرون رفتن در خانه‌مان را قفل نمی‌کنیم به رامین می‌گویم اگر خانه‌مان را دزد بزند یا آتش بگیرد، فقط به خاطر وابستگی عاطفی که به وسایلم دارم ممکن است برایشان غصه بخورم.

این سومین خانه‌ای است که دیوار‌هایش را به رنگ سبز در می آوریم. در هر خانه‌ای با توجه به قابلیت‌هایی که دارد، رنگ دیوار‌ها را انتخاب می‌کنیم. اینجا رنگ چوب‌ها با سبز هماهنگ بود و همین انگیزه‌مان را برای استفاده از این رنگ بالا برد. با استرس این کار را کردیم اما بعد دیدیم چیز بدی از آب درنیامد.

شیشه‌های این گوشه نشیمن (که اسمش را TV Room گذاشته‌ایم) را خودمان رنگی کردیم. اگر روی شیشه‌ها حصیر می‌انداختیم، نور خانه از بین می‌رفت. در حالت عادی هم نور خیلی زیادی دارد که تابستان‌ها گرمایش اذیت‌کننده است. برای اینکه کمی نور را کم کنیم، این برچسب‌ها شیشه مات کن رنگی را چسباندیم. همین برچسب‌ها باعث شدند در طول روز، نور رنگی و زیبایی در خانه حضور داشته باشد.

توی خانه قبلی چیزی شبیه کتابخانه داشتیم که روی اوپن آشپزخانه بود و تویش وسایل دوست‌داشتنی‌مان را می‌چیدیم؛ از کلکسیون لیوان‌ها گرفته تا بشقاب‌های سفالی. اینجا که آمدیم، حضور این بوفه نعمت بزرگی بود. عروسک‌هایی که اینجا چیده‌ایم، بعضی‌های‌شان هدیه است، بعضی‌ ها را خودمان خریده‌ایم و بعضی‌ را هم ساخته‌ایم. من همیشه لیوان دوست داشته‌ام. هر جا که می‌رویم، دو تا لیوان می‌خرم. بعد از اینکه مدتی ازشان استفاده می‌کنیم به عنوان دکوری استفاده می‌شوند.  

یکی از پیشنهادهای ما، استفاده از نورهای زمینی در خانه است. اکثر مردم به نورپردازی های سقفی بها می‌دهند اما کمتر می‌بینیم که در خانه‌ها به نورهای موضعی زمینی دقت کرده و برایش هزینه کنند. ما زیبایی خانه‌مان را در شب‌ها مدیون آباژور‌ها هستیم.   

این بامبو‌ها را 10 سال پیش از بازار گل خریدیم. آن موقع استفاده از بامبو اصلا رایج نبود. یک پایه چوبی هم برای‌شان درست کردیم. بامبو‌ها خیلی زود به ابزاری تبدیل شدند که هر جا رفتیم به دردمان خوردند و فضای داخلی خانه را از هم جدا کردند. حالا اگر نباشند یک جای خانه‌مان می‌لنگد چون آپارتمان‌ها کوچک هستند و مثلا همیشه سرویس‌های بهداشتی‌ وسط پذیرایی است. روی‌شان هم قیر زدیم که از نفوذ حشرات جلوگیری کنیم و همین‌طور مانع سفید شدن‌شان شویم. این قیرهای صنعتی را در فروشگاه‌های مصالح ساختمانی می‌توانید پیدا کنید.

توصیه ما به همه این است که طبیعت را به خانه بیاورید. گلدان‌ها و گیاهان خانگی برای ما جان خانه هستند و زندگی در خانه بی‌جان سخت است.

کاشی‌ های دیوار حمام را خودمان انتخاب کردیم و چسباندیم. ترکیب این دو طرح روی دیوار جذاب از آب درآمد. دکوراسیون حمام کوچک با ایده های ساده اما متفاوت برایمان جالب بود. 

پرده های شیک و ارزان در دکوراسیون منزل همیشه به درد بخور هستند. پرده ‌های خانه ما همیشه از جنس تور هستند تا مانع ورود نور به خانه نشوند.

مطالب پیشنهادی: 
توجه به جزئیات در معماری مجتمع مسکونی نگاران در زعفرانیه
آپارتمان خیابان ملاصدرا تهران، دکوراسیون داخلی آرامش بخش
آپارتمان سعادت آباد لطافت رنگ های طبیعی در دکوراسیون داخلی
آپارتمان مسکونی BW7 در تهران، ترکیبی ساده از مکعب ها
رازهای تغییر دکور کم هزینه در خانه کاشانک تهران

اگر شما هم فضایی را می شناسید،که پر از نشانه های شخصی شماست، تورهای چیدانه مشتاق است از شما و محل زندگی دوست داشتنی تان عکاسی کند و آن را به مخاطبان چیدانه نشان دهد. اگر علاقه دارید که عکس های خلاقانه بیشتری از خانه های ایرانی برای ایده گرفتن ببینید خانه یا محل کار خود را با ما به اشتراک بگذارید!

منبع: مجله منزل | گردآوری توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
mina.samin در تاریخ 15 آذر 1394
خیلی‌ خیلی‌ زیبا بود آفرین
mina.samin در تاریخ 15 آذر 1394
خیلی‌ خیلی‌ زیبا بود آفرین
زینت ابراهیمی در تاریخ 04 دی 1394
خیلی خاص و قشنگ بود .
ساراموسوی در تاریخ 05 دی 1394
این دکوراسیون عالیه بی نظیره من که خیلی ازش خوشم اومد واقعا خونه یزیبایی دارین وبه سلیقه تون نبریک میگم تویاین خونه ترکیب رنگها و چوب و گیاهان عالیه وایی من که کلی انرژی گرفتم ازین عکسا و البته هم کلی ایده اومد تویسرم برای خونه ی خودم

ثبت دیدگاه