Chidaneh.com placeholder image

7 ایده کاربردی برای زیباتر شدن حیاط آپارتمان مسکونی

به قلم: لاله داورپناه

طراحی محوطه: این روزها تعداد بسیار زیادی از ما با زندگی در آپارتمان های مسکونی از فضاهای بکر طبیعی دور افتاده ایم و به دلیل مشغله های زندگی، شاید کمتر پیش بیاید که بتوانیم زمانی را برای حضور و برقراری ارتباط با طبیعت داشته باشیم. پس بهتر است که طبیعت را به محل زندگی خود بیاوریم. در این مطلب از چیدانه قصد داریم، با 7 ایده کاربردی به شما کمک کنیم تا بتوانید در حیاط آپارتمان محل زندگی تان فضایی برای لذت بردن از گیاهان و عناصر طبیعی را به وجود بیاوردید. با ما همراه باشید.

باغ گل فدک
طراحی فضای سبز باغ گل فدک
باغ گل فدک

سرویس خواب بالسا

1. تعریف مسیرهای حرکتی در طراحی محوطه آپارتمان

همه ما از قدم زدن در میان گیاهان و فضای سبز لذت می بریم. این که بتوانیم در حین حرکت زیبایی های اطرافمان را از زوایای مختلف ببینیم و احساس کنیم که در نزدیکترین فاصله با آنها هستیم، انرژی مثبتی را به ما منتقل خواهد کرد. بنابراین بهتر است این موضوع را با طراح مورد نظرتان مطرح کنید و از بخواهید که با طراحی مسیرهای متنوع برای حرکت در حیاط خانه شما این حال و هوا را به آن ببخشد. فکر نکنید که حیاط آپارتمان خانه شما کوچک است و امکان چنین کاری در آن وجود ندارد. یک طراح زبردست خوب می داند راه حل ها برای چین فضایی کدامند.

مطلب پیشنهادی: ۸ ایده طراحی جذاب برای فضاهای کم عرض در حیاط

گلخانه کونیکا
پروژه آقای پیروی
گلخانه کونیکا

2. ایجاد اختلاف سطح در طراحی محوطه آپارتمان مسکونی

مسیرهای حرکتی که در بخش قبل از آن صحبت کردیم اگر روی سطوحی با ارتفاع های متنوع قرار گرفته باشند، احساس پویایی را بیشتر از پیش در این فضا به وجود خواهند آورد. علاوه بر آن هنگام توقف در فضاهای مکث میان این مسیرها دید از بالا به دیگر بخش های حیاط می تواند برای ساکنین آپارتمان جذاب باشد. ایجاد این اختلاف سطح ها گاهی به دلیل وجود شیب در زمین اجتناب ناپذیر است اما حتی در زمین های مسطح نیز می توان با اختلاف ارتفاع کمتر نیز چنین کاری را انجام داد.

شرکت گیوتاس
کف پوش چوبی نمایشگاه گل گیشا شرکت گیوتاس
شرکت گیوتاس

3. استفاده از مصالح متنوع برای کف سازی حیاط آپارتمان

استفاده از مصالح متنوع برای کف پوش های حیاط به زیباتر شدن آن کمک خواهد کرد. یکنواختی حاصل از استفاده از تنها یک نوع کف پوش پس از مدت کوتاهی برای شما کسالت بار خواهد بود. این مصالح را اگر از جنس سنگ و چوب و البته گیاهان پوششی مثل چمن انتخاب کنید احساس نزدیکی به طبیعت را در این فضا تقویت خواهند کرد. برای انتخاب مصالح مناسب بهتر است از متخصصین این حوزه راهنمایی بگیرید.

مطلب پیشنهادی: سنگ تراورتن، سنگ فرش با دوام در محوطه و فضای سبز

گلخانه کونیکا
طراحی آب نما
گلخانه کونیکا

4. طراحی حوض و آبنما در حیاط آپارتمان

به شما پیشنهاد می کنم که وجود عنصر آب را در طراحی محوطه آپارتمان تان فراموش نکنید. آب حس طراوت، تازگی و آرامش را برای ساکنان ساختمان شما به ارمغان خواهد آورد. انتخاب این که می خواهید به چه شکلی این کار را انجام دهید با شماست. یک حوض کوچک یا یک استخر؟! و یا یک آبنمای جذاب و زبیا؟!  صدای حرکت آب در جوی های روان در محوطه حیاط هم گزینه بسیار خوبی است. با توجه به سبک طراحی و مساحت فضایی که در اختیار دارید یکی از این گزینه ها را انتخاب کنید و تاثییر باورنکردی آن را تجربه کنید.

باغ گل فدک
طراحی محوطه و فضای سبز
باغ گل فدک

5. استفاده از آلاچیق ها  و سایبان ها در طراحی محوطه آپارتمان

برای تماشای این همه زیبایی که قرار است به حیاط آپارتمان شما قدم بگذارد حتما فضایی برای نشستن نیز لازم است. این روزها تنوع در ساخت آلاچیق ها و سایبان ها به شما اجازه می دهد تا گزینه های بسیار زیادی را برای انتخاب پیش رویتان داشته باشید. از آلاچیق های چوبی که فضای نشیمن متصل به خود دارند تا سایبان های متحرکی که می توانید به سادگی آنها را جا به جا کنید و در هر گوشه از حیاط که می خواهید قرار دهید.

سقف برقی، آلاچیق و سایه بان پرچین
سایه بان برقی دوطرفه
سقف برقی، آلاچیق و سایه بان پرچین

سایبان های برقی این روزها در ابعاد و اندازه های متنوع و در طرح و رنگ های بسیاری در بازار وجود دارند. این سایبان ها قابلیت تحرک و تنظیم دستی دارند.

پارس چوب فدک
مبلمان باغی و محوطه
پارس چوب فدک

6. مبلمان و اثاثیه مناسب برای فضای بیرونی ساختمان

گرچه گاهی طراح و معمار پروژه شما، با ایجاد فضاهای خاص معمارانه نیاز شما را به خرید مبلمان برای فضای بیرونی ساختمان برطرف می سازد و برای نشستن در این فضا از سکوها استفاده می کند. اما بد نیست که بدانید مبلمان و اثاثیه محوطه و فضای سبز دارای ویژگی های بسیار متفاوتی هستند که در مقایسه با مبلمان فضای داخلی باید به آنها توجه ای ویژه داشت. مقاومت و ایستایی در برابر شرایط جوی از جمله نکاتی است که نباید از آن ها غافل شد. اما در مورد ظاهر و زیبایی آنها نگران نباشید. در این مورد هم تنوع بسیار زیادی در محصولات موجود در بازار وجود دارد. اما دقت کنید که باید طرح و رنگ این مبلمان را متناسب و هماهنگ با سبک کلی طراحی محوطه حیاط انتخاب کنید.

مجموعه گل وگیاه دانژه
گیاهان خانگی دانژه
مجموعه گل وگیاه دانژه

7. استفاده از گلدان ها و گل های فصلی در فضای باز

نگهداری از فضای سبز حیاط آپارتمان شما قطعا نیازمند باغبانی حرفه ای و آگاه است. محافظت از گیاهانی که در کنار هم در زمینی مشترک کاشته می شوند باید با دانش و تجربه ای کافی انجام بگیرد. اما بسیاری از ما دوست داریم که خودمان نیز در این کار سهیم باشیم و لذت آن را تجربه کنیم. به همین دلیل برای تان پیشنهادی دارم. نگهداری از گیاهی که در گلدان کاشته شده تجربه ایست که در بسیاری از خانه ها انجام گرفته است. با انتخاب و کاشت گل های فصلی، گلدان های کوچک را در حاشیه حیاط آپارتمان قرار دهید و در این کار زیبا سهیم باشید.

تصور داشتن چنین حیاط زیبایی هیجان انگیز نیست؟! به شما پیشنهاد می کنم ایده های تغییر محوطه و فضای سبز آپارتمان را در اولین جلسه عمومی ساختمان مطرح و همسایگان را در این راه با خود همراه کنید. متخصصان و اهالی فن چیدانه در بخش طراحی محوطه نیز می توانند مسئولیت طراحی و اجرای آن را بر عهده بگیرند. نمونه کارهای آنها را ببینید و بهترین شرکت را متناسب با علاقه خود بیابید.

مطالب بیشتر: ۱۴ ایده برای ساخت باربیکیو خانگی درحیاط ویلا
گودال باغچه های مدرن، فضایی دنج در حیاط منزل ایرانی
۷ ایده تزیین محوطه بیرونی با زیبایی های پاییز!
طراحی بام سبز در ساختمان های نوساز و قدیمی

نویسنده: لاله داورپناه | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
ساره در تاریخ 11 آذر 1394
سلام و خداقوت مطلب مفید و کاربردی بود..بویژه پیشنهاد تعیین مسیر قدم زدن. در کل مطالبتون تا حدود زیادی عامه پسنده یعنی خیلی خارج از دسترس نیست. ممنون

ثبت دیدگاه