Chidaneh.com placeholder image

طراحی غرفه های نمایشگاهی: از 0 تا 100 دکور نمایشگاه

به قلم: مژگان احمدی

ساخت و آرایش غرفه از ابزارهای موثر تبلیغات بوده و اهمیت آن در حدی است که در کشور های صنعتی با مدیریت مستقل در ارایه کالا و خدمات عمل می نمایند امروزه در صنعت نمایشگاهی غرفه داران به این باور رسیده اند که برای داشتن نمایشی موفق، نیاز به جذب و درگیر نمودن بازدیدکنندگان از غرفه می باشد و می توان بیان نمود که غرفه در نمایشگاه به منزله کارت شناسایی یک شرکت و غرفه داراست. در همین راستا چیدانه با همراهی گروه معماری یسنا روند طراحی غرفه های نمایشگاهی را برای شما بازگو می کند با ما همراه باشید.

گروه معماری یسنا
غرفه سازی شرکت استیل فرم
گروه معماری یسنا

اسکای اسکرپر

ویژگی های غرفه های نمایشگاهی

بطور خلاصه می توان عنوان نمود یک غرفه نمایشی باید دارای ویژگیهای زیر باشد:

  1. دارای جذابیت لازم
  2. هماهنگ با نوع کالاهای نمایشی
  3. وضعیت مکانی مناسب
  4. قابل درک بودن پیام طراح برای بیننده
  5. طراحی مناسب با کالاهای قابل ارایه

گروه معماری یسنا
طراحی و اجرای غرفه نمایشگاهی
گروه معماری یسنا

تعیین اندازه ی مناسب برای غرفه های نمایشگاهی

تعیین اندازه یک غرفه بر اساس ذوق و سلیقه نیست و صرف بزرگی غرفه به اعتبار شرکت نمی افزاید و کوچک بودن نیز ممکن است نتواند اهداف شرکت را محقق نماید لذا برای تعیین اندازه مورد نیاز یک غرفه می بایست تعداد کالاهای نمایشی ، اندازه و حجم و نحوه ارایه آنها ، نیاز به فضای مذاکره و تشریفات و ….. را در نظر گرفت و اندازه غرفه را بطور نسبی محاسبه نمود.

گروه معماری یسنا
طراحی و اجرای غرفه شرکت اسنوا
گروه معماری یسنا

فضاهای تشکیل دهنده ی غرفه های نمایشگاهی

فضای غرفه می تواند به تعدادی و یا همه موارد زیر تقسیم شود :

  1. فضای نمایش کالاها
  2. فضای بخش اطلاع رسانی
  3. فضای مذاکره و مشاوره
  4. فضای نمایشهای تصویری
  5. فضای مبلمان اداری
  6. فضای خدمات و پذیرایی
  7. فضای انبار یا لوازم اضافی
  8. فضای آموزش

گروه معماری یسنا
غرفه سازی هلدینگ هتل های رکسان
گروه معماری یسنا

بخش اطلاعات فضاهای نمایشگاهی

در این بخش که معمولا در ابتدای غرفه است برای آشنایی و اطلاع رسانی شرکت ها با بازدیدکنندگان می باشد و از قسمت های مهم جهت جذب مخاطب و رسیدن به اهداف شرکت ها می باشد . در این بخش ارایه بروشورها و هدایای کوچک شرکت ها و راهنمایی بازدیدکنندگان و پاسخ به آنها در حد اطلاع رسانی انجام می پذیرد و می تواند بعنوان پیشانی شرکتها جهت نمایش شخصیت شرکت و جذب بازدید کننده عمل نماید.

گروه معماری یسنا
غرفه سازی مدرن شرکت پاکسان
گروه معماری یسنا

بخش نمایش فضاهای نمایشگاهی

فضای نمایش از ارکان اصلی غرفه محسوب می گردد دراین بخش ارایه خدمات ، کالا و یا ماکت محصول انجام می پذیرد در این قسمت ارتباط مسئول غرفه و یا کارشناسان بخش فروش و فنی با بازدیدکنندگان و خریداران برقرار می گردد . بازدیدکننده از نزدیک با محصول و اهداف حضور شرکت آشنا شده و نحوه تعاملات بعدی پایه گذاری خواهد شد.

گروه معماری یسنا
غرفه سازی بنیاد مستضعفان (شرکت کاوه پارس)
گروه معماری یسنا

بخش مذاکره و مشاوره فضاهای نمایشگاهی

این بخش نقش مهمی در بازاریابی و فروش کالا و خدمات ورساندن مشتری به مرز آمادگی جهت فروش و انعقاد قرارداد دارد . در این بخش قابیلت های محصول، توانمندی شرکت و توضیحات کامل توسط گروه و یا فرد مذاکره در اختیار مشتری قر ار می گیرد و مذاکره اولیه، توافق نامه و احیانا امضائ پیش قرارداد و اهدای هدایای شرکت و کاتولوگ های تخصصی انجام خواهد پذیرفت . طراحی این بخش می تواند متفاوت و با الهام از اتاق جلسات و مذاکرات شرکت و دارای امکانات مناسب و راحت باشد. دراین بخش اگر فضا، وسعت لازم را داشته باشد می توان بخشی را جهت پذیرایی مهمانان خاص و برای انقعاد نهایی قرارداد تدارک نمود.

گروه معماری یسنا
غرفه سازی شرکت آریا مستربچ
گروه معماری یسنا

بخش پشتیبانی فضاهای نمایشگاهی

بخش پشتیبانی شامل دو ناحیه می باشد

  • ناحیه قابل رویت : شامل مبلمان اداری و بخش پذیرایی مدعوین و بازدیدکنندگان می باشد
  • ناحیه غیر قابل رویت : شامل فضای نگه داری تجهیزات و لوازم اضافی ، فضای آبدارخانه ، فضای استراحت و. . .

گروه معماری یسنا
غرفه سازی شرکت چاپ مودت
گروه معماری یسنا

بخش آموزش فضاهای نمایشگاهی

این بخش با توجه به اهمیت بحث آموزش و استفاده بهینه از بعد تبلیغات و شناساندن شرکت و محصولات آن ، در صورت داشتن فضای کافی، محلی را در غرفه به این امر اختصاص می دهند و در آنجا علاوه بر معرفی شرکت، طرز کار و روش های اجرایی و تخصصی مربوطه و یا نحوه ارایه خدمات را رایگان آموزش می دهند.

طراحی غرفه چگونه صورت می گیرد؟

خلاقیت و هنر بهتر زیستن در فضا و زمان محدود، می تواند اولین ایده جهت طراحی غرفه نمایشگاهی باشد .
چرا طراحی غرفه در فرایند برگزاری نمایشگاه از اهمیت ویژه ای برخوردار است؟ زیرا اگر غرفه ای بدرستی و کامل طراحی شده باشد در ازدحام و شلوغی دوران نمایشگاه می تواند پیام غرفه دار و یا شرکت را با تاثیر گذاری قوی به مخاطب مورد نظر برساندو با توجه به زمان محدود بازدیدکننده ازغرفه ( 5 الی 20 دقیقه ) بتواند تاثیر گذاری ماندگار در یک موقعیت رقابتی بوجود بیاورد.

گروه معماری یسنا
غرفه سازی شرکت چاپ مودت
گروه معماری یسنا

انتخاب طراح در فضاهای نمایشگاهی 

انتخاب طراح از وظایف مهم شرکت کننده می باشد و با توجه به نوع نمایشگاهها ی قابل برگزاری در جهان (عمومی- تخصصی – اختصاصی – اکسپو – فروش ) و تنوع کالایی مربوطه باید دارای تجربه کافی و ویژگیهای از قبیل:

  • دارای ذهنیت نمایشگاهی باشد
  • ترجیحا دکوراتور و طراح صحنه باشد
  • خوش فکر و خوش ذوق و سلیقه باشد
  • دارای تجربه مناسب در طراحی غرفه های نمایشگاهی باشد
  • با تفکر شرکت کننده( مدیر غرفه) همراه باشد.

گروه معماری یسنا
غرفه سازی مدرن شرکت پاکسان
گروه معماری یسنا

استفاده ی مناسب از رنگ در فضاهای نمایشگاهی

رنگ ها از عوامل مهم جذب مخاطب هستند و در خاطره ها باقی می مانند. وسایل و تجهیزات و مبلمان و لوازم بکار گرفته شده در غرفه باید دارای رنگ و کیفیت ظاهری مناسب باشند . استفاده از رنگ های مختلف درغرفه و چیدمان کالا باید همخوانی لازم را با یکدیگر و با موضوع اصلی نمایش غرفه داشته باشند. دراستفاده از رنگ ها باید خصوصیات فرهنگی محل نمایش و تاثیر روانی آنها در روی بازدیدکنندکان و افراد غرفه را در نظر داشت .
استفاده از رنگ های گرم و شاد در غرفه جلب توجه بیشتری می نماید اما در نمایش کالا تطابق رنگ با نوع کالا اثر بخش تر خواهد بود برای مثال استفاده از رنگ قرمز برای کالاهای گرما زا و رنگ آبی برای کالاهای سرما آفرین سفارش می شود.

گروه معماری یسنا
غرفه سازی شرکت استیل فرم
گروه معماری یسنا

استفاده ی مناسب از نور در فضاهای نمایشگاهی

نورپردازی نیز همانند رنگ از عوامل مهم جهت جذب مخاطب می باشد با نورپردازی می توان جذابیت غرفه را افزایش داد . با نور پردازی مناسب علی الخصوص نور ملایم می توان فضایی آرام بوجود آورد و یا فضای آرام درون غرفه را از فض ای شلوغ بیرون متمایز نمود اگر چه در جاهایی از درون غرفه، می بایست نوری متفاوت تر و با شدت بیشتر و رنگ مشخص تر استفاده نمود .
استفاده از رنگ های متنوع در نور پردازی توصیه نمی گردد زیرا ممکن است توجه مخاطب را از کالا به سوی دیگر معطوف نماید.
در نورپردازی با توجه به تاثیرات گوناگون نورهای مختلف ، باید تاثیرات روحی و روانی و میزان تولید گرما و یا آتش زا بودن آنهارا مد نظر داشت. در پردازش نور باید دقت نمود که بیننده دچار خیرگی نشود و از زوایای مختلف بتواند کالا یا دستگاه مورد نظر را بطور مطلوب مشاهده نماید.

گروه معماری یسنا
غرفه سازی شرکت استیل فرم
گروه معماری یسنا

استفاده ی مناسب از وسایل سمعی‌بصری در فضاهای نماشگاهی

استفاده و بکارگیری صحیح وسایل سمعی و بصری علاوه بربالا بردن جذابیت غرفه می تواند اطلاعات مناسب وکاملی در اختیار مخاطب قرار دهد و نیاز به مذاکرات طولانی و بیان تمام مسایل نخواهد بود . از این لوازم می توان در نمایش کالاهایی که امکان نمایش در غرفه را نداشته اند، فراهم گردد . ارائه فیلم های از سوابق اجرایی در بخش تولید و خدمات نقش مهمی در اثر بخشی مذاکرات خواهد داشت.

گروه معماری یسنا
طراحی و اجرای غرفه نمایشگاهی
گروه معماری یسنا

گرافیک مناسب در فضاهای نمایشگاهی

با بهره گرفتن از این علم می توان پیام مورد نظر و یا اهداف مشارکت در نمایشگاه را به بیننده القا نمود . طرحهای ساده و واضح اثر بخشی بالاتری دارند و از سردر گم وخسته نمودن مخاطب جلوگیری می نماید ارئه اطلاعات باید در این بخش به موارد ضروری منحصر گردد.

شما هم می توانید ایده های خود را برای طراحی دکوراسیون غرفه های نمایشگاهی با مشاورین گروه معماری یسنا در سایت یا اینستاگرام این شرکت در میان بگذارید. 

مطالب پیشنهادی: 

 گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
رئوفى در تاریخ 15 تیر 1396
ساخت غرفه هاى نمایشگاهى www.candoodesign.com

ثبت دیدگاه