Chidaneh.com placeholder image

طراحی آپارتمان خانوادگی اطلسی در خیابان ظفر تهران

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: وقتی که کارفرما قصد دارد تا خانه‌ای را که روزگاری اعضای کوچک خانواده در آن می‌زیستند، سقف بشکافد و برای خانواده‌ای که اکنون وسعت یافته و هر یک در طلب استقلال‌اند، طرحی نو دراندازد و به هر یک از اعضاء خانواده، خانه‌ای مستقل بدهد، چالش بزرگی برای یک معمار به وجود می آید چالشی که بتواند در عین حال که پیوندهای خانوادگی را باز می کند ، همه خانواده را در خانه‌ای واحد گرد هم آورد. آپارتمان خانوادگی اطلسی یکی از همان پروژه های چالش برانگیزی است که دفتر طرح ساخت آوگون به معماری سپیده مسعودی‌نژاد، بابک خباز، بابک قلی‌زاده به خوبی از آن برآمند و فضای شفگت انگیزی را خلق کرده اند. با چیدانه همراه باشید تا مهمان این آپارتمان خانوادگی باشیم.

تابلو فرش ریحان

مشخصات عمومی پروژه آپارتمان خانوادگی اطلسی

  • دفتر معماری: دفتر طرح ساخت آوگون
  • معماران: سپیده مسعودی‌نژاد، بابک خباز، بابک قلی‌زاده
  • موقعیت: ظفر،تهران، ایران 
  • تاریخ: 1393
  • مساحت: 1567 مترمربع

 

  • وضعیت: ساخته‌شده
  • کارفرما: خانواده احمدیان
  • سازه: بنیامین محبی
  • تاسیسات: کامبیز تابعی
  • اجرا: دفتر طرح ساخت آوگون (بابک خباز، بابک قلی‌زاده)
  • عکس: علیرضا روح‌نواز

 

آپارتمان خانوادگی اطلسی در زمینی به مساحت 495 مترمربع، در محله ظفر تهران بنا شده که شامل سه واحد مسکونی است: یک واحد مسطح (Flat) به مساحت 254 مترمربع، در طبقه اول، یک واحد دوبلکس (Duplex) به مساحت 233 مترمربع، در طبقات دوم و سوم شمالی، و یک واحد تریپلکس (Triplex) به مساحت 290 مترمربع، در طبقات دوم، سوم و چهارم جنوبی. امکانات تفریحی و ورزشی جمعی، شامل استخر و سونا، سالن ورزشی و چایخانه، نیز در زیرزمین و پارکینگ‌ها در طبقه همکف واقع شده‌اند.

کارفرما قصد داشت تا خانه‌ای را که روزگاری اعضای کوچک خانواده در آن می‌زیستند، سقف بشکافد و برای خانواده‌ای که اکنون وسعت یافته و هر یک در طلب استقلال‌اند، طرحی نو دراندازد و به هر یک از اعضاء خانواده، خانه‌ای مستقل بدهد، اما در عین حال، پیوندهای خانوادگی را باز کند و همه را در خانه‌ای واحد گرد هم آورد، خانه‌ای شامل سه واحد مسکونی مستقل برای والدین و دو برادر. به این ترتیب، بهانه اصلی شکل‌گیری آپارتمان اطلسی، ایجاد خانه‌ای برای یک خانواده گسترده، در قالبی امروزی بود.

از این‌رو، چالش ویژه‌ای که تیم طراحی با آن مواجه شد، در کنار فاکتورهای معمول در طراحی (کیفیت‌های فضایی، اقلیم، ضوابط شهرداری و …)، معطوف بود به پارادوکس میان استقلال و وحدت واحدهای مسکونی خواسته‌شده؛ اینکه چگونه سه واحد مستقل از هم طراحی شود که هر یک حریمی مشخص و محترم دارند و در عین حال، در هم می‌تنند تا پاسخ‌گوی مناسبات خانوادگی باشند، سه واحد متفاوت، در تناسب با سن و روحیه هر یک از مالکین، اما هم‌زبان و در پیوند با هم؛ ایده‌ای که می‌خواستیم هم در حجم و فرم کلی بازتاب یابد و هم در ساماندهی فضاها و ارتباط میان ساکنین.

به این منظور، کل طبقه اول به خانه والدین اختصاص یافت و در طرحی مسطح (Flat) با فضاهای جمعی وسیع و مرتفع، با نیازهای سنی و روابط اجتماعی آنها سازگار شد، واحدی که از شمال تا جنوب گسترده شد. هر یک از دو واحد دیگر بر روی نیمی از واحد والدین قرار گرفت، یکی در بخش شمالی و دیگری در بخش جنوبی به صورت دوبلکس و تریپلکس سازماندهی شده که از نظر چیدمان فضایی و بازی‌های فرمی، بر روی واحد یک بازیگوشی می‌کنند. این نحوه انتظام واحدها اشاره‌ای استعاری دارد به نقش ساکنین؛ والدین که همچون ریشه‌اند و پسران که پای در ریشه دارند و سر به سوی زندگی خویش.

به علاوه، با شکاف عمودی سرتاسری در دل مجموعه، یک حیاط میانی ایجاد شد که از یک‌سو، با وسعتی مناسب، نور طبیعی را به عمق هر خانه می‌تاباند و گشایشی ایجاد می‌کند برای دیدهای فراخ به آسمان از دل خانه، و از سوی دیگر، قرارگیری فضاهای متنوع هر واحد حول این حیاط و در ارتفاعات متنوع، شناورشدن فضاهای باز و نیم‌باز، بالکن‌ها و حیاط‌های اختصاصی هر واحد بر روی هم و به سوی حیاط میانی، آن را فضایی پویا و سرزنده می‌سازد و بستری می‌سازد برای بازشدن پنجره‌ها به سوی هم، فرصتی می‌دهد برای زندگی در فضایی مشترک، برای پیوند میان اعضاء خانواده، و برای تأکید بر بودن در کنار یکدیگر، ضمن حفظ حریم خصوصی هر خانه.

 

ایده محور عمودی و نورانی میانی (ووید مرکزی)، نه تنها در انتظام کل مجموعه، بلکه در ساماندهی فضایی واحدهای برادران نیز به کار آمده است، به این ترتیب که فضاهای جمعی خانه در سطوح مختلف و به گرد سالنی مرتفع که سقف آن به سوی آسمان گشوده است، نظم یافته‌اند. به این ترتیب، شفافیت و سیالیت فضاها، و سرریز شدن آسمان و حجم نور به داخل فضاهای جمعی، از کیفیات بارز در واحدهای مسکونی این مجموعه است.

همچنین، بنا به خواسته برادران احمدیان، پیچیدگی فضایی و تنوع کیفیت در گوشه‌گوشه خانه، چاشنی این واحدها شده است. از دیگر ویژگی‌های واحدها، باید به تفکیک عرصه‌های جمعی و خصوصی، بهره‌مندی تک‌تک فضاها از نور طبیعی و دید مطلوب، پیوند درون و بیرون، و تأمین بالکن و حیاط خصوصی برای هر واحد، و طراحی بام به عنوان بام سبز و فضای باز مشترک خانواده اشاره کرد.

اگر در فضایی با دکوراسیون خلاقانه کار و زندگی می کنید و یا فضایی این چنینی را می شناسید،که پر از نشانه های شخصی شماست، تورهای چیدانه مشتاق است از شما و محل کار و زندگی تان عکاسی کند و آن را به مخاطبان چیدانه نشان دهد. اگر علاقه دارید که عکس های خلاقانه بیشتری از خانه های ایرانی برای ایده گرفتن ببینید خانه یا محل کار خود را با ما به اشتراک بگذارید!

مطالب پیشنهادی:ایل خانه همنشینی مدرن خانواده ایرانی
مجتمع مسکونی سیپان، تعریف متفاوت بام در نیاوران تهران
آپارتمان شماره ۱ محلات، طراحی مقرون به صرفه با مصالح بوم آورد
طراحی ساده و معمارانه آپارتمان مسکونی برانوش در جماران
ساختمان مسکونی اندرزگو، کیفیت فضای داخلی با طراحی نمای متحرک
ساختمان مسکونی ویلا در تهران، خلق منظر در زمین تودلی!
خانه ی مسکونی باغ جنت، معماری درون گرا در اصفهان
رقص آجر ها در ساختمان مسکونی آجر پوش تهران
خانه آپارتمان ۱۴۴ در شیراز ، هم زیستی انسان وطبیعت

منبع:معمار ایرانی|  گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
omid.shafi در تاریخ 12 دی 1394
اشک در چشمانم حلقه زد ای کاش پلانشم داشتید
فرهادی در تاریخ 19 بهمن 1394
پلاناش تو اینترنت هست. بگردی پیدا میشه. کار جالبیه

ثبت دیدگاه