Chidaneh.com placeholder image

خانه ای باب سلیقه ایرانی با دکوراسیون مراکشی!

به قلم: تحریریه چیدانه

سبک های دکوراسیون: معماری و طراحی داخلی مراکشی نشان دهنده ی تاریخ بسیار متنوع این کشور از طریق جزییات، بافت و هندسه است. این سبک با تأثیر از فرهنگ ها و مذهب های متعدد، می تواند هم در خانه های سنتی و هم در خانه های مدرن به زیبایی بدرخشد. این سبک غنی، لوکس و تا حدودی ناآشنا دارای رنگ ها و اشکال برجسته ای می باشد که مورد علاقه ی بسیاری از طراحان داخلی است.
دوست دارید این سبک گرم و درخشان را به دکوراسیون داخلی منزل خود بیاورید؟ چیدانه 9 عنصر شاخص سبک مراکشی را به شما معرفی می کند که با آن ها می توانید حال و هوای مراکشی به خانه ی خود بدهید. با ما همراه باشید…

چوب و هنر

1. جزییات معماری در سبک مراکشی

معماری سنتی مراکشی تحت تأثیر مذهب و فرهنگ در طول قرن ها شکل گرفته است. درگاه های طاق دار و منحنی زیبا در معماری اسلامی نمونه ای از شاخص ترین عناصر این سبک می باشد.

سبک مراکشی را به دکوراسیون خود بیاورید: می توانید این جزییات را با رنگ آمیزی های ارزان ایجاد کنید – تنها کافی است طرح مورد نظر خود را روی دیوار، کتابخانه یا یک بوم نقاشی با نوار بزنید و با رنگ دلخواه خود رنگ آمیزی کنید.

2. حیاط در سبک مراکشی

در طراحی خانه های سنتی مراکشی حریم از اهمیت بالایی برخوردار بوده که بدین منظور حیاط جلویی یا حیاط پشتی وجود نداشته است. در عوض خانه ها پیرامون یک حیاط مرکزی ساخته می شدند که اغلب به فواره ها یا حوض ها آراسته می شد.
این نسخه ی امریکایی از سبک مراکشی یک نشیمن و تجهیزاتی راحت و رنگارنگ و آتش دانی سنتی دارد.

سبک مراکشی را به دکوراسیون خود بیاورید: بسیاری از ما این شانس را نداریم که حیاطی مرکزی در خانه ی خود داشته باشیم. اما این بدان معنا نیست که نمی توانیم عناصر مراکشی را در فضاهای بیرونی خود داشته باشیم. شما می توانید فضای بیرونی خود را با یک آبنمای ساده بیارایید. گل های معطر، سفال های رنگارنگ، نیمکتی کوتاه و فانوس های آویز عناصری هستند که خیلی آسان و مقرون به صرفه می توانند به حیاط، بالکن یا پاسیوی منزل شما حال و هوای مراکشی بدهند.

3. رنگ های برجسته در سبک مراکشی

رنگ های موجود در فضاهای داخلی سنتی مراکشی در گستره ای از رنگ های جیغ و درخشان تا رنگ های ملایم و آرام قرار می گیرند. این تم های رنگی معمولا رنگ های بیابان یا اقیانوس را منعکس می کنند. در این سبک قرمزها، نارنجی ها، سبزها و آبی های درخشان با زمینه ای خنثی دیده می شوند.

سبک مراکشی را به دکوراسیون خود بیاورید: با برجستگی هایی درخشان که در زمینه ای خنثی قرار گرفته اند، کنتراست بالایی در فضا ایجاد کنید. اگر نمی خواهید خانه تان را رنگ آمیزی کنید، کوسن ها، قالیچه ها و پوف ها برای افزودن تم رنگی جیغ به فضا کافی هستند.

4. مبلمان مخملی و پر تزیین در دکوراسیون مراکشی

مبلمان هایی با کنده کاری های ظریف و قطعات روکش شده ی مخملی از اقلام اصلی سبک مراکشی هستند. در یک فضای مراکشی پایه های صندلی، صندوقچه ها، میزهای قهوه خوری و میز های پادیواری کنده کاری شده اغلب در تضاد با کاناپه ها، پوف ها یا بالشتک های زمینی مخملی هستند.

سبک مراکشی را به دکوراسیون خود بیاورید: اگر می خواهید بدون صرف هزینه ی زیاد سبک مراکشی را در منزل خود داشته باشید، پیشنهاد می کنم یک سینی فلزی چکش خورده روی میز تان قرار دهید یا پوف ها یا بالشتک های زمینی مراکشی و ارزان به فضای خود اضافه کنید.

5. فرش و قالیچه ها در دکوراسیون به سبک مراکشی

مراکشی ها در طی قرن ها انواعی از متمایزترین فرش ها را تولید کرده اند. این فرش و قالیچه ها به طور سنتی به عنوان لوازم خواب، پتو ها و روکش ها استفاده می شده اند. طراحی آن ها بر روی الگوهای انتزاعی و هندسی با ترکیب رنگی های خنثی و رنگارنگ متمرکز بوده است.

سبک مراکشی را به دکوراسیون خود بیاورید: قالیچه های وینتیج و اصل مراکشی امروزه بسیار گران هستند. اما نسخه های تقلیدی این نوع فرش ها زیاد تولید می شود. ضمنا می توانید طرح و الگوهای مشابه را در برخی فرش های مدرن و سیزال ها ببینید.

6. منسوجات در دکوراسیون به سبک مراکشی

پارچه های مراکشی مانند ابریشم ها یا سایر منسوجات شفاف می توانند به عنوان جداکننده های فضا، پرده ها یا روکش های مبلمان استفاده شوند.

سبک مراکشی را به دکوراسیون خود بیاورید: به پارچه فروشی بروید و به دنبال منسوجات رنگارنگ، شفاف و الگودار باشید. رنگ ها و الگوها را با هم ترکیب و ست کنید تا به یک ظاهر تلفیقی مراکشی دست یابید. شما همیشه می توانید این منسوجات را برای کوسن ها، بالشتک های زمینی یا پوشاندن بخشی از مبلمان یا برای پوشش فضاهای بیرونی به کار ببرید.

7. کاشی ها و تایل ها در سبک مراکشی

کاشی های برجسته ی مراکشی با نقوش هندسی در  قاب درب و پنجره ها و برای تزیین کف، دیوار ها، آبنماها و قطعات هنری و تأکیدی به کار می روند.

سبک مراکشی را به دکوراسیون خود بیاورید: کاشی های نقش دار مراکشی در کاشی فروشی ها به وفور یافت می شوند. ظاهر برجسته و کلاسیک آن ها با چیدمان های سنتی یا مدرن به خوبی هماهنگ می شود. می توانید از آن ها در دیوار بین کابینت، کف یا اطراف شومینه استفاده کنید. اگرب می خواهید از این هم کمتر هزینه کنید، تنها تعدادی از آن ها را روی سطح بالایی میز یا ورودی منزل تان به کار ببرید.

8. فانوس ها در سبک مراکشی

فانوس های مراکشی یکی از شاخص ترین عناصر این سبک هستند که با طرح های پیچیده از فلزاتی مانند برنج یا مس ساخته می شوند. این فانوس ها هنگامی که از سقف آویزان می شوند، سایه های حیرت انگیزی بر محیط اطراف خود می اندازند.

سبک مراکشی را به دکوراسیون خود بیاورید: فانوس های فلزی در انواع سبک ها و پرداخت ها موجود اند که می توانند در دکوراسیون مراکشی استفاده شوند. شما می توانید دسته ای از آن ها را برای ایجاد نقطه ای کانونی در بالای فضای غذاخوری آویزان کنید.

9. فلزکاری در سبک مراکشی

فلزکاری های مراکشی نسل به نسل منتقل شده اند و منجر به خلق اکسسوری های زیبا و ظریف دکوراتیو برای دکوراسیون داخلی منزل گردیده اند. آینه ها، گلدان ها، فانوس ها، کتری ها و سینی های فلزی تنها تعداد کمی از کالاهای فلزی دست ساز سنتی برای آراستن دکوراسیون مراکشی هستند.

سبک مراکشی را به دکوراسیون خود بیاورید: اکسسوری های فلزی مراکشی را تنها به اتاق های اصلی منزل خود محدود نکنید. گاهی بهتر است برجستگی های جدیدی در فضاهای کم استفاده تر ایجاد کنید. آینه ی ساده ی سرویس بهداشتی را با یک آینه ی فلزی پیچیده تر جایگزین کنید. یک قاب فلزی مراکشی برای تابلوی دیواری، سینی فلزی برای نگهداری کنترل ها یا مجموعه ای از گلدان های فلزی روی میز فضای ورودی می تواند به سادگی دکوراسیون منزل شما را فوق العاده کند.

آیا جزو کسانی هستید که منزل تان را به سبکی خاص دکور کرده اید؟ اگر پاسخ تان مثبت است، تورهای چیدانه برای تهیه ی گزارش از  ایده های خلاقانه ی شما در فضای زندگی تان آماده ی همکاری با شماست. فرصت همکاری با تحریریه چیدانه را از دست ندهید!

با سایر سبک های دکوراسیون آشنا شوید:
مدرن | معاصر | ایرانی و اسلامی | انتقالی | صنعتی | روستیک | ساحلی | کلاسیک | مدیترانه ای

منبع: Houzz | مترجم: فاطمه افشاریان | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه