Chidaneh.com placeholder image

آپارتمان دلباز برای فرهنگ ایرانی در ساختمان صبای تهران!

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: با وجودی که این روزها کوچه پس کوچه های شهر پر شده از ساختمان هایی که بی هوا بالا رفته اند و در و دیوار شهر را کم و بیش از ریخت انداخته اند، اما هنوز هم هستند معماران برجسته ای که معماری اصیل ایرانی را از یاد نبرده اند و به طور هوشمندانه ای عناصر و مفاهیم ارزشمند آن را در پروژه های خود و به صورتی مدرن به کار گرفته اند. یکی از این پروژه های برجسته، ساختمان صبا کاری از گروه معماری تداوم پویا (سارا کلانتری و رضا صیادیان) است که چیدانه قصد دارد امروز به آن بپردازد. با ما همراه باشید…

چوب و هنر

مشخصات کلی پروژه آپارتمان صبا:

  • معماران: سارا کلانتری، رضا صیادیان
  • مکان: ایران، تهران
  • تیم طراحی: محمد حسین ایزدی، آریان اسپریدنف، آناهیتا وزیرنظامی، روژین گهواره ای، ویدا جناوی، محمد غفاری، لادن پاکزاد، اشکانی فراهانی صبا، تبسم حیدری
  • سال پروژه: 1394
  • عکاسان: پرهام تقی اف
  • اجرا: دفتر معماری تداوم پویا
  • سازه و تأسیسات: فتحی، افشاری و حسن زاده

از زبان معمار: خانه مفهومی جدانشدنی از تمدن و فرهنگ باستانی ایرانی است که با ارتباط با طبیعت، تازگی و زندگی را برای ساکنینش به ارمغان می آورد. به عبارت دیگر خانه در مفهوم قدیمی اش، ترکیبی از ساختمان و حیاط است که انسان را در درون خود جای می دهد و یک فضای انسانی می باشد که دربردارنده ی جزییاتی از طبیعت مثل صدای دلنشین پرندگان، آهنگ چکه کردن قطرات آب بر روی سطح، حضور درختان، رنگ طلایی اشعه های خورشید بر روی ساختار آجری و انعکاس ساختمان در حوض است.

با تغییر سبک زندگی مردم، گسترش شهرهای بزرگ و تقاضای روزافزون برای ساخت ساختمان بلند مرتبه، این میراث ارزشمند نیاکان یعنی درگیر شدن معماری با طبیعت، محو شده و در حال تبدیل شدن به خاطره ای مبهم در ذهن ما است.

این پروژه حاصل تلاش ما برای احیای این میراث از دست رفته و دادن تفسیری جدید به این مفهوم قدیمی است. ما معتقدیم یکی از دلایل اصلی بحران های فرهنگی در جامعه ی امروزی ما، این تغییر ناگهانی در فضای زندگی مردم است.

نمای خارجی این ساختمان نمایی پویا است که توسط ساکنین آپارتمان تغییر می کند. این نمای دو پوسته ای در تلاش برای ارتباط با شهر، از یک لایه ی شفاف و یک لایه ی چوبی متحرک ساخته شده است. چوب های اشباع شده با 2.4 ارتفاع در یک ریل قرار گرفته اند. این بخش با همکاری تیم آهنگری و ریخته گری در طی یک سال کار مداوم با هزینه ای کم ساخته شد. لایه ی چوبی به طور دستی کنترل می شود. میزان باز و بسته بودن این لایه ی دوم بستگی به نیاز کاربران به نور، حریم و چشم انداز دارد.
اگر از طرفداران نمای متحرک هستید، پیشنهاد می کنم این مطلب را از دست ندهید: 
طراحی نمای متحرک در ساختمان های مدرن ایران

در نماهای رو به حیاط، فلاورباکس های مدولار نرده ی بالکن را شکل می دهند. این لایه ی سبز توسط جمع آوری آب مصرف شده ی ساختمان و باران با یک روش آبیاری قطره ای هوشمند آبیاری می شود.

این پروژه در زمینی با 20 متر عرض و 50 متر طول و در جنوب یک خیابان 20 متری واقع شده است. اندازه ی 30 متری بخش شمالی سایت پلان از محدودیت های ما برای ساخت این آپارتمان بود؛ گسست ارتباط بین حیاط جنوبی و خیابان. با وجود این عدم ارتباط بین حیاط و خیابان، ایجاد ارتباط و از بین بردن این شکاف از چالش های ما بود.

راه حل ما بالا بردن گیاهان سبز از سطح خیابان به نمای شمالی و بام و بعد از آن به نمای جنوبی و در نهایت اتصال دوباره ی آن به باغچه در حیاط بود. به عبارت دیگر این منظره با اتصال بین نمای جنوبی و شمالی و بام شکل گرفت.

توجه به طبیعت و پایداری در آپارتمان صبا

اول: در ساخت پروژه ی جدید، از مصالح محلی و بازیافت شده از ساختمان موجود استفاده شده است. الوارهای ریل راه آهن و بقایای آجر از ساختمان قبلی بعد از 40 سال شسته، فرآوری و در پوشش کف و دیوارهای این حیاط استفاده شدند.

دوم: مصالح به کار رفته در ساخت این پروژه مانند چوب، آجر، صفحات فلزی و سنگ به عنوان مصالحی سازگار با محیط زیست و طبیعت دوست در نظر گرفته و از منابع محلی استخراج شده اند.

سوم: از انرژی خورشیدی برای تأمین برق موردنیاز جهت نورپردازی فضاهای عمومی استفاده شده است. این انرژی توسط صفحه های خورشیدی که روی بام قرار گرفته اند، جمع شده، در یک باطری ذخیره و در زمان نیاز استفاده می شود.

چهارم: نمای دو پوسته ی رو به خیابان از تبادل گرما بین فضاهای بیرونی و داخلی جلوگیری می کند. پوسته ی بیرونی لایه ای چوبی با توانایی کنترل نور طبیعی و پوسته ی داخلی لایه ای شیشه ای از پنجره های دوجداره است که در ترکیب با لایه ی بیرونی، درخشش نور روز و حریم و امنیت در شب را برای فضاهای داخلی تأمین می کند.

پنجم: همان طور که قبلا اشاره شد ما به این ایده پرداختیم که منظر را با گیاهان سبز پوشش دهنده ی بالکن ها در هر طبقه ایجاد کنیم.

ششم: با توجه به مسئله ی کمبود آب در تهران، ما یک سیستم برداشت آب برای جمع آوری آب باران از بام به این پروژه اضافه کردیم تا بعد از تصفیه برای آبیاری استفاده شود.

اگر تصمیم به ساخت یا بازسازی خانه یا طراحی دکوراسیون داخلی منزل خود دارید، اهالی فن چیدانه که در زمینه ی معماری و دکوراسیون فعال هستند، در کنار شما خواهند بود. با مراجعه به پروفایل آن ها می توانید نمونه پروژه هایشان را ببینید و تصمیم بگیرید.

با پروژه های برجسته ی دیگری از گروه معماری تداوم پویا آشنا شوید:
پویایی و تحرک در طراحی نمای ساختمان مسکونی دستور
آپارتمانی خیره کننده در شمال شرق تهران!

منبع: Archdaily | مترجم: فاطمه افشاریان | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
آرمان در تاریخ 05 بهمن 1394
بسیار عالی
aseman در تاریخ 31 تیر 1395
عالیه،نمای زیبا و خلاقانه و پنجره های بزرگ و نور گیر

ثبت دیدگاه