Chidaneh.com placeholder image

دکوراسیون منزل خانواده هنرمند چایچی در ساری

به قلم: تحریریه چیدانه

فضاهای مسکونی: خانه‌ای برای زوجی هنرمند در شهر سرسبز ساری! فکر می‌کنید چنین خانه‌ای چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟! نریمان چایچی هنرمند فعالی است. او که در چند هنر، سررشته دارد و در کنار همسری نقاش زندگی می‌کند با دیپلم معماری و لیسانس کارگردانی تئاتر حالا هم عکاسی می‌کند و هم به عنوان یک طراح داخلی فعالیت جدی خود را پی گرفته است. آقای چایچی که نزدیک به 18 سال در حوزه‌های مختلف سینما (دستیار کارگردانی، صداگذاری و… ) فعالیت کرده است، می‌گوید از کودکی معماری را دوست داشته است. گرچه اکنون تمرکز بیشتری روی معماری داخلی دارد اما پروژه‌های معماری را نیز برعهده می‌گیرد.با چیدانه همراه باشید تا با هم به گوشه و کنار آن سری بزنیم.

سرویس خواب بالسا

معماری این خانه حاصل هنر پدر آقای چایچی است. با وجود اینکه شغل اصلی وی مدیریت مالی بوده اما با علاقه به هنر معماری مسئولیت طراحی و اجرای چندین ساختمان را برعهده داشته است. طراحی و ساخت این خانه هم مربوط به سال‌های دور است که همه مراحل آن نیز به دست پدر آقای چایچی انجام پذیرفته است. خانه‌ای دوبلکس به مساحت 500 مترمربع که سه سال پیش تبدیل به دو واحد مجزا در دو طبقه شد. حالا اما ما به یکی از آن واحدها سری می‌زنیم و گوشه‌گوشه آن را همراه با شما به تصویر می‌کشیم.

در خیابان دولت شهر ساری، قبل از ورود به فضای داخلی منزل، بیش از هر چیزی رنگ نمای خارجی خانه و تفاوت آشکارش با  نمای ساختمان همسایه‌هاست که آن را چشمگیر می‌کند. انتخابی جسورانه؛ قرمز یا جگری!! رنگ گرمی میان این دو رنگ است انگار! که با اعتقاد بر رد یکنواختی رنگ نمای ساختمان‌ها انتخاب شده و شاید وجودش جرات دوباره‌ای به تعداد اندکی از ساکنان شهر ساری داده تا آنها هم دست به چنین انتخاب غیر‌معمولی بزنند؛ البته رنگ‌های روشن مانند سفید اغلب در شهرهای شمالی ایران به دلیل بارندگی زیاد زودتر چهره‌ای کثیف و تیره به خود می‌گیرند که این موضوع هم در انتخاب این رنگ تاثیرگذار بوده است.

در آن روزها به دلیل نبود منبع مالی خیلی خوب پس از چیدن آجرها و بندکشی دیوارهای خانه، تنها به رنگ‌آمیزی آنها اکتفا کرده‌اند. حالا که من به دیوارهای سفید رنگ خانه نگاه می‌کنم، با خودم می‌گویم ایده جالبی بوده چون از همان نگاه اول حس خوبی را به من منتقل کرده است. طرح و نقش آجرها را حتی می‌توان در دیگر اجزای داخلی خانه هم دید.

دراوری که در بخش غذاخوری خانه برای جا دادن ظرف‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز نمایی از همین آجرها را به خود گرفته است. این ایده دیوار‌های آجری سبب شد تا مسیرهای داخلی به بخش‌های مختلف خانه به‌راحتی به کمک عناصر دیگری که هماهنگی و هم‌خوانی زیبایی با دیوار‌ها دارند، تعریف و اجرا شوند؛ بدون اینکه نیاز باشد همه جای خانه را با دیوارها محصور کرد.

حضور همسری نقاش در خانه، نمی‌تواند بی‌تاثیر باشد. تعدادی از مبلمان منزل، بازمانده از دوره قبل از بازسازی این خانه است. آقای چایچی می‌گوید با در نظر گرفتن این موضوع که قصد استفاده دوباره از این مبلمان را داشتند، همراه با همسرش و با مشورت او، دست به انتخاب رنگ‌های اجزای داخلی خانه زده است و البته یادآوری می‌کند که همه تابلوهای نقاشی نصب شده به دیوار هنر دست خانم خانه است.

دو بخش از خانه با رنگ سبز خودنمایی می‌کند؛ اولی که کانتری میان آشپزخانه و سالن اصلی خانه است و دیگری دیوار بزرگ فضای پذیرایی که رنگ سبز تیره (یشمی) دارد. جداکننده آشپزخانه درواقع دیواری کوتاه‌تر از دیگر دیوارهای خانه است که از یک طرف کانتر و از سمت آشپزخانه فضای قرارگیری یخچال را تعریف می‌کند. صاحبخانه به دلیل شلوغی و نوع آشپزی ایرانی علاقه‌ای به آشپزخانه اوپن ندارد و البته اعتقاد دارد که اتاقی کاملا بسته برای این فضا مناسب نیست؛ بنابراین از این وسیله برای جدا کردن این فضا از بخش‌های مختلف خانه استفاده کرده است.

در سالن پذیرایی دیوار یشمی به متمایز شدن فضا کمک بسیار زیادی کرده و محدوده فضای پذیرایی از مهمان را مشخص می‌کند. آینه و شمعدان یادگار مراسم ازدواج‌شان گوشه‌ای از سالن جاخوش کرده و در کنار دیگر تزیینات خانه به زیبایی قرار گرفته است. یک جفت لوستر منحصر به فرد روشنایی سالن پذیرایی و غذاخوری خانه را تامین می‌کند که این زوج هنرمند به صورت کاملا اتفاقی به قیمتی ارزان از فروشگاه اکسیر تهران آن را خریداری کرده‌اند. در کنار این لوسترها چراغ‌های سفالی دیواری که به رنگی هماهنگ نقاشی شده‌اند، اجزای نورپردازی فضا هستند.

فرش‌های این بخش از خانه ترکیبی از هنر اصیل ایرانی و طراحی به سبک مدرن را به نمایش گذاشته است؛ چهل تکه‌ای که از کنار هم قرار گرفتن تکه‌های سالم فرش‌های فرسوده قدیمی درست شده‌اند. رنگ آبی پرده‌ها هماهنگ با روکش صندلی‌های غذاخوری انتخاب شده‌ است. میز غذاخوری، باکس زیر آینه و شمعدان و کتابخانه‌ای که در اتاق نشیمن خانه است را آقای چایچی طراحی کرده و برای ساخت به نجار سفارش داده است.

او می گوید: «چهار صندلی تک با سبک و طرحی متفاوت می‌توانند به واسطه دقت در همنشینی‌شان یک ست کامل به نظر برسند.» مبلمان سبز رنگ همراه مبل‌های تک با روکش گلدار در سالن پذیرایی متفاوت از رنگ و روکش‌های ساده میز و صندلی غذاخوری و مبلمان نشیمن نه‌تنها نتوانسته وحدت فضا را به هم بزند، بلکه می‌توان گفت به شکلی هوشمندانه و ظریف به زیبایی دکوراسیون داخلی منزل کمک کرده است. این موضوع در انتخاب فرش فضای نشیمن خانه، متفاوت با سالن پذیرایی با طرح و سبکی کاملا مدرن نیز دیده می‌شود.

چیدمان مبلمان طوسی‌رنگ نشیمن به مرکزیت شومینه و تلویزیون به صورت گرد و برای دورهمی‌های خانوادگی مهیا شده است. جزئیات تزیینات و وسایل دکوراتیو خانه به خوبی نمایانگر روحیه هنرمندانه صاحبان آن است. انتخاب‌های دقیق و حساب شده، رنگ‌های شاد و دلچسب همه و همه در بخش‌های مختلف منزل خانواده چایچی به من احساسی از جنس شادی و آرامش را منتقل می‌کند.

اگر در فضایی با دکوراسیون خلاقانه کار و زندگی می کنید و یا فضایی این چنینی را می شناسید،که پر از نشانه های شخصی شماست، تورهای چیدانه مشتاق است از شما و محل کار و زندگی تان عکاسی کند و آن را به مخاطبان چیدانه نشان دهد. اگر علاقه دارید که عکس های خلاقانه بیشتری از خانه های ایرانی برای ایده گرفتن ببینید خانه یا محل کار خود را با ما به اشتراک بگذارید!

  

در شماره جدید مجله منزل می توانید این مطلب و هم چنین مطالب جذاب دیگری در زمینه معماری و طراحی دکوراسیون داخلی پیدا کنید. این مطلب تنها یکی ازمطلب های جذاب این شماره است. مجله منزل را می توانید از کیوسک های روزنامه فروشی سراسر کشور تهیه کنید. 

مطلب پیشنهادی:آپارتمان نوساز بیتا و مهدی با تراس رویایی در کرج!
آپارتمان نوساز مرضیه و علی و رازهای طراحی داخلی آن!
 زندگی ایرانی در خانه ۵۰ ساله ناهید!
بازسازی مقرون به صرفه خانه پدری سیامک !
راز های خانه قدیمی اقبال واحدی دراختیاریه تهران
طراحی مقرون به صرفه آشپزخانه منحصر به فرد شیرین!
خانه مینیمال بهاره افشاری در خیابان ظفر تهران

منبع: مجله ی منزل| لاله داورپناه 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
ashton67c در تاریخ 26 بهمن 1394
At this moment I am going to do my breakfast,

once having my breakfast coming again to read more news.





Feel free to visit my blog post: קראו דוח מלא

ثبت دیدگاه