Chidaneh.com placeholder image

نور مخفی های شگفت انگیز در دکوراسیون داخلی منزل

به قلم: تحریریه چیدانه

نورپردازی: اکثر ما با ترکیب نورپردازی های عمومی و موضعی و جهت دار برای طراحی دکوراسیون منزل آشنا هستیم و حداقل آن ها را تشخیص می دهیم. احتمالا نمونه های زیادی از روشنایی های مسطح سقفی، لامپ های دفنی، آویزها و چراغ های مطالعه را دیده ایم و می شناسیم. با این وجود هنوز هم برای درخشش دکوراسیون منزل شما گزینه هایی غیر از این موارد وجود دارد. پس هوشیار باشید و ایده های نورپردازی پیشنهادی چیدانه را دنبال کنید…

تابلو فرش ریحان

منبع نور را پنهان کنید!

پیش از این شما را با انواع لامپ ها و روش های نورپردازی در دکوراسیون داخلی آشنا کرده ایم که نور مخفی ها یکی از انواع آن ها است. نورپردازی مخفی توهم نور طبیعی ایجاد می کند و چراغ ها در این حالت خطی، نور کلی ملایمی ایجاد می کنند یا بر یک عنصر معماری شاخص تأکید می نمایند. نورهای مخفی می توانند روشنایی یک دستی بر روی سطح ایجاد کنند.

نکته: اگر می خواهید از نورپردازی مخفی برای تأکید استفاده کنید، منبع نور را روشن تر از بقیه ی نورهای موجود در فضا در نظر بگیرید.

نورهای مخفی در زیر کابینت و کمد روشویی

یکی از ۱۰ فضای داخلی ساختمان با نور مخفی های خیره کننده زیر کابینت ها است. نورپردازی مخفی در زیر کابینت ها و کمدهای معلق، جریان ملایمی از نور را بر روی کف به وجود می آورد و توهم بزرگی فضا ایجاد می کند، به همین دلیل این نوع نورپردازی برای فضاهای کوچک بسیار مناسب است.

نورپردازی راه پله

لامپ هایی که نزدیک به دیوار جای گذاری می شوند، نه تنها درخشش ایجاد می کنند بلکه این توهم را به وجود می آورند که هیچ اتصالی وجود ندارد و به همین دلیل برای ایجاد اثری ماورایی و هم چنین بزرگ نشان دادن فضا بسیار مناسب هستند.
یکی از مکان های مناسب برای این نوع نورپردازی، راه پله ها هستند که علاوه بر ایجاد ظاهری جذاب در آن ها، بدون اینکه مزاحم بقیه باشید، رفت و آمد شبانه را برای تان امن و راحت می کند. قبلا با انواع نورپردازی راه پله برای درخشش دکوراسیون منزل در چیدانه آشنا شده اید.

نورپردازی نرده پله

این نورپردازی می تواند یک عنصر عادی را به عنصری شاخص در دکوراسیون منزل شما تبدیل کند. نورپردازی زیر نرده راه پله جدا از اینکه جایگزینی جالب به جای آویزها یا روشنایی های دیواری است، یک درخشش کلی ملایم به فضا می دهد.
یکی از ۱۰ نورپردازی افسون کننده با ریسه های نوری LED می تواند این گزینه باشد. نوارهای LED برای این منظور بسیار مناسب هستند. اگر مشغول ساخت یا بازسازی هستید، از معمار یا سازنده بخواهید یک شیار روی نرده برای حمل نوارهای نوری در نظر بگیرد و سیم کشی برق درون دیوار را نیز لحاظ کنید. اگر هم می خواهید این نوع نورپردازی را به نرده های موجودتان اضافه کنید، فقط کافی است نوارهای نوری خریداری کنید که قابلیت چسبندگی به اشیای دیگر را دارند و سیم کشی آن نیز می تواند مشابه نرده یا دیوار رنگ آمیزی شود.

نکته: طیف وسیعی از رنگ های گرم تا سرد برای این نوع نورپردازی وجود دارد که شما می توانید از بین آن ها انتخاب کنید.

کاغذ دیواری متالیک و براق برای انعکاس نورپردازی

برای انعکاس نور در فضا، یک دیوارپوش براق برای دیوارهای تان انتخاب کنید. منبع نورپردازی را نزدیک دیوار نصب کنید تا نور کلی ملایمی در محیط منتشر شود.

نکته: لامپ های LED گرمای چراغ های هالوژن را ندارند و در نتیجه امن تر هستند.

نورپردازی فضاهای بیرونی

نورپردازی فضاهای بیرونی می تواند مانند این نمونه به صورت یک نوار ادامه دار باشد که به عنوان نورپردازی کلی فضا عمل کند و هم چنین می تواند با برجسته کردن تضاد بین بخش بالایی و پایه ی دیوار نقش نورپردازی تأکیدی داشته باشد و ظاهری با کیفیت ایجاد کند.

ترکیب لامپ های دفنی با روشنایی های رو به پایین

برای ایجاد اثری خیره کننده، از لامپ هایی با نور خطی رو به پایین در ترکیب با نورهای نقطه ای دفنی استفاده کنید. با این روش نه تنها یک اثر نمایشی به وجود می آورید، بلکه با حرکت چشم به سمت بالا و پایین، به فضا ارتفاع می دهید. پس از این نورپردازی خلاقانه فضای بیرونی غافل نشوید.

نکته: هنگام برنامه ریزی برای نورپردازی، ابتدا به هدف نورپردازی خود بیندیشید و سپس به جهت آن توجه کنید تا بدانید نورپردازی چه چیزی را برجسته می کند.

نورپردازی کاربردی و خیال انگیز

نورپردازی نواری و خطی در جایی که سقف اصلی و سقف کاذب متصل می شوند می تواند توهم و خیال ایجاد کند. این نوع نورپردازی می تواند یک اتصال معمولی و حتی زشت را به یک برجستگی تبدیل کند و به فضا فریبندگی و جذابیت ببخشد.

نوارهای نوری خطی هم چنین می توانند به تعریف محدوده ی یک ناحیه ی عملکردی در یک فضای پلان باز کمک کنند و فضایی را در دل فضای دیگر خلق نمایند.

برجسته کردن اشکال غیر معمولی با نورپردازی

برای فضاهای غیر معمولی و گاها زشت مانند اتاق زیر شیروانی با سقف تیز، می توانید از نورهای مخفی برای ایجاد توهم ارتفاع استفاده کنید که به کار بردن ترکیب رنگی روشن برای انعکاس نورپردازی نیز به این قضیه کمک می کند. این کار هم چنین باعث می شود چنین فضای کوچکی کمتر دلگیر و گرفته به نظر برسد.

اگر قصد دارید کاری کنید که دکوراسیون داخلی منزل تان بدرخشد و به دنبال متخصصان این حوزه هستید، از اهالی فن نورپردازی در چیدانه غافل نشوید.

مطالب بیشتر:
۷ ایده نورپردازی که دکوراسیون منزل تان را رویایی می کند!
انواع چراغ های LED، نسل جدید روشنایی ها

ایده هایی برای نورپردازی و روشنایی راه پله
نورپردازی نمای ساختمان و تاثیر آن بر زیبایی معماری بنا

۱۲ راه برای نورپردازی آشپزخانه با چراغ‌های LED

منبع: Houzz | مترجم: فاطمه افشاریان | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه