Chidaneh.com placeholder image

خانه فرزانه، خانه ای سرامیکی در نیاوران تهران!

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: گل کاشی زندگی دیگر داشت… نقش می‌گرفت از دستان آفتاب… غرق رنگ می‌شد در سایه نگاه استادکارش… شبیه این گل کاشی را هیچ کجای زمان ندیده‌ام… . تو دیده‌ای؟! زنده، خوش‌نقش، لبریز از تفاوتی بی‌نظیر، جلوه‌ای شگرف از اصالت سرزمینی کهن، خانه‌ای که نقش گرم خاطره می‌زند بر بدن یخ‌بسته خاک. چه تماشایی است لمس این همه اصالت. با چیدانه بیا به تماشای هنر فرزانه .

خانه سرامیک فرزانه
خانه سرامیک فرزانه
خانه سرامیک فرزانه

قالیشویی ادیب

مشخصات عمومی پروژه ی طراحی خانه کاشی فرزانه

  • طراح: لیلا فرزانه
  • موقعیت: نیاوران، تهران، ایران
  • مساحت: 200متر
  • تاریخ: بهار 92
  • تیم پروژه: لیلا فرزانه، حسین معمارپور
  • عکس: بابک صدیقی
  • افتخارات: رتبه ی سوم هفتمین دوره جایزه ی معماری داخلی 

خانه سرامیک فرزانه
خانه سرامیک فرزانه
خانه سرامیک فرزانه

خانه سرامیک فرزانه از آن کیست؟!

در معرفی گردانندگان این خانه باید بگوییم که خانم فرزانه دانش‌آموخته رشته نقاشی است و همسرشان جناب آقای معمارپور به صورت تجربی از کودکی نزد اساتید بنام نقاشی را دنبال کرده‌اند. مخاطبان اصلی خانه سرامیک فرزانه معماران، طراحان داخلی، هنرمندان و بازیگرانی هستند که به دنبال طرح‌های هنرمندانه و متفاوتند و خانه سرامیک فرزانه توانسته بستر مناسبی را برای این قشر از جامعه فراهم کند.

خانه سرامیک فرزانه
اتاق کار خانه سرامیک فرزانه
خانه سرامیک فرزانه

خانه سرامیک فرزانه و افتخارات آن!

پیش از هر چیز شاید برای شما جالب باشد که بدانید فضای دنج و دوست‌داشتنی خانه سرامیک فرزانه که قسمت‌هایی از آن را می‌بینید نیز توسط شخص خانم فرزانه و همسرشان آقای معمارپور انجام شده است. این طراحی چشم نواز توانست سال گذشته رتبه سوم هفتمین دوره جایزه معماری داخلی را از آن خودش کند.

خانه سرامیک فرزانه
خانه سرامیک فرزانه
خانه سرامیک فرزانه

این خانه چگونه خانه شد؟!

برای خانه سرامیک فرزانه طراحی دفتری با معرفی کامل از تزیینات معماری ایرانی اولویت اول بود، چون تنها با دیدن نمونه های کاشی تصویر کاملی برای مشتری ایجاد نمی‌شد؛ پس باید فضایی ایجاد می‌شد که در عین کاربردی بودن کاملا مزین به نقوش و تزیینات اصیل کاشی باشد تا مخاطب بتواند با آن ارتباط کامل برقرار کند. داشتن یک آپارتمان به حال و هوای این مجموعه نزدیک نبود و نکته اصلی این فضا که درواقع انباری با قدمت ٣٠سال است،  داشتن حیاط و البته یک درخت قدیمی بود؛ اگرچه حیاط کوچکی بود اما برای ارائه  کار ما فضای کاملا مفیدی محسوب می‌شد.

خانه سرامیک فرزانه
دیوار سبز حیاط
خانه سرامیک فرزانه

مهمانان این خانه چه کسانی هستند؟!

مخاطبان این مجموعه افرادی خاص‌پسند هستند و به همین خاطر هدف ما طراحی صمیمی و دوستانه‌ای برگرفته از هنر معماری و استادکاران گذشته اما با کاربردی امروزی بود. توجه به جزییات در تمامی قسمت‌ها مد نظر ما بود و در تمام بخش‌ها توجه به موارد زیباشناسی ایرانی سرلوحه کار ما قرار گرفت. به علت بافت منطقه از بیرون نمای ساختمان کاملا ساده است و برای مخاطب قبل از ورود هیچ‌گونه تصوری ایجاد نمی‌کند که تلاش ما نیز برای حفظ این سادگی و نمایش بیشتر تضاد فضای درونی و فضای بیرونی بود.

خانه سرامیک فرزانه
خانه سرامیک فرزانه
خانه سرامیک فرزانه

کدام فضا، کدام رنگ؟!

فضاهای مورد نیاز که در مجموعه به آن احتیاج بود شامل:

  1. دفتر مدیریت
  2. بخش طراحی
  3.  حیاط

برای رنگ‌های مورد استفاده روی دیوارها از دو نوع تیپ مختلف رنگ استفاده شد؛ در فضای داخلی رنگ‌های خنثی به سبب دیده شدن بیشتر کاشی‌ها مورد استفاده قرار گرفت اما بالعکس در فضای حیاط رنگ گرم زرد برای حس خوش‌آمدگویی استفاده شد و  با تلفیق این رنگ با رنگ آبی کاسه‌های سفالی دست‌ساز موجود، هارمونی خاصی در فضای ورودی ایجاد کردیم.

خانه سرامیک فرزانه
حیاط سنتی خانه
خانه سرامیک فرزانه

خانه سرامیک فرزانه و گوشه و کنار آن!

بخش مدیریت: در این بخش ترجیح بر استفاده از حداقل نور و رنگ‌های خنثی بر دیوارها بود تا با نورپردازی روی آثار ارائه شده بتوانیم توجه بیشتری از مخاطب را بر آنها معطوف کنیم.

خانه سرامیک فرزانه
خانه سرامیک فرزانه
خانه سرامیک فرزانه

بخش طراحی: یکی از شاخصه‌های این فضا باز نگه داشتن فضای کار و طراحی بود. دوست داشتیم مخاطبانی که برای سفارش کار در فضا قرار می‌گیرند، از نزدیک با دیدن پروژه‌های در حال اجرا حس صمیمیت بیشتر و ارتباط موثرتری با آثار داشته باشند. درواقع کارخانه اصلی خانه سرامیک فرزانه در خارج از تهران واقع است اما همیشه دیدن بخشی از اجرای کار برای مخاطبان حس خوب و منحصر به فردی را با خود همراه دارد. در همین راستا تغییراتی را در فضا ایجاد کردیم تا فضای طراحی را باز نگه داریم. 

خانه سرامیک فرزانه
خانه سرامیک فرزانه
خانه سرامیک فرزانه

بخش حیاط: فضای حیاط درواقع خرابه‌ای بیش نبود که پس از  طراحی به سه قسمت مجزا شامل بخش باربیکیو، بخش آبنما و بخش ورودی تقسیم شد که هر کدام مستقلا برای خود کار می‌کنند و در عین حال با هم یک ترکیب‌بندی منسجم و کاملی را ایجاد می‌کنند و به مخاطب حس و حالی ایرانی اما مدرن و در عین حال کارآمد را انتقال می‌دهند. خانه سرامیک فرزانه در هر فصل رویدادهای مختلفی را برگزار می‌کند که طراحی حیاط برای پذیرایی از مهمان‌ها در روزهای شلوغ نقش بزرگی را در این میان ایفا می‌کند.

خانه سرامیک فرزانه
خانه سرامیک فرزانه
خانه سرامیک فرزانه

هدف اصلی خانه سرامیک فرزانه نمایش اصالت هنر ایرانی به شکل و شمایلی بدیع و صد البته طراحی شده برای فضاهای امروزی است؛ هنری اصیل که بی‌شک برای امروز بوده و نه تقلیدی صرفا بی‌دانش از فضاهای تاریخی دوران گذشته!

خانه سرامیک فرزانه
خانه سرامیک فرزانه
خانه سرامیک فرزانه

اگر در فضایی با دکوراسیون خلاقانه کار و زندگی می کنید و یا فضایی این چنینی را می شناسید،که پر از نشانه های شخصی شماست، تورهای چیدانه مشتاق است از شما و محل کار و زندگی تان عکاسی کند و آن را به مخاطبان چیدانه نشان دهد. اگر علاقه دارید که عکس های خلاقانه بیشتری از خانه های ایرانی برای ایده گرفتن ببینید خانه یا محل کار خود را با ما به اشتراک بگذارید!

مطالب بیشتر:خانه سرامیک فرزانه، جلوه خیره کننده هنر ایرانی
کاشی کاری های رنگی باز می گردند!
طراحی دکوراسیون مغازه با کاشی های رنگارنگ
ترمیم درزهای کاشی در کمتر از نیم ساعت!
چگونه دیوار حمام را با موزائیک شکسته های رنگی تزئین کنید!

منبع: مجله منزل | ثمینا فراهانی 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه