Chidaneh.com placeholder image

با پتینه کاری جلوه ای کهنه به دکوراسیون مدرن تان ببخشید

به قلم: تحریریه چیدانه

ترفندهای دکوراسیون: هنرهایی مثل پتینه به شما کمک می کنند تا تغییر دکوراسیون مقرون به صرفه تری را تجربه کنید، چرا که می توانید چهره لوازم دکوری تان را با کمترین هزینه تغییر دهید، و دوباره از آن ها در طراحی دکوراسیون داخلی خانه تان استفاده کنید. چیدانه قبلا هم در مطالبی مانند با این ۱۰ ایده کاموایی دکوراسیون منزلتان را کوک بزنید شما را با انواع هنرهایی که می توانید از آن ها برای طراحی دکوراسیون داخلی خانه تان بهره ببرید آشنا کرده است. امروز هم می خواهیم به سراغ هنر پتینه برویم و بیشتر با این هنر هیجان انگیز آشنا شویم پس با چیدانه همراه باشید. 

قاب عکس های پتینه شده

چوب و هنر

می‌توان یک کار چوبی ساده مانند قاب عکس را با کمی رنگ کهنه‌کاری شده یا پتینه، تبدیل به یک کار هنری کرد؛ خیلی هم راحت و بدون دردسر خاصی. مثلا اگر دوست دارید قاب آینه‌تان فیروزه‌ای باشد کمی زرد را با آبی و سفید مخلوط کنید و با قلم‌مو روی قاب بزنید. قبل از اینکه رنگ کاملا خشک شود با اسکاچ روی رنگ را کمی بسابید. بعضی جاها را بیشتر و بعضی را کمتر تا حالت کهنه گی پیدا کند. رنگ روغن را مات انتخاب کنید تا بیشتر حالت قدیمی داشته باشد؛ البته برخی‌ها دوست دارند قاب براق تری داشته باشند که در این صورت می‌توانیم بعد از اینکه رنگ خشک شد، روی قاب را با کلیر بپوشانیم. 

میز تلویزیون پتینه شده

وسایل قدیمی چوبی را دور نریزیم؛ نو کنیم!

راه دیگر کهنه‌کاری چوب استفاده از دو رنگ است. این کار کمی زمان بیشتری می‌برد اما هنری‌تر است و زیبایی خاص خودش را دارد. در ضمن راه مناسبی است برای نو کردن وسایل چوبی قدیمی.

وسایل مورد نیاز برای پتینه کاری

مواد لازم برای این نوع پتینه

  • کاردک سایز متوسط
  • سمباده
  • قلم‌موی رنگی سایز متوسط
  • بتونه
  • جلادهنده آکریلیک
  • رنگ محلول در آب که به آن امولسیون رنگی لاتکس هم می‌گویند در رنگ‌های آبی  و زرد یا فیروزه‌ای و قهوه‌ای
  • دو رنگ متفاوت دیگر که ترجیحا اگر مکمل باشند بهتر است 

کهنه کاری وسایل چوبی

پنج مرحله برای متفاوت کردن وسایل چوبی

1 . اول از همه باید سطح چوبی را حسابی سمباده بکشیم؛ آنقدر که صاف و یکدست شود و کوچک‌ترین رنگ و گره‌ای روی سطح باقی نماند. هرچه شماره روی پشت صفحه سمباده بیشتر باشد، سمباده ریزتر و نرم‌تر است و هرچه کمتر باشد، زبر و خشن‌تر. باید شماره مناسبی را برای سمباده استفاده کنیم تا خودش باعث ایجاد خط و خش تازه نشود.

2. رنگی را که دوست داریم زیر کار باشد اول با قلم‌مو روی سطح می‌زنیم و می‌گذاریم کاملا خشک شود؛ مثلا می‌خواهیم سطح کار قهوه‌ای باشد اما رگه‌هایی هم از آبی زیر کار پیدا شود؛ بنابراین باید اول رنگ آبی را روی سطح بزنیم.

3.  مرحله بعد این است که رنگ و بتونه را با هم قاطی کنیم و با کاردک روی سطح بزنیم. 25درصد  بتونه را با 75درصد رنگ آبی آسمانی مخلوط کرده و سعی می‌کنیم تمام سطح را یکسان بتونه کنیم و بگذاریم خشک شود.

4 . حالا نوبت به رنگ دوم می‌رسد؛ قهوه‌ای. قلم‌مو را باید همان سمتی بکشیم که بتونه را روی در زده‌ایم تا سطح مورد نظر یکدست و یکنواخت شود.

5 . رنگ که خشک شد، دست آخر روی سطح را سمباده می‌کشیم تا هم صاف شود و هم رگه‌های آبی از زیر آن بهتر معلوم شود. در نهایت یک لایه جلادهنده آکریلیک برای حسن‌ختام کار روی آن می‌زنیم.

پتینه کاری روی چوب

چند راه ساده برای کهنه‌کاری چوب و پتینه

همیشه لازم نیست کار زیادی روی چوب انجام دهیم تا کهنه به نظر برسد. گاهی حتی با یک شاپان ساده هم می‌توان به نتیجه دلخواه رسید و به کار بافت داد یا از بافت طبیعی روی چوب بهره گرفت؛ فقط قبل از همه‌چیز باید سطح کار را سمباده کشید. در پایان کار پتینه هم باید روی کار کیلر زد.

پتینه کاری با جوهر رنگ

1. پتینه با جوهر رنگ

جوهر رنگ فندقی یا گردویی را با تینر رقیق می‌کنیم و با قلم‌مو روی کار می‌کشیم. پس از یک لایه رنگ‌آمیزی، اجازه می‌دهیم رنگ کاملا خشک شود. سپس برای بار دوم یا سوم، رنگ‌آمیزی را تکرار می‌کنیم تا حرکات ایجاد شده توسط قلم‌مو به‌تدریج محو شده و به رنگ یکنواختی برسیم.

پتینه با شاپان

2. پتینه با شاپان

ما دو نوع شاپان قهوه‌ای و مشکی داریم که بسته به نوع کار یکی را انتخاب می‌کنیم. شاپان را با تینر رقیق می‌کنیم و با پارچه یا قلم‌مو روی سطح چوب می‌کشیم. هرچه شاپان رقیق‌تر باشد، بافت چوب بیشتر خودش را نشان می‌دهد. بسته به فضایی که کار در آن قرار می‌گیرد، باید انتخاب کنیم که کار تیره می‌خواهیم یا روشن. اگر می‌خواهیم از شاپان استفاده کنیم اما در عین حال دوست داریم گره‌های چوب اصلا پنهان نشود و فقط کار حالت کهنه به خود بگیرد، اول باید کل سطح کار را سیلر بزنیم. این باعث می‌شود شاپان زیادی به خورد چوب نرود. بعد مقدار کمی شاپان را با تینر مخلوط می‌کنیم. هربار هم مقدار کمی از محلول را روی یک تکه چوب می‌زنیم و طبق سلیقه مقدار شاپان یا تینر را زیاد می‌کنیم تا به رنگ دلخواه برسیم و در نهایت کل کار را رنگ می‌کنیم. 

نقاشی روی چوب؛ ساده و زیبا

این مدل نقاشی روی چوب تقریبا همان مدل نقاشی روی شیشه‌ است که با خمیر ویترای انجام می‌شود؛ دورگیری و بعد هم رنگ. منتها باید خمیر دورگیری را ساخت که البته ساختنش هم چندان سخت نیست؛ هم راحت است و هم سرگرم‌کننده. این کار مواد خاصی هم نیاز ندارد؛ چسب چوب، پودر مل، چوب در ابعاد دلخواه، طرح مورد نظر، رنگ و شاپان. برای تهیه خمیر برای برجسته کردن روی چوب ابتدا پودر مل را با چسب چوبی که قبلا با مقداری آب مخلوط کرده‌ایم هم می‌زنیم تا یک مایع با غلظت مناسب به­دست آید؛ طوری که نه خیلی سفت شود که از ظرف بیرون بریزد و نه خیلی شل که سرازیر شود روی چوب.

دوم؛ طرح روی چوب را دورگیری کنیم

طرح را با استفاده از کاربن روی چوب منتقل می‌کنیم. خمیری را که از مخلوط کردن چسب چوب و پودر مل به‌دست آمد در یک ظرف با دهانه باریک یا کیسه فریزر می‌ریزیم؛ البته نازکی و پهنی نوک ظرف بسته به نوع طرح ما دارد که کجای طرح از خط‌های نازک و کجای طرح از خط‌های پهن استفاده ‌کنیم. پس از ریختن مایع مل در ظرف یا کیسه فریزر شروع به دورگیری با مایع مورد نظر می‌کنیم و تمام کار را از روی خطوط با مایع مل پوشش می‌دهیم یا اصطلاحا دورگیری می‌کنیم؛ انگار که با خمیر مل یک‌بار دیگر نقاشی کرده‌ایم.

نقاشی روی چوب و پتینه

سوم؛ طرح را رنگ کنیم 

پس از دورگیری با مایع مل اگر خواستیم با رنگ آکریلیک طرح را رنگ می‌کنیم. پس از اتمام رنگ کردن با شاپان قهوه‌ای که با کمی تینر مخلوط کردیم یک‌بار دیگر کل کار را رنگ می‌کنیم. توجه داشته باشیم که مقدار شاپان باید خیلی کم باشد. قبل از اینکه شاپان را روی کار بزنیم، حتما روی یک تکه چوب دیگر غلظتش را امتحان می‌کنیم. اگر هم طرح برای اتاق کودک یا فضاهای شاد است، بهتر است از شاپان استفاده نشود.

با دیگر هنرهای مناسب برای طراح دکوراسیون داخلی خانه آشنا شوید: جلوه گری هنر پتینه در دکوراسیون داخلی خانه
با این ۱۰ ایده کاموایی دکوراسیون منزلتان را کوک بزنید
هنر ویترای، نقاشی روی شیشه در دکوراسیون داخلی خانه
نقاشی روی پارچه، هنری خیره کننده در دکوراسیون منزل
با ظروف رنگی آشپزخانه خود را متفاوت کنید
۷ ایده استفاده از پارچه های گل گلی در دکوراسیون منزل
دکوپاژ روشی آسان برای نو کردن وسایل کهنه!

اگر شما هم از این هنر و تکنیک زیبا درتزیین دکوراسیون داخلی خانه تان استفاده کردید، حتما عکس آن را در بخش مشاوره دکوراسیون با چیدانه به اشتراک بگذارید تا هم ما از دیدن آن ها لذت ببریم و هم همه دوستان و همراهان چیدانه از ایده های زیبای شما لذت ببرند. 

نویسنده : لیلا باقری | تحریریه چیدانه 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه