Chidaneh.com placeholder image

مهمان نوازی اصیل در نوروز با آشپزخانه و ظروف پذیرایی منظم

به قلم: تحریریه چیدانه

طبقه بندی و نظم دهی: تا به‌حال شده که دنبال دربازکن بگردید و آن را در هیچ‌کدام از کشوهای کابینت‌‌ها‌ی‌تان پیدا نکنید؟ یا برای پیدا کردن قاشق‌های شربت‌خوری مجبور شوید تمام کشوی قاشق‌ها را به‌هم بریزید؟ بعضی اوقات پیدا کردن چیزی که دنبالش هستیم آنقدر اعصاب‌مان را خرد می‌کند که تا ساعت‌ها روزمان را خراب می‌کند. چاره کار چیست؟ نظم؛ نظم‌ دادن به وسایل تنها راه‌حل این مشکل است. با چیدانه همراه باشید تا چن ترفند نظم دادن را با هم مرور کنیم…

استودیو معماری آرش مدنی
کابینت آشپزخانه خانه من
استودیو معماری آرش مدنی

چوب و هنر

نظم دهی به کابینت های آشپزخانه

برای نظم دادن به کابینت‌های آشپزخانه بهتر است اول از همه وسایل اضافه و خرده‌ریزهای بدون استفاده را جدا کنید. اصل مهمی که در کنار گذاشتن وسایل اضافه باید هر لحظه به خودتان یادآوری کنید این است که وسایلی که سال‌هاست از آنها استفاده نکرده‌اید را حتما تا سال آینده هم استفاده نمی‌کنید! بهتر است مواد غذایی، ادویه‌ها و خوراکی‌هایی که تاریخ مصرف‌شان گذشته را دور بریزید. تمام کشوهای آشپزخانه را خالی کنید، داخل‌شان را دستمال بکشید و یک سبد با چند محفظه برای قاشق‌ها و چنگال‌ها در نظر بگیرید. می‌توانید قاشق‌های چای‌خوری یا چنگال‌های میوه‌خوری را عمودی در یک لیوان قرار دهید تا راحت‌تر آنها را پیدا کنید.

شرکت مهر چوب آویژه
پروژه آشپزخانه مدرن حقانی
شرکت مهر چوب آویژه

نظم دهی به ظروف آشپزخانه

یکی از کشوها را برای چیدن کیسه‌های زباله، دستمال کاغذی و پلاستیک فریزر یا سلفون‌ها در نظر بگیرید. برای منظم‌کردن قابلمه‌ها می‌توانید یک طبقه مخصوص بخرید و آنها را به‌ترتیب سایز روی آن بچینید.
بشقاب و کاسه‌های دم‌دستی را در یک کابینت بگذارید و آن را از ظروف پذیرایی و مهمانی‌تان جدا کنید. از حلقه‌های S برای آویزان کردن لیوان‌های چای‌خوری استفاده کنید. در این حالت لبه لیوان‌های شسته شده هم با جایی برخورد ندارد و برای مصرف بعدی کاملا بهداشتی است.

دفتر مهندسی ماکور-MAKORE
کابینت مدرن آشپزخانه ساختمان زعفرانیه
دفتر مهندسی ماکور-MAKORE

نظم دهی به دستمال های سفره و آشپزخانه

اگر اهل چیدمان میز غذاخوری هستید، حتما باید یک کیسه بزرگ دستمال سفره و رومیزی و انواع و اقسام پارچه‌های تزیینی داشته باشید. برای نظم دادن به این دستمال‌ها بهتر است دستمال‌های یک‌بار مصرف را از بقیه جدا کرده و دستمال‌های مخصوص آشپزخانه را هم از دستمال‌های تزیینی تفکیک کنید. دستمال‌ها را از وسط تا کرده و سپس لوله کنید و در یک سبد حصیری بچینید. آنها را در جلوی دید قرار دهید تا هر بار به‌راحتی یکی‌شان را بردارید. دستمال‌های یک‌بار مصرف را هم در کشوی مربوط به کیسه ‌فریزر، سلفون و ظرف‌ها و قاشق‌های یک‌بار مصرف بگذارید تا به‌راحتی آنها را پیدا کنید.

کابینت کلاسیک پروژه الهیه

نظم دهی و گلدان گل پشت پنجره برای آرامش در آشپزخانه

شیشه‌های اضافه‌ توی کابینت‌ها یا داخل یخچال را دور بیندازید و آنها را انبار نکنید. همه وسایل برقی‌تان را در یک کابینت جمع کنید یا اگر از آنها به‌ندرت استفاده می‌کنید، درون محفظه پلاستیکی قرارشان دهید و به بالای کابینت‌ها منتقل کنید. خودتان بهتر از هرکسی می‌دانید که وسایل ضروری و غیر ضروری کدام است. پس تا جایی که می‌توانید کنار دست‌تان را خلوت کنید اما حتما جلوی پنجره یکی، دو گلدان یا شاخه قلمه زده شده بگذارید تا هر روز نگاه‌تان به آنها بیفتد. آشپزخانه جایی است که ساعاتی از عمرتان را در آن می‌گذرانید. پس آن را منظم کنید و از حضور در آنجا لذت ببرید.

دکوراسیون رامسین
دکوراسیون فضای غذا خوری
دکوراسیون رامسین

نظم دهی ظروف پذیرایی

با آمدن نوروز حتما باید یک بازنگری اساسی به ظروف پذیرایی‌تان هم بکنید. اگر آشپزخانه کوچکی دارید، بهتر است وسایل پذیرایی مانند پیش‌دستی و ظرف شیرینی‌خوری و سبد کوچک چاقو و چنگال‌ها را در اتاق یا بخش پذیرایی خانه‌تان قرار دهید. می‌توانید برای این کار یک میز کوچک یا کنسولی با ارتفاع کم و با کشوهایی که بتوان داخل آن خوراکی‌های پذیرایی را قرار داد، در نظر بگیرید. شاید بتوانید سفره هفت‌سین‌تان را هم روی همان کمد بچینید.

امیر صادقی
عکاسی از منزل مسعود فروتن
امیر صادقی

آماده کردن نشیمن و پذیرایی برای مهمان ها

اگر اتاق پذیرایی‌تان کوچک و دلگیر است، اول نور آن را درست تنظیم کنید. از ترکیب نور زرد و سفید با هم کمک بگیرید و دوم اینکه روی یکی از دیوارها، یک آینه بزرگ که طول آن بیشتر از عرضش است، نصب کنید. در این صورت حتما اتاق‌تان دلبازتر خواهد شد. یادتان نرود نزدیک عید به باغ گل یا گل‌فروشی‌ بروید. یکی، دو گلدان گل آپارتمانی سبز و پُر و جان‌دار بخرید تا جان تازه‌ای به خانه‌تان بدهد. گلدان‌ها را روی چهارپایه بگذارید تا بهتر دیده شوند.

صنایع چوب توسلی
طراحی کابینت مدرن آشپزخانه
صنایع چوب توسلی

پذیرایی دلنشین از مهمان های نوروزی

برای چاقو و چنگال یک سبد یا یک ظرف مناسب تهیه کنید. می‌توانید از یک لیوان سفالی قدیمی هم برای این‌ کار استفاده کنید و چاقو و چنگال‌ها را در آن بچینید. از ظرف‌های شیشه‌ای کوچک اما دردار مانند ظرف‌هایی که به عسل‌خوری معروف هستند، برای شکلات یا شیرینی‌های کوچک استفاده کنید و آنها را روی میز پذیرایی، منظم و در کنار هم بچینید تا اشتهای هر بیننده‌ای را برانگیزد!  بشقاب‌ها و وسایل مربوط به میز غذاخوری را نیز تا جایی که می‌توانید به نزدیکی آن منتقل کنید؛ البته یادتان باشد قبل از رسیدن مهمان‌ها آنها را چک کنید تا تمیز باشند و گرد و غباری روی‌شان نباشد. در گوشه‌ای از اتاق پذیرایی یک سطل زباله فانتزی و کوچک بگذارید اما پوست میوه‌ها و خوراکی‌ها را خودتان جمع کنید و به سطل زباله اصلی منتقل کنید.

مطالب بیشتر:
برنامه ریزی در کارها ؛ به استقبال نوروز
آخرین کارهای خانه تکانی ، به استقبال نوروز

تمیز و مرتب کردن آشپزخانه ؛ به استقبال نوروز
تمیز و مرتب کردن اتاق نشیمن ؛ به استقبال نوروز

خانه تکانی و مرتب کردن کمد و کابینت ؛ به استقبال نوروز

منبع: مجله منزل | نویسنده: الهام صادقی | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه