فنگشویی سفره هفت‌ سین؛ بهترین چیدمان و انرژی در سال نو

فنگشویی سفره هفت‌ سین؛ بهترین چیدمان و انرژی در سال نو

به قلم: نرگس مهردادیان

بسیاری از اصول فنگ شویی با باورهای سنتی ایرانیان همخوانی دارد. در نتیجه دور از ذهن نیست که ردپای باورهای فنگ شویی در عناصر و چیدمان سفره هفت‌سین وجود داشته باشد. عناصر سفره هفت سین منبع ایجاد انرژی مثبت، سازنده و حیاتی در خانه محسوب می‌شوند. شما با چیدمان بر اساس اصول فنگشویی سفره هفت‌سین می‌توانید انرژی خوب و بی‌نظیری را در سال جدید برای خود و خانواده‌تان هدیه آورید. در این مطلب از چیدانه به بررسی مفهوم هر یک از عناصر هفت سین از نگاه فنگ شویی و چگونگی چیدمان بر اساس اصول فنگشویی سفره هفت‌سین می‌پردازیم. با ما همراه باشید…

فنک‌شویی سفره هفت‌سین

قالیشویی ادیب

سفره هفت سین زیبا و شیک

سفره هفت سین

سفره هفت سین

در آیین‌هاى باستانى ایرانیان براى هر جشن خوان یا سفره‌ای پهن مى‌شده که در آن انواع خوراکى‌ها وجود داشته است. سفره مخصوص عید باستانی نوروز هفت سین نام داشته که از باقی سفره‌ها رنگین‌تر بوده است. سفره هفت سین معمولا چند ساعت مانده به تحویل سال نو آماده می‌شد. این سفره علاوه بر ایجاد شادابی روح  و روان هر کدام از اجزای اصلی آن، نشان و نماد مفاهیمی چون رویش، زایش، باروری، روشنایی فراوانی، برکت، سلامتی و عشق است.

اصول فنگ شویی در سفره هفت سین

فنگ شویی

امروزه رعایت اصول فنگ شویی در دکوراسیون داخلی منزل جذابیت و طرفداران زیادی پیدا کرده است. فنگ شویی برای سبک‌های مختلف معماری داخلی تکنیک‌های عملی ارائه می‌کند. با به‌کار بردن انواع راه حل و تکنیک‌های فنگ شویی با توجه به کاربری و نوع دکوراسیون داخلی فضاها می‌توان دکوراسیون و چیدمان مطلوبی داشت که در آن تمامی انرژی‌های مثبت جریان داشته باشد.

چیدمان سفره هفت‌سین بر اساس اصول فنک شویی

چیدمان سفره هفت‌سین بر اساس اصول فنگ شویی

در چیدمان سفره هفت سین، می‌توان از اصول فنگ شویی استفاده کرد. به منظور رعایت فنگشویی سفره هفت‌سین بهترین قسمت برای پهن کردن سفره، قسمت‌های غرب یا شمال‌غربی خانه یا اتاق پذیرایی است چراکه انرژی مثبت بیشتری در این قسمت‌ها جریان دارد. اما اگر امکان پهن کردن سفره در این قسمت‌ها نبود می‌توان آن را در یکی از بخش‌های شمال‌شرقی، جنوب‌شرقی یا جنوب‌غربی پهن کنید اما حتما در نظر داشته باشید که سفره را در گوشه‌ها قرار ندهید.

سنجد در فنگ شویی سفره هفت سین

1- سنجد در فنگ شویی سفره هفت سین

سنجد میوه درخت عشق و نماد سنجیده حرف زدن، محبت، نوع دوستی، فرزانگی، عشق و در کل روابط کاری و خانوادگی است، اگر تمایل دارید در سال جدید معاشرت خود را افزایش داده و روابط گسترده‌تری داشته باشید، ظرف بزرگی برای سنجد‌ها انتخاب کنید و سنجدهای بیشتری را در قسمت شمال‌غربی یا جنوب غربی سفره قرار دهید.

سماق در فنگ شویی سفره هفت سین

2- نقش سماق در فنگ شویی سفره هفت سین

سماق نماد مزه زندگی و صبوری است، همچنین به دلیل هم رنگ بودن با طلوع خورشید، نماد طلوع و شروع دوباره است و یادآوری می‌کند که پس از هر سختی آسانی است. طبق اصول فنگ شویی سفره هفت سین سماق را در جنوب و پایین یا شمال غرب سفره بگذارید.

سرکه در فنگ شویی سفره هفت سین

3- سرکه در فنگ شویی سفره هفت سین

سرکه نماد صبر، بردباری، تسلیم و رضایت در زندگی و سال جدید است. می‌توانید اگر در زندگی‌تان نیاز به شکیبایی بیشتری دارید، مقدار بیشتری سرکه در سفره بگذارید. فرقی نمی‌کند کجای سفره اما بهتر است بالای سفره کنار آب قرار دهید.

سیب در فنگ شویی سفره هفت سین

4- نقش سیب در فنگ شویی سفره هفت سین

سیب نماد مهرورزی، صلح، زیبایی، سلامتی و عشق به یکدیگر است و بهتر است به تعداد افراد خانه، سیب سالم و رسیده در سفره گذاشته شود. اجازه ندهید سیب ها خراب شوند و در طول زمانی که سفره پهن است سیب‌ها را خورده و سیب جدید جایگزین کنید. سیب‌ها را در ناحیه جنوب غربی یا شرق سفره قرار دهید.

سمنو در فنگ شویی سفره هفت سین

5- سمنو در فنگ شویی سفره هفت سین

سمنو از گندم و نماد قدرت، طول عمر، شیرینی و برکت است. بهتر است برای تکمیل نقش آن، همراه با شیرینی در قسمت شمال‌غربی سفره قرار گیرد.

سیر در فنگ شویی سفره هفت سین

6- سیر در فنگ شویی سفره هفت سین

سیر نماد قناعت، سیر چشمی، سلامتی و از طرفی به‌عنوان محافظ در مقابل انرژی‌های منفی خانه است. بهتر است طبق اصول فنگ شویی سفره هفت سین در غرب یا شرق سفره قرار گیرد.

سبزه در فنگ شویی سفره هفت سین

7- سبزه در فنگشویی سفره هفت سین

سبزه نماد رویش دوباره و شروع دوباره است. با بستن روبان به دور آن از نابه‌سامانی و بی‌نظمی در سال جدید جلوگیری ‌کنید. بهتر است برای سبزه سفره هفت سین ارزن نکارید چراکه نماد فقر است، گیاهانی چون گندم یا عدس بکارید.

گل در فنگ شویی سفره هفت سین

سنبل و لاله هم مانند سبزه نماد خرمی، سرسبزی، رویش و حیات دوباره هستند. به نیت افزایش سرسبزی برای اعضای خانواده آن‌ها را در قسمت شرق یا جنوب شرقی سفره‌تان قرار دهید.

سکه در فنگ شویی سفره هفت سین

8- سکه در فنگ شویی سفره هفت سین

سکه نماد ثروت و روزی است. بهتر است که آن را روی قرص نان یا ظرفی از گندم و برنج خام گذاشته تا به پولتان برکت دهد. می‌توانید طبق اصول فنگ شویی سفره هفت سین آن را در قسمت غرب، جنوب غربی یا جنوب شرقی سفره‌ قرار دهید.

تخم مرغ رنگی در فنگ شویی سفره هفت سین

9- تخم مرغ رنگی در فنگشویی سفره هفت سین

تخم مرغ رنگی نماد نطفه و باروری است و اهمیت زیادی در سفره هفت سین دارد، به‌خصوص برای زوج‌های جوان که می‌خواهند عضو جدیدی در خانواده‌ خود داشته باشند. تخم مرغ همچنین می تواند نمادی برای شروع کار، بیزنس، زندگی جدید و هر تغییری باشد. اما توجه داشته باشید که از خالی کردن تخم مرغ‌ها و تنها استفاده از پوست رنگ شده آن‌ها یا استفاده از تخم مرغ‌های پلاستیکی، سنگی و سفالی خودداری کرده و حتما از تخم مرغ واقعی استفاده کنید و در انتها آن‌ها را بخورید. تخم‌مرغ‌های رنگی‌تان را در شمال و بالای سفره کنار آب به نیت رشد نطفه سالم قرار دهید.

آب در فنگ شویی سفره هفت سین

10- آب در فنگ شویی سفره هفت سین

آب نماد روشنی، خلوص و پاکی است. نگذارید آب راکد بماند و هر روز آب کاسه را عوض کنید. همچنین به نشان احترام به آب در سرزمین کم آبمان و طبق اصول فنگشویی سفره هفت سین می‌توانید آن را در شمال و بالای سفره قرار دهید.

ماهی قرمز یا نارنج در سفره هفت سین

11- ماهی قرمز یا نارنج در سفره هفت سین

در تنگ آب به جای ماهی قرمز که پس از چند روز می‌میرد و در چند سال اخیر بحث غیر ایرانی بودن آن مطرح شده است، از نارنج که در سنت دیرینه ما ایرانیان وجود داشته استفاده کنید. نارنج در آب، نماد چرخش روزگار و گردش 12 ماه به خوشی و نیکی است.

آینه در سفره هفت سین

12- آینه در سفره هفت سین

در مکاتب مختلف فنگشویی در مورد استفاده یا عدم استفاده از آینه توافق ندارند. اما فلسفه استفاده از آن در سفره هفت سین به‌عنوان نماد روشنی است و اینکه لحظه‌ی تحویل سال نو افراد در آینه به خود نگاه کرده و ببینند آیا از عملکرد خود در سال گذشته راضی هستند و توان رو به رو شدن با خود را دارند؟! برای آشنایی با انواع مدل‌های آینه و شمعدان سفره نوروز مطلب آینه و شمعدان هفت سین را بخوانید.

کتاب در فنگ شویی سفره هفت سین

13- کتاب در فنگشویی سفره هفت سین

کتاب نماد حمایت و دانش است. کتاب مقدس قرآن را که نماد راه روشن و راهنما است یا هر کتابی که قبول دارید را بالای سفره هفت سین یا در قسمت شمال‌شرق قرار دهید.

شمع در فنگ شویی سفره هفت سین

14- شمع در فنگ شویی سفره هفت سین

شمع نماد روشنی، پاکی و عنصر آتش است، چراکه آتش تنها عنصری است که آلوده نمی‌شود. برای رعایت اصول فنگ شویی در سفره هفت سین وسط یا جنوب سفره، شمع‌ها را روشن کنید تا نور و روشنی به همه زندگی شما بتابد. بهتر است هنگامی که سفره در خانه پهن است و ساکنان در خانه هستند شمع‌های هفت‌سین در طول تعطیلات نوروز روشن باشد. برای اطلاعات بیشتر مطلب تزیین شمع سفره هفت سین را بخوانید.

نکاتی در مورد رعایت اصول فنگ شویی در سفره هفت سین

نکاتی در مورد رعایت اصول فنگ شویی سفره هفت سین

  • قبل از چیدن سفره هفت سین حتما در خانه یا محل کارتان، رفع انباشتگی یا همان خانه تکانی قبل از نوروز که در فرهنگ ایرانیان هم مرسوم است را انجام دهید.
  • قبل از پهن کردن سفره هفت سین صدقه کنار بگذارید.
  • رنگ سفره هفت سین بهتر است به رنگ‌های معرف عنصر زمین مثل خاکی یا تنالیته های رنگ کرم باشد.
  • سفره هفت سین بهتر است روی سطحی بالاتر از زمین پهن شود.

رعایت اصول فنگ شویی در سفره هفت سین

  • بهترین میز برای چیدن سفره هفت سین، میز گرد یا میزهایی با گوشه‌های نرم است. اما اگر میز شما گوشه‌های تیزی دارد با پهن کردن سفره یا پارچه روی آن، گوشه‌های تیز را بپوشانید.
  • برای چیدن هفت سین از ظروف فلزی، ظروفی که گوشه‌های تیز یا دهانه‌های تنگ دارند، استفاده نکنید.
  • توجه داشته باشید که از خوراکی‌های مصنوعی استفاده نکنید، چرا که از نظر فنگ شویی مواد مصنوعی انرژی مواد طبیعی را نداشته و استفاده از آن‌ها معمولا نتیجه دلخواه را به همراه نخواهد داشت.
  • اگر هر کدام از سین‌های سفره هفت سین را نداشتید، آن را با خوراکی دیگر جایگزین کنید. برای مثال به‌جای سمنو، نان یا به‌جای سبزه، گلدان گل با برگ‌های سبز و تازه قرار دهید.

اصول فنگ شویی در سفره هفت سین

  • ساعت در فنگ شویی نماد گذر و از دست دادن زمان است، پس بهتر است روی سفره هفت سین ساعت قرار ندهید.
  • تمام خوراکی‌های سفره هفت سین بعد از 13 فروردین توسط افراد خانواده خورده شود و اگر امکان دارد تا 13 هم خراب شوند، در طول زمان پهن بودن سفره آن‌ها را خورده و با خوراکی جدید جایگزین کنید. خوراکی‌هایی چون سماق و سرکه را در طول سال هم می‌توانید مصرف کنید اما به هیچ وجه آن‌ها را برای سفره سال بعد نگه ندارید.
  • روز بعد از 13 فرورودین سفره هفت سین را به‌طور کامل جمع کنید.

اصول فنگ شویی در سفره هفت سین زیبا و شیک

زیباترین سفره هفت سین

کلام آخر

سفره هفت سین نماد فرهنگ باستانی ما ایرانیان است که با گذر سالیان دراز این آیین باستانی همچنان حفظ شده است. شاید برای شما جالب باشدکه بدانید باورهای سنتی ما ایرانیان با اصول فنگ شویی هماهنگ است. تمام نمادهای سفره هفت سین از عناصر طبیعت هستند و به‌عنوان نماد یک باور استفاده می‌شوند. با آشنا شدن با نماد هریک از این عناصر متوجه می‌شویم که چه فرهنگ غنی داریم که برای آغاز سال جدید چنین نمادهایی را کنار هم گرد آوری کرده است.

همچنین با رعایت اصول فنگ شویی سفره هفت سین می‌توانید انرژی‌های مثبت را در سال جدید به سمت خود جذب کرده و از آن برای آرامش جسمی و روحی خود و خانواده‌تان استفاده کنید. شما هم با کمک این مطلب و چیدمان صحیح عناصر مطابق با اصول فنگشویی سفره هفت سین می‌توانید انرژی مثبت را در سال جدید بیشتر از قبل برای خانه و خانواده خود هدیه بیاورید. ما در چیدانه امیدواریم سال خوبی پر از شادی، سلامتی، عشق و برکت همچون نمادهای سفره هفت سین در پیش رو داشته باشید…

برای اطلاعات بیشتر در مورد دکوراسیون عید نوروز و سفره هفت سین مطالب تغییر دکوراسیون برای عید نوروز ، تزیین سفره هفت سین عروس ، ظروف سفره هفت سین و رومیزی هفت سین را بخوانید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه