Chidaneh.com placeholder image

معماری ایرانی و طراحی داخلی امروزی در اقلیم معتدل و مرطوب

به قلم: تحریریه چیدانه

اطلاعات معماری: خانه محلی برای آرامش و آسایش هر انسان است. شرایط اقلیمی و آب هوایی، تاثیر مستقیمی بر ایجاد حس آسایش در هر فضای معماری دارد. کنترل ورود و خروج سرما و گرما از فضای داخلی ساختمان ها در فصول مختلف سال و در مناطق آب و هوایی مختلف هنر یک معمار زبردست است. بنابراین آگاهی از شرایط اقلیمی هر منطقه و تمهیدات شناخته شده برای آن امری ضروری است. چیدانه در این مطلب قصد دارد تا مروری داشته باشد بر راه حل های معماری داخلی برای ساختمان ها در مناطقی با اقلیم معتدل و مرطوب پس با ما همراه باشید. 

ویژگی های عمومی اقلیم معتدل و مرطوب

سرویس خواب بالسا

ویژگی های عمومی اقلیم معتدل و مرطوب 

  • بارندگی بسیار زیاد در تمام فصول سال به خصوص در پاییز و زمستان
  • رطوبت نسبتاً زیاد در تمام فصول سال
  • ​اختلاف کم درجه حرارت در طول شبانه روز به دلیل وجود رطوبت
  • پوشش گیاهی وسیع

بازشوها در اقلیم معتدل و مرطوب

بازشو ها در اقلیم معتدل و مرطوب 

در خانه هایی که در اقلیم معتدل و مرطوب ساخته می شوند، باید در تمامی نماها بازشو و پنجره وجود داشته باشد و علت آن این است که در این اقلیم هوا رطوبت بالایی دارد و اگر پنجره ها کم باشد کوران هوا صورت نمی گیرد و هوای خانه از شرایط آسایش دور می شود و ماندن در فضای داخلی خانه تقریبا غیر ممکن خواهد شد. وحتی ممکن است برای تنفس راحت نیز مشکل ایجاد کند. 

عدم وجود زیر زمین در اقالیم معتدل و مرطوب

عدم وجود زیر زمین در اقلیم معتدل و مرطوب 

در اقلیم معتدل و مرطوب که عموما سواحل جنوبی دریای خزر هستند، رطوبت و هم چنین سطح آب های زیر زمینی بسیار بالا است، به همین دلیل، معمولا خانه های این منطقه بدون زیر زمین بوده و روی سطحی بالاتر از سطح زمین ساخته می شوند که به آن ها کرسی چینی گفته می شود. این کرسی چینی ها باعث می شوند تا خانه های این منطقه ظاهری خاص و منحصر به فرد داشته باشند. 

سقف ها در قلیم معتدل و مرطوب

پوشش و نوع سقف ها در خانه های اقلیم معتدل و مرطوب

سقف های این اقلیم عمدتا به شکل شیروانی هستند و از مصالحی مانند ایرانیت، ساقه ی برنج، گالی و ورق های گالوانیزه استفاده می شود. ارتفاع سقف در ساختمان های نزدیک به دریا بیش تر از ساختمان های دور از دریاست و به طبع آن شیب آن نیز بیشتر می باشد و علت واضح آن غلبه در مقابل بارانی است که با توجه به نزدیکی به دریا تشدید می گردد.

بافت منطقه ای در اقلیم معتدل و مرطوب

پراکندگی و وجود فاصله میان ساخته ها در اقلیم معتدل و مرطوب 

حیاط و فضاهای باز و وسیع، ساختمان‌های مجزا از هم کوچه‌های نسبتاً عریض و حصارهای کوتاه‌تر از قد انسان از ویژگی‌های مهم بافت شهری این ناحیه می‌باشد. هرچه از حاشیه شهر به مرکز شهر نزدیک می‌شویم به دلیل تراکم بیشتر جمعیت و بیشتر شدن ارزش زمین فاصله ساختمان‌ها از یکدیگر کمتر می‌شود.

ایوان در اقلیم معتدل و مرطوب

ایوان در اقلیم معتدل و مرطوب 

وجود ایوان به عنوان یک عنصر ویژه در خانه های این اقلیم جایگاهی خاص عرضه می دارد. ایوان را می توان ادامه ارتفاع گرفتن بنا از زمین در این مناطق دانست که در دنباله ی مقابله با رطوبت زیاد ایجاد می گردد . ایوان بیانی از برونگرایی خانه های ناحیه معتدل و مرطوب ایران (شمال کشور) بوده و عنصری است که مکان انجام فعالیت های بسیاری از مردم این اقلیم می باشد و به واسطه این که در زیر سقف بیرون زده شیروانی واقع می شود از نفوذ باران نیز در امان بوده و ارتباط دهنده فضاهای داخلی چون اتاق ها است که با وجود آن نیازی به ورود به حیاط و رفتن به نقطه ای دیگر از فضاهای خانگی نمی  باشد؛ با اشاره به این که اهمیت این موضوع در یک روز بارانی صد چندان می گردد.

مصالح مختلف در اقلیم معتدل و مرطوب

خصوصیات مصالح مورد استفاده در اقلیم معتدل و مرطوب 

به طور کلی مصالح مورد استفاده در این اقلیم باید از ظرفیت حرارتی کمی برخوردار باشند. چرا که در این ناحیه نوسان درجه حرارت بسیار کم است و ذخیره کردن انرژی گرمایی لزومی ندارد. یشتر ساختمان ها با مصالحی با حداقل ظرفیت حرارتی بنا شده اند و در صورت استفاده از مصالح ساختمانی سنگین، ضخامت آنها در حداقل میزان ممکن حفظ شده است. در این مناطق بهتر است از مصالح ساختمانی سبک استفاده شود. چون در زمانی که نوسان دمای روزانه هوا کم است، ذخیره حرارت هیچ اهمیتی ندارد و علاوه بر این، مصالح ساختمانی تا حدود زیادی تاثیر تهویه و کوران را که یکی از ضروریات در این منطقه است کاهش می دهد.

مطالب بیشتر: نکات کلیدی در معماری داخلی فضاهای مسکونی
نیم طبقه در معماری داخلی ساختمان های مسکونی
۵ الگو برای طراحی آسان پلان معماری
رازهای معماری داخلی که منزل شما را دگرگون می کنند!

گردآوری شده توسط تحریریه چیدانه 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه