Chidaneh.com placeholder image

بازسازی حیاط 50 متری آپارتمان مسکونی به سبک ایرانی!

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: فرهنگ لغات، کتاب واژه‌های فراموش‌شده است و جوامع فراموشکار، هر روز لغات بیشتری را به فراموشخانه کتاب لغات می‌سپارند. کلانشهرها خود بانیان بی‌رحم این فراموشکاری‌اند که کلمات خوش‌آهنگ را در هیاهوی روزانه سال‌هایشان ناپدید می‌کنند، کلماتی مانند باغ، کوچه‌باغ، خانه و حیاط . و ما که ساکنان ناگزیر کلانشهرهاییم، کلمات گمشده را در حسرت‌های روزانه‌مان به یاد می‌آوریم. در جست و جوی حیاط از یاد رفته تجربه ی ساخت و بازسازی حیاط ایرانی در لا به لای هیاهوی مدرنیته در خانه های امروزی است. با چیدانه همراه باشید تا به گوشه و کنار تجربه ی دیگر از گروه معماری مدام در این زمینه سری بزنیم.

گروه معماران مدام
محوطه سازی با آبنمای سنتی
گروه معماران مدام

چوب و هنر

مشخصات عمومی پروژه ی در جست و جوی حیاط از یاد رفته

گروه معماران مدام
دیوار های آجر چینی شده در پروژه حیاط از یاد رفته تجربه سوم
گروه معماران مدام

«در جستجوی حیاط از یاد رفته» می‌کوشد تا بام‌ها، تراس‌ها و فضاهای نورگیر را به عنوان خاطره‌ای رویایی از حیاط باز تولید کند. خاطره حیاطی با دیوارهای آجر چینی شده که در امتداد هر پله اش گلدان های شمعدانی خود نمایی می کند.

گروه معماران مدام
آب نما و حوض میانی در میان فضای حیاط
گروه معماران مدام

حوض میانی الهام گرفته از معماری اصیل ایرانی که صحنه ی چشم نوازی را در خاطر هر بیننده ای به یادگار می گذارد. فوراره هایی که در امتداد هم به حوضچه ی اصلی می رسند و فضای حیاط را بیش از بیش تلطیف می کنند.

گروه معماران مدام
طراحی حیاط خانه ایرانی
گروه معماران مدام

و در انتهای حوض به فضای آلاچیق محصور شده با حصیر می رسیم.حتی تصور فضای یک آلاچیق با نیمکت های چوبی و پشتی های رنگارنگ خاطره ی حیاط های قدیمی خانه ی مادربزرگ ها زنده می کند.

گروه معماران مدام
در جستجوی حیاط از یاد رفته تجربه سوم
گروه معماران مدام

“در جستجوی حیاط از یاد رفته" با پذیرفتن محدودیت کلانشهرها و با در نظر گرفتن اصول معماری و شهرسازی پایدار، وضع اسفبار محیط‌زیست را در کلانشهری چون تهران بهبود می‌بخشد، باغ‌های از یاد رفته، تهران را در باغ‌بام‌ها احیا می‌کند و در نهایت، کلانشهری پدید می‌آورد که عکس‌های هوایی‌اش پر از لکه‌های سرسبز است؛ درخت‌های بلند با سایه‌های امن و کودکانی که در بام‌ها سرگرم بازی‌اند و خانواده‌هایی که وقت‌های کوچک فراغت را در فضاهای سرسبز خوش می‌گذرانند.

گروه معماران مدام
محوطه سازی با آبنمای سنتی
گروه معماران مدام

با تحقق این رویا، دیگر نه از جزایر گرمایی خبری هست و نه از بحران‌های محیط‌زیستی و نه از کودکانی که با خلاء خاطره حیاط، بزرگ می‌شوند.

گروه معماران مدام
در جستجوی حیاط از یاد رفته تجربه سوم
گروه معماران مدام

شاید برای گوشه ای از دکوراسیون فضای خانه یا محل کار شما هم نیمکت یا المان خاصی به سبک ایرانی طراحی شده باشد، در این صورت تورهای چیدانه مشتاق است از شما و محل کار و زندگی تان عکاسی کند و آن را به مخاطبان چیدانه نشان دهد. پس همین حالا خانه یا محل کار خود را با ما به اشتراک بگذارید!

پروژه های بیشتر از گروه معماری مدام در چیدانه: 
در جست و جوی حیاط از یاد رفته در تهران!
کافه امیر چاکلت پلاس، پاتوقی برای خوش گذرانی های جوانی!
طراحی چشمگیر فضای سبز اداری در ساختمان ۳۸۰ ظفر!
بازسازی خانه دکتر دربهشتی با معماری اصیل ایرانی!

نویسنده: گروه مهندسین مدام | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
الی در تاریخ 19 دی 1396
فوق العاده ........فوق العاده .............فوق العاده

ثبت دیدگاه