Chidaneh.com placeholder image

کور کردن دید همسایه‌ها به تراس آپارتمان با گیاهان!

به قلم: تحریریه چیدانه

همه ما خانه را فضایی خصوصی برای خود و خانواده‌مان می‌دانیم و قطعا در چنین موقعیتی برای حفظ حریم شخصی خود دنبال راه‌حل می‌گردیم. اگر دچار چنین مشکلی هستید، دیگر جایی برای نگرانی نیست. در اینجا قصد داریم راه‌حلی کاربردی برای حفظ حریم تراس خانه را به شما آموزش دهیم. این کار را به‌راحتی می‌توانید به کمک گیاهان انجام دهید و با یک تیر دو نشان بزنید. در این صورت هم از وجود سرسبزی و زیبایی گیاهان در تراس خانه‌تان لذت می‌برید و هم دید همسایگان به آن را محدود می‌کنید. با چیدانه همراه باشید.

نکته مهم: لازم به ذکر است گیاهانی که در تصاویر این مطلب دیده می شوند، الزاما همان گیاهی نیستند که در بندها نام برده می شوند.

قالیشویی ادیب

گیاه لاغر و قد بلند، حصار محدودکننده دید در تراس آپارتمان

در هم بافتن درختان فرآیندی است که صدها سال پیش باغبانان با از بین بردن شاخ و برگ بخش پایین ساقه درختان  انجام می‌دادند. اما در سال‌های اخیر نیز این روش توسط طراحان فضای سبز و باغبانان دوباره به کمک درختان بامبو مورد استفاده قرار گرفته است. در روش درهم بافتن درختان، کاشت آنها با فاصله کم صورت می‌گیرد. باغبان با جدا کردن شاخ و برگ قسمت زیرین درختان، فضایی منفی را نسبت به قسمت بالای آن به وجود می‌آورد.

گونه‌ای بلند و باریک گیاه بامبو (Bambusa textilis Gracilis) یک راه‌حل عالی برای حفظ حریم خصوصی تراس خانه‌های مدرن محسوب می‌شود. این گیاه بدون اینکه رشد عرضی زیادی داشته باشد تا ارتفاع شش متر رشد می‌کند؛ بنابراین برای تراس‌هایی با مساحت کم بسیار مناسب است. به کمک روش در هم بافتن درختان بامبو حریمی مناسب برای تراس خانه شما فراهم خواهد شد.

طراحی فضای سبز و روف گاردن رستاک
طراحی بام سبز
diamondطراحی فضای سبز و روف گاردن رستاک

گیاهان با مراقبت کمتر برای پوشاندن دید تراس آپارتمان!

اگر فکر می‌کنید زمان کافی را برای نگهداری و مراقبت از گیاهان در تراس خانه‌تان ندارید، باز هم جای نگرانی نیست. زیرا گیاهی مانند یوکا (Yuccaelephantipes) از آن دسته گیاهانی است که علاوه بر تامین حریم تراس خانه شما نیازمند نگهداری دائم و پیگیر نیست. این گیاه نسبت به شرایط نامساعد نور، دما و هوا بسیار مقاوم است و در هر جای خانه می‌توان از آن استفاده کرد. به همین دلیل در اکثر خانه‌ها نیز دیده می‌شود.

درست است که این گیاه برگ‌های پهنی ندارد اما ساختار رشد شاخ و برگ آن به شما کمک خواهد کرد تا با قرار دادن تعدادی از آنها در کنار هم به هدف مورد نظرتان دست پیدا کنید. روش درهم بافتن گیاهان این بار هم کمک خوبی است. پس از کم کردن شاخ و برگ این گیاه می‌توانید با کاشت گیاهان خزه‌ای در پای آن فضایی متفاوت و جذاب برای تراس خانه‌تان فراهم کنید.

محوطه سازی و فضای سبز گرین باکس
فلاور باکس آویزی گروه طراحان رستاک
محوطه سازی و فضای سبز گرین باکس

گیاه گلداری که دید را به تراس خانه شما محدود می‌کند!

مگنولیای گل درشت (Magnolia grandiflora) یکی از انواع مشهور پرورش یافته‌ مگنولیاهای همیشه سبز است. این درخت دارای انواع گوناگونی است که هر کدام دارای خصوصیات متفاوتی هستند. مگنولیای گل‌درشت می‌تواند تا 150ارتفاع سانتی‌متر رشد کند. نوع دیگر مگنولیاها Teddy Bear (خرس عروسکی) است. این درخت همانند اسمش خواستنی است و گل‌های درشت سفیدرنگی دارد. خرس عروسکی یکی از انواع گونه‌های جدید است که فرم کوچکی دارد و دارای برگ‌های براق فنجانی‌شکل با پشت کرک‌دار است.

تمایل به رشد متراکم و درهم شاخ و برگ‌های خرس عروسکی، خصوصیت متفاوت این گیاه با دیگر انواع آن است که باعث می‌شود برای کور کردن دید همسایه‌ها به بالکن خانه شما مناسب باشد؛ البته زیبایی گل‌های درشت سفیدرنگ و خیره‌کننده آن را نیز نباید فراموش کرد.

گیاهی با رنگ و رویی منعطف و ترکیبی، حریم تراس آپارتمان

گیاه شمشیری یا سانسوریا (sansevieria trifasciata)، گیاهی همیشه سبز و از محبوب‌ترین گیاهان زینتی خانگی محبوب به شمار می‌رود. شمشیری را که به نام «زبان مادر شوهر» نیز می‌شناسند، می‌تواند رشدی تا ارتفاع140 سانتی‌متر داشته باشد؛ بنابراین هنگامی که آن را به صورت فشرده و در کنار هم بکارید و در حاشیه بالکن خانه قرارش دهید، مرز میان تراس خانه شما و فضای اطرافش را تعیین خواهد کرد.

برگ‌های سانسوریا  از اطراف ریشه خارج شده و ضخیم و چوبی (فیبری)، شمشیری‌شکل، کشیده یا استوانه‌ای، با اختلاف ارتفاع رشد می‌کنند. نکته متمایزکننده این گیاه از دیگر گیاهانی که معرفی شد، ظاهر متفاوت بدنه گوشی آن است. رنگ این گیاه سبز روشن است و در کنار آن نوار سفید، سبز تیره یا سبز کم‌رنگ‌تر وجود دارد که به تنوع رنگی، گیاهان موجود در تراس خانه شما کمک می‌کند.

طراحی فضای سبز و روف گاردن رستاک
نمونه کارهای گروه طراحی رستاک
diamondطراحی فضای سبز و روف گاردن رستاک

گیاه رونده و پیچک‌مانند برای از بین بردن دید همسایه

شاید بتوان به جرات گفت که یکی از بهترین گزینه‌ها برای از بین بردن دید همسایه‌ها به فضای تراس خانه شما استفاده از گیاهان رونده مانند پوتوس است. گیاه پوتوس با نام علمی Epipremnum aureum به عنوان گیاهان آپارتمانی یا خانگی بسیار مناسب است؛ البته این را فراموش نکنید که فضاهای زیاد روشن برگ‌های آن را می‌سوزاند و در نهایت گیاه را از بین می‌برد. در صورتی که بالکن آپارتمان شما در سایه قرار نمی‌گیرید، بهتر است از این گیاه استفاده نکنید.

شاید تراس‌های فرورفته در بدنه ساختمان مکان مناسبی برای رشد و نگهداری این گیاه باشند. پوتوس می‌تواند تا 5/2 متر رشد کند. این گیاه زیبا با حالت آبشاری‌اش می‌تواند از اطراف سقف بالکن خانه شما آویزان شود یا با تهیه داربستی برایش به شکل دهی آن کمک ویژه‌ای کنید. شما همچنین می‌توانید شاخه‌های این پیچک را با قلاب طوری به دیوار وصل کنید که از اطراف دیوار تراس خانه شما بالا برود.

کلام آخر

زندگی آپارتمانی امروزی ارتباط ما را با فضای باز شخصی، تنها به تراس‌های کوچک خانه محدود کرده است. با افزایش جمعیت، فشردگی و همجواری بین ساختمان‌ها زیاد شده و ساختمان‌ها مرتفع شده‌اند. شاید شما هم بعد از گذشت مدت کوتاهی از سکونت خود در منزل جدید، متوجه شده باشید که با توجه به موقعیت قرارگیری ساختمان‌تان اگر بخواهید از فضای تراس کوچک خانه‌تان استفاده کنید، همه فعالیت‌های شما در آن فضا توسط همسایه قابل دیدن است.

برای خواندن و لذت بردن از مطالب بیشتری در زمینه دکوراسیون داخلی می توانید مجله منزل را از کیوسک های روزنامه فروشی یا فایل فشرده ی آن را از سایت طاقچه تهیه کنید.

منبع: مجله منزل | نویسنده: لاله داورپناه | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
saman3158 در تاریخ 20 فروردین 1395
مستر بیمه:طرح بسیار جالبی هست ضمن احترام به همسایگان، افزایش و حفظ زیبایی المان شهری ،آرامش بصری را به ساکنین هدیه مینماید.

ثبت دیدگاه